Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 7. juli 2008 #21 Skrevet 7. juli 2008 Jeg er en gjest som har kalt meg Ingunn en stund, men det er ikke jeg som er trådstarter altså
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #22 Skrevet 8. juli 2008 :klø: Må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du velger å bli på et slikt sted? Jeg forstår deg dit hen at du har laud, og i disse dager er det godt arbeidsmarked for jurister, så du hadde uten problemer funnet noe annet som faktisk var mer utfordrende! Jeg innbiller meg iallfall at dette ikke er representativt for jurister med middels til gode karakterer. Arbeidsgivere spør ikke etter karakterer eller vitnemål/attester ved intervju når man allerede er i en jobb. De vil også at man skal begynne "straks"... Dvs at jurister bare skal drite i oppsigelstiden.. Det kunne jeg jo gjort, men så langt har jeg ikke kommet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #23 Skrevet 8. juli 2008 Selv jobber jeg innen det private næringsliv, og trives meget godt. Lønnen er faktisk bedre enn det flertallet av advokatfullmektigene normalt får i startlønn (jfr juristforbundets statistikker), og arbeidstidene er særdeles mye trivligere. Jeg kan faktisk gå hjem 16 (til og med 15) hver dag, uten at det er noe problem. Kan jeg spørre hva slags bransje du jobber innen, og hva arbeidsoppgavene består i? Selv var jeg ferdig utdannet til jul og har begynt i et av de mellomstore forretningsadvokatfirmaene i Oslo. Trives, men merker at det ikke er dette jeg vil drive med reste av livet. Vurderer det private næringsliv, og da er det veldig interessant å høre andres erfaringer derfra:)
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #25 Skrevet 8. juli 2008 Joda. Fagforeningene har forhandlet fram og krevd samme minstelønn til sentralbordama og andre uten utdanning som de med profesjonsutdanninger/akadmikere. OH MY GOD!!! Dette tror jeg er noe av det mest provoserende jeg har lest på lenge Tar man en krevende utdannelse så skal dette gi creditt! Får du jobbe med oppgaver som er knyttet til jus da? Tror jeg kommer til å irritere meg lenge over akkurat det jeg leste her nå. Jobber du i nav eller????
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #26 Skrevet 8. juli 2008 Jus er for alle som er dårlige i matte...det er derfor Norge har mange jurister og få økonomer/mattefagutdannede...
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #27 Skrevet 8. juli 2008 Arbeidsgivere spør ikke etter karakterer eller vitnemål/attester ved intervju når man allerede er i en jobb. De vil også at man skal begynne "straks"... Det stemmer. Karakterer betyr nada når en er i jobb. Vi ansatte nylig en ung jurist som kun har hatt én jobb i det offentlige, og han hadde faktisk karakteren D på sin avslutningsoppgave. Det betød ikke noe, han hadde masse guts og passer i privat sektor i vårt selskap.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #29 Skrevet 9. juli 2008 Dette synes jeg var særdeles overraskende. Om jeg skulle ansette en jurist kunne jeg være tilbøyelig til å "glemme" et par uheldige eksamenskarakterer. Men masteroppgaven er jo den eneste muligheten gjennom studiet man har til å virkelig vise hva man kan! Det er jo her man får et visst innblikk i den kvalitet studenten er i stand til å levere i en arbeidssitusasjon. Med mindre vedkommende du snakker med har tatt en avdeling samtidig med oppgaven eller jobbet fulltid, eller gjerne begge deler, så ville iallfall jeg blitt svært skeptisk. Mannen jobbet mye ved siden av studiene og er en skikkelig stå-på-type. Han hadde også blitt forespielet en B fra sin veileder, men endte opp med en D ved sensur. Dette representerer ikke hva personen kan levere. Han leverer bra i bedriften.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #31 Skrevet 9. juli 2008 Har man variert erfaring og kjenner spillet kan man som regel fatte avgjørelser ved å se på andre moment enn en bokstav.
Gjest gninnot Skrevet 10. juli 2008 #33 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er ei jente som skal starte med ex. phil. og ex. fac. på deltid denne høsten for å jobbe ved siden av og tjene opp litt penger til jus-studiet neste høst. Men så ble jeg fortalt av ei annen jente at det finnes flere forskjellige typer ex.fac/ex.phil og at den på jus-studiet er direkte rettet mot jussen. Så til dere jus-studenter: hadde dere direkte bruk for det dere lærte i løpet av disse fagene? Er redd jeg tar "feil" utdanning og at jeg kommer til å lide for dette. Var før jeg fikk høre om dette i kontakt med UiO og de sa at jeg ville få fritak for disse fagene ved første året på jussen der ved fullført og bestått å¨høgskolen her så jeg vet at dette ikke er noe problem i hvert fall.. Fint om noen kan gi meg et kjapt svar på dette. Begynner å nærme seg tida for inntak og er litt greit å forberede seg på å ev måtte flytte til Oslo denne høsten eller om jeg skal drøye det et år.
cypress Skrevet 10. juli 2008 #34 Skrevet 10. juli 2008 Ex phil og fac er "bakt inn" i jusstudiet nå, slik at det tas parallelt med 1. og 2. avdeling (tror jeg. Kanskje bare 1. avd.?). Dersom du har det fra før, trenger du selvsagt ikke ta det på nytt. Jeg tok i sin tid juridisk ex. fac-variant. Det spiller INGEN rolle hvilken du velger, det er nå min mening. Det er svært overfladisk, og for det meste juss i historisk perspektiv, litt om de forskjellige juridiske "grenene" (kriminologi, rettssosiologi, rettsøkonomi etc..), og juridisk metode. Metoden er nok det du får mest igjen for, men dette er noe som blir terpet på gang på gang i løpet av studiet, så det får du garantert med deg uansett! (og gjør du ikke det, er nok ikke jussen noe for deg... Metode er det viktigste faget, men det er ikke noe man kan pugge seg til. Det kommer etter hvert, og må modnes!) Etter min mening kan du altså ta det ex.fac.-varianten som passer deg. SÅ viktig er virkelig ikke forberedende!! Var dette svar på litt av det du lurte på??
Gjest gninnot Skrevet 10. juli 2008 #35 Skrevet 10. juli 2008 takk for svar. ble litt lettet nå. da kan jeg vel ha litt nytte av å få tak i en bok om dette og lese det på egenhånd for å ha vært innom dette da? eller er ikke det nødvendig heller?
Carebear1 Skrevet 11. juli 2008 #36 Skrevet 11. juli 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #37 Skrevet 11. juli 2008 For de som ikke tror det er mulig å ha et liv ved siden av studiene... Jeg tok jusstudiet helt alene i ei lita bygd, samtidig som jeg var i konflikt med eksen og andre i bygda, og gjenstand for undersøkelse av barnevernet (kommende jurister jo dårlige mødre og stiller for mange spørsmål), og endte også med laud. Jeg er forøvrig vant med å både jobbe fulltid og studere fulltid samtidig. (Men fy for en dårlig omsorgsperson jeg var som gjorde alt av barnestell og omsorg alene også under samboerforholdet) Vant klagesaker gjorde jeg (selvsagt) også. Men jeg har overhodet ikke fått noe igjen for dette...studiet kunne kostet meg omsorgen.
Gjest gninnot Skrevet 13. juli 2008 #38 Skrevet 13. juli 2008 Tar du ex phil og ex fac før du påbegynne studiet må du fylle på med med et par valgfag 1 og 2 avd. Hvis ikke får man visst ikke nok studiepoeng og dermed heller ikke støtte fra Lånekassen. Det er tilrettelagt for dette, så du kan ikke velge hvilke fag du tar. (Det er husleie- og eierseksjonsrett og kommunalrett som er tilbudet tror jeg...). Slik jeg har forstått det ut fra Lånekassen så får man støtte ut fra hvor mange studiepoeng man tar, og støtten blir dermed mindre når det ikke er nok studiepoeng til å fylle opp et helt studie. Ang valgfag har jo UiO en hel rekke med valgfag, både med og uten undervisning så jeg vil jo regne med at jeg kan velge blant disse også. Men takk for enda et svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå