Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 hilsen en som lurer Det må da komme an på hvilke interesser en har.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Hvem i alle dager kan synes det er interessant å studere jus?
cypress Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Hehe.. Skjønner at mange tenker sånn. Men det er faktisk ganske gøy når man holder på!!! Selv var jeg ferdig på jussen for et år siden, og trivdes veldig godt med det! Er nå i jobb i et advokatfirma i Oslo. Jussen er mye lesing, og ganske tøft karakterpress, men dersom man liker å lese, og er god til å tenke logisk, er studiet midt i blinken. Og det er veldig bra studentmiljø!!
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Hehe.. Skjønner at mange tenker sånn. Men det er faktisk ganske gøy når man holder på!!! Selv var jeg ferdig på jussen for et år siden, og trivdes veldig godt med det! Er nå i jobb i et advokatfirma i Oslo. Jussen er mye lesing, og ganske tøft karakterpress, men dersom man liker å lese, og er god til å tenke logisk, er studiet midt i blinken. Og det er veldig bra studentmiljø!! Studerte du i Oslo? Kan du fortelle litt mer om karakterpresset?
cypress Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Studerte du i Oslo? Kan du fortelle litt mer om karakterpresset? Jeg gikk i Oslo ja. Men karakterpresset er nok det samme i Bergen og Tromsø også.. Det er veldig mange på studiet som ser det som sitt mål med utdannelsen, å få jobb i et av de store pestisjetunge firmaene når de er ferdige. Disse firmaene ansetter kun folk med Aer og Ber. Har man én C i løpet av alle årene på jussen vet jeg at flere av firmaene ser på deg som uaktuell. Derfor er det veldig mange som tar opp eksamener der de egentlig har fått ok karakterer. (C er jo objektivt sett ikke en dårlig karakter!) Jeg vet også om folk som har gått et halvt år om igjen for å forbedre en B. Det syns jeg blir litt vel drøyt, men dem om det... Dette setter sitt preg på miljøet, så selv om det er mange som absolutt ikke vil jobbe i disse firmaene også, og ikke trenger så gode karakterer, blir det litt kjipt å skulle fortelle at man ikke fikk god karakter på eksamen, når det er sånt voldsomt fokus på det. Derfor er det mye hemmelighold om hva man fikk. Jeg har hørt om folk som går i samme kollokvie et år, og når resultatet kommer, blir de med dårlig resultater sparket ut av gruppen... Mulig det er en vandrehistorie, men det skulle ikke forundre meg om den er sann... Noen av de værste karakterjagerne er helt drøye! Sånn, da tipper jeg jeg har rekrutert mange nye til studiet!! Det er ikke så ille som jeg fremstilte det her da. Karakterpresset er jo bare en liten del av helheten!
Gjest Gjest_ingunn_* Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Jeg tenkte å ta en bachelor i jus ved en høyskole. Det er en del skoler som tilbyr slike studier nå. Man kan ikke kalle seg jurist når man er ferdig, men kan vel jobbe innenfor adminisrasjon og sånt. Innbiller meg at man liker jus hvis man likte norsk og samfunnsfag fra vgs f.eks
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Jeg tenkte å ta en bachelor i jus ved en høyskole. Det er en del skoler som tilbyr slike studier nå. Man kan ikke kalle seg jurist når man er ferdig, men kan vel jobbe innenfor adminisrasjon og sånt. Innbiller meg at man liker jus hvis man likte norsk og samfunnsfag fra vgs f.eks Du skal se du får langt mere interessante jobber med juridisk innhold enn ferdig utdannede jurister. Det jeg forøvrig synes er så merkelig er at disse "superflinke" advokater(-fullmektiger) faktisk aldri - svært sjelden - har imponert eller klart å endre noen vedtak..i den etaten jeg jobber. Ganske skuffende at de er så dårlige. Liten utfordring.
Dazzling Diva Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 I forhold til karakterpresset er det hva du selv gjør det til. Det kan være lurt å bestemme seg på forhånd hvilke ambisjoner du har, hva er målet ditt for studiet? Som det ganske riktig er sagt over her, de store, private firmaene som "alle" (mange) vil jobbe i har beintøffe karakterkrav, men det er ikke slik over alt. Når det gjelder juss som sådan så synes i allfall jeg det er kjempeinteressant, det er jo stadig nye lover, dommer, høringer etc så man må holde seg oppdatert - under studiet er det spennende å se hvordan det man lærer blir brukt i praksis.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Gidder dere å nevne navnene tid disse firmaene?
Dazzling Diva Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Gidder dere å nevne navnene tid disse firmaene? Jeg husker jeg satt og så på nav (den gang aetat) sine sider for et par år siden, for å se hvilke krav som ble stilt til nyutdannede advokatfullmektiger. I noen annonser stod det rett ut at du kunne droppe å søke om du hadde dårligere enn B. Jeg vil annta at dette er svært populære firmaer som kan velge og vrake, om man vil jobbe for et firma som utelukkende bedømmer hvor kapabel du er til å gjøre en god jobb utfra karakterer er en annen sak.
cypress Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Gidder dere å nevne navnene tid disse firmaene? "De fire store" regnes vel som Ba-hr, Wikborg, Thommessen og Wiersholm. Ellers er det Schjødt, Arntzen de Besche, Haavind Vislie etc, og litt mindre (men med omtrent samme karakterkrav) er Grette, Kluge, DLA, Selmer, etc etc etc... Er ganske mange....
