Gå til innhold

Går det an å bytte psykolog

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei.

Jeg har i en 2-3 mnd tid gått til en psykolog p.g.a. angstproblematikk og traumatiske hendelser jeg har opplevd. Jeg føler ikke at det hjelper noe særlig, da jeg føler at jeg og han er veldig lite "på nett", og jeg får derfor ikke til å åpne meg hundre prosent for han heller. Han er ganske ung, som meg, og sikkert ganske nyutdannet. Jeg synes han virker usikker, og føler også at han ikke forstår meg noe særlig. Det jeg kunne tenkt meg var et voksent, mer trygt og erfarent menneske å snakke med. En med gjerne litt mer fartstid som psykolog, og som har mere bakgrunn for å forstå meg, helst en kvinne også, da jeg p.g.a. opplevelser tidligere ikke klarer å stole helt på menn. Jeg har de siste gangene begynt å grudd meg skikkelig før jeg skal til psykologen min, for jeg føler at det nesten gjør vondt verre å være der. :tristbla: J

eg føler meg nesten dum, og han kan finne på å spørre hvorfor jeg gråter, og hva som ligger bak tårene mine når jeg forteller om noe vanskelig og begynner å gråte. Da vet jeg ikke hva jeg skal si og føler meg bare dum..føler jeg må forklare meg hele tiden, noe som ikke akkurat hjelper så særlig mye.

Men er det mulig å få gjort noe med dette? Har jeg rett til å få byttet psykolog? Jeg ble sendt til han jeg går til nå etter å ha fått henvisning fra fastlegen min, og måtte også vente en stund(2 mnd tid) før jeg fikk tildelt en psykolog. Dette er jo offentlig, da jeg ikke har råd til å gå til en privat psykolog, og jeg vet jo godt hvor presset situasjonen er i det offentlige psykiskke helsevesen, lange køer osv. Samtidig er jeg nødt til å få mere hjelp, men føler ikke at jeg kan gå til denne psykologen særlig lengre... :sjenert:

Hva kan jeg gjøre?

Håper noen kan hjelpe meg, for dette er så håpløst... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan du bytte! Men da kan det hende du må vente litt før du for ny. Synes du skal snakke med de i resepsjonen på DPS (regner med at det er DPS?).

Si at du ønsker ny behandler, fordi du føler at det ikke fungerer med den du har nå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja det går helt fint. Men som h*n over her sier, du kan risikere å måtte vente på nytt. Jeg gikk til en psykolog som jeg rett og slett syntes var ufordragelig og ekkel. Jeg byttet, men siden jeg ikke hadde "tid" til å stå på venteliste på nytt, så gikk jeg privat..og prisen gikk opp med ca 500 kr timen, men det var det helt klart verdt! Hun nye var så mye bedre og takket være det trengte jeg rett og slett ikke så mange timer lenger. Så jeg tror faktisk at det lønnet seg i lengden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg driver og prøver og bytte nå, men de ber meg ta opp problemet med psykologen selv. Er ikke bare bare og bytte sier dem.. Be en med angst sitte og snakke for seg som er ens største frykt.. Så da ble det til at jeg avbestilte timen jeg hadde i morgen, oså får man se hva som skjer etterhvert.. De gidder jo selvsagt ikke gjøre noe for meg.. Og da er det heller ikke mye jeg får gjort..

Hvor kan man finne sine rettigheter på nett? man kan ikke bli behandlet sånn.. Det kan ikke være lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lov å behandle deg sånn, dessverre, selv om det ikke er bra. Det er forsåvidt greit nok at du bør ta opp problemet med psykologen selv, men de viser jo ikke akkurat forståelse for at det er vanskelig nok for deg å snakke om problemene dine.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjørt hardere på argumentet om at du ønsker en kvinnelig psykolog. Tror de er langt mer lydhøre overfor det enn andre argumenter. "Ingen" vil jo gå til en fersk, nyutdannet og usikker psykolog, så du kan nok ikke forvente å få oppfylt ønsket om å få en mer erfaren psykolog. Snakk med fastlegen din om dette og spør om h*n kan ta kontakt med DPS for deg, evt. skrive et brev som du kan ta med dit.

Når det er sagt, er det ikke noen garanti at en kvinnelig psykolog sånn uten videre vil være noe bedre, men det er selvsagt verdt forsøket.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...