Gå til innhold

Gravid på loette?

Fremhevede innlegg

Gjest Ganske forvirret
Skrevet

Jeg går på loette 28, har gått på dem siden i vinter. Mensen har kommet i uken før den pillefrie uken de siste månedene, og det har ikke vært noe særlig blødninger, enda mindre enn det jeg pleier når jeg er på pillen, som er en dag med skikkelig blod og rød utflod en dag før og en til to dager etter. Jeg har ikke hatt skikkelig blod i det hele tatt den siste tiden, bare utflod. Men jeg har funnet ut at det visst ikke er noe unormalt å ha tull med mensen, og at den mer eller mindre opphører osv når man går på loette.

I forgårs fikk jeg fryktelig vondt i puppene, det kjennes som om brystvortene brenner. Det har bare blitt verre. Hadde første dag med blødning sist den 16-17 juni (husker ikke nøyaktig), og har tatt pillene som jeg skulle unntatt ca pille 2 eller 3 (altså rundt månedskiftet) på brettet, som jeg tok ca 5 timer forsinket. Men det trodde jeg ikke skulle ha noe betydning, det var jo ikke mer enn 36 timer mellom to piller. Jeg og samboeren hadde samleie den 2 juli, men vi har hatt besøk, så det har ikke skjedd mye utenom det verken før eller etter.

Men nå har jeg altså fryktelig tunge pupper som verker og brenner. Leser at det er en del som blir gravid på tross av loette, og har begynt å gruble. Er det noen her som har erfaring? Og om du ble gravid på loette, hadde du tatt pillene innen tidsrommet som står i pakningsvedlegget? Og er det noen som vet når jeg kan ta en graviditetstest? Kan jeg oppnå noe ved å ta en nå, skal jeg vente til det er en måned siden jeg sist fikk blødning sist eller bør jeg vente til jeg er på den pillefrie uken (når mensen i teorien skal intreffe?). Og ikke minst, skal jeg fortsette å ta p-pillene? Vi har jo ikke akkurat planlagt barn, men ønsker ikke å skade barnet om det faktisk er der. Jeg er så forvirret, håper noen kan hjelpe meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om man tar alle pillene som man skal, er ikke p-piller 100% sikre, så det kan inntreffe at man blir gravid likevel.

Om du mistenker at du er blitt gravid, og i så fall planlegger å beholde barnet, er vel generelt anbefalingen at du dropper pillene, men benytter annen prevensjon, siden du jo ikke vet om du ER blitt gravid, dumt å i så fall bli det nå da... Men mang er blitt gravide på p-pille og ikke oppdaget det før etter en stund, og erfaring tilsier at det ikke er farlig for barnet, dersom det blir en baby, så blir det det, og da går det bra med den selv om du har tatt p-piller i begynnelsen av svangerskapet.

En test vil kunne slå ut ca 2 uker etter befruktning. Om 2. juli er "eneste mulighet" for dere, utfra samleietidspunkt, så er det altså ikke mulig å oppdage på en test enda, men om en ukes tid vil en test antakelig kunne gi deg svaret.

Normalt sier man at testen kan gi deg svaret den dagen mensen ikke kommer (eller et par dager før) men det baserer seg på at eggløsning finner sted et par uker før neste mens, og det er kun ved at egg møter sædcelle man kan bli gravid. For deg som går på piller skal du i utgangspunktet ikke ha eggløsning (og å ta en pille noen timer forsinket skal ikke innvirke her, så lenge du har 12 timer å gå på (før det altså blir 36 timr mellom to piller) så er det å ta en pille 5 timer forsinket helt innefor ordinære retningslinjer) er det ingen grunn til at den DERSOM det kommer en eggløsning, skulle komme to uker før pillene bestemmer seg for å gi deg en blødning, så derfor er det bedre at du beregner testetid utfra når du kan ha blitt gravid, enn når du venter blødning eller har pillefri uke.

Husk at befruktning kan inntreffe inntil 4-5 dager etter samleie, og testing altså normalt gir utslag ca to uker etter befruktning, hos noen kvinner noen dager tidligre, hos noen noen dager senere. Fra midten av neste uke og utover mot/gjennom er nok mer gunstig testetid enn i dag...

Skrevet

(men på 28-piller-pr brett piller skal du jo ikke ha en PILLEFRI uke da...)

Gjest Ganske forvirret
Skrevet

Nei, ikke pillefri i den forstand, men det er jo bare sukkerpiller... Men takk for svar, er litt klokere nå. Er vel bare å ta tiden til hjelp, får ta testen om en ukes tid eller noe, og ta en samtale med samboeren angående p-pillene. Men bør jeg kontakte lege før jeg eventuelt kutter p-pillene midt i brettet?

Skrevet

Det er ikke noe legen kan gjøre fra eller til om du kutter pillene midt i brettet, men om du gjør det, forbered deg på potensielt blødningsrot... Du har vel bare ca en ukes tid igjen med "hormonpiller" på brettet ditt, så du kan jo evt bare spise det ut brettet, så slipper du tenke på rot i syklusen og annen prevensjon, dersom du IKKE er gravid... så slutter du dersom testen er positiv?

Det står dog i pakningsvedlegget at det ikke er påvist skader på fosteret ved bruk av loette tidelig i svangerskapet, men at de ikke skal brukes ved mistanke om svangerskap...

Det er forøvrig ikke farlig å slutte midt i et brett, kan bare bli litt rot i syklusen av det, sdien kroppen er vant til å styres av hormonene i pillene, og disse plutsleig uteblir. Men om du er gravid, så er det mer enn nok av hormoner i omløp uansett, til å forvirre en stakkars kropp :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...