meanyean Skrevet 20. juli 2008 #21 Skrevet 20. juli 2008 Min venninne var mot abort. Etter en voldtekt som endte med at hun ble gravid gikk hun helt i kjelleren og tok sitt eget liv. Jeg fikk lese hennes brev og selv om jeg vet at man ikke nødvendigvis tenker så logisk når man er i en slik situasjon klarer jeg ikke la være å bli sint likevel. Hun fikset ikke situasjonen om å bære frem et barn hun kom til å se sin voldtektsmann i resten av livet. Samtidig hadde hun fått beskjed av menigheten sin om at de ikke kom til å akseptere en abort. Hun klarte ikke se for seg et liv utenfor menigheten hun var oppvokst i og diskuterte aldri dette med noen utenfor menigheten. Ved å ta livet av seg selv så har hun da (etter eget syn også tatt liv av det ufødte barnet), så da strøk 2 menneskeliv tapt. Men hvem fremprovoserte egentlig dette ? Etter min mening slår da denne menighetens "taktikk" helt feil. De er faktisk medansvarlig for at 2 liv gikk tapt istedenfor å se det spesielle i situasjonen og innse at her er det viktigere å klare å redde 1 liv.
tineline Skrevet 21. juli 2008 #22 Skrevet 21. juli 2008 Jeg er mer eller mindre mot abort. Rett og slett pga at slik jeg ser det begynner livet ved unnfangelsen av. Av samme grunn er hormonprevensjon, og spiral er også uaktuelt for min del. Alikevel ser jeg ikke på det som like ille, pga at sjansen for at det er noen smerter eller stress på et så tidlig stadium er svært liten. Hvorfor er hormonprevensjon så ille? Den hindrer jo eggløsning og det foregår dermed ingen unnfangelse.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #23 Skrevet 21. juli 2008 Hvorfor er hormonprevensjon så ille? Den hindrer jo eggløsning og det foregår dermed ingen unnfangelse. Fra første p-pillemerke jeg kom på (Yasmin): Virkningsmekanisme: Undertrykkelse av ovulasjonen og forandringer i endometriet. Altså, undertrykker eggløsning, og ødelegger livmorslimhinnen. Så om en eggløsning skulle forekomme så er det vanskeligere for egget å feste seg. Med tanke på hvor ofte kvinner blir gravid på hormonprevensjon (hvor både første og andre "ledd" har sviktet), så vil jeg tro det ikke er uvanlig at første ledd svikter og det befruktede egget ikke klarer seg pga p-pillene. Jeg er glad jeg tilfeldigvis leste grundig gjennom hvordan p-piller egenlig virker før jeg fikk bruk for de som prevensjon. Gikk på de pga menssmerter (endret livmorslimhinne = mindre mens. Det gikk tilfeldigvis opp et lys for meg, heldigvis), men sluttet på de for å unngå dette etiske dilemmaet. Livet et fullt i ting å tenke på, jeg vil helst slippe bekymre meg mer enn jeg er nødt til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå