Gå til innhold

Hvor sunt er pasta?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men bare på den emosjonelle siden av hjernen. ;p Pasta smaker nemlig egentlig veldig lite. Det samme gjelder andre kornprodukter, samt ris og poteter. Stort sett er det kjøttet, krydderet, sausen osv som tilfører retten mesteparten av smaken. Det er nok heller konsistensen av pasta, brød, potet osv vi har blitt vant til.

Det skal ikke mange månedene til før man venner seg av med dette. :Nikke:

(Sjokolade derimot, er en annen historie :lur::rodme: )

Jeg spiser kun fullkornspasta, da...Og pastaen sammen med en smørklatt og litt ost er jo himmelrike!! Det skal visst være bra å kombinere komplekse karbs med proteiner og fett, så da er vel pastasmakstilsetningene mine kanskje ikke så ille ?

Ååå, ja. Sjokolade...den som hadde hatt en plate med Stratos nå.... :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser kun fullkornspasta, da...Og pastaen sammen med en smørklatt og litt ost er jo himmelrike!! Det skal visst være bra å kombinere komplekse karbs med proteiner og fett, så da er vel pastasmakstilsetningene mine kanskje ikke så ille ?

Ååå, ja. Sjokolade...den som hadde hatt en plate med Stratos nå.... :sikle:

Fullkornspasta gir fordøyelsen mer fiber å knote med før den klarer å bryte ned karbohydratene til glukose, så det er utvilsomt noe bedre enn lys/fin pasta. Fett og proteiner bidrar ytterligere til å forlenge fordøyelsesprosessen, så dersom man "må" ha pasta er det absolutt en god idé å spise det sammen med noe annet ja. Skjønt fettet bør man være litt sparsom med når man spiser karbohydrater, siden sistnevnte stimulerer utskillelsen av insulin, som overdrevet enkelt forklart er et "fettlagrinshoromon".

Ironisk nok var "pasta" bekreftelseskoden vi gjester må legge inn akkurat nå. Forumet har sans for humor! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, ja. Sjokolade...den som hadde hatt en plate med Stratos nå.... :sikle:

Anefaler en stratos-elsker til IKKE å prøve den nye med hvit sjokolade, for en skuffelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Dersom pasta er så usunt som enkelte hevder, så er det vel litt merkelig at Italia ligger på topp 10 i høyest levealder. Italienere er de som spiser mest pasta i verden.

Endret av Ida84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises det pasta og det man har lyst på akkurat når det passer:-)

Anonymkode: 0fb5b...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også er det sunneste. Det verste for helsen er stress. At man har et balansert sunt kosthold som bidrar til mindre stress og kroppshysteri bidrar til god helse og velvære 😊

Endret av Ida84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...