Gjest Hulderjenta Skrevet 24. mai 2003 #1 Del Skrevet 24. mai 2003 ...av dere alle sammen! Det gjelder middager! Det verste jeg og sambo gjør, er å gå i butikken og handle middag samen, for vi har INGEN ideer. Vi er skikkelig dårlige til å komme på middagstips.. Det går i lasagne, kyllingfilet, lasagne, kyllingfilet og så lasagne igjen... Så her om dagen fikk vi en ide: Vi skal lage en liten bok der vi skriver ned x antall middagsretter, og så kan vi se i den for å finne ideer til hva vi kan handle! Boken ligger klar, men den er ikke skrevet i enda. Og der kommer dere med-KG-ere inn!! Jeg ønsker meg en liste fra dere, ingen oppskrifter, men en liste over middagsretter sånn til hverdags. Spennende eller kjedelig - det spiller ingen trille. Vi trenger bare ideer, for det er aå mye mat vi har glemt at eksisterer! Gleder oss! På forhånd takk, alle sammen! Forøvrig, her er listen over mat som vi ofte lager: * lasagne m. salat og brød til * karbonader og ris * Toro-gryteretter m kjøtdeig * kyllingfilet i sursøt saus (Uncle Ben) + ris * grillet kylling og ris + salat * taco * fiskekaker m. poteter og kokte grønnsaker * svinekoteletter og ris + salat eller kokte grønnsaker Vi glemmer at det finnes mat som heter kjøttkaker, pølse og potetstappe, fiskegrateng, lapskaus, risengrynsgrøt osv. så please hjelp oss til å komme på dette igjen!!! GLEDER OSS TIL TIPS FRA DERE!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 24. mai 2003 #2 Del Skrevet 24. mai 2003 -Joikaboller m/poteter og brokkoli (sprit opp sausen til joikaen med litt rømme og brunost, nam nam) -Tandoori Chicken (Toro-pakke. Du trenger ivertfall bare kyllingfilèt utenom) -Lapskaus -Omelett med ost og bacon -Tortillas med fyll -BIFF med fløtegratinerte poteter og rosèpeppersaus -Spaghetti Carbonara -Pannekaker -Pitabrød med fyll (fint å fylle med andre middagsrester) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2003 #3 Del Skrevet 24. mai 2003 For å variere med noe annet enn koteletter kan du steke ribbeskiver eller flintstek i stekeovn. Dette er jo utrolig lettvint, men tar litt tid. Ellers kan du prøve Siciliana fra Toro, nesten som kjøttdeig og spaghetti, ost på toppen er et must. Moussaka fra Toro er også godt. Du kan f. eks ha fetaost, agurk, løk, tomat, salat og loff til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 24. mai 2003 #4 Del Skrevet 24. mai 2003 hva med å lage noen supper selv? det er enkelt og det metter en god del mer enn de fleste posesupper gjør. -grøt -wok med forskjellig kjøtt og grønsaker i -prøv med skikkelig fisk istedenfor fiskekaker, du kan lage fiskegryte med sei eller torsk, ovnsstekt fjellørret, fiskefilet osv -nudler med falukorv eller strimlet svinekjøtt og grønnsaker -ostepanne (omtrent som omelett, men med en god del ost oppi) -hel høne stekt i ovn, serveres med ris og sjy til, husk å legge inn noen grønnsaker som f,eks løk og gulrøtter til - diverse paier, f.eks tomatpai, quiche, osv hmmm da stopper det litt opp med hverdagsmat, som ikke allerede er nevnt, men www.matsiden.no er fin å hente inspirasjon fra også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 24. mai 2003 #5 Del Skrevet 24. mai 2003 - Fiskepudding med Hollandaise-saus, poteter, brokkoli og gulrøtter - Salater med grønnsaker etter smak, skinke, kyllingbiter eller tunfisk i - Skikkelige, delvis hjemmelagete, hamburgere - Fiskesuppe med brød og aioli til - Pizza - Kyllingvinger/-lår med bakt potet, rømme/youghurtdressing og fersk stangselleri til - Sild med poteter, rå løk og rødbeter Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2003 #6 Del Skrevet 24. mai 2003 Takk for svar så langt! Tenker liksom "ja!" "selvfølgelig" "jess-det er jo godt" "hvorfor lager vi aldri det?" etter hvert som jeg leser. Håper på flere ideer, så skal jeg notere flittig i Middagside-boken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 24. mai 2003 #7 Del Skrevet 24. mai 2003 :oops: Jeg glemte at jeg var logget ut... Jeg var Gjest i sted - men det skjønte dere kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 24. mai 2003 #8 Del Skrevet 24. mai 2003 lag noe kinesisk mat. Det gjør jeg. Her er min oppskrift på noe skikkelig godt: Her er en skikkelig sinnsyk god oppskrift.Typen min sitter en halv time etter jeg er ferdig å spiser. Dette trenger du: 1 flaske olivenolje 2 egg Hvetemel Salt Pepper Ris (MING rask-ris) Strimlet svinekjøtt Purreløk 1 boks med grønne erter 1 glass med søt og sur saus Slik begynner du: Kok risen først,og la den bli nedkjølt i en stor bolle ved vinduet. Ha oljen (nesten hele flasken)oppi en vanlig panne og sett på platen slik at det ikke koker. Skjær opp strimlet svinekjøtt i like store deler. Pisk et egg (ikke lenge) i en bolle. Ha mel i en annen bolle (ganske mye)blandet med salt og pepper. Ha all svinekjøttet oppi egget og rør et par ganger. Så tar du bit for bit opp og ruller i melet,klem godt på dem.Kan også ta alt oppi på en gang men da må du fiske bitene opp med en hullete øse eller lignende. "hiv" en og en bit oppi oljen som MÅ være varm.Du kan teste med en bit først.Det skal begynne å boble rundt den,da er oljen klar. Husk å ha bare noe av kjøttet oppi.Og når det er litt mere enn lysebrunt fisker du det opp og legger det i en skål med et håndkle eller papir oppi. Så legger du det til siden. Derretter kan ha litt olje i en Wok,men dere som ikke har Wok kan bruke en stekepanne eller en panne.Men platen må ikke være for varm.Ha i 2 ss olje.Og ha i et pisket egg,når platen er varm.Etter bare noen få sekunder,heller du all risen oppi og rører raskt rundt med en gaffel.Egget skal "henge" fast i risen.Så tilsetter du opphakket purreløk og litt erter.Når risen og egget er helt tørt,tar du det oppi en bolle. Varm opp søt og sur sausen og ha svinekjøttet oppi. ÅÅ det er så utrolig godt Hva med pannekaker?? Her er en oppskrift som er min også: 3 egg 3-4 ss margarin melk hvetemel surmelk/kefir en klatt med rømme salt sukker Slik gjør du: Pisk egget masse. Ha i 3 ss med sukker og pisk videre. hell i ca.3dl h-melk evnt.lett ha i 3 dl kefir Og en klatt med rømme 1ts salt Ha i smeltet smør rør alt i sammen og ha i hvetemel til røren er litt tykk.Men ikke for tykk da.La det stå i kjøleskapet i 20 minutter (må jo ikke da,men blir lettere) Ta på stekeplaten ,IKKE for varm for all del,men middels. Bruk en øse ,hell oppi og "vipp" pannen litt slik at røren går utover. Når pannekaken er tørr oppå+ litt lenger,kan du snu den. Server med stekt bacon og kokt gul ertesuppe.Bruk gjerne blåbær syltetøy oppå blandet med litt rømme mmmmnam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 24. mai 2003 #9 Del Skrevet 24. mai 2003 Variasjon i disse ferdigpose gryterettene med kjøttdeig: Bruk kjøttfarse isteden! Billigere, og gir en ganske annen smak, men likevel veldig godt! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 24. mai 2003 #10 Del Skrevet 24. mai 2003 Det er mye god hverdagsmat, men jeg er ikke flink til å variere jeg heller... Bollefrikassé - det er godt! Seibiff med masse brunet løk Middagspølse m/kålrotstappe og kokte poteter Skinkegrateng Gryteretter UTEN pose som basis Bankekjøtt i brun saus ... og nå ble jeg sulten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 25. mai 2003 #11 Del Skrevet 25. mai 2003 Tusen takk, alle dere som har gitt meg middagstips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 25. mai 2003 #12 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg speidet spent nedover siden for å se om noen foreslo Seibiff, og joda, der var den! Men husk for guds skyld revne gulerøtter! Også har fi salt torsk da, med gulrotstuing. Og stekt løk, evt bacon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlaBla Skrevet 26. mai 2003 #13 Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg og sambo har samme problemet, men jeg prøver å lage min egen kokebok hvor jeg klipper ut av ukeblader, skriver ut av internett og gjør oppskriften delikat med et bilde ved siden av. Da har du alt det dere vet dere liker og da er det mye lettere å bla raskt fram å finne noe som ser fristende ut. Jeg har også tatt med meg hefter fra rimi om svinekjøtt, oksekjøtt, grillmat, julemat o.l. (fra opplysningskontoret). Inne i disse heftene står det det også noen gode retter. Det vi spiser mye av for tiden er brødskive med karbonade med stekt løk(med sukker). Nam nam. Dette er en god og billig middag. Ellers kan jeg nevne pølse og makaronigrateng, winersnitzel med pommes frites, kjøttdeig i pitabrød, past med ostesaus med bogskinke eller bacon ved siden av. ja valgene er mange og nå er jeg glad for at jeg skal gå å spise, blir sulten av denne matpraten. Håper at du fikk noen ideer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppeliten Skrevet 26. mai 2003 #14 Del Skrevet 26. mai 2003 Mange gode forslag her! Ellers vil jeg gi deg et lite tips jeg bruker innimellom, gå innom temaet 'Hva skal dere ha til midag i dag' eller no som ligger her inne.... DER er det masse tips der!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 26. mai 2003 #15 Del Skrevet 26. mai 2003 Bergensk fiskesuppe med biter av fløtefiskeboller (eller sånne små søte fløtefiskeboller) i, og godt brød til. Tomatsuppe med små kjøttboller eller makaroni og egg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. mai 2003 #16 Del Skrevet 27. mai 2003 Og i går hadde vi lun pastasalat til middag Kokte pastasløyfer med forskjellige farger, hadde brokoli i kokevannet mot slutten. Varma kylling. Blanda i tomat, salat, basilikum, osteterninger og agurk. Lagde dressing av kesam, litt melk, salt, pepper og hvitløk. Blanda inn dressingen og spiste med hvitløksbrød til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå