Gå til innhold

Fradrag på skatten

jeanie

Anbefalte innlegg

Heisann

Er det noen der ute som vet om man får fradrag dersom man bor i bokollektiv. En kollega mener nemlig at en venn av han har fått dette i årevis. icon_eek.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: jeanie den 2002-04-10 14:34 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ja, det får du. Den gang jeg var student, og var reg. på folke reg hjemme hos mine foreldre. Så bodde jeg sammen med to andre. Jeg husker ikke hva det het, men tror du finner mer info om det der det står om pendlere. Noe om "uselvstendig bolig, og at en må dele kjøkken og bad"....Husker dessverre ikke helt, men den gangen jeg fikk det, så ble det ganske mye igjen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt penger til sos barnebyer og care. Hvor mye kan man trekke fra på skatten? leste om 500 kroner i fjord, eller tok jeg feil????

Jeg vet at det ekan trekkes fra, men vet ikke hvor mye. Telefonkø på lingningskontoret her oxo......icon_wink.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få fradrag, men det er en del kriterier som må oppfylles.

Som nevnt over må du være pendler.

Det vil si at du har hyppige hjemreiser. Det kreves hjemreise minst hver 3 helg, men studenter kan søke om å få godkjent ferre hjemreiser.

Du kan ikke ha selvstendig bolig.

Det betyr at du må dele kjøkken med minst en annen person som ikke er samboer eller har annen familiær tilknytning.

Det er kommet noen nye regler om dette som sier at du kan bo alene hvis leiligheten ikke er større enn (jeg tror det var) 20kvm, eller hvis du har en bolig på hjemstedet som er mer enn dobbelt så stor som hybelen.

Hvis man oppfyller kravene kan man trekke fra 164,- kr pr dag i kostpenger + hjemreisene.

Jeg er selv pendler og får trekke fra disse tingene, men den dagen jeg melder flytting er det slutt. Jeg sendte en søknad om pendler status til folkeregisteret sammen med flyttemelding, der jeg forklarte at jeg kom til å reise hjem så ofte som påkrevd og at jeg delte leilighet med en annen. Jeg fikk da brev om at pendlerstatus var innvilget og at flyttemeldingen ble avslått Jeg skulle fremdeles tilhøre (og skatte til) hjemkommunen min.

Når man da har flyttet langt og reiser hjem ofte, blir det en del penger å trekke fra.

Lykke til icon_smile.gif

Klem fra Lilly vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lilly den 2002-04-12 20:50 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Jeg var anonym nr 3..Som og`fikk igjen på skatten pga en bor i kollektiv. Jeg tror det står under punkt 3.2.7 "merutgifter til kost og losji". Og jeg mener og`at jeg brukte høyere satser enn 164. At det var over 200 kr pr. døgn. Jeg fikk vertfall mellom 20-30 000 igjen på skatten. Sukk, det var den gang det ja....Men da må du altså være reg på folkereg. hos f.eks dine foreldre, og dele altså bosted med flere.

Som sagt så er det en del år siden dette her, og jeg er ingen ekspert på skatt. Men kjøp deg ett blad om skatten. Det står vel mye informasjon der. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...