Gjest Emera Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 (endret) Starter en egen tråd om dette. Jeg er 39 år, har vært singel i noen år. Nå kan det se ut som om jeg ikke vil være det lenger ( trodde aldri noensinne jeg skulle bruke denne smileyen, men gud så oppi det man blir... ). Derfor trenger jeg snart noe jeg ikke har trengt på lenge, nemlig prevensjon. Jeg vet jo at det er flere her som er rundt min alder. Hva bruker dere? Er dere fornøyde? Er litt skeptisk til hormonprevensjon i min alder, men jeg ser at anbefalingene er ulike. Jeg røyker ikke. Endret 9. juli 2008 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Prøvde hormonspiral, men det var ikke noe for meg. Bruker for tiden ingenting, annet enn naturmetoden.
Gjest Emera Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Prøvde hormonspiral, men det var ikke noe for meg. Bruker for tiden ingenting, annet enn naturmetoden. Men da er det kanskje ikke noen katastrofe for deg å bli gravid, eller..? Jeg vil definitivt ikke bli det.
Leifr Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 (endret) Den som er helt sikker på at ingen graviditet vil ønskes kunne kanskje overveie sterilisering? Ellers bruker kobberspiral å fungere bra for de fleste. Begge metoder krever lite eller intet vedlikehold og har få eller ingen bivirkninger. Endret 9. juli 2008 av Leifr
Gjest Emera Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Den som er helt sikker på at ingen graviditet vil ønskes kunne kanskje overveie sterilisering? Ellers bruker kobberspiral å fungere bra for de fleste. Begge metoder krever lite eller intet vedlikehold og har få eller ingen bivirkninger. Jeg vurderer sterilisering, ja. Men siden det innebærer en del, både fysisk og økonomisk, så sjekker jeg ut andre alternativer også.
qrs Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Jeg vurderer sterilisering, ja. Men siden det innebærer en del, både fysisk og økonomisk, så sjekker jeg ut andre alternativer også. Spør du meg så er det ingen andre gode nok alternativer om du virkelig ikke vil ha flere barn. Er du usikker, er det verdt å se på andre alternativer. Greit nok at det innebærer en operasjon i narkose (med den ørlille risikoen dette innebærer) men etter dette er det ikke snakk om noen bivirkninger. De andre prevensjonsmidlene har gjerne det i tillegg til at de er mer usikre. Lykke til med valget og den gryende kjærligheten!
Gjest Emera Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 Lykke til med valget og den gryende kjærligheten! Tusen takk!
Gjest Purple Haze Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Jeg er 40, og brukte hormonspiral, fram til jeg valgte å sterilisere meg. Hadde fått de barna jeg skulle ha, og var lei av prevensjon med bivirkninger. Å sterilisere seg var en bagatell. Inn og ut samme dag. Plasterlapp på navlen og litt øm et par-tre dager.
vilja Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Jeg brukte kobberspiral før. Jeg tok den ut pga at det ble mer utflod en vanlig dr nede, noe som var normalt mente legen da den "irriterte" livmora. -Vurderer jo igjen å sette inn kobberspiral, men tenker på om jeg kan bli gravid likevell, og det er for tidig å få barn med kjøresten, føler både han og jeg. Nå bruker jeg og typen naturmetoden. -Ja, vet det er veeeeldig usikkert, har snakket om at en av oss kan sterilisere seg. Men han tør ikke, og jeg har lyst på barn med han. Vi har barn fra før av begge to. Har også en computer persona, men disse eggløsningspinnene er så sabla dyre og vanskelig å få tak i ute på landet.
qrs Skrevet 9. juli 2008 #12 Skrevet 9. juli 2008 Hva betalte du for å sterilisere deg? Det kostet litt over 6000,-
Frk Johansen Skrevet 10. juli 2008 #13 Skrevet 10. juli 2008 35 her, og steril... Veldig greit som Purple Haze sier, inn og ut på dagen, litt rolig et par dager etterpå og ingen flere hormoner!! Det var så deilig!! Men ønsker du deg barn er det jo slettes ingen god løsning -enda. Hva med kondom rett og slett?
Frk Johansen Skrevet 10. juli 2008 #14 Skrevet 10. juli 2008 Jeg betalte forresten ingenting for å sterilisere meg, men jeg hadde satt inn hormonspiral først som jeg bare blødde med, så prøvde jeg nuvaring som jeg ble helt hysterisk av, så når jeg fikk bestilt time til sterilisiering var jeg inneforstått med 8000 men fikk bare en faktura på noen hundrelapper, og da så jeg brevet som fastlegen hadde skrevet hvor han anbefalte at jeg fikk det dekket på medisinsk grunnlag. Fikk hakeslipp jeg for han hadde ikke sagt noe om det til meg men glad ble jeg jo!
Gjest Emera Skrevet 10. juli 2008 #15 Skrevet 10. juli 2008 Takk for gode innspill. Jeg vet jo hva som finnes av prevensjon, men det er godt å lese andres erfaringer.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #16 Skrevet 10. juli 2008 Er selv kvinne på 34 og når jeg er i forhold med menn som er 40-50 år, bruker vi aldri beskyttelse. Det er snakk om tillitsforhold der vi blir godt kjent gjennom jobb o.l. Men klart, vi har drøftet kjønnssykdommer, testing og risikoen for barn, selvsagt. Jeg har ingen barn og de menn jeg har forhold til ser jeg på som potensielle fedre for et potensielt barn, ellers ville jeg ikke ha følt nærhet og ønske om å være sammen med de. Alle er klar over risikoen men vi foretrekker naturmetoden, ja. :-)
Gjest Purple Haze Skrevet 10. juli 2008 #17 Skrevet 10. juli 2008 Hva betalte du for å sterilisere deg? Jeg betalte kun noen hundrelapper i egenandel. Steriliserte meg før den egenandelen på 6000,- ble innført. Idiotisk at den ble hevet, mener jeg.
Gjest Emera Skrevet 7. august 2008 #18 Skrevet 7. august 2008 Henter opp denne igjen, kanskje noen flere "voksne" damer har kommet hjem fra ferie..? Så spør jeg; er det noen her som har sterilisert seg i lokalbedøvelse? Vet at de gjør det noen steder. Sant og si er jeg litt småredd for narkose, har aldri hatt det før. Men det er sikkert noen her som kan trøste meg sånn sett...
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #19 Skrevet 7. august 2008 Jeg er 38 og har brukt p-stav(implanon) i 6-7 år nå. Et kjempegodt alternativ, og det gjør jo ikke akkurat noe at man slipper mensen.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #20 Skrevet 8. august 2008 Jeg brukte kobberspiral noen år. Skulle sette inn hormonsprilal men det funket ikke etter noen forsøk. Det viste seg å være sammenvoksninger etter siste fødsel. Da var avgjørelsen enkel. Valgte sterilisering før jeg var 40 år og har aldri angret. Sterilisering er en sånn alvorlig avgjørelse at du må være helt sikker på at det er det du vil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå