Gå til innhold

Falske merkevarer..

Fremhevede innlegg

Gjest moelse
Skrevet
Jeg synes det blir helt feil å kjøpe falske varer. Hvis en ikke ønsker merket nok til å betale den prisen det koster, bør en holde seg unna. Falske merkevarer er bare "tacky" i mine øyne, og jeg synes folk som går i klær fra Hennes og Mauritz og Bik Bok kommer mye bedre ut av det, enn de som kjøper falske merkeklær på ferie i Tyrkia og Italia.

Selv sverger jeg til merker som DKNY, Gucci, LV og Chanel fordi dette er varer jeg vet holder kvalitet. For min del er det bedre å kjøpe 3-4 slike vesker i året, enn f.eks 10 Friis and Company-vesker som farger av seg og går i oppløsning så fort som bare det. Jeg kjøper med andre ord ikke merker fordi jeg er opphengt i merker, men fordi de er av kvalitet som jeg vet jeg kan stole på.

Hva tjener du i året. Jeg for min del synes det et utrolig snobbete/ukulturelt å kjøpe slike kjente merker bar fordi de er kjente. Det er mange andre produsenter som ikke er så kjente som selger til samme kvalitet. Man da kan du vel ikke "skilte" med merket. Lån "No Logo" av Naomi Klein.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tror faktisk ikke de store motehusene får sine kolleksjoner sydd i Asia. Jeg mener til og med å ha lest at veskene ofte håndsys, og innaskjærs i landet de kommer fra. Det ER faktisk bedre kvalitet, det er ikke bare merket man betaler for.

Blir ikke som med bilmotorer og vaskemaskininnmat.

Jeg mente de modellene som "luksusmerkene" produserer for konsummarkedet.

http://www.atimes.com/atimes/China_Business/ID14Cb02.html

Skrevet (endret)

Og igjen; de som tror de betaler for kvaliteten når en veske koster 10.000 kroner er så dumme at de ikke fortjener bedre.

Endret av Paradokset
Gjest Gjest
Skrevet
Gir man også bæng i å finansere ulovlig virksomhet?

Bare nysgjerrig - jeg kan jo forstå at man kanskje ikke forbinder G med Gucci og så videre.

Nei. Jeg har (som sagt!) INGEN ønsker om å kjøpe falske merkevarer.

Men jeg har derimot lyst til å kjøpe meg billige solbriller og vesker.

Skal jeg da være forpliktet til å gå rundt som et vandrende "merkevareleksikon"?? Det synes i alle fall jeg er fullstendig urimelig.

Jeg kan faktisk tenke meg at de fleste briller og klær faktisk har hele navnet stavet ut. Man lager jo ikke kopier fordi logoen er pen, men fordi de skulle ha 'riktig' merke. Og dersom ingen forbinder den D-en med Dior, da forsvinner jo hele poenget.

Så jeg tror de fleste produkter har merkenavn ganske klart og synlig.

Men det er bare antagelser, jeg har ikke vært på sånne markeder egentlig.

Her tar du desverre fullstendig feil. Hadde det vært tydelig merking med fulle navn hadde jeg i det minste hatt en liten sjangs.

Men kun en liten bokstav er svært vanlig. Håpløst!

Gjest Gjest_malle_*
Skrevet

Jeg vet at Gucci og Chanel er et merke, men hva står forkortelsen LV for?

Selv om jeg er utdannet innen fag som har med form, er jeg ikke særlig oppdatert eller interessert i merker innenfor klesbransjen. Jeg kjøper billige solbriller fordi jeg har en lei tendens til å legge dem fra meg eller ungene våre ødelegger dem. Jeg kjøper solbriller som ser stilige ut, ikke fordi de har et merke. Eneste solbrillemerke jeg kommer på er Ray Ban, og det var sikkert bare kult for 20 år siden.

Kan ikke begripe hvorfor det er kjøper som skal få svi for å ikke være oppdatert på merker.

Skrevet

Det er mange innlegg her med argumenter for å være bevisstløs forbruker. Hvis man ønsker å ikke være med å støtte de kriminelle bakmennene bak kopiproduktene, bør man kanskje være litt kritisk til hva og hvor man handler.

Hvis man også skal tenke litt miljø når man handler, er det kanskje greit å ikke kjøpe det aller billigste - men det er jo en helt annen debatt.

Forøvrig kjøper jeg ikke merkevarer med mindre jeg har råd til orginalen (men gjerne hvis denne er på salg).

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mange innlegg her med argumenter for å være bevisstløs forbruker. Hvis man ønsker å ikke være med å støtte de kriminelle bakmennene bak kopiproduktene, bør man kanskje være litt kritisk til hva og hvor man handler.

Dersom du leser litt bedre vil du se at det er nettopp det å unngå å kjøpe falske merkevarer folk ønsker.

Forøvrig kjøper jeg ikke merkevarer med mindre jeg har råd til orginalen (men gjerne hvis denne er på salg).

Ser ingen her som ønsker å kjøpe falsk merkevare. Vi vil bare ikke kjøpe "ekte" merkevarer heller. Merkevare, nei takk! er mitt budskap.

Skjønner ikke hvor du har fått det fra at noen her ønsker å kjøpe falsk merkevare??

La meg slippe all den dritten der!!

Jeg vil verken ha falsk eller ekte "merkevare". Jeg vil bare ha vanlige fornuftig prisede varer til ok kvalitet. (kvalitet og merkevare er to vidt forskjellige ting.. jeg er fult i stand til å vurdere kvalitet på produktet jeg har forann meg selv om jeg ikke er interessert i å betale tusenvis av kroner for noe som bare er et navn)

Gjest annen gjest
Skrevet

Dere som kjenner alle merkevarer innenfor kosmetikk, klesbransjen etc; kjenner dere alle merkevarene innenfor snekkerverktøy?

Selv kjøper vi ikke et eneste verktøy på billigbutikker, kopien (=dritten) kan de som ikke har peiling ha for seg selv. Og svært mye av billigverktøy lages sikkert av fattige barn i Kina og India.

Skrevet
Nei. Jeg har (som sagt!) INGEN ønsker om å kjøpe falske merkevarer.

Men jeg har derimot lyst til å kjøpe meg billige solbriller og vesker.

Kanskje da unngå åpne markeder i Syden (de er jo kjent til å være mekka for falskmerkevareindustri) og heller satse på outlets og vanlige butikker da det er 70% salg?

Du kan likevel få ting billig, men har noen lunde kontroll over hvor produktene kommer fra.

Til syvende og sist kan man aldri være helt sikker at alt er etisk korrekt selv med originale varer, men i det minst øker man sjansene å ikke støtte organisert kriminalitet :)

Skrevet
Dere som kjenner alle merkevarer innenfor kosmetikk, klesbransjen etc; kjenner dere alle merkevarene innenfor snekkerverktøy?

Nei, men jeg kjøper de tingene heller ikke. ;)

Hvis jeg derimot skulle kjøpe, hadde jeg nok først lest litt på nettet om merkene og omtale om produktene. Det gjør jeg omtrent alltid da jeg kjøper ting jeg ikke er så godt kjent med.

Har ikke ennå hatt bruk for snekkerverktøy, men jeg har gjort det med elektronikk.

Det tar ikke lang tid å finne litt ut om ting på førhånd nå på nettet. Hvis man lurer på hva LV er, er det bare å taste inn i google og svaret er det med en gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje da unngå åpne markeder i Syden (de er jo kjent til å være mekka for falskmerkevareindustri) og heller satse på outlets og vanlige butikker da det er 70% salg?

1. Gi meg gjerne adressen til slike "outlets". Høres absolutt interessant ut.

2. På gatemarkeder i f.eks Thailand har jeg kjøpt mye bra. F.eks silke, lamper osv. Så det er ikke noen grunn til å unngå slike markeder. Akkurat solbriller har jeg derimot ikke turt å kjøpe. Nettopp fordi jeg vil unngå "falske merkevarer". Men jeg synes det er feil at jeg skal måtte si nei til solbriller jeg ellers ville kjøpt bare fordi jeg ikke føler meg sikker på om det er "falsk merkevare" eller "ekte billigvare". Jeg vil gjerne kjøpe "ekte billigvare", nemlig. :) Og det syne jeg at jeg burde få lov til (hvorfor synes du ikke folk burde få lov til det?)

Du kan likevel få ting billig, men har noen lunde kontroll over hvor produktene kommer fra.

Hvordan i svarte skal man kunne "kontrollere hvor produktene kommer fra"?? Alt man kan gjøre er å spørre, men når man ikke kan stole på svarene hjelper jo det lite.

Til syvende og sist kan man aldri være helt sikker at alt er etisk korrekt selv med originale varer, men i det minst øker man sjansene å ikke støtte organisert kriminalitet :)

Såkalte "orginale varer" er fullstendig uaktuelt. Å betale for noe som bare er et navn er så totalt latterlig at jeg kan ikke annet enn å le. Betaler gjerne for reell kvalitet, men ikke for ren og skjær branding.

Gjest Gjest
Skrevet
Det tar ikke lang tid å finne litt ut om ting på førhånd nå på nettet. Hvis man lurer på hva LV er, er det bare å taste inn i google og svaret er det med en gang.

OK, så neste gang jeg skal prøve å kjøpe noe bør jeg helst ha med PCen og google alle produktene mens jeg er i butikken...??

Høres riktig bra ut. Konsumentrettighetene står sterkt om dagen, skjønner jeg...

Makan! :kjefte:

Skrevet
1. Gi meg gjerne adressen til slike "outlets". Høres absolutt interessant ut.

Hmm, Dine Penger hadde en stund siden en utgave der de listet opp outlets i Europa, men det var i papirutgaven. Jeg letet faktisk etter den i går, men fant den ikke (vi planlegger å ta en ferie snart). Så jeg må nok beklage at kan ikke være så mye hjelp akkurat nå. Men jeg husker at det var en del i Italia som var ganske store.

Jeg kjøper gjerne merkevarer selv, men aldri for full pris, jeg synes ikke de er verdt mye. Kanskje hvis jeg hadde hatt mye bedre råd, men ikke nå.

Jeg har også funnet rimelige klær i Oslo faktisk, outlets, men i micro-versjon, f. eks. Mexx med 90% avslag i en butikk rundt i Tveita eller noe sånt. Kjørte bil der og så et stygg skilte. Fant en del gode enkle gensere der.

Jeg forstår at man vil gjerne ha noe som er 'uten merke' eller 'ekte billigvare', men hvis man vil ha kvalitet, er det ikke så enkelt. I visse tilfeller betaler man bare for ei merke, det er jeg enig med. Men i mange tilfeller betyr faktisk høyere pris også et bedre produkt (for eksempel da det gjelder jakker og sånt).

Det er himmel og hav mellom de gensere man kjøper fra H&M og de såkalte merkevarer. Jeg har ennå ikke sett 'ekte billigvare' som har vært av god kvalitet da det gjelder klær/sko/vesker/solbriller.

Da det gjelder gatemarkeder, hadde jeg nok også kjøpt såkalte 'lokale varer' - om det er da lamper eller silkesengetøy. Men det er da noe helt annet enn solbriller.

En annen tips for god pris kan være faktisk å prøve å finne lokale kjeder. Zara og Mango kan man finne billig i Spania, i Øst-Europa kan man sikkert finne kjeder som er for lokale markeder (dvs mye billigere) som man ikke finner i andre steder. Vi så siste gang vi var på ferie at man kan få veldig god kvalitet for Dressman-pris og har bestemt at dersom samboeren kommer til å trenge en fin dress, da skal vi denne veien å finne noe bra ;)

Gjest Gjest_malle_*
Skrevet

Søkte på LV på Kvasir og fikk fram bla Los Angeles, Lavvann, og Canon LV. Så at det var en veske med navn LV, men for meg sier det ingen ting. Nærmeste merkenavn jeg kommer på med LV er Leiv Vidar. Men etter hva jeg vet produserer de pølser. Mat har jeg peiling på; kjøper feks aldri XP pølser, selv om det ikke er forbudt (bare dårlig kvalitet).

Kan noen fortelle meg logikken at det er kjøper som skal straffes?

Skrevet
OK, så neste gang jeg skal prøve å kjøpe noe bør jeg helst ha med PCen og google alle produktene mens jeg er i butikken...??

Høres riktig bra ut. Konsumentrettighetene står sterkt om dagen, skjønner jeg...

Makan! :kjefte:

Tja, jeg forstår frustrasjonen, men det er jo spørsmål om det at man ikke vet er en unnskylding.

Det er et valg man tar - hvis du vil kjøpe falske varer, da kan du like godt gjøre det. Hvis du vil ikke, da finner du ut om ting på førhånd. Det er ikke så mange store merker (de lager da ikke kopier om ukjente merker) og det tar da ikke så lang tid å bli noen lunde kjent med navnene til de 10-15 største merkevarekjedene?

Det virker som om det er nesten et mål å ikke vite for å virke så uberørt av merkevarehysterien.

Du må ikke bli moteslave pga at du er kjent med 15 største klesmerkene som blir forfalsket, og hukommelsen blir heller ikke overbelastet med å være kjent med dem.

Skrevet
Søkte på LV på Kvasir og fikk fram bla Los Angeles, Lavvann, og Canon LV. Så at det var en veske med navn LV, men for meg sier det ingen ting. Nærmeste merkenavn jeg kommer på med LV er Leiv Vidar. Men etter hva jeg vet produserer de pølser. Mat har jeg peiling på; kjøper feks aldri XP pølser, selv om det ikke er forbudt (bare dårlig kvalitet).

Kan noen fortelle meg logikken at det er kjøper som skal straffes?

Hvorfor tror du at de største kjedene som blir forfalsket er av norsk opprinnelse? Kvasir er jo best for norske ting.

Prøv google.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg forstår at man vil gjerne ha noe som er 'uten merke' eller 'ekte billigvare', men hvis man vil ha kvalitet, er det ikke så enkelt. Jeg har ennå ikke sett 'ekte billigvare' som har vært av god kvalitet da det gjelder klær/sko/vesker/solbriller.

Dine vurderinger av "kvaliteten på alle billigvarer" er fullstendig irrelevant. Poenget er at man da selv kan vurdere kvaliteten på den aktuelle varen man har forann seg. Hva man legger i ordet "kvalitet" vil nok også variere en de..Det er dessuten ingen forbrytelse å kjøpe ting av lav kvalitet.

Da det gjelder gatemarkeder, hadde jeg nok også kjøpt såkalte 'lokale varer' - om det er da lamper eller silkesengetøy. Men det er da noe helt annet enn solbriller.

Men hvorfor skal det være det? Hvorfor skal noen varetyper være "skumlere" enn andre. Hvorfor skal noen varetyper være slik at man ikke avslappet kan kjøpe dem der man finner dem. Det er neppe noen større fare for barnearbeid mhp solbriller enn mhp silkeproduksjon.

En annen tips for god pris kan være faktisk å prøve å finne lokale kjeder. Zara og Mango kan man finne billig i Spania, i Øst-Europa kan man sikkert finne kjeder som er for lokale markeder (dvs mye billigere) som man ikke finner i andre steder.

Jeg VET GODT at jeg kan kjøpe ting på alskens kjedebutikker.

Men jeg synes slett ikke om en verden som skal kontrolleres av merkenavn og store kjeder. Jeg synes de små butikkene og selgerene skal ha livets rett, og at de øker mangfoldet.

Men blir de slik at man som forbruker må holde seg kun til "merkenavn man har hørt om" (f.eks Zara eller H&M) for å være sikkert på at man holder seg lovlydig, så mener jeg at vi har mistet mye på veien.

Vi har mistet mangfold og variasjon, vi har mistet deler av det frie markedet, vi har mistet den lille entreprenørs plass. osv.

En slik verden vil jeg kjempe mot.

Jeg er for full bekjempelse av kriminaliet, barnearbeid osv. Men jeg mener at det å gå på forbrukerene og kreve at disse skal leve etter de store merkevaregigantene og kjedenes "tyrani" blir feil. Det er ikke barna man beskytter da.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor tror du at de største kjedene som blir forfalsket er av norsk opprinnelse? Kvasir er jo best for norske ting.

Prøv google.

Ja, der fikk jeg det fram. LV = Louis Vuitton. Det vet jeg det, har til og med hørt om det. Men spør du foreldrene mine har de i alle fall ikke snøring. Pappa handler på Dressman og mamma på Cubus.

Men mener du at alle forbrukere i verden skal kjenne de 15 mest kjente klesmerkene som råder? Og dersom man ikke gjør det, er det da greit at man skal kunne straffes?

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, jeg forstår frustrasjonen, men det er jo spørsmål om det at man ikke vet er en unnskylding.

Poenget er at man bør slippe å vite om slike ting som merkevaregiganter.

Det er et valg man tar - hvis du vil kjøpe falske varer, da kan du like godt gjøre det. Hvis du vil ikke, da finner du ut om ting på førhånd. Det er ikke så mange store merker (de lager da ikke kopier om ukjente merker) og det tar da ikke så lang tid å bli noen lunde kjent med navnene til de 10-15 største merkevarekjedene?

Igjen (tror jeg har fortalt det dette et par ganger før nå?!?) så hjelpe det lite å vite om navnene. Man gjenkjenner ikke PRODUKTENE for det.

Det virker som om det er nesten et mål å ikke vite for å virke så uberørt av merkevarehysterien.

Det bør absolutt være lovlig å ikke vite, ja..! Det mener jeg bestemt. At det å kunne merkevarer skal være nødvendig kunnskap for lovlydige borgere syne jeg er absurd.

Du må ikke bli moteslave pga at du er kjent med 15 største klesmerkene som blir forfalsket, og hukommelsen blir heller ikke overbelastet med å være kjent med dem.

Hvem bestemmer hvilke "merker" som er obligatoriske å vite om da?

Og IGJEN (kan du lese??) så hjelper det fint lite å kunne noen merkenavn. Man gjenkjenner ikke varene av den grunn.

Selv kom jeg hjem med det som viste seg å være falske "oakley" briller. De hadde bare en liten "o" i hjørnet. Ellers helt straighte svarte briller. Etter at jeg fikk beskjed (fra en venn) om at disse var "falsk merkevare" har jeg kun turt å kjøpe solbriller på H&M. Det begynner å bli i vanskeligste laget for meg å holde meg lovlydig her.

Gjest Gjest
Skrevet
Men mener du at alle forbrukere i verden skal kjenne de 15 mest kjente klesmerkene som råder? Og dersom man ikke gjør det, er det da greit at man skal kunne straffes?

Hun mener vist det, hun.. Helt absurd mener jeg..

Hvem skal bestemme hvilke merker som skal være på denne "obligatoriske listen"?

Skal den varierer fra land til land?

Skal den gjelde små barn (nedre aldersgrense?)

Hvor ofte skal den oppdateres.

Og igjen: det hjelper fint lite å ha en liste med merkenavn. Man gjennkjenner ikke selve varen likevel. Ikke jeg i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...