Gå til innhold

76% skilsmisser blant Nordsjøarbeidere

Ises

Anbefalte innlegg

Det er visstnok 76% skilsmisser blant de som jobber i Nordsjøen. Nå har det seg slik at min mann antakeligvis skal begynne der om ikke så lenge. Jeg vil derfor høre om noen har erfaringer på HVA som er hovedårsakene til det forhøyede skilsmissetallet blant Nordsjøarbeidere. Hva bør vi være spesielt oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært samboer med en som jobber i Nordsjøen, og det eneste jeg kan se som et problem er at det er sjelden de kommer hjem når de skal. Enten er det for mye vind til at helikopteret kan lande, for mye tåke osv.....De er borte i 2 uker, men til gjengjeld er de jo hjemme i 4, så jeg syns det var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min fortalte meg om denne statistikken for ei stund sidan, og eg synst det var deprimerande å høyra. :( Eg synst ikkje noko om at kjæresten min er vekke i 2 heile veker i strekk, når han er på jobb i Nordsjøen. Greit nok at han har 4 veker fri, men det er jo også ofte kurs og seminar i friperiodane. Og så er det ofte at han enten må reisa ut på jobb før tida, eller bli igjen der ute lenger enn planlagt.

Det har gått greit fram til no - men no er eg gravid, og er veldig spent på korleis det kjem til å bli når me får barn saman. Me giftar oss i sommar, og eg har ikkje lyst til at me skal bli ein del av denne statistikken!!!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vær obs på at hvis dere får barn, må vil du ha det fulle ansvaret for å disse når han er på jobb, gjerne i flere år. Dette kan ha betydning for din karriere og fritid. Sørg i såfall for å ha god avlastning.

Når han er hjemme vil han trenge mye hvile de første dagene. Du vil dermed ikke bli avløst med hjemmeansvaret før han har vært hjemme ei stund. Mange har lyst til å sysselsette seg med ekstrajobbing o.l. når de er hjemme. Dermed kan du heller ikke ta helt fri når han er hjemme.

I og med at du styrer ståket hjemme når han er på jobb, er det viktig at du slipper han til på "ditt domene" når han er hjemme.

Det vil kanskje gå lengre tid før dere går lei av hverandre, men dere må også være forberedt på et mer intenst forhold. Husk at dere må rekke å bli venner igjen før han drar hvis dere starter en krangel. Kanskje det blir mer lidenskap enn når man har vanlige jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Så hovedutfordringen etter deres erfaring er det at han er borte, forstår jeg dere rett?

Mannen min jobber rundskift allerede og er borte til alle mulige tider, så sånn sett er det jo en mykere overgang enn om han skulle gått rett fra dagjobb over til å være borte 14 dager i strekk.

Ønsker gjerne enda flere innspill på hva som kan være lurt å tenke på i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar.

Vi har barn allerede, og skal ikke ha flere. Jeg har dagjobb slik at det er praktisk gjennomførbart så langt. Samtidig er jeg vant til å være "alenemor" pga sånn han jobber på den jobben han har nå, så akkurat den biten håper jeg at skal gå fint, selv om jeg vet at jeg nok kommer til å bli lei av det innimellom. Ikke noe av min familie bor her vi bor, så avlastning kan bli en utfordring. Skal ha dette i bakhodet.

Mannen min kommer nok ikke til å ta seg noe jobb ved siden av nordsjøjobbingen uansett; han er glad i å ha fri ;)

Det med å "la ham slippe til" skal jeg huske på, og det med å bli venner igjen før han reiser ut er et veldig godt poeng som jeg må prøve å huske. Nå er det sjelden vi er uvenner veldig lenge, men jeg vet jo ingenting om hvordan livet blir fremover..

Igjen, takk for svar-hører gjerne fra flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Gjesten over her igjen.

En ting er at man blir ferdige med konfliktene før han drar ut igjen, men det er viktig at man ikke undertrykker ubehagelige ting, fordi han nettopp har kommet/snart skal reise, og ting skal være kos og hygge.

Man bør altså ikke være konfliktsky og drille seg på kjapp og effektiv problemløsing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anie_*

Jeg har hørt (av flere i familien/vennekretsen som jobber i Nordsjøen) at en del av Nordsjø-arbeiderne sliter med alkoholproblemer når de er på land. Ikke mange, men nok til at en del nordsjø-folk samles "på land" og tar seg en fest vel ofte. Kjenner selv en som havnet i dette kjøret, og det er utrolig trist å se hvordan det ødelegger familien. Hver gang han er på land ringer han til de andre kollegene siner og planlegger neste fest. Sitter han hjemme trenger han noe å "kose" seg med.

Grunnen er at mange kjeder seg når de ikke er på jobb, de trasker hjemme i fire uker mens ektefelle og barn er på jobb/skole. Ingen tvil om at det er et antiklimaks i forhold til de ukene de er på sjøen, og at det derfor er noen som takler det dårlig. De fleste takler det jo så klart bra, men hvis man er av typen som trenger å ha noe å gjøre hele tiden, og ikke greier å finne på det selv, helt på egenhånd, så kan det bli tungt.

Dette er som sagt noe jeg kun har erfart/hørt utifra min omgangskrets, og de fleste klarer seg faktisk ganske bra. Kommer nok helt an på hva slags type menneske man er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anie_*
Har jo hørt om ein del sånne skilsmisse/utrosaker ombord. Det er ein del som finn kvarandre ombord for det er jo nokre kvinnfolk der ute også. Og ikkje alle menn/kvinner klarer å holde fingra av fatet. Men det treng ein ikkje jobbe offshore for å oppleve tenker eg.

Jeg tror det man bør være obs på når det gjelder utroskap er at det er VELDIG lett for rykter å oppstå, uten at det er hold i de. Finnes flere eksempler på kvinner offshore som får rykte på seg, uten at de har så mye som sett på en naken mann. Ikke tro at mange mannfolk samlet slarver noe mindre enn mange kvinnfolk samlet - det blir bare en helt annen type slarv. Ryktene blir underholdning. Det er noe man egentlig bare må leve med, og man må bare bestemme seg for å tro på fakta i stedetfor rykter, for det skjer neppe så mye saftige saker som man egentlig vil ha det til.

Ellers har Glow et godt poeng, man må ikke tenke for mye på statistikkene, og heller bare gjøre det beste ut av det. For det ingen tvil om at mange elsker jobben sin offshore, og det må jo være en bra ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmerksom på dette: Alkoholinntak!

Mange fra nordsjøen har dette som unnskyldning: "siden jeg nå har jobbet i 2 uker (4-6 uker) på sjøen, har jeg fortjent meg en øl i de 2 friukene mine".

Og siden ble de alkoholikere.

Ellers enig med de andre.

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hjelp ! Jeg har akkurat blitt kjæreste med en nordsjø arbeider. Ingen som har positve erfaringer om dette ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ny gjest

Hei.

Jeg har erfaring fra denne situasjonen, ikke som kone/samboer - men som barn. Ettersom jeg ikke akkurat er noen barnerumpe, så har vilkårene for nordsjøarbeidere endret seg. De har mer tid hjemme nå enn da jeg vokste opp.

Mine foreldre er fremdeles gift, de feirer snart 45 års jubileum. Svigerforeldrene mine er i samme situasjon, hvor min svigerfar også har "jobbet i oljå" i flere tiår. Selv savnet jeg en tilstedeværende far, og fikk først et ordentlig far/datter forhold da jeg var i tenårene. Han gikk glipp av merkedager og høytider, slik at min mor var alene om å stelle i stand.

Jeg tror først og fremst at man blir mer alene om oppdragelsen, og må stille opp mer ift foreldremøter/dugnader osv. Å ha et nettverk rundt seg som kan avlaste tror jeg er uhyre viktig. I tillegg er det verdt å huske på at nordsjøarbeidere i realiteten lever single liv på plattformen, slik at det kan oppstå småkrangling dersom den andre part ikke hjelper til når han/hun er hjemme. Kommunikasjon er avgjørende i alle forhold, men kanskje spesielt når det er et av/på forhold som det blir. Hvis nordsjøarbeideren er flink til å være 100 % tilstede i hjemmeperiodene, og tilbringer kvalitetstid med partner/barn, ser jeg ikke noe negativt i det.

Når det negative er sagt, ser jeg at det kan være positivt for begge parter å være fra hverandre innimellom. På den måten er det deiligere å møtes igjen, kanskje også lettere å holde liv i romantikken? Tror det viktigste blir å gå inn i det med åpne øyne, å vite at man må ofre noe - men får noe annet igjen. Så blir det opp til den enkelte å vurdere hva som betyr mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flotte svar!!

Jeg har hørt (av flere i familien/vennekretsen som jobber i Nordsjøen) at en del av Nordsjø-arbeiderne sliter med alkoholproblemer når de er på land. Ikke mange, men nok til at en del nordsjø-folk samles "på land" og tar seg en fest vel ofte. Kjenner selv en som havnet i dette kjøret, og det er utrolig trist å se hvordan det ødelegger familien. Hver gang han er på land ringer han til de andre kollegene siner og planlegger neste fest. Sitter han hjemme trenger han noe å "kose" seg med.

Grunnen er at mange kjeder seg når de ikke er på jobb, de trasker hjemme i fire uker mens ektefelle og barn er på jobb/skole. Ingen tvil om at det er et antiklimaks i forhold til de ukene de er på sjøen, og at det derfor er noen som takler det dårlig. De fleste takler det jo så klart bra, men hvis man er av typen som trenger å ha noe å gjøre hele tiden, og ikke greier å finne på det selv, helt på egenhånd, så kan det bli tungt.

Dette er som sagt noe jeg kun har erfart/hørt utifra min omgangskrets, og de fleste klarer seg faktisk ganske bra. Kommer nok helt an på hva slags type menneske man er... :)

Dette har jeg (og mannen) også hørt. De som skal ansette ønsker å ansette mennesker som har familie og fritidsinteresser slik at det er mindre sannsynlig at de går på fylla de 4 ukene de er hjemme.

Jeg håper(og tror) ikke dette blir et problem for oss.

Snakk med mannen før han drar, lag kjøreregler :)

Dette er jeg veldig innstilt på. At vi skal bli enige om hvordan vi skal få det best mulig med hverandre, og minst mulig irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 16 år senere...

Eksen min er nordsjøarbeider og 3 jeg kjenner er skilt fra en.

Felles for de alle var at de for det første drakk for mye, slet å få rutiner og dagliglivet til hjemme i friukene, mente de hadde rett på fri etter å ha jobbet så hardt (fri fra "mas" husarbeid osv)  

Anonymkode: 96b51...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest skrev (På 15.7.2008 den 8.46):

Hjelp ! Jeg har akkurat blitt kjæreste med en nordsjø arbeider. Ingen som har positve erfaringer om dette ????

Det skal visstnok være et par som i 1997, hvor mannen var Nordsjø-arbeider som hadde det bra. Men det er den eneste fortellingen der ute om at det har gått bra med noen. Mange mener at dette paret bare er en myte, og ikke eksisterer i virkeligheten. Ikke vet jeg.

Anonymkode: 43589...388

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min veldig korte Tinder-periode var sikkert 50% av alle som dukket opp både i feeden min og sveipet på meg nordsjøarbeidere. Det hadde vært utrolig vanskelig å date en nordsjøarbeider i voksen alder siden jeg har barn. Om han hadde hatt barn i tillegg hadde vi i praksis bare hatt en uke alene sammen uten barn i løpet av 6 uker, det er altfor lite for meg. Tilfeldigvis endte jeg opp med en tidligere nordsjøarbeider. Jeg vet ikke hvordan alkoholforbruket hans har vært siden han var ung, men alkoholforbruket hans nå er høyere enn jeg selv er vant til og det er ikke usannsynlig at det nå handler om å slappe av pga en veldig stressende jobb på land. Så jeg kan gjerne se for meg at alkoholforbruket kan være spesielt høyt blant denne yrkesgruppen. 

Anonymkode: 88103...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninnas foreldre blei skilt, far var i Nordsjøen i mange år, der var det mor som blei alkoholiker. Venninna mi sier at dynamikken mellom foreldre gikk i stykker da han kom på land igjen. 

Men jeg vet en del som har gode ekteskap. Felles for dem er at han som er ute, tar hovedansvar for hus og barn hjemme og/eller har fornuftig deltidsjobb på land hvis de ikke har små unger. Ingen drikking eller rangling. Trener og har hobbier som ikke kommer i veien for vanlig liv hjemme. 

Anonymkode: e3dd9...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det skal visstnok være et par som i 1997, hvor mannen var Nordsjø-arbeider som hadde det bra. Men det er den eneste fortellingen der ute om at det har gått bra med noen. Mange mener at dette paret bare er en myte, og ikke eksisterer i virkeligheten. Ikke vet jeg.

Anonymkode: 43589...388

😂😂  

Jeg har vært gift med en nordsjøarbeider i 32 år, og selv om det ikke alltid har vært like lett er det til syvende og sist en livsstil som passer oss godt.  Men det passer ikke for alle.

Anonymkode: ac238...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...