Gå til innhold

Overvektig?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Inspirert av en tråd om at overvekige sperrer helsekøene.

I norge og i store deler av verden forøvrig går vekten oppover. Noen ganger skyldes det selvsagt medisinbruk, og/eller medisinske grunner, men min oppfatning er at det oftest skyldes dårlig kosthold og lavt aktivitetsnivå.

Så da spør jeg...

Er du overvektig, og hva er din forklaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg har veid et par kilo for mye. Grunnen? For mye energiinntak i forhold til det som ble forbrent.

Jeg har lagt om livsstilen, sluttet å røyke, endret kosten, blitt bevisst på å trene, og er nå både normalvektig og i form. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Svinger mellom "normal" BMI og "overvektig", det kommer vel an på hvor jeg er på mens-syklusen og inntak av saltholdig mat/væskebalanse.. Unnskyldning? Nope. Er i god form, sterk nok og sunn nok - røyker ikke og unner meg snop med varierende sunnhetsgrad. Føler meg ikke spesielt mer sykelig de dagene badevekta stopper på utrolige 70.0 kg enn de dagene jeg er "normal" med 69.5 kg.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg er bare helt utrolig glad i god mat, og har ingen metthetsfølelse som stopper meg... Når jeg ikke er i gravid er jeg i forholdsvis god form, trener aerobic, løper og går turer, men er altså ikke nok i bevegelse til å forsvare de kaloriene jeg inntar.

Gjest gjestedamen
Skrevet

Hei. Jeg er overvektig.....170 høy og 90 kilo......men går mye turer,både fjellturer og i skogen og er sunn og frisk..( tror jeg har tung beinbygnad.....:-))

Tror mange er overvektige fordi man så ofte skal kose seg...gjerne med søt mat......belønne seg selv i en travel hverdag kanskje? og at usunn mat er kjapp og ett tilgjengelig....er ikke lett.....jeg spiser både sunn mat ,men er svak for søt mat til kaffien og potetgull........og er utrooolig glad i nesten all slags mat.........dette ble litt rotete,men men...........føler meg ikke så overvektig egentlig......steller meg fint og kler meg fint og ser flott ut..og har en mann som nyter det..........:-))

Gjest Gjest
Skrevet

jeg er overvektig men skjønner egentlig ikke hvorfor. Spiser sundt, ( har vært kostholdsbevist i mange år), selv om jeg unner meg litt " usunn mat" ( snop) lørdager.

Jeg hadde tidligere profil på vektklubben litt lettere, låg under 500kcal ut i fra mitt dagsbehov, men vekten har stått på stedet hvil. I følge vektklubben skulle jeg jo med det kcalloriinntaket ha slanket bort mange kilo... :sjenert:

Jeg er aktiv og egentlig i ganske god form i forhold til min vekt. Er i bedre form enn mange slanke ( drar i fra dem når jeg gir på). Og er vel aktiv 5/6 av 7 dager i uken i snitt?( minst 40 minutter hver dag, noen ganger mer).

Men vekten går ikke ned!!! GRRR!!!! Jeg tror det skyldes gener. Ser flere eksempler i slekten at det ofte dukker opp 1 bolle i familien, mens de andre er slanke. Jeg er desverre en av dem. Dette har jeg også sett hos andre familier...så jeg tror at slike tilfeller kan tilskrives genene.

Fordelen min er vel at jeg spiser sundt, og dermed føler meg frisk og rask, og forhåpentligvis vil kunne klare å unngå å dra på meg ulike sykdommer når jeg blir eldre, om ikke annet forskyve de noen år:) Min andre fordel er vel at siden jeg spiser sundt, og mosjonerer jevnlig, så har jeg da klart å holde vekten stabil i 7år. Så det har ikke gått feil vei. Men jeg burde helt klart gått ned. Vurderer å kjøpe reduxin på nettet, ja vet det er ulovlig, men noe må jeg jo gjøre. Jeg er ikke overvektig nok til å få de av lege vil jeg tippe, og for sunn, men det betyr ikke at jeg ikke trenger å gå ned i vekt.

Det er foresten utrolig frustrerende å se på alle de slanke bekjente av meg som ikke trener, og spiser mye usundt ( loff, sjokolade, ect ofte), og likevel holder seg slanke. Mens jeg som virkelig går inn for det, ser ingen resultater. :gråte:

Gjest Nishiki
Skrevet

Nå veier jeg fem kg for mye, er vel ikke akkurat feit, men god og blubben. Årsaken er en kombinasjon av sykdom som er dårlig medisinert for øyeblikket og et for høyt inntak av mat.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg veier ca 5 kg for mye. Årsaken er at jeg er lat, og for glad i godteri.

Skrevet

4-5 kg for mye. Grunnet lavt stoffskifte, derfor også lat og sliten...

Spiser max 1500 kcal i døgnet men går ikke ned i vekt. Så får vel bare godta det slik det er, men begynne å trene igjen:)

Gjest Gjest_bolle_*
Skrevet

Er 169 cm høy og veier 127 kg. Jeg er overvektig på grunn av sykdom. Jeg har fire ulike hormonlidelser som alle gir kraftig vektøkning, en annen sykdom som gir det samme og jeg går i tillegg på medisiner (som øker vekten) for en sjette sykdom. Den siste sykdommen hindrer også det meste av trening, og det hjelper jo heller ikke på...

Grunnen til at jeg ikke veier mer enn jeg gjør, er at en av hormonlidelsene nå er forsøkt medisinert (mine verdier er langt mer ekstreme enn det som kan medisineres med lovlig og forsvarlig dose) og at jeg lever på ekstrem diett.

Og ja, det er sårende at alle antar jeg ligger på sofaen og spiser pizza og ostepop og drikker cola hele dagen. Og ikke minst at så utrolig mange føler de kan si akkurat hva de vil til meg og gjøre de styggeste ting mot meg. Ja, jeg er feit. Ja, jeg har skjønt at "alle" synes jeg er ekkel, dum, lat, uhygienisk, grådig og generelt lite verdt. Men vet dere hva? Jeg har følelser likevel...

Gjest Gjest
Skrevet

Var kraftig men sunn som barn og ungdom. Så kom en periode hvor jeg var ekstremt overvektig. Sannsynligvis pga p-piller som direkte påvirket meg fysisk, og ikke minst fikk meg inn i en kraftig depresjon. Spiste lite, men orket lite mosjon. Dette pågikk i flere år, helt til en venninde forsiktig nevnte at det kunne være pillene som gjorde meg syk.

Gikk ned det meste etter jeg sluttet på de, og ble kvitte depresjonen, men mye henger i. Har hørt med en lege om hvordan det egentlig er å få kroppen ned i "normal" vekt etter så ekstrem overvekt, og jeg har visst litt av et arbeid fremfor meg. Det blir neppe gjort med det første ;) Jeg er relativt sunn fysisk sett, og har ikke overskudd nok til å stokke så kraftig om på tankene mine, kostholdet og livsstilen som trengs for at jeg skal gå ytterligere ned. Så bare det ikke blir skadelig igjen tar jeg det som det kommer. Men på sikt er det rundt 15 kg som bør av.

Skrevet

Jeg er overvektig, har vært veeeeldig overvektig. Har ingen unnskyldning i grunn, ikke sykdom, lavt stoffskifte, medisiner eller noe annet. Grunnen var lite aktivitet og dårlig kosthold ganske enkelt. Men det skal også sies at når man er overvektig og kanskje har dårlig selvtillit på grunn av det kommer man inn i en ond sirkel. Jeg syns det var flaut å trene, følte alle så på meg, og trøstespiste en del.... Så selv om det er ens egen feil er det ikke så enkelt som "å begynne å trene og spise riktig".

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde anoreksi fra jeg var ca 12-15, så fikk jeg kjæreste som likte meg sånn som jeg var...jeg var ikke klar over/tenkte ikke på hvor mye energi det er i ting som cola, smågodt og chips + jeg nøt å kunne spise hva jeg ville og ikke hele tiden "pine" meg selv... i tillegg til dårlig kosthold var jeg i null fysisk aktivitet (uten om gym)...

så da gikk jeg opp 30kg og gav meg selv dårlige vaner... av og til savner jeg å ha anoreksi, jeg var faktisk mer lykkelig når jeg var syk og tynn enn hva jeg er når jeg er feit og "normal"...

nå har jeg foresten et sunt kosthold (fullkorn, kesam og karbonadedeig + rører ikke chips og sjeldent snop) og trener 3-4 dager i uken kardio og tung styrketrening...men, jeg går ikke ned eller merker noen forandring

Skrevet
Hadde anoreksi fra jeg var ca 12-15, så fikk jeg kjæreste som likte meg sånn som jeg var...jeg var ikke klar over/tenkte ikke på hvor mye energi det er i ting som cola, smågodt og chips + jeg nøt å kunne spise hva jeg ville og ikke hele tiden "pine" meg selv... i tillegg til dårlig kosthold var jeg i null fysisk aktivitet (uten om gym)...

så da gikk jeg opp 30kg og gav meg selv dårlige vaner... av og til savner jeg å ha anoreksi, jeg var faktisk mer lykkelig når jeg var syk og tynn enn hva jeg er når jeg er feit og "normal"...

nå har jeg foresten et sunt kosthold (fullkorn, kesam og karbonadedeig + rører ikke chips og sjeldent snop) og trener 3-4 dager i uken kardio og tung styrketrening...men, jeg går ikke ned eller merker noen forandring

Vær obs på at du får i deg nok mat så vil det skje endringer på sikt. Først motsetter kroppen seg endringer, den vil neppe tilbake der du var en gang, så den holder igjen. Vær bare bevisst på å leve så bra og sunt som du gjør nå så vil du se endringer;) Det er jeg sikker på!

Gjest 8E6623
Skrevet

Tror det er veldig undervurdert hvor mye medisinbruk kan påvirke vekta. Jeg gikk opp 25 kilo i en periode jeg brukte antidepressiva. Nå er vekta på vei ned igjen. Bare så synd det er lettere å gå opp enn ned. 16 down, 9 to go!

Gjest Gjest
Skrevet

For mye snop og for lite aktivitet i ungdommen, som igjen var resultat av at jeg var omtrent totalisolert. Ble mobbet på skolen, hadde det lite kjekt hjemme, så ble sittende på rommet store deler av dagen med det jeg hadde... tv og snop og brus. Nå er jeg snart 30 år gammel og er ikke lenger overvektig, men kjenner jeg blir mektig irritert når selvgode selvrettferdige besteborgere ønsker overvektige dit pepper'n gror fordi de angivelig skal være dumme og late, når fakta er at de selv er med på å stigmatisere og isolere disse inne på et rom for seg selv.

Skrevet

Er selv normalvektig, så er kanskje feil av meg å synse om dette...

Men mitt inntrykk er at aktivitet er undervurdert. Når du leser magasiner og aviser er det dietter og kosthold, og enkle 5minutters styrketrenings oppskrifter... Jeg har stor tro på det å komme seg ut og virkelig få opp pulsen. Har lagt merke til at mange overvektige sier de trener, men da er det som regel snakk om styrketrening. Jeg trur "ubehagelig" kondisjonstrening er det mest effektive om man vil ned i vekt.

Mange, særlig menn, har også lite kunnskap om kosthold. Mannen min trudde hvit ris og pasta var sundt tilbehør.... Bestemor forstår faktisk ikke hvorfor hun er litt lubben, hun som aldri har smakt hverken brus, sjokolade eller chips. Men hun har aldri kastet mat (må spises opp) og har store mengder poteter til hvert måltid... Brød. pasta og poteter er ikke usunn mat, men veldig energirikt for stillesittende personer...

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som veier 5 kg for mye, ser dere virkelig på dere selv som overvektig? I mine ører låter det dumt. Tenk på de som virkelig er overvektig. 5 kg for mye, hva er det liksom, når noen drasser med seg 30-40 kg for mye. :roll:

Over til spm: jeg har vært overvektig. Grunnen var mye mat og ingen aktivitet. Småturer her og der teller ikke, man må gi gass for å snakke om trening.

Heldigvis er jeg nå normalvektig. Passer på maten og trener mye. Veier en 4-5 kg mer enn ønskelig, men det blir fjollete å snakke om at jeg da er overvektig.

Skrevet

Jeg er overvektig. Er 153 cm høy og veier rundt 78 kg. Jeg er relativt godt proporsjonert så jeg ser bare lubben ut. Har ingen spesiell unnskyldning. Jeg er lat, drikker ikke annet enn cola og elsker rullekebab.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tja. Ja jeg er overvektig, på grensen til feit.

Gikk opp endel da jeg begynte på p-piller. Gikk opp enda mer da jeg var gravid, så gikk det meste av, men i svangerskap permisjonen gikk jeg opp masse masse....

Spiste for mye rett og slett, ikke super usunt, men heller ikke veldig sunt (mye pasta, bröd, etc). Og lite aktivitet. Godis hver helg som varte fra fredag til söndag.

Spiser nå sunt, men for MYE rett og slett. Spiser mer/har lyst på mer mat enn normalvektige. Må liksom mer til for at jeg skal bli mett og fornöyd.

Så min oppgave er å läre å spise mindre enn jeg vil og bevege meg mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...