Gjest Gjest_jurist Skrevet 4. juli 2008 #14 Skrevet 4. juli 2008 Heia, Jeg er ferdig på jussen nå og skal begynne hos et av norges største advokatfirmaer 1. september. Mine erfaringer fra studiet: Det er hardt karakterpress, men det varierer veldig. velg dine venner med omhu! Her på jussen i bergen er folk opptatt av karakterer, ja, men det er milevid forskjell mellom "gjengene". Det finnes noen typiske forretningsadvokatspirer som går i skjorte allerede på første året, men dem er det lett å holde seg unna. Selv har jeg venner på alle ender av karakterskalaen, og vi har hatt dte så fint! Forklart hverandre, støttet hverandre og snakket om alt annet enn juss. For å like juss må du like å lese og å skrive. Og det er ikke etter min mening et puggefag, utfordringen er å se de logiske systemene gjennom lovverket og å bruke dem godt. En annen ting er at man må være selvstendig: Jusstudentene er de som får minst penger pr. student i finansiering, og det betyr at du ikke kan forvente kontakt med vitenskapelig personale utover noen spørsmål i forelesningspausen, tilbakemeling i form av sensur og - her i Bergen - 1-2 kommenterte oppgaver de i året. Jussen gir mange gode jobbmuligheter, vennene mine jobber nå som alt fra advokater i store firma, revisorfirmaer, dommerfullmektiger, departementer og i det kommunale. Og alle trives. Jeg kan absolutt anbefale jussen, for meg har det aldri vært tørt eller kjedelig. Lykke til!
Gjest Mislykket jurist Skrevet 4. juli 2008 #15 Skrevet 4. juli 2008 Jeg jobber for det meste med registreringer og kontroller, og mye med tall. Enkle ting. I tillegg hender det jeg tar sentralbordet av og til og arkiverer. Har samme lønn som sentralbordama. Får masse kjeft av kolleger og publikum. Det blir likevel forventet at jeg i tillegg til å gjøre all den kjedelige jobben som de med kun videreegående ikke gidder, at jeg også tar innviklende klagesaker, der mesteparten av jobben går ut på å sortere bunken. Adokater/-fullmektiger som tar kontakt er for det meste opptatt av følelser... Hvorfor i all verden har man slike krevende eksamener og karakterpress..... der man oppnår laud, når man ender med dette?? Spør akademikerne.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #16 Skrevet 4. juli 2008 Jeg jobber for det meste med registreringer og kontroller, og mye med tall. Enkle ting. I tillegg hender det jeg tar sentralbordet av og til og arkiverer. Har samme lønn som sentralbordama. Får masse kjeft av kolleger og publikum. Det blir likevel forventet at jeg i tillegg til å gjøre all den kjedelige jobben som de med kun videreegående ikke gidder, at jeg også tar innviklende klagesaker, der mesteparten av jobben går ut på å sortere bunken. Adokater/-fullmektiger som tar kontakt er for det meste opptatt av følelser... Hvorfor i all verden har man slike krevende eksamener og karakterpress..... der man oppnår laud, når man ender med dette?? Spør akademikerne. Hæ? Har du en mastergrad/hovedfag innenfor juss, og så har du samme lønn som sentralborddama? Seriøst?? Jeg hadde slutta på dagen, av rent prinsipielle grunner..
Gjest Gjest_ingunn_* Skrevet 4. juli 2008 #18 Skrevet 4. juli 2008 Jeg har også hørt at noen jurister får dårlige betalte jobber. Tror man må være litt frampå igrunn. Har en eksamen fra en privat høyskole, hvor jeg følte jeg fikk veldig taket på oppgavene.
Gjest Mislykket jurist Skrevet 7. juli 2008 #19 Skrevet 7. juli 2008 Hæ? Har du en mastergrad/hovedfag innenfor juss, og så har du samme lønn som sentralborddama? Seriøst?? Jeg hadde slutta på dagen, av rent prinsipielle grunner.. Joda. Fagforeningene har forhandlet fram og krevd samme minstelønn til sentralbordama og andre uten utdanning som de med profesjonsutdanninger/akadmikere.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #20 Skrevet 7. juli 2008 :klø: Må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du velger å bli på et slikt sted? Jeg forstår deg dit hen at du har laud, og i disse dager er det godt arbeidsmarked for jurister, så du hadde uten problemer funnet noe annet som faktisk var mer utfordrende! Jeg innbiller meg iallfall at dette ikke er representativt for jurister med middels til gode karakterer. Joda, er aktiv jobbsøker. Men jobben gir jo ikke akkurat uttelling; hverken faglig eller personlig. Men får bare stå på! Synes nok det er merkelig at de forventer at vi jurister blir værende...og at de i det hele tatt blir overrakset over at vi forsvinner. Men det er kanskje taktikken deres...misunnelsen råder. Vi jurister skal jo ikke tro vi er noe..eller kan noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå