Gå til innhold

Den hersens bilen..........


Barbie

Anbefalte innlegg

Må bare få ut litt frustrasjon her... :frustrert:

Vi kjøpte oss en gammel bruktbil for 6 uker siden,og nå er det bare feil med den....

Betalte 30.000 kr,og den virket altså bare i 6 uker. :kjempesinna:

Har hatt den på verksted i dag for å finne alle feil,og her er lista vi fikk tilbake:

* Bensinlekkasje

* Elektriske vinduer virker ikke

* Oljelekkasje (bruker 1,5 liter i uka!!)

* Må bytte radiator

* Feil med bremser forran og bak

* Skifte batteri

* Bytte dynamo

* Oljelampe virker ikke

* Lekkasje i toppakning

* osv,osv,osv,osv........................

Vi har vært i kontakt med Forbrukerkontoret og spurt om vi kunne forlange å få hevet kjøpet,men det var visst vanskelig..

Har kjøpt bilen privat,og en ting er sikkert:

ALDRI MER!

Der røyk skattepengene våre... :cry:

Måtte bare få det ut.

Takk for oppmerksomheten. :blunke:

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chica i.i.

Aldri kjøp bruktbil uten å ta NAF's bruktbiltest/kjøpstest... Litt for sent denne gangen, men neste gang...

Men, f.eks det med at elektriske vindu ikke virker, merket dere ikke det før etter seks uker? Nå har ikke jeg peiling på biler da, men om vinduene virker, det hadde jeg iallfall funnet ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gav meg noen tanker. Jeg må vist kjøpe meg bil om noen måneder og da tenker jeg på en billigbil til ca. 30 000 kroner. Men nå som jeg hører hva du sier, blir jeg litt "skremt". Sambo insisterer på at jeg må ut med ca 60000-70000 kroner hvis jeg skal få noe skikkelig, så nå må jeg bare henge i å spare, vil ikke lenger ha bil til 30000 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega ikke innlogget

Du kan få en brukbar bil til 30.000,- og en fillebil til 70.000,-. Det avhenger av vedlikehold, bruk osv. Sørg for at bilen har fulgt service, og la en fagmann/legmann ta en titt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en ekstra bil til 10 000 for to år siden og den har gått uten problemer, og gjør vel sansynligvis det i to år til.

Det lønner seg å ta med en som har litt peiling på bil, for mange av disse feilene som du viser til kan oppdages ved prøving og en titt under panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Dere henger dere veldig mye opp i prisen. Den har ingenting å si for at du kan få en bil belastet med feil, og heller ikke alderen er noe sikkert holdepunkt. Det finnes bilprodusenter som sender NYE biler på markedet med feil kunden ville blitt vettskremt over, hadde alle kortene blitt lagt på bordet.

Gode råd.

1) Eu-godkjenning betyr ingenting. Så fremt det ikke foreligger en god rapport fra et velrenomert verksted, med garanti - ikke kjøp. Hvis du ikke får låne bilen for å ta den med til sjekk - ikke kjøp.

2) ALLE biler ruster. Tyske biler fra slutten av 90'tallet ruster mest.

3) Mens du sjekker heftelser, sjekk ALLTID om bilen har vært skadet. Har den det, så går du der i fra. Med mindre du vet hva du gjør.

4) ALDRI! kjøp bil av venner eller familie. Uansett hvor gunstig. Ja, det kan være en kjempehandel, men hva om det ikke er det?

5) Biler med nyvaskede motor-rom er skummelt. Umulig å bedømme lekkasjer. Biler med forferdelig møkkete motor-rom er glemmesak. Førsteinntrykket er viktig, ser bilen kosmetisk helt forferdelig ut, så gjør resten av bilen det og.

6) Det er umulig å rense tobakk-lukt fra en bil. Biler som dunster røyk har lavere verdi enn listepris - enkelt og greit.

7) Store motorer betyr ofte at bilen har vært over 150 km/t. Da bør slitedeler som foringer være vedlikeholdt.

Kjøp aldri bil med minste motorvalg. Norge er et kaldt land, og det er mye fjell. Små motorer betyr definitivt ikke, som mange tror, lavt forbruk. Rett motor til rett bil.

8) Virker selgeren som en slimtapp, så er han sikkert det og.

9) Kjøp fra forhandler er alltid tryggest, men det er dyrere.

og 10) Glem å gjøre røverkjøp. Røverkjøp er noe bilentusiaster gjør. Sørg heller for en trygg og fornuftig handel.

BILAUKSJON ER IDIOTI!

Fordelen med en bil over 30.000,- er at om bilen din blir utsatt for skade, så er det mer sannsynlig at du får noe igjen - selv om du er 100% uten skyld.

Jeg hadde selv engang en 1985 Mazda 929 jeg var kjempeglad i, bilen var i bedre stand enn ny. En vakker dag blir jeg utsatt for en frontkollisjon hvor bilen min praktisk talt stod i ro. Forsikringselskapet ville gi meg 20.000,- og kondemnere bilen, fordi dette var listeprisen. Men den faktiske verdien på bilen var det dobbelte. Reprasjon var ute av bildet, skaden var taksert til 34.000,-, og selskapet påsto at det var et voldsomt og unødvendig arbeid.

Resultatet ble at jeg godtok 20.000,- og fikk beholde bilen, etter to måneders krangling.

Dette hadde jeg sluppet, hadde det vært en nyere bil med høyere verdi.

(bilen ble for øvrig minst like fin igjen, for de som lurte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små motorer betyr definitivt ikke, som mange tror, lavt forbruk. Rett motor til rett bil.

Dette er galt. Små motorer bruker mindre bensin enn store motorer. Bruktbiler med store motorer er mer ettertraktet enn de med små motorer, derfor ligger de høyere i pris. Hvis motorstørrelsen ikke er så viktig, lønner det seg å kjøpe liten motor. I et regnestykke må man selvfølgelig regne inn lavere annenhåndsverdi. Hvis det dreier seg om en bruktbil man skal ha lenge er ikke det så viktig. Vær oppmerksom på at det generelt er dyrere å forsikre jo større motoren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med forsikring har jeg skjønt!

Vi har en Mitsubitsi Galant 2.0 GLS i,og betaler MYE i forsikring. :o

Våres bil er en 88 modell,foreldrene mine har en 02 modell,og vi betaler 3000 kr MER i året! :evil:

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Starfish. :sjarmor:

Bilen skal til full reperasjon til uka.

Ca 12.000 kroner kommer den herligheten på. :evil:

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk,Starfish. :sjarmor:  

Bilen skal til full reperasjon til uka.

Ca 12.000 kroner kommer den herligheten på. :evil:  

Barbie

Etter det har dere sikkert nogenlunde problemfritt bilhold i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter WildThings råd m.h.t. bilkjøp. Den eneste trøsten må være at bil koster uansett. Selv MÅ jeg ha nye bakdekk nå og det kommer vel lett på 6.000... (Litt spesiell dimensjon og dekkegenskaper, ja...). Når vi legger på bremseskiver og klosser ender vel moroa på ca. 12.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Dette er galt. Små motorer bruker mindre bensin enn store motorer. Bruktbiler med store motorer er mer ettertraktet enn de med små motorer, derfor ligger de høyere i pris. Hvis motorstørrelsen ikke er så viktig, lønner det seg å kjøpe liten motor. I et regnestykke må man selvfølgelig regne inn lavere annenhåndsverdi. Hvis det dreier seg om en bruktbil man skal ha lenge er ikke det så viktig. Vær oppmerksom på at det generelt er dyrere å forsikre jo større motoren er.

Et godt eksempel på at for liten motor fort blir dyrt, er 1. generasjon Volvo S/V70.

Jeg har selv hatt både minste og nest største motoralternativet, og erfarite i høyeste grad at den minste motoren virkelig drakk mer bensin under de påkjenningene en bil har her i Norge - det være seg på vanlig landeveg eller typisk norske fjellstigninger.

Helsen på begge bilene var særs enkel å sammenligne i mitt tilfelle, fordi de hadde gått omtrent like langt da jeg fikk dem, og de oppnådde samme kjørelenge til jeg kvittet meg med dem. Den ene avvekslet den andre.

Slitasjen var betydelig på diverse komponenter for den minste motoren, som var virkelig underdimmensjonert for bilen. Dette gjalt spesielt for girkassen, men også motorfester, ventiler og stempler hadde fått bokstavelig talt kjørt seg.

Dette ser jeg igjen hos min onkels verksted, hvor de er merkeforhandlere av VW/Audi/Skoda. De minste motorene er de bilene som er mest shabby, har høyest vedlikeholdsutgifter og som definitfivt bruker mer enn nødvendig av drivstoff.

Det samme gikk igjen når jeg jobbet som bilselger for BMW.

Forklaringen er enkel.

For å trekke en bil med underdimmensjonert motorkraft, så må du gire mer. Giringen er det som bruker bensin, for i denne prosessen akselererer og bremser du motorens dreiemoment konstant. Det vil si at en motor med god trekk-kraft og et rettferdig fysisk motorvolum trenger mindre energi for å oppnå den ønskede omdreiningen(ergo hastigheten) som trengs for å kunne holde samme hastighet i motbakke, som på flat mark. Andre ting som i det lange løp treffer inn på økonomien i bilholdet er vibrasjon, stempelhastighet-->forandring i denne-->energiutytelse-->varme. Varme er motorens værste fiende, og ved konvensjonelle rekkemotorer så er det kun 25-35% av forbruket/energien som blir omformet i trekk-kraft. Resten forsvinner i varme. De ti prosentene i variasjon er nettopp forskjellen mellom underdimensjonert og korrekt dimensjonert motorvolum/hk.

Som jeg også nevner her, så har volumet på motoren og antall hester et vesentlig poeng for effektiv utnyttelse, nettopp pga varme. Dette fordi at komponentene i drivverket ikke bare består av motoren, men også overføringer, aksler og hjul. Stemmer ikke propoisjonene, så sier det seg selv at det blir feil i resten óg.

Ergo kan aldri en bil med 2 liter motor drives like godt på samme drivverket med 1.6 liter motor. 0.4 i forskjell kanskje ikke høres ut som en hel verden, og det er det mange som tenker når de handler bil og. Desverre.

For stor motor fører ofte til en annen virkelighet, nemlig at fysisk mulig dreiemoment ikke øker - derimot gjør vekten på motor og drivverk det. Perfekt eksempel på dette er BMW 850. V12-motoren på fire sylindrer mer, er sløvere enn den billigere V8-motoren,.

Når det gjelder gjelder forsikring; velger du å kjøe en mainstream korrekt motor, så er forsikringselskapene mer villig enn ved feil motor - selv når den er for liten (Egentlig kun relativt ved kasko-forsikring som dekker havari, men det finnes tilfeller hos andre og.) Dette merker du spesielt hos de selskapene som selger forsikring spesielt rettet mot enkeltmerker.

Om ikke annet - det er langt mer behagelig og mindre stressende med korrekt styrke. Ergo sikkrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dr Zoidberg
Takk,Starfish. :sjarmor:

Bilen skal til full reperasjon til uka.

Ca 12.000 kroner kommer den herligheten på. :evil:

Barbie

12.000,- er jo egentlig ikke en så utrolig voldsomt uvanlig kostnad, men klart - det kjennes i lommeboken. Vær glad du ikke har min bil, bare clutchen til den koster straks over 5000,-. Å kjøpe dekk er heller ingen koselig affære, jeg MÅ ha Z-kodeks for å være lovlig, og da koster det straks dobbelt så mye.

Det lønner seg derfor å besøke verkstedet jevnlig FØR skaden skjer. Det er som oftest billigere å være føre var enn etter far. Et godt tips med så gammel bil som dere har, unngå å bruke merkeverksted. merkeverksteder bruker stort sett sine egne delelagere, og de ligger gjerne 100% over i pris enn hva du ellers kan oppnå.

Eksempel - vindusviskermotor for bakrute til mine foreldres Volvo 940 koster hos Volvo 1850,- . Jeg betalte 700,- for nøyaktig samme motoren, helt ny, hos Volvohuggeren i Bergen. Denne elmotoren er som de fleste andre eletriske komponenter, hos de fleste merker, ikke produsert av Volvo. Ekte Bosch. Ergo tror jeg meget vel at du finner MYE billigere komponenter hos ettermarkeds leverandører som Autodeler i Bergen, eller AutoTeile. Og så det er sagt, Biltema har bare skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WildThing

Det kan diskuteres hva som er undermotorisering. Jeg hadde en gang en Ford Escort 1,1 liter 83 mod. Samme motor som satt i Fieste 1,1. Escorten var definitivt undermotorisert med dertil hørende giring og kaving, men den brukte jævlig lite bensin til tross for elendig vedlikehold. Det er selvfølgelig noe i det du sier om slitasje på ventiler, stempler og drivverk generelt, men jeg er ikke overbevist om at det bensin- og biløkonomisk sett er billigere med stor enn liten motor. Noe som spiller en stor rolle når det gjelder bensinforbruk og generell slitasje er hvordan bilen kjøres. Hvis man hardkjører en undermotorisert bil er det selvsagt ikke noen genistrek. Har sett eksempler på hvordan ungdommer har ødelagt (uten å kollidere) velholdte standardbiler på kort tid.

Når det gjelder sikkerhet, vil jeg bli overrasket hvis det skulle vise seg at biler med små motorer er mer utsatt for ulykker enn biler med store motorer. Grunnen til at det ofte er dyrere å forsikre biler med mer enn standardmotor er (i tillegg til høyere verdi) at de er mer utsatt for ulykker. Dette har i og for seg ikke noe med bilen i seg selv å gjøre, men det faktum at de som velger spreke biler har en tendens til å kjøre fortere og mer aggresivt enn gjennomsnittsbilisten, og dermed har høyere ulykkesrisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et godt råd; kjøp mazda eller toyota, mod 90 eller før. de går og går og går og går....og sjelden noe galt. mazda er kjent for litt rust, ellers ingenting tror jeg. sjekk tester på bruktbiler på finn.no , din side o.l!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...