Gå til innhold

Hvor sunt er pasta?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja, hvor sunt er egentlig pasta? Jeg snakker da ikke om fullkornspasta eller annet lignende, men om vanlig pasta, som ikke er merket "lett". Er hurtigkokende pasta verre enn "vanlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 996428

Med tanke på næringsinnhold så kan ikke pasta betraktes som noe annet enn "vommfyll". Med andre ord, ikke veldig sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Det held med 100 g kokt pasta et par gongar i veka. Det er for vaksen kvinne. Sjølv velgjer eg grov pasta, då det mettar lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det held med 100 g kokt pasta et par gongar i veka. Det er for vaksen kvinne. Sjølv velgjer eg grov pasta, då det mettar lengre.

Hva mener du med "held"? (Jada, jeg skjønner nynorsk.)

Ingen har behov for pasta. Pasta er mel og vann som er blandet, tørket og så oppbløtt og kokt. Evt med tilsetning av egg i deigen.

Det inneholder mye stivelse, tas raskt opp i kroppen, og gir høyere blodsukker og dermed insulinstigning. Insulin får kroppen til å lagre fett. Spises pastaen med matvarer med andre egenskaper, kan tømningen av magesekken bli litt mer langsom, slik at man får et jevnere blodsukker.

Pasta inneholder lite fett, og for ikke lenge siden var det ganske utbredt å tro at bare man ikke spiste fett, var alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder nok med litt pasta et par ganger i uka ja...

Det holder med en pose potegull i uka også :ler:

Vi ternger hverken pasta eller potetgull... Men jeg spiser begge deler. Prøver å spise mer fullkornspasta da i alle fall, for å få LITT bedre samvittighet...

Pasta er ikke sunt. Det fyller magen, og er et passende tilbehør til en del mat, men helsekost er det nok ikke nei. Magefyll bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Vi loager pastaen selv, slik italienerne gjør. Da bruker vi fullkornsmel, vann og egg. Vi spiser det nesten hver dag til fisk, kjøtt og masse grønnsaker. Det er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun fullkornspasta.

Det er feil å si at pasta er usundt, er ikke direkte skadelig for kroppen. Men som mange poengterer er det gangske tomme kalorier. Du blir raskt sulten igjen... Du kan sammenlikne det med loff kontra grovbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kjøper kun fullkornspasta.

Det er feil å si at pasta er usundt, er ikke direkte skadelig for kroppen. Men som mange poengterer er det gangske tomme kalorier. Du blir raskt sulten igjen... Du kan sammenlikne det med loff kontra grovbrød.

Mener du atr fullkornspasta er som loff??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du atr fullkornspasta er som loff??!

Jeg mener at du kan sammenlikne pasta vs fullkornspasta med den mettehetsfølelsen du får av loff vs grovere brød. Altså loff og "hvit" pasta metter mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Pasta er fullverdig kvardagsmat, berre ein ikkje overdriver, har einsidig kosthald, e.a. Pasta er ikkje skadeleg i høve til annan mat som f.eks sukkervarer eller mat med mykje metta feitt. Eg viser til anbefalingane til Grete Roede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Pasta er en helt grei karbohydratkilde, selv om man sverger til den lyse varianten. Man kan motvirke en voldsom blodsukkerstigning når man spiser pasta ved å

- Koke den al dente

- Servere sammen med proteiner

Forøvrig vil man få mer næringsstoffer i seg gjennom karbohydratkilden om pastaen erstattes med poteter noen ganger i uken. (med forbehold om at det er snakk om hvit pasta her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Øyvind Sengen

Som sagt er det ikke pastaen som er problemet når man sier det er "usunt"

Pasta har veldig lite næring i seg. (firstPrice: 1538 kj)

Derfor er det ikke gunstig å spise pasta uten noe tilbehør.

Men jeg anbefaler å spise pasta med noe rent kjøtt som inneholder proteiner, siden pasta er proppet med karbohydrater.

Jeg tror ikke det viktigste er hva slags pasta du velger å kjøpe, men hva du spiser pastaen med!

+ fiber er fiber uansett om det kommer ifra rent mel eller en pastaskrue = gunstig for immunforsvaret og renser kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et alternativ for pasta er å skjære opp squash i skiver, da det egentlig er konsistensen man er ute etter. Det er jo pastasausen som smaker noe! ;)prøver å spise raw vegansk mat noen ganger i uka jeg (vegetarianer til vanlig), og da er det et alternativ, enkelt og raskt. En sunn pastasaus tar jo maks fem min: noen tomater, paprika, oregano og basilikum krydder, litt hvitløk og det man måtte like. Ha det i en blender, og deretter varme det på ovnen i et par minutter:) noe jeg spiser ofte, det er svært mettende, og gir mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på næringsinnhold så kan ikke pasta betraktes som noe annet enn "vommfyll". Med andre ord, ikke veldig sunt.

Amen! Gud er pen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pasta er like lite sunt som ris, poteter, brød og annet vomfyll.

Frem til vi begynte å drive jordbruk for ca 4000 år siden (i vår del av verden) levde vi på fett og proteiner. Karbohydrater, som pasta består av, er ikke bare unødvendig, det er også direkte usunt! Livsstilsykdommer som kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer finnes KUN i de samfunn hvor man spiser karbohydrater... Greit å ha i bakhodet når statens ernæringsråd, dameblader og skolelærere spyr ut kornpropagandaen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta er like lite sunt som ris, poteter, brød og annet vomfyll.

Frem til vi begynte å drive jordbruk for ca 4000 år siden (i vår del av verden) levde vi på fett og proteiner. Karbohydrater, som pasta består av, er ikke bare unødvendig, det er også direkte usunt! Livsstilsykdommer som kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer finnes KUN i de samfunn hvor man spiser karbohydrater... Greit å ha i bakhodet når statens ernæringsråd, dameblader og skolelærere spyr ut kornpropagandaen sin.

Men det smaker jo så godt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta er en helt grei karbohydratkilde, selv om man sverger til den lyse varianten. Man kan motvirke en voldsom blodsukkerstigning når man spiser pasta ved å

- Koke den al dente

- Servere sammen med proteiner

Forøvrig vil man få mer næringsstoffer i seg gjennom karbohydratkilden om pastaen erstattes med poteter noen ganger i uken. (med forbehold om at det er snakk om hvit pasta her)

Enig her, enkelt og konkret innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det smaker jo så godt... :sjenert:

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men bare på den emosjonelle siden av hjernen. ;p Pasta smaker nemlig egentlig veldig lite. Det samme gjelder andre kornprodukter, samt ris og poteter. Stort sett er det kjøttet, krydderet, sausen osv som tilfører retten mesteparten av smaken. Det er nok heller konsistensen av pasta, brød, potet osv vi har blitt vant til.

Det skal ikke mange månedene til før man venner seg av med dette. :Nikke:

(Sjokolade derimot, er en annen historie :lur::rodme: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...