Gå til innhold

Samlivskurs

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest LilleBrud

Vi skal gifte oss i August.Har planlagt dette i ett år og er svært knyttet til hverandre.Problemet vårt er tiltagende tilfeller av krangling og misnøye siste halvår.

Vi prøver å ta oss sammen men det virker i en dag så er vi i gang igjen.Sexlivet er mildt sagt sporadisk.Vi klarer ikke å sette fingeren på problemet selv om vi snakker mye om det.Han foreslo å ta i mot hjelp i går.

Noen som har noe å anbefale???

Klem fra lille Brud (glad i mannen sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du får noen gode svar, for jeg kunne tenke meg det samme. Ikke for å ordne opp i probblemer, men for å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo flott ut, Gry! Tror kanskje det er dem jeg har lest om i KK for en god stund siden? De hadde jo linker til alle fylkene, men det var ingen kurs her i nord. Må nok finne noe som er nærmere, eller spare penger en stund for å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg måtte lese flere ganger, for å se om jeg virkelig leste rett, og må spørre, skal dere virkelig gifte dere i august???

Virker veldig rart å begynne et ekteskap med samlivskurs!

Eller er deg jeg som er gammeldags, det er vel gjerne noe nytt det også, vi er jo i 2003. Jeg ville i hvertfall revurdert det giftemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Brud

Bedre føre var enn etter snar!

Det er bedre å ta problemene på alvor FØR de utvikler seg dit hen at vi vurderer å skilles!

Vi har kjent hverandre i 10 år og vært kjærester i 4 av disse.

Vi VET at vi kan gjøre noe med problemene.Å la være å gifte seg er ikke et tema for oss fordi vi elsker hverandre.

Vi trenger bare litt hjelp til å kommunisere bedre og la bagateller være nettop det.

Det ville være naivt å tro at en ikke kunne få problemer bare fordi en skal gifte seg.

Lille brud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte lese flere ganger, for å se om jeg virkelig leste rett, og må spørre, skal dere virkelig gifte dere i august???

Virker veldig rart å begynne et ekteskap med samlivskurs!

Eller er det jeg som er gammeldags, det er vel gjerne noe nytt det også, vi er jo i 2003. Jeg ville i hvertfall revurdert det giftemålet.

Tja, gammeldags og gammeldags. Det var vel ikke så uvanlig at

man hadde en del samtaler med presten i gamledager før man

giftet seg...

Jeg synes samlivskurs er en god ide og at mange flere burde delta

på det. Gjerne før man starter samlivet. Jeg har selv vært

med på samlivskurs. Vi hadde da vært sammen i noen år og deltok

ikke fordi vi hadde noen spesielt stor krise. På kurset var det

ca. 10 par hvorav de fleste hadde vært sammen lengre enn oss.

Det var noen yngre par blandt annet et par som hadde bodd sammen

i noen måneder (forsatt sterkt "rosa" forhold). Slik jeg oppfattet det

var det bare et par som hadde en alvorlig krise som sannsynligvis

kunne ende med skillsmisse.

Jeg mener at det å finne en partner å leve sammen med er noe

av det viktigste vi gjør og det er det verdt i å jobbe litt med.

Da er det lurt å lære mere om hvilke potesielle problemer som

dukker opp slik at en kan forsøke å avverge de før de har

grodd seg helt fast. Det er min inntrykk at alt for mange tror

at deres egne problemer er helt unike og at de må løse alt selv.

Faktisk er det ganske mange av de problemene man opplever

som andre også har vært borti. Da kan det være positivt å se

hvordan andre har håndtert de. Kanskje man kan lære noen triks.

Og det kan også være litt greit å se at andre ikke har det så mye

bedre enn oss selv. :-?

Hilsen Gabriel

som gjerne går på samlivskurs selv

om vi ikke har hatt vesentlige konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg har en god veninne som planlegger å flytte sammen med kjæresten sin. Hun har brent seg på et mislykket ekteskap og har gjort det klart at hun vil at de skal gå på samlivskurs før de flytter sammen.

De tenker at de skal lære seg triks og knep som kan hjelpe dem over kneiker, som kan lette kommunikasjonen og som kan lette forståelsen av hverandres behov, tanker og følelser, etc.

Syns det høres veldig bra ut!

Når det gjelder forhold som allerede har problemer, er det vel litt setn å forebygge, og jeg vil heller tenke familievernkontor-baner, ev. ekteskapsrådgiver (privat eller kommunal ettersom). Jeg tror også på at par kan ordne mye selv hvis de er bevisste, motiverte, løsningsorienterte og setter av tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

I andre land er det helt vanlig at div institusjoner (eks kirker) har kurs med folk som skal gifte seg. Nå har jo Bondevik sagt at de kanskje skal ha det her også.

Bare smart å begynne et ekteskap med noen ekstra tips i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det ser ut til at jeg blir samboer i løpet av høsten :D Vi har begge barn og har levd noen år alene. Tror jeg skal invitere ham med på samlivskurs. Bedre føre var ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nabodama

Kan også anbefale boka Førstehjelp til parforholdet av Phillip C. McGraw. Jeg bestilte den gjennom Bokkilden, og har ikke lest den ferdig ennå, men den virker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille brud

Jeg kjøpte "Samlivsboken" i går.Jeg satt på dolokket og leste høyt mens han lå i badekaret!En rolig stund som vi ikke har kunnet ha sammen på veldig lenge.

Vi er begge enige om å studere boken og gjøre øvelsene som står der!

VI kjente oss utrolig godt igjen i eksemplene i boken!!!

Anbefales for alle som bor sammen uansett krangling eller ikke....!!!!

Bare det at vi har bestemt oss for aktivt å forbedre vårt samliv har fått mye av de gode følelsene i sving igjen.

Vi gifter oss fortsatt i August og gleder oss til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nabodama

lille brud, hvem har skrevet den boka?

Forøvrig flott av dere å prøve å løse problemene snarest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her oppe i Tr.heim finnes det ekteskapskurs, for de som har planer om å gifte seg og nygifte...

Men, tror ikke akkurat de ville væære noe for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale boka Førstehjelp til parforholdet av Phillip C. McGraw. Jeg bestilte den gjennom Bokkilden' date=' og har ikke lest den ferdig ennå, men den virker veldig bra.[/quote']

Er ikke det Dr. Phil da?

Noen av rådene han gir på tv-showet sitt er jo helt på trynet, han er erkekonservativ og virker ikke særlig forståelsesfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nabodama

Jo, det er sikkert den samme som på TV. Jeg har ikke fulgt med på det, så jeg vet ikke hvordan han er der.

Det som er litt spesielt med den boka, er at den tar utgangspunkt i deg selv, og hva du selv kan gjøre for å få et forhold til å fungere.

Har som sagt ikke lest så mye i den enda, men den virker noe utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lille brud

"Samlivsboken" er skrevet av Howard Morkman,Scott Stanley og Susan Blumberg!

Den var flott!

:lol:

Den hjelper hvertfall oss!

:-) Lille brud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...