Gjest Lillian i.i. Skrevet 26. mai 2003 #1 Skrevet 26. mai 2003 Jeg jobber skift og har derfor forskjellig arbeidstid fra dag til dag. Min samboer har faste vakter hver dag, og starter klokken 08.00 på jobben sin. Den siste tiden har samboer forsovet seg nesten annenhver dag, innimellom hver dag. Dette er veldig slitsomt. For meg har det alltid vært to årsaker som kunne spille inn hvis jeg forsov meg: Enten at jeg ikke trivdes i jobben, eller at jeg rett og slett var utslitt og trengte fri. Min samboer sier han trives veldig godt i jobben, og det tror jeg på da han nesten ikke har vært borte (utenom ferier osv) etter han begynte der for over ett år siden. Kan han være utslitt? Vel, det virker ikke slik i det hele tatt. Han gleder seg til å gå på jobb, og er blid og fornøyd. Virker ikke så sliten når han kommer hjem som han har gjort i tidligere jobber. Som sagt, det ER veldig slitsomt at samboer forsover seg. Vi kjører sammen til jobben som ligger ca. 30minutter fra der vi bor. (Vi jobber like i nærheten av hverandre) Så jeg pleier å ha god tid på jobben noen dager fordi jeg ikke skal begynne før senere. Men jeg sover jo godt når jeg vet jeg ikke skal begynne på jobb før senere! Jeg er utpreget B-menneske, og greier derfor ikke å våkne for å få opp ham hvis jeg ikke skal begynne til samme tidene selv. Så det er jo ikke mye ekstra hjelp i meg, kan man si. Men hva skal vi gjøre? Det er forferdelig slitsomt å stresse hver eneste morgen og ikke ha tid til å spise frokost eller sminke seg eller bare sitte i sofaen og våkne før vi må reise. Vi må løpe rundt i huset og stresse oss halvt ihjel for at samboer ikke skal bli altfor sen på jobben. Han har egentlig fleksitid, så det er ingen fare for at han kan miste jobben eller lignende, men det er jo uansett forferdelig å sove seg bort så mye. Kan få med at vi legger oss vanligvis ikke så sent om kvelden heller, så det kan ikke være at han får for lite søvn. De dagene jeg starter på jobb tidligere enn 08.00 har vi aldri noe problem med å komme oss opp. Hvis vi skulle lagt oss tidligere, hadde vi ikke hatt noe ut av kvelden etter kl 20.00...... Er det noen som har tips til hva vi kan gjøre? Jeg trenger desperat råd! Jeg blir bekymret for både min egen og min samboers helse, for det tærer veldig på oss begge når dette skjer så ofte som det faktisk gjør!! Håper på snarlige svar og tips.
Tusenfryd Skrevet 26. mai 2003 #2 Skrevet 26. mai 2003 Jeg skjønner dette er slitsomt, Lillian. Han kan være vårslapp - det er mange som er det, og trenger dermed mer søvn enn normalt. Om man får noe ut av kvelden eller ikke er egentlig ikke spesielt interessant, for trenger han mer søvn, må han legge seg tidligere. Sånn er det bare. Sover han godt? Dvs sovner han når han legger hodet på puten og sover natten gjennom? Hvis ikke er det selve sovemønsteret hans og kanskje innsovningsmønsteret hans som må tas tak i. Han kan også være allergisk. Pollenallergikere vil helst sover fra april til juli hører jeg så det bør han få sjekket opp. Når det gjelder å ta tak i dette akkurat nå, så må du bidra med å vekke ham. Hvis vekkerklokken står på, og den ringer, hører vel du den også? Da må du være den som brekker deg opp av sengen og vekker ham. Det er slitsomt i lengden... men det er det du kan gjøre. Dersom ikke du hører den heller, må dere kjøpe en ny vekkerklokke som faktisk vekker dere. Og hvis han vil sove den ekstra halvtimen, så la han gjøre det da - du kan jo stå opp for det og gjøre deg klar, og vekke han når han vil våkne. Vi legger oss og står opp til forskjellig tid ganske ofte, vi, det er problemfritt. Men som sagt - sjekk innsovnings- og søvnmønster - og allergi.
*Lillian* Skrevet 26. mai 2003 #3 Skrevet 26. mai 2003 Jeg skjønner dette er slitsomt, Lillian. :cry: Det er utrolig slitsomt i lengden... Han kan være vårslapp - det er mange som er det, og trenger dermed mer søvn enn normalt. Om man får noe ut av kvelden eller ikke er egentlig ikke spesielt interessant, for trenger han mer søvn, må han legge seg tidligere. Sånn er det bare. Jada, jeg vet det, men det jeg mente med å ikke få noe ut av kvelden mente jeg at vi ikke får gjort verken husarbeid eller slappa av hvis vi skal legge oss så sinnsykt tidlig! :-? Sover han godt? Dvs sovner han når han legger hodet på puten og sover natten gjennom? Hvis ikke er det selve sovemønsteret hans og kanskje innsovningsmønsteret hans som må tas tak i. Han sover 100 ganger bedre enn meg... Jeg har kroniske søvnproblemer, mens han sovner tvert han legger hodet på puta og sover godt hele natta igjennom... Han kan også være allergisk. Pollenallergikere vil helst sover fra april til juli hører jeg så det bør han få sjekket opp. Jøss, det har jeg ikke hørt noe om før. Men han er jo ikke det minste snev av tett eller forkjøla da... Bør han ikke være det hvis det er noe pollenallergi og sånn? Dessuten har han ikke vært sånn på våren før, og vi har jo bodd sammen noen år nå.. Når det gjelder å ta tak i dette akkurat nå, så må du bidra med å vekke ham. Hvis vekkerklokken står på, og den ringer, hører vel du den også? Da må du være den som brekker deg opp av sengen og vekker ham. Det er slitsomt i lengden... men det er det du kan gjøre. Nei, jeg hører ikke vekkerklokken :oops: Jeg har sterke problemer med å høre den fra før fordi jeg har mine søvnproblemer. Jeg sovner sjelden før 2-3 timer før klokka ringer, og derfor sover jeg veldig tungt når klokka ringer. Hadde jeg hørt den så hadde jeg jo stått opp og vekket ham. Jeg vil jo ikke at han skal sove seg bort, og jeg vet jo at vi skal stå opp samtidig, så jeg vil jo ikke la være å vekke ham.. Hvis jeg hadde hørt klokka... Dersom ikke du hører den heller, må dere kjøpe en ny vekkerklokke som faktisk vekker dere. Kjøpe enda en ny vekkerklokke??? Vi har faktisk 3 forskjellige klokker som ringer hver morgen.... Og hvis han vil sove den ekstra halvtimen, så la han gjøre det da - du kan jo stå opp for det og gjøre deg klar, og vekke han når han vil våkne. Vi legger oss og står opp til forskjellig tid ganske ofte, vi, det er problemfritt. Joda ,han kunne gjort det, men det er jo vanskelig når jeg ikke kommer meg opp heller. Jeg har alltid måtte hatt tillit til at andre vekker meg pga mine søvnproblemer! :cry: Så det er jo ikke mye hjelp i meg heller... Jeg prata med ham om det da vi kjørte hjem fra jobb i dag, og da innrømmet han at han er veldig sliten for tiden.. Men han kunen jo ikke være hjemme fra jobb lell, mente han. "også kommer vi inn i en roligere periode på jobben nå" sa han... Huff, det er fortvilende!! Lillian
Madison Skrevet 26. mai 2003 #4 Skrevet 26. mai 2003 Det er nok bare for en periode. Hadde det slik selv en stund. Forsov meg sikkert annenhver dag. Skjedde jo endel da, men det kan jo ligge noe i underbevisstheten og. Tror ikke det alltid er noe spesielt å sette fingeren heller jeg. Det går over ihvertfall. :D Kanskje han blir stressa av at du jobber skift vet hvordan det er selv ihvertfall
Gjest Vega Skrevet 26. mai 2003 #5 Skrevet 26. mai 2003 Kjøp en klokke som ringer hvert femte minutt, når du slår den av - da kan du våkne gradvis (han), hvile fem minutter til og trenger ikke forsove deg så lenge... Hva med telefonvekking - koster en krone (elektronisk vekking) og er ganske effektivt... Ring *55* og tast inn klokkeslett. Står dere opp når klokka ringer fem minutter før, avbestiller dere telefonvekkinga med #55#. Hvis du kun sover 3-4 timer per natt, bør du kanskje få innsovingstablett for kortere tid? Eller prøv først med beroligende te (God Natt-te eller camille), yoghurt eller en porsjon havregrøt... Du kan umulig greie deg på den søvnen i lengere tid, det går ut over psyken og alt...
*Lillian* Skrevet 26. mai 2003 #6 Skrevet 26. mai 2003 Kjøp en klokke som ringer hvert femte minutt, når du slår den av - da kan du våkne gradvis (han), hvile fem minutter til og trenger ikke forsove deg så lenge... Vi har en klokke som ringer hvert 9.minutt, og de to andre hvert 5.minutt... Problemet er at den ringer minst en time før vi i det hele tatt reagerer, derfor står klokka på et tidligere klokkeslett enn vi trenger å stå opp hver dag. Hva med telefonvekking - koster en krone (elektronisk vekking) og er ganske effektivt... Ring *55* og tast inn klokkeslett. Står dere opp når klokka ringer fem minutter før, avbestiller dere telefonvekkinga med #55#. Har prøvd det, men da ble vi vettskremte hver gang telefonen ringte, fordi vi trodde det var noe som hadde skjedd og at det fortsatt var midt på natta. Greit nok at vi kom oss opp, men vi gikk jo med en vond følelse i mange timer etterpå! Hvis du kun sover 3-4 timer per natt, bør du kanskje få innsovingstablett for kortere tid? Eller prøv først med beroligende te (God Natt-te eller camille), yoghurt eller en porsjon havregrøt... Du kan umulig greie deg på den søvnen i lengere tid, det går ut over psyken og alt... Jeg har greid meg på denne søvnen i flere år nå, jeg... Tar det igjen i helgene, for da kan jeg sove til langt utpå dagen... Det er kjempeslitsomt, men jeg har ikke lyst til å bli avhengig av noen tabletter. Har fått innsovningstabletter når jeg har ligget på sykehuset, for da har jeg jo ikke fått sovet. Det har hjulpet, men det er vel ikke bra å bruke i lengden? Vil sikkert bli immun mot det etterhvert... Lillian
Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #7 Skrevet 26. mai 2003 Tipper at dere har blitt immune mot ringingen fra klokka jeg. Sånn hadde jeg det en stund. Forsov meg stadig vekk. Men så satte jeg mobilen på vibrasjon.. satte på både klokkealarmen og signal på kalenderen hvert 15. minutt. Så satte jeg mobilen i en kopp med mynter i på nattbordet og fikk en "ny" lyd.
Gjest Vega Skrevet 26. mai 2003 #9 Skrevet 26. mai 2003 Hm - jeg har en klokke som ringer hvert femte eller niende minutt - men den begynner med en lav lyd og blir høyere og høyere - til jeg våkner til slutt. (Eneste måten jeg tåler å bli vekket på...) Det går an å bruke slik klokke (med høyere lyd etterhvert) - og i tillegg telefonen et kvarter senere, dersom man ikke skulle reagere på klokka. Vet hvordan det kan være, har slått av klokka i halvsvima og ikke visst hvor jeg var engang... og da er det jo håpløst. Sovepiller er ikke bra (men skal ikke tas hver kveld, sover du en natt, skal du vente i alle fall to netter før du tar en ny) - men du sover lenge i helga, og det er heller ikke bra. Legg deg tidlig og stå ganske tidlig opp, før ti i alle fall, slik at du ikke ødelegger søvnrytmen din. Ta tilskudd av b-vitamin og magnesium før du legger deg (beroligende), les en god og helst litt kjedelig bok (skaff en spot slik at du ikke plager mannen din), en kopp beroligende te, (og Valerina-Natt-urtepiller fås på apoteket) - en varm dusj/bad før sengetid. Noe må du jo gjøre...det høres slitsomt ut... Kanskje du kan få en sykemelding par dager, for å hente deg inn?
Barbie Skrevet 26. mai 2003 #10 Skrevet 26. mai 2003 Kjøp en vekkerklokke med brutal ringelyd,og sett den LANGT unna senga... Slik at man må stå opp for å slå av klokka. Sånn må jeg gjøre det,for jeg er helt pudding om morran! Barbie
*Lillian* Skrevet 26. mai 2003 #11 Skrevet 26. mai 2003 Takk for mange svar, og for "bekymringer". Nå føler jeg kanskje at dette ble peilet mer inn på meg, men det er jo liksom sambo det handler om, da... Jeg klarer meg alltids, når man har slitt med søvnproblemer i 5-6år (periodevis til og fra) så blir man vant til det etterhvert. Jeg kan nok ikke ta meg sykemelding for å hente meg inn igjen, det nytter ikke da det er testet ut før. Det er jo sambo som egentlig forsover seg... Eller... Vi gjør det jo begge to, men det er liksom ikke noe uvant at jeg sover så tungt når klokkene ringer. Det er sambo som pleier å våkne, men det gjør han ikke lenger... Alle vekkerklokkene står langt unna senga, men vi står opp og slår dem av i søvne, begge to... (mest sambo, for jeg hører jo ikke klokkene...) Lea tippa vi har blitt immune mot lydene. Saken er den at det er kun den ene klokka som har samme lyd hver morgen, de to andre kan vi bytte lyd på når vi vil, og det gjør vi OFTE.... Søvnrytmen min har vært ødelagt i mange år, den... Så den er nok ikke det letteste å gjøre noe med, og ikke vil jeg begynne på piller heller. Madison skrev at man ikke kan ta igjen søvn; det er kanskje sant det, men det var ikke slik ta igjen jeg mente. Jeg mente at jeg får sovet ut i helgene og dermed kommer meg gjennom ukedagene med lite søvn. Hvis jeg ikke skal få muligheten til å sove ut i helgene (og sove lenge), så blir jeg iallfall ødelagt (det er nemlig prøvd ut det og, funnet mislykket...) Kanskje vi skal prøve i natt det som Lea foreslo med vibrering på mobilen oppi en kopp med mynter... Det er kanskje ikke så dumt, kanskje den lyden bråker mer... Den ene klokka vi har er også en som starter svakt og blir høyere og høyere... Vanskelig problemstilling? JA.... Men det har liksom blitt så peila over på meg og mine søvnproblemer, men det er nå liksom sambo jeg er bekymra for, da.... Likevel, takk for svarene! Lillian
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2003 #12 Skrevet 26. mai 2003 Hva med å avtale annenhver dag - du står opp en dag og lager kaffe eller te, neste dag er det hans tur ... for det er jo en koselig måte å bli vekket på for dere begge... Hadde en samboer som forsov seg litt for ofte, jeg måtte stå opp og lage kaffe osv. selv om jeg egentlig hadde fri - men så det som et lite problem - selv om jeg er b-menneske. Han kom seg opp, i alle fall. Kan det være at siden du egentlig kan sove litt lenger enn han, så gidder du ikke stå opp? Skjønner deg, med dine søvnproblemer burde kanskje han stillet opp og laget kaffe og vekket deg, men kanskje han også er sliten for tida... Prøv å avtale annenhver dag?
*Lillian* Skrevet 26. mai 2003 #13 Skrevet 26. mai 2003 Hva med å avtale annenhver dag - du står opp en dag og lager kaffe eller te, neste dag er det hans tur ... for det er jo en koselig måte å bli vekket på for dere begge... Hadde en samboer som forsov seg litt for ofte, jeg måtte stå opp og lage kaffe osv. selv om jeg egentlig hadde fri - men så det som et lite problem - selv om jeg er b-menneske. Han kom seg opp, i alle fall. Kan det være at siden du egentlig kan sove litt lenger enn han, så gidder du ikke stå opp? Skjønner deg, med dine søvnproblemer burde kanskje han stillet opp og laget kaffe og vekket deg, men kanskje han også er sliten for tida... Prøv å avtale annenhver dag? Den var litt vanskelig den der.. Ingen av oss liker kaffe og te om morgenen, og vi står alltid opp samtidig uansett... (Kanskje 5-10 minutters forskjell, max) Siden vi kjører sammen til jobb må vi jo henholdsvis stå opp samtidig. Tilogmed hvis en av oss har fri (som regel jeg, han har jo aldri fri) så står vi opp sammen for morgenpraten og morrasrøyken. Den tar vi liksom alltid sammen... Annenhver dag? Vet ikke riktig om jeg skjønte den, jeg.. Tror at hvis vi skal innføre noe slikt så blir det enten til at jeg ikke sover i det hele tatt den dagen det er liksom spesielt min tur til å stå opp først, fordi jeg da bekymrer meg for ikke å våkne... Eller så kan det også bli at jeg slapper litt for mye av den dagen jeg ikke er den som skal stå opp først.. Dermed så er sirkuset igang... Sambo ER veldig sliten for tiden, han innrømmet jo det til meg i dag. Så vi har egentlig litt av ett problem nå.. Han kommer seg ikke opp fordi han er så sliten - og jeg kommer meg ikke opp fordi jeg har søvnproblemer... Hadde en metode en gang før vi hadde dette problemet (men da var det at sambo mistrivdes i jobben). Da knytta vi hyssing rundt beina våre om natta, for da måtte BEGGE være med opp og slå av klokka; ergo mye lettere å våkne... Men vi oppdaga etterhvert at det ikke ble noen god løsning i lengden.. Det ble mange røde striper på beina etter noen netter, og ikke minst: Det er ufattelig hvos sterk man blir i både ben og hender når man er trøtt og sur/sint.... :oops: Men nå må jeg stikke, for nå skal vi legge oss!! Lillian
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2003 #14 Skrevet 26. mai 2003 Hadde en metode en gang før vi hadde dette problemet (men da var det at sambo mistrivdes i jobben). Da knytta vi hyssing rundt beina våre om natta, for da måtte BEGGE være med opp og slå av klokka; ergo mye lettere å våkne... Men vi oppdaga etterhvert at det ikke ble noen god løsning i lengden.. Det ble mange røde striper på beina etter noen netter, og ikke minst: Det er ufattelig hvos sterk man blir i både ben og hender når man er trøtt og sur/sint....
Fakse Skrevet 27. mai 2003 #16 Skrevet 27. mai 2003 Vi har hatt akkurat samme problemet som dere, bare at jeg er student og han har fleksitid. Det førte til at vi ikke kom i gang med dagen før i 10-tida, noe som ble forferdelig frustrerende i lengden. Vår løsning ble å stille radioen på vekking. Har radioen på vekking to minutter før halv sju, da har vi hørt at den har starta sånn at vi får med oss nyhetene klokka sju. Så er det litt småprat, og en kan ligge der og høre på og våkne langsomt. Ti over halv har vil på vekkeklokka. Den ringer en gang der vi slår den av, men neste gang er det ingen bønn. Da er vi faktisk så våkne begge to at det ikke er noe problem. Lurt å stille inn på en kanl der du hra størst mulig interesse for det de sier, så våkner du fordi du faktisk hører etter. Dette ble i alle fall løsninga for oss, så kanskje det kan hjelpe dere også.
Tusenfryd Skrevet 27. mai 2003 #17 Skrevet 27. mai 2003 Her har det kommet veldig mange tips - den ene ideen mer kreativ enn den andre. Men Lillian - du sier selv at ingenting hjelper og skylder alt på at du ikke kan hjelpe han fordi du har et ødelagt søvnmønster. Da mener jeg at dette er helt feil forum å spørre - for hvis dere ikke kan bruke noe av det (utenom Leas idé) så har alle svart på feil forutsetninger - du argumenterer jo bort alt likevel. Da synes jeg han skal ta kontakt med en søvnekspert. Hvis ikke han har allergi, det hjelper med en ettermiddagslur, dere har prøvd alle vekkerklokker i verden osv og ingenting hjelper likevel - du har jo glitrende motinnlegg på alle forslag her. Da må det lege til.
*Lillian* Skrevet 27. mai 2003 #18 Skrevet 27. mai 2003 Slettet og sendt på PM isteden. Lillian - modererer meg selv
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2003 #19 Skrevet 27. mai 2003 Ettermiddagslur er ikke dumt. Har selv slitt med søvnproblemer i perioder, og en lur etter jobb - en til to timer, er ikke å forakte. Noen sier at ett kvarter er nok, men det er ikke nok for meg, er som regel ikke sovnet før det er gått en time... Da får man lengre kvelder, og jeg unngikk å bli overtrett (det er som regel da jeg ikke får sove...)
*Lillian* Skrevet 27. mai 2003 #20 Skrevet 27. mai 2003 Ettermiddagslur er ikke dumt. Har selv slitt med søvnproblemer i perioder, og en lur etter jobb - en til to timer, er ikke å forakte. Noen sier at ett kvarter er nok, men det er ikke nok for meg, er som regel ikke sovnet før det er gått en time... Da får man lengre kvelder, og jeg unngikk å bli overtrett (det er som regel da jeg ikke får sove...) Joda, når jeg kommer hjem fra jobb så hender det seg innimellom at jeg slenger meg ned på sofaen. Men det er jo visse problemer med det også, da... Sambo er full av energi når han kommer hjem, og derfor har ikke han behov for å sove.. Og det er jo egentlig han jeg bekymrer meg over.. Men hvis vi skal se på meg selv; joda, det hjelper der og da. Men jeg må også som deg ligge lenge før jeg sovner, og derfor så ligger jeg nedpå sofaen lenge... Og da får jeg jo slappet av, men da får jeg enda større problemer med å sovne igjen om kvelden... :cry: *sukk* Håpløst, det er det jeg føler dette har blitt... Vurderer sterkt om jeg skal tvinge med meg sambo til en legetime.. Han få sykmelding for en uke eller så, jeg få sovepilelr/innsovningspiller.. Har ikke lyst å tvinge ham, han er da gammel nok til å bestemme selv.. Men jeg er så desperat nå at jeg kan grine av fortvilelse.. Forresten prøvde vi Leas tips med mobilen som vibrerer oppi en kopp med mynter i natt.. Hva skjedde i dag tidlig da? Joda, vi forsov oss likevel....... :-? Lillian
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå