Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #101 Del Skrevet 27. august 2008 Ikke umulig at kvinner gjør mer husarbeid enn menn. Men de jobber ikke like mye ute i arbeidslivet. Og Statistisk Sentralbyrå har konkludert med at kvinner har mer fritid enn menn. Og at dette er en utviling som har skjedd over de siste 30 år. Og forspranget øker. Hvorfor er det slik at nesten alle kommersielle TV- kanaler har et programstilbud som er tilpasset kvinners interesser på dagtid? Såpeopera, TV-reklame om slankeutstyr og hjelpemidler til hjemmet som kan bestilles på postordre. Det er selvfølgelig fordi de vet at kvinner sitter hjemme og ser på TV om dagene. Det er igrunnen litt skuffende å se at det eneste kvinner kan svare i forhold til disse spørsmålene er at de fortsatt gjør mest husarbeid. Javel, sier jeg. Så får dere slippe til mannen mer hjemme da. Kom dere ut i bedre betalt arbeid, slik at mannen kan redusere sin stillingsandel for å arbeide mer hejmme. Ta på dere styreverv, slik at mannen kan få mer tid med barna sine. Jeg tjener bedre enn mannen min og jeg gjør fortsatt mest husarbeid.. Det er en del kvinner som er hjemme med barn-kanskje det blir feilaktig regnet som fritid?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #102 Del Skrevet 27. august 2008 Den undersøkelsen som Jalp viser til hadde ikke med barnepass. Dvs. kun lønnet arbeid og sk. husarbeid. Ikke rart at ting blir skjeve da.... Forøvrig er det vel ikke akkurat et hav av tid vi snakker om heller, tror det var noe sånt som 20-30 minutter. Så å bruke det slik jalp selvsagt gjør - nok et bevis på hvor fælt menn har det i dagens samfunn er lettere søkt! hilsen ei som tjener minst like mye som mannen sin, og gjør mesteparten i huset..... (selv om det er mannen som skifter dekk 2 ganger i året... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #103 Del Skrevet 27. august 2008 hilsen ei som tjener minst like mye som mannen sin, og gjør mesteparten i huset..... (selv om det er mannen som skifter dekk 2 ganger i året... ) Det blir jo helt feil å ikke ta med barnepass- i og med at det er mer arbeid å være hjemme med barn enn i de fleste andre yrker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #104 Del Skrevet 27. august 2008 Det blir jo helt feil å ikke ta med barnepass- i og med at det er mer arbeid å være hjemme med barn enn i de fleste andre yrker. Tidsbrukundersøkelsen inkluderer selvfølgelig barnepass. Hovedresultatene av undersøkelsen var at menn i gjennomsnitt jobber og gjør "husholdsarbeid" (dvs. husarbeid, barnepass, vedlikehold, etc) 20 minutter mer enn kvinner hver dag. Småbarnsfedre jobber og gjør husholdsarbeid i gjennomsnitt 38 minutter mer enn småbarnsmødre. Om dere synes sannheten er vond, så gru dere til neste undersøkelse. Den omtalte undersøkelsen baserer seg på målinger gjort i 2000-2001. Trenden er entydig, menn jobber/gjør husholdsarbeid mer og mer, mens kvinner gjør mindre og mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #105 Del Skrevet 27. august 2008 Jammen på tide det snur. Sånn er det ikke her. Jeg er glad om mannen min bruker 20min i uka på husarbeid. Men dette vil nok forhåpentligvis snu litt når babyen kommer, da er man jo ikke i stand til å gjøre alt selv... Jeg må si at dette ikke stemmer i min omgangskrets, men håper det vil gjøre det etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #106 Del Skrevet 27. august 2008 Kan dere komme med en link til den undersøkelsen? Jeg finner bare den fra 2000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen mann Skrevet 27. august 2008 #107 Del Skrevet 27. august 2008 Her har mannen ca 10 timer fritid i ukedagene, da holder han på med hobbyen sin. Jeg har kanskje tid til å trene 2-3 timer i uka. Resten er jobb, unger og hus. Og det er greit. Det er ingen som forsøker å si noe om akkurat hvordan deres mann er i forholdet og hvordan dere fordeler plikter og arbeide dere imellom. Men det nytter likevel ikke å generalisere utover det - å forsøke å fremstille menn i sin helhet som late ut i fra det. Hvis dere er så misfornøyde så må dere først og fremst snakke med kjæresten/kona deres. Det får man da håpe at de aktualle mennene gjør. Men det må likevel være lov til å diskutere det flere og flere menn ser på som uheldig i parforholdet, at mannens innsats i hjemmet kun blir vurdert ut i fra kvinnens behov og at typiske "arbeidslister" -som sier noe om arbeidsfordeling for de ulike oppgaver mellom kjønnene- bortimot aldri inkluderer typiske mannsoppgaver, det er kanskje satt av et punkt eller to på disse. Det er jo morsomt at det i det siste har kommet så mange menn inn hit og klager over kvinner. Helt i orden det, men ikke bli overrasket over at kvinnene svarer dere og forsvarer seg, når de ikke ser de samme problemene som dere. Når det er mannen som er problemet så svarer dere (nå generalisere jeg ja) at kvinner bare gnåler og det mer eller mindre ikke er sant, ihvertfall gjestene får det servert, brukerene får litt mere gjennomtenkte svar. Jeg forstår at det kan virke provoserende på mange kvinner, men uten å kunne snakke for flere menn enn meg selv, tror jeg ikke at alle kvinner er slik, jeg bestreber meg ganske mye på å benytte begreper som en del, mange o.l. -nettopp for å understreke at jeg forsøker å ikke skjære alle over en kam. Når det gjelder at disse kvinnene forsvarer seg, så er det selvsagt helt greit og forventet, men behovet for å forsvare seg gjelder jo også menn, så man ser den samme trenden på innlegg der menn generaliseres, og deretter finner forsvarsinnlegg skrevet av menn. Det er likevel ikke greit å definere debattanter som fanatikere o.l. som en av gjestene her gjorde tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #108 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har lyst til å vite hva dere krangler om jeg. Vi krangler ikke mye, men gjør vi det så er det om nettopp husarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #109 Del Skrevet 27. august 2008 Kan dere komme med en link til den undersøkelsen? Jeg finner bare den fra 2000. Det er ikke kommet noen etter det. Den neste vil bli i 2010. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. august 2008 #110 Del Skrevet 27. august 2008 Ja, men da tar dere jo feil. Den undersøkelsen viser at kvinner bruker 50% mer tid på husarbeid enn menn. Kvinner: ca 4 timer pr dag Menn: ca 2 t.40 min. pr dag. Blant menn har det vært en svak økning i tiden til husholdsarbeid, fra 2 timer og 13 minutter i 1971 til 2 timer og 41 minutter i 2000. Men menn bruker mer tid på jobben enn det kvinner gjør. Ser vi yrkes- og husholdsarbeidet i sammenheng, har menn og kvinner omtrent like lange arbeidsdager i gjennomsnitt. Så det så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #111 Del Skrevet 27. august 2008 Ja, men da tar dere jo feil. Den undersøkelsen viser at kvinner bruker 50% mer tid på husarbeid enn menn. Det er det totale arbeidet vi refererer til. