Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2003 #1 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg skal begynne på NTNU til høsten, og jeg kjenner nesten ingen studenter i Trondheim (alle vennene mine som bor der jobber), og det er litt skummelt!! :o Er det noen andre der ute som er i samme situasjon? Hadde kanskje vært gøy å komme i kontakt med noen slik at jeg ikke føler meg totalt alene.. hehe! Aner heller ikke hvor jeg skal bo, jeg er kjempepysete når det gjelder å flytte inn i studentboliger/kollektiv uten å kjenne noen, selv om jeg vet det bare er skummelt i noen timer... Har dere allerede søkt om hybel, og evt hvor kan jeg lete? lettere nervøs suss og klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 25. mai 2003 #2 Del Skrevet 25. mai 2003 Hei! Jeg studerer ikke i Trondheim, men kan sikkert hjelpe deg likevel. Har bodd i Trondheim nesten hele livet, så jeg er godt kjent! Enkleste måten å finne noen plass å bo er gjennom studentsamskipnaden i Trondheim (SIT). Websiden er på www.sit.no (skal iallfall være det, kommer ikke inn akkurat nå, sikkert noe trøbbel med sidene...) De har alt fra billige små hybler der du deler kjøkken og bad med mange, til dyre nye leiligheter. Jeg har leid gjennom sit og syns det var veldig greit. Kan oppleve mye rart om man leier privat. Det er masse hybler som leies ut privat i Trondheim, men kan være litt vanskelig å få tak i om du begynner å lete i midten av august. Hadde jeg vært deg ville jeg begynt å lete med en gang jeg hadde fått bekreftet skoleplass. Heller betal en mnd ekstra og ha en OK plass å bo, framfor å komme 1. skoledag og ikke ha noen plass å bo. Skal du studere på Gløshaugen eller Dragvoll? Til Gløshaugen er det lett å komme seg fra alle steder i byen, da det ligger ganske sentralt. Dragvoll ligger litt utafor byen, og bosetter du deg langt utafor byen på andre siden kan det bli lang busstur til skolen... Bare spør om det er noe mer du lurer på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 25. mai 2003 #3 Del Skrevet 25. mai 2003 Du kan sjekke ut denne også http://www.voll.no/ Det er en privat studentby som ligger ca midt mellom Dragvoll og Gløshaugen. Syns det er litt dyrt jeg da, men fordelen er at du har eget bad:) Og det er ganske nytt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0w Skrevet 25. mai 2003 #4 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg bor på sistnevnte, så det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på. :] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 25. mai 2003 #5 Del Skrevet 25. mai 2003 Hvis du skal gå på dragvoll er jo voll evt moholt studentby praktisk. Froøvrig ligger begge to ganske usentralt til i forhold til det meste annet, med mindre du liker deg i skogen. var på Voll en gang, gandke lyst og fint, men rommene er små, det er dyrt og det er veldig institusjonspreg. Minte meg om en psykiatrisk behandlingssenter hvor jeg jobber :o Moholt er billigere, men det er ikke eget bad, det kan være slitt, rommene er små, det er mange spesielle folk som bor der, og mye gjennomtrekk av beboere. Kjenner en som bodde der et halvt år og det flyttet inn 4-5 nye på den tida. Flere av dem var utvekslingsstudenter som ikke snakket norsk og heller ikke særlig mye engelsk, og som heller ikke var vant med den type bolig så de lot komfyren stå på og vannet stå og renne. Men han var vel sikkert også uheldig. Det beste er vel å kjøpe adresseavisa og se etter private hybler, eller å sette inn annonse selv. (men prøv å styre unna heimdal, byåsen, saupstad, tiller mm) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel Skrevet 25. mai 2003 #6 Del Skrevet 25. mai 2003 Hvorfor unngå Tiller og Heimdal? Leter nemmelig etter hybel i det området.. :-? hjelp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 25. mai 2003 #7 Del Skrevet 25. mai 2003 Hvorfor unngå Tiller og Heimdal? Leter nemmelig etter hybel i det området.. Fordi det tar 20 min med bil i 80 sone å komme seg inn til byen eller til universitetet, enda lenger tid med buss selvsagt, og ganske uaktuelt å sykle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 25. mai 2003 #8 Del Skrevet 25. mai 2003 Slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missycat Skrevet 25. mai 2003 #9 Del Skrevet 25. mai 2003 hei! det er jeg som startet temaet, glemte å logge inn!! jeg skal gå på dragvoll. er det ikke kanskje "lurere" å bo ganske sentralt, dvs nært sentrum, også kanskje heller måtte ta buss eller lignende til skolen? tenker bare på at det må være enkelt å komme seg hjem i helgene etter fest og sånn, hehe hvor langt er dragvoll fra fks domen? er det sykkelavstand? vet det finnes mange koselige steder og bo i selve byen, fks over de små broene, er det bakklandet eller noe sånt det heter?? er ikke helt oppdatert.. men det er jo vanskelig å bare finne seg noe å flytte inn når en er "helt alene.." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 25. mai 2003 #10 Del Skrevet 25. mai 2003 Det tar over en halvtime i oppoverbakke å sykle fra sentrum til dragvoll, mye mindre andre veien selvsagt. Å gå tar sikkert nærmere en time. Å bo nært byen er selvsagt mye dyrere, men du kan være heldig. Bakklandet og Møllenberg er mest populært og derfor dyrest, men veldig bra beliggenhet :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. mai 2003 #11 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg har også bodd på Voll, forferdelige priser og en gretten daglig leder. Sykling fra byen til Dragvoll er håpløst dersom du ikke er i knallgod form, og gjerne vil vaske deg når du kommer på skola. Men det er gode bussforbindelser! Men det er ingenting å være redd, du kommer fort inn i miljøet på studentbyen Husk, det er mange som er like redd som deg! Og det finnes ikke fremmede, bare venner du enda ikke har møtt :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samara Skrevet 25. mai 2003 #12 Del Skrevet 25. mai 2003 Hei, har bodd på Voll jeg også. Synes forsåvidt det var greitt, ihvertfall til å begynne med da jeg ikke kjente særlig mange. Det kan imidlertid bli veldig intenst å bo på en sånt sted, ikke så mye fred å få... Å komme seg hjem fra fest og sånn er sjeldent noe problem - det er mange som skal samme veien. :blunke: Jeg var imidlertid lykkelig når jeg flytta derifra... Som andre her har nevnt er Møllenberg, og Bakklandet kjemefint. Det finnes en del kollektiv der også. Har flere venner som har bodd der, og de har alle trivdes. Ellers kan jeg vel anbefale Buran, det er litt billigere, avstanden til sentrum er ikke så lang, og det går busser direkte til Dragvoll. Helt til slutt vil jeg bare tipse om at det har pleid å henge annonser på tavlene på Dragvoll om hybler og kollektiv. Selv fant jeg sted å bo gjennom SIT da jeg flyttet fra Voll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missycat Skrevet 28. mai 2003 #13 Del Skrevet 28. mai 2003 hei alle sammen og takk for svar samara; jeg kunne aldri bodd på buran.. har vært der på fest et par ganger, og fyttigrisen, makan til svinesti!! :o men der er vel kansje forskjellige deler av buran en kan bo i, hehe.. der jeg var hadde jeg ikke kunne bodd for alt i verden.. men kan godt tenke meg sånn som du sier at voll og lignende steder blir intense.. jeg trodde man måtte binde seg til et år på slike steder, er det ikke sånn?viss ikke er det jo helt perfekt! trives en ikke kan en bare flytte men jeg synes det er vanskelig å velge et sted når jeg ikke har snøring, og siden jeg ikke kjenner noen.. men jeg må vel kanskje bare velge noe og hoppe idet husker du hvor mye du betalte på voll? me0w, hva synes du om voll? anbefales det? tror forresten jeg glemmer tanken om å sykle til dragvoll..hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 28. mai 2003 #14 Del Skrevet 28. mai 2003 Hvis du velger den flateste veien, forbi Åsvang skole (?), er det ikke noe problem å sykle til Dragvoll fra både Voll og Moholt studentbyer. Til og med jeg klarer den sykkelturen uten å bli nevneverdig svett. Og den bratteste veien er ypperlig hjemover igjen :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. mai 2003 #15 Del Skrevet 28. mai 2003 Missycat: Jeg har bodd på Voll, du kan jo sjekke på www.voll.no Forferdelige priser for en hybel på 12 kvm, og i tillegg må du dele kjøkken med 7-8 andre. Er forøvrig enig med deg angående Buran, fisj! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samara Skrevet 28. mai 2003 #16 Del Skrevet 28. mai 2003 samara; jeg kunne aldri bodd på buran.. har vært der på fest et par ganger, og fyttigrisen, makan til svinesti!! :o men der er vel kansje forskjellige deler av buran en kan bo i, hehe.. der jeg var hadde jeg ikke kunne bodd for alt i verden.. Det varierer vel en del ja, Buran er jo dessuten et ganske stort område. Har venner som har bodd der jeg, og de bodde veldig fint. Ellers så er det som sagt veldig koselig på Bakklandet og Møllenberg. Det finnes mange kollektiver der, og ved å bo sånn blir du jo raskt kjent med folk. Man må binde seg ett år på Voll ja. Jeg betalte ca. 2700 tror jeg, men mulig prisene har steget litt. Du får sjekke linken KATTAstrofe la ut. For meg ble det veldig intenst å bo slik, men mange som trives der. Det er dessuten ganske nytt, og det er deilig å ha sitt eget bad. Var fornøyd med å ha bra internett linjer også. Jeg ville faktisk anbefale Voll framfor Moholt, tror også Karinelund studentby er ganske bra. Du kan lese mer om den her: http://www.sit.no/Intramax/SiT/Docs/574.ASP Tror ikke du skal være redd for ikke å bli kjent med folk, uansett hvilken løsning du velger. Dragvoll har masse bli kjent opplegg de første ukene på skolen. Jeg møtte faktisk hun som er bestevenninen min nå på et faddervorspiel der. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missycat Skrevet 29. mai 2003 #17 Del Skrevet 29. mai 2003 wopsie, jeg visste ikke at dragvoll låg såå langt fra sentrum! satt å såg litt på et kart, og det er jo faktisk 5 km til sentrum! hvor ligger bakklandet og møllenberg, er begge i sentrum? og hvordan "kommer jeg med i gjengen" der? :D anbefaler dere som har bodd/bor i trondheim å bo nært dragvoll (eller hvor dere studerer) eller heller å bo veldig sentralt i byen? eller kanskje midt i mellom?? hehe jeg vet også at en venninne av meg bodde nært eh.. hva heter det da.. :o det er liksom trondheims svar på aker brygge.. sol-ettellerannet, det ligger et kjøpesenter der + en haug med koselige cafeer/restauranter med uteserving. litt nærmere sentrum enn buran.. noen som vet hva jeg fabler om?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 29. mai 2003 #18 Del Skrevet 29. mai 2003 Solsiden heter det der :D Det er vanskelig å anbefale hvor du bør bo. Liker du å bo midt i byen eller liker du å bo på et roligere sted? Men hvis jeg hadde kommet til Trondheim som ny student nå tror jeg at jeg ville søkt om hybel på Moholt. Der må du ikke binde deg for et bestemt tidsrom, det er lett å komme seg til både Dragvoll og sentrum, det er masse sosiale aktiviteter på Moholt ved studiestart, og det er trygt og godt å leie fra en seriøs aktør som SiT. Når du har vært her en stund kan du jo se deg om etter et annet sted å bo, hvis du foretrekker det. Da har du jo mulighet til å gå på visninger og finne et sted som passer deg. Så mitt stalltips er: Moholt er et bra sted å starte :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2003 #19 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg har studert p[ Dragvoll, og min erfaring er at veldig mange studenter bor i det omr[det ogs[. Du er langt fra byen, men s[ lenge mange andre bor i omr[det, er det jo ikke s[ farlig. Jeg hadde inntrykk av at mye av det sosiale skjedde pa studentbyene, ikke minst Moholt (vi var iallefall mye der), og skal man hjem fra byen en kveld, er det alltids mange andre som skal den veien (ikke sa dyrt med taxi heller). Moholt er ganske gammelt, men tror det har blitt pusset opp der ganske nylig, sa det er ikke sa verst tror jeg. Vil ogsa anbefale Karinelund studentby. Koselige hus, like i naerheten av Moholt, og da er du naer Dragvoll, butikker etc. dersom du ikke kjenner mange fra foer, vil jeg iallefall anbefale studentby, for det er veldig sosialt. Bodde ikke pa studentby i Trondheim selv, men har bodd pa det andre steder, og synes det er genialt (selv om man ma vaere forberedt pa litt av hvert...). Ellers kan jeg ogsa anbefale Moellenberg. Mange studenter, sentralt i forhold til byen og Solsiden, og like ved buss til Dragvoll. Trondheim er forovrig en flott studentby, og er du f.eks idrettsinteressert, har studentidrettslaget mange idrettsgrupper som er supersosiale. Dessuten er Studentersamfundet et ypperlig oppfinnelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girl-Next-Door Skrevet 29. mai 2003 #20 Del Skrevet 29. mai 2003 Hvor du velger å bo avhenger av hvilken type du er, og hva som er viktig for deg. Jeg studerer både på Dragvoll og ved Universitetet i Oslo, men bor i Trondheim. Jeg bor i en liten leilighet for meg selv i sentrum, og ikke ti ville hester kunne fått meg til å bosette meg ved Dragvoll eller på en student by. For meg er det utrolig deilig å kunne dra på kafe når jeg vil, kino uten å tenke på busser, spise frokost på Bagel & Juice osv..... Liker heller ikke disse typiske studentfestene, og trives best ute på byen. Da er det fint å slippe lange taxi-køer, og bare bruke to min. på veien hjem (særlig om vinteren). Men som sagt så er det jo dine prioriteringer som skal stå i fokus når du leter etter et sted å bo. Mange av vennene mine bor i kollektiv og på studentbyer. Noen bor langt fra byen, og andre bor i sentrum. En vennine av meg fatter ikke at jeg vil bo alene, og jeg skjønner ikke at hun klarer å holde ut i et kollektiv. Mitt poeng er altså at du må finne ut hvordan du ønsker å bo før du bestemmer deg for noe. Hva er viktig for deg? Jeg synes i alle fall det er viktig å trives der man bor! Lykke til med husjakten, og med studiene!! Jeg trives kjempegodt på Dragvoll, og det er lett å få venner der :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå