AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #1221 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg vet ikke helt, men jeg syns faktisk at selv tamponger er ubehagelige... kanskje menskopp ikke er noe for meg? Synes den var litt småubehagelig, så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke om den gjorde vondt når jeg sykler. så jeg satte meg skrevs over sofaarmlenet og ja - den var ubehagelig og gjorde vondt. Skal den være sånn? Dette er mooncup. Kjenner den mye bedre enn en tampong og synes den er mye mer ubehagelig. det kan hende koppene deres er for store. lady/diva/mooncup er alle altfor store for meg(mooncup var et mareritt), men MeLuna soft i minste str funker faktisk på meg. kjøpte min her. når jeg brukte tampong var til å med den minste for stor når jeg skulle ta den ut, men melunakoppen er veldig myk og behagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #1222 Del Skrevet 18. mars 2012 Oioioi... Jeg har mooncup, men vi er ikke helt venner ennå... De to første gangene jeg prøvde den kjente jeg koppen skikkelig godt så jeg antok at jeg hadde den for langt nede. Bestemte meg i tillegg for å klippe litt av den der dingsen som henger ned. Litt klipping ble fort til mye klipping så nå har den kun en liten snopp. Satt den så inn lenger oppe enn jeg har gjort før. Jeg synes det kjentes ut som den ikke var ordentlig bretta ut, men jeg fikk ikke til å snurre på den eller ordne det så jeg tenkte at det fikk gå seg til selv. Når jeg hadde koppen lenger oppe kjente jeg den overhodet ikke. Sov med den slik. Problemet var neste dag når jeg skulle få den ut. Den hadde sneket seg så utrolig langt opp og jeg hadde jo ikke noen lang dings å ta tak i lenger så jeg slet skikkelig med å få den ut. Herregud jeg stod i en halvtime fra 05.30 til 6 om morningen på en lørdag å prøvde å få den ut før jeg skulle på jobb. Den var jo så inni granskauen glatt så hver gang den ene fingeren min fikk tak på den bare gled den ut av fingrene igjen. Og tommelen var forøvrig for kort til å få så langt oppi som pekefingeren. Vanskelig var det også å prøve å stappe både tommel og pekefinger oppi. Herregud det var nummeret før jeg trodde jeg måtte vekke min kjære og be han om assistanse selv om jeg ikke skjønner hva han skulle gjort... Lettelsen var stor da jeg etter en halvtime med fikling endelig fikk den ut ja! Måtte bare løpe ut døra og rekke bussen til jobb uten å få tid til noe annet enn å dra ut den hersens kopppen. Aiaiai... Masse blod på hendene fikk jeg også mens jeg sto der og fikla og prøvde å få den ut. Og den hadde lekket iløpet av natta (hadde blod på truseinnlegget). Jeg antar jeg satt den for langt inn og at det var årsaken da? Og kanskje at den ikke var bretta ordentlig ut? Huff jeg vet ikke om jeg tør å sette den inn igjen i frykt for å ikke få den ut. Var det sånn at UK sin mooncup har riller nederst? Jeg kjøpte min på iherb (sikker US versjonen) og den har ikke riller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. mars 2012 #1223 Del Skrevet 18. mars 2012 Med litt trening er det ikkje vanskeleg å ta ut koppen. Øv deg litt når du har god tid! Stikk ein finger opp for å løyse opp vakuumet, då er det berre å ta tak i nederste delen og dra han ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #1224 Del Skrevet 18. mars 2012 Oioioi... Jeg har mooncup, men vi er ikke helt venner ennå... De to første gangene jeg prøvde den kjente jeg koppen skikkelig godt så jeg antok at jeg hadde den for langt nede. Bestemte meg i tillegg for å klippe litt av den der dingsen som henger ned. Litt klipping ble fort til mye klipping så nå har den kun en liten snopp. Satt den så inn lenger oppe enn jeg har gjort før. Jeg synes det kjentes ut som den ikke var ordentlig bretta ut, men jeg fikk ikke til å snurre på den eller ordne det så jeg tenkte at det fikk gå seg til selv. Når jeg hadde koppen lenger oppe kjente jeg den overhodet ikke. Sov med den slik. Problemet var neste dag når jeg skulle få den ut. Den hadde sneket seg så utrolig langt opp og jeg hadde jo ikke noen lang dings å ta tak i lenger så jeg slet skikkelig med å få den ut. Herregud jeg stod i en halvtime fra 05.30 til 6 om morningen på en lørdag å prøvde å få den ut før jeg skulle på jobb. Den var jo så inni granskauen glatt så hver gang den ene fingeren min fikk tak på den bare gled den ut av fingrene igjen. Og tommelen var forøvrig for kort til å få så langt oppi som pekefingeren. Vanskelig var det også å prøve å stappe både tommel og pekefinger oppi. Herregud det var nummeret før jeg trodde jeg måtte vekke min kjære og be han om assistanse selv om jeg ikke skjønner hva han skulle gjort... Lettelsen var stor da jeg etter en halvtime med fikling endelig fikk den ut ja! Måtte bare løpe ut døra og rekke bussen til jobb uten å få tid til noe annet enn å dra ut den hersens kopppen. Aiaiai... Masse blod på hendene fikk jeg også mens jeg sto der og fikla og prøvde å få den ut. Og den hadde lekket iløpet av natta (hadde blod på truseinnlegget). Jeg antar jeg satt den for langt inn og at det var årsaken da? Og kanskje at den ikke var bretta ordentlig ut? Huff jeg vet ikke om jeg tør å sette den inn igjen i frykt for å ikke få den ut. Var det sånn at UK sin mooncup har riller nederst? Jeg kjøpte min på iherb (sikker US versjonen) og den har ikke riller. Jeg satt min også fast, og i tillegg var det vondt, men det jeg gjorde var å presse den ut med vaginaen rett og slett. Men ubehagelig var det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1225 Del Skrevet 27. mars 2012 Nå klarte jeg for første gang å få inn koppen ordentlig uten at den spratt ut for tidlig. Fikk den så langt inn at hele stilken såvidt er innenfor. Det er første gang jeg får den så langt inn at jeg faktisk ikke kjenner den, noe som nesten virket umulig på de første forsøkene. Men jeg synes ikke det kjennes som den har foldet seg helt ut. Men den sitter tilsynelatende godt fast, får ikke snurret den rundt. Pleier dere kjenne når blodet renner ned i koppen? Jeg kjenner en slags boblete følelse, i mangel av noe bedre ord. Vil ikke sjekke hvert minutt etter lekkasjer heller, tenkte jeg skulle prøve å ha den i noen timer. Hvor lenge "trente" dere før dere var trygge på å bruke den ute blant folk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1226 Del Skrevet 27. mars 2012 Nå klarte jeg for første gang å få inn koppen ordentlig uten at den spratt ut for tidlig. Fikk den så langt inn at hele stilken såvidt er innenfor. Det er første gang jeg får den så langt inn at jeg faktisk ikke kjenner den, noe som nesten virket umulig på de første forsøkene. Men jeg synes ikke det kjennes som den har foldet seg helt ut. Men den sitter tilsynelatende godt fast, får ikke snurret den rundt. Pleier dere kjenne når blodet renner ned i koppen? Jeg kjenner en slags boblete følelse, i mangel av noe bedre ord. Vil ikke sjekke hvert minutt etter lekkasjer heller, tenkte jeg skulle prøve å ha den i noen timer. Hvor lenge "trente" dere før dere var trygge på å bruke den ute blant folk? Sliter med samme problemstilling som deg (har ikke fått den langt nok opp) så jeg kan ikke svare deg så godt, men anbefaler deg å bruke et bind/stringbind i tillegg så er det ikke krise om du lekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1227 Del Skrevet 27. mars 2012 Sliter med samme problemstilling som deg (har ikke fått den langt nok opp) så jeg kan ikke svare deg så godt, men anbefaler deg å bruke et bind/stringbind i tillegg så er det ikke krise om du lekker. Bind skal jeg definitivt bruke, det må jeg med tamponger også. Med en tapong bremses i hvert fall blodet på vei ut, mens hvis koppen ikke har foldet seg helt ut så renner det jo ut på direkten. Men hadde vært så ypperlig om man kunne gått i 12 timer som enkelte her snakker om. Dere som kan bruke koppen så mange timer, hvor mange timer kan dere gå med en tampong uten lekkasje? For meg renner det etter maks 1-2 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1228 Del Skrevet 27. mars 2012 Sliter med samme problemstilling som deg (har ikke fått den langt nok opp) så jeg kan ikke svare deg så godt, men anbefaler deg å bruke et bind/stringbind i tillegg så er det ikke krise om du lekker. Kan legge til at jeg brukte punch down-folden, for å få koppen liten nok. Med C-folden spratt den opp alt for tidlig, og jeg måtte hatt med minst tre fingre inn om jeg skulle hatt håp om å få den inn før den popper opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1229 Del Skrevet 27. mars 2012 Hva skjer når koppen er full? Lekker den selv om ringen sitter helt inntil kroppen? Det lekker vel ikke gjennom de små hullene i koppen? Jeg hadde vann i for å teste, og hullene var for små til at vannet kom gjennom. Hva hindrer koppen i å skvise seg sammen når man rører på seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. mars 2012 #1230 Del Skrevet 27. mars 2012 Bind skal jeg definitivt bruke, det må jeg med tamponger også. Med en tapong bremses i hvert fall blodet på vei ut, mens hvis koppen ikke har foldet seg helt ut så renner det jo ut på direkten. Men hadde vært så ypperlig om man kunne gått i 12 timer som enkelte her snakker om. Dere som kan bruke koppen så mange timer, hvor mange timer kan dere gå med en tampong uten lekkasje? For meg renner det etter maks 1-2 timer. Eg brukte nok bind i tillegg dei fyrste 4-5 periodane. Når eg har brukt tampong tidlegare, har det holdt å bytte etter 3-4 timar, litt avhengig av kor mykje eg blødde. Eg blør som regel i 5 dagar, med "hovudvekt" på dag 2 og 3 - dei andre dagane er det lite å snakke om. På dag 2 måtte eg bytte tampongar i alle fall kvar 3 time for at det ikkje skulle lekke. Med menskopp kan eg gå 10-12 timar utan at koppen lekk, eg brukar L då. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1231 Del Skrevet 27. mars 2012 Eg brukte nok bind i tillegg dei fyrste 4-5 periodane. Når eg har brukt tampong tidlegare, har det holdt å bytte etter 3-4 timar, litt avhengig av kor mykje eg blødde. Eg blør som regel i 5 dagar, med "hovudvekt" på dag 2 og 3 - dei andre dagane er det lite å snakke om. På dag 2 måtte eg bytte tampongar i alle fall kvar 3 time for at det ikkje skulle lekke. Med menskopp kan eg gå 10-12 timar utan at koppen lekk, eg brukar L då. Har du noengang gått så lenge at det har lekket med koppen? Hvordan arter det seg, ryker vakuumet så det fosser ut? :gjeiper: Eller pipler det bare langs kanten? Logisk sett skulle man jo tro at hvis koppen sitter ordentlig så skal blodet heller fylles på oversiden av koppen, uten at det renner ut. Men den blir kanskje tung etter hvert, kan den synke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. mars 2012 #1232 Del Skrevet 27. mars 2012 Har du noengang gått så lenge at det har lekket med koppen? Hvordan arter det seg, ryker vakuumet så det fosser ut? :gjeiper: Eller pipler det bare langs kanten? Logisk sett skulle man jo tro at hvis koppen sitter ordentlig så skal blodet heller fylles på oversiden av koppen, uten at det renner ut. Men den blir kanskje tung etter hvert, kan den synke? Eg trur blodet berre piplar ut av dei små hola øverst, med mindre koppen ikkje er folda skikkeleg ut. Eg trur ikkje vakumet ryk, uansett kom mykje blod som er oppi. Det vil nok berre renne forsiktig ut. Innimellom kan eg kjenne at han ligg lengre ned, men som regel hjelp det å berre knipe litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1233 Del Skrevet 27. mars 2012 Har du noengang gått så lenge at det har lekket med koppen? Hvordan arter det seg, ryker vakuumet så det fosser ut? :gjeiper: Eller pipler det bare langs kanten? Logisk sett skulle man jo tro at hvis koppen sitter ordentlig så skal blodet heller fylles på oversiden av koppen, uten at det renner ut. Men den blir kanskje tung etter hvert, kan den synke? jeg blør veldig mye så jeg har opplevd at når den blir overfylt er det som om man ikke har den inne i det hele tatt. når den ikke popper seg ut med en gang når jeg setter den inn snurrer jeg den rundt noen ganger, da åpner den seg alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1234 Del Skrevet 27. mars 2012 Bind skal jeg definitivt bruke, det må jeg med tamponger også. Med en tapong bremses i hvert fall blodet på vei ut, mens hvis koppen ikke har foldet seg helt ut så renner det jo ut på direkten. Men hadde vært så ypperlig om man kunne gått i 12 timer som enkelte her snakker om. Dere som kan bruke koppen så mange timer, hvor mange timer kan dere gå med en tampong uten lekkasje? For meg renner det etter maks 1-2 timer. Når jeg bruker de største tampongene, begynner de å lekke etter to timer (på det verste). Jeg opplever at koppen kan ta noe mer, men ikke mye. Må derfor tømme koppen ofte på sånne dager. Kanskje hver 3. time. Problemet med koppen er at når den først begynner å lekke, da lekker den veldig. Men en tampong bruker liksom lang tid på å lekke ordentlig. Jeg bruker derfor ikke kopp de verste nettene. Men elsker koppen på dager med mindre blødninger! Kan gå med den i 12 timer og mer. Merker ingenting, ingen lekkasjer, ingen lukt og ingen motbydelige tamponger. På slike dager måtte jeg kanskje byttet tampong hver 4. time. Litt fordi det er ekkelt å ha de inne lenger. Koppen synes jeg ikke er noe ekkel. Glemte den en gang i et døgn og den var like luktfri. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1235 Del Skrevet 27. mars 2012 Når jeg bruker de største tampongene, begynner de å lekke etter to timer (på det verste). Jeg opplever at koppen kan ta noe mer, men ikke mye. Må derfor tømme koppen ofte på sånne dager. Kanskje hver 3. time. Problemet med koppen er at når den først begynner å lekke, da lekker den veldig. Men en tampong bruker liksom lang tid på å lekke ordentlig. Jeg bruker derfor ikke kopp de verste nettene. Det hørtes ikke så oppmuntrende ut. Hadde håpet å kunne bruke den nettopp på de dagene med mest blødning. Men det virker kronglete og tungvint å bytte i forhold til tamponger. Trodde seriøst ikke jeg skulle klare å få den ut nå, måtte laangt oppi der med hånda før jeg klarte å få den løs. Og det sprutet blod oppetter veggene. Det frister ikke til gjentagelse på jobbtoalettet uten vask. :gjeiper: Har i hvert fall fått en ting ut av testingen så langt... plutselig synes jeg det er veldig lettvint med tampongskifter. Håper jeg fortsatt klarer å holde på en tampong. Føler meg helt sprengt akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1236 Del Skrevet 27. mars 2012 Det hørtes ikke så oppmuntrende ut. Hadde håpet å kunne bruke den nettopp på de dagene med mest blødning. Men det virker kronglete og tungvint å bytte i forhold til tamponger. Trodde seriøst ikke jeg skulle klare å få den ut nå, måtte laangt oppi der med hånda før jeg klarte å få den løs. Og det sprutet blod oppetter veggene. Det frister ikke til gjentagelse på jobbtoalettet uten vask. :gjeiper: Det skjønner jeg godt Jeg synes også det er kjipt å sitte og grave oppi det blodige underlivet mitt etter den breddfulle koppen, spesielt på offentlige toaletter. Få hendene fulle av blod, blod utover hele dosetet osv ... Nå må jeg si at det blir lettere etterhvert, og jeg gjorde det faktisk forrige uke, flere ganger. Hadde våtservietter i veska, og sølte ikke. Jeg synes det beste er en kombinasjon av kopp og tampong. Men foretrekker faktisk koppen tross alt. Vet ikke helt hvorfor. Koppen er i alle fall genial når man blør lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1237 Del Skrevet 27. mars 2012 Det skjønner jeg godt Jeg synes også det er kjipt å sitte og grave oppi det blodige underlivet mitt etter den breddfulle koppen, spesielt på offentlige toaletter. Få hendene fulle av blod, blod utover hele dosetet osv ... Nå må jeg si at det blir lettere etterhvert, og jeg gjorde det faktisk forrige uke, flere ganger. Hadde våtservietter i veska, og sølte ikke. Jeg synes det beste er en kombinasjon av kopp og tampong. Men foretrekker faktisk koppen tross alt. Vet ikke helt hvorfor. Koppen er i alle fall genial når man blør lite. Når jeg blør lite trenger jeg den ikke, da går det greit med bind. Men jeg skulle gjerne hatt noe jeg kunne bruke over flere timer enn tamponger. Derfor håpet jeg det ville fungere bedre. Men, men. Noen år igjen til menopause. :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1238 Del Skrevet 27. mars 2012 Det hørtes ikke så oppmuntrende ut. Hadde håpet å kunne bruke den nettopp på de dagene med mest blødning. Men det virker kronglete og tungvint å bytte i forhold til tamponger. Trodde seriøst ikke jeg skulle klare å få den ut nå, måtte laangt oppi der med hånda før jeg klarte å få den løs. Og det sprutet blod oppetter veggene. Det frister ikke til gjentagelse på jobbtoalettet uten vask. :gjeiper: Har i hvert fall fått en ting ut av testingen så langt... plutselig synes jeg det er veldig lettvint med tampongskifter. Håper jeg fortsatt klarer å holde på en tampong. Føler meg helt sprengt akkurat nå. når man bare forsiktig prøver ut forskjellige teknikker for å ta den ut finner man ganske fort ut hva som blir sølete og ikke. fins flere tips på youtube. de fleste tømmer koppen bare 2 ganger i døgnet. jeg må, som siterte ab tømme annen hver time, men når jeg brukte de største obene måtte jeg bytte nesten hver time. man kan få kopper i forskjellige str. jeg bruker en veldig liten en, men hadde jeg kunne brukt større hadde jeg bare behøvd å tømme hver 4.time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 28. mars 2012 #1239 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg antar at svaret mitt ikke er spesielt til hjelp for de med denne problemstillingen. Jeg kan bruke koppen i 12 timer alle dagene av mensen, og jeg brukte den minste størrelsen av tampong i ca 5 timer når jeg blødde mest. Har aldri hatt lekkasje av hverken tampong eller kopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #1240 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg antar at svaret mitt ikke er spesielt til hjelp for de med denne problemstillingen. Jeg kan bruke koppen i 12 timer alle dagene av mensen, og jeg brukte den minste størrelsen av tampong i ca 5 timer når jeg blødde mest. Har aldri hatt lekkasje av hverken tampong eller kopp. Heldiggris!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå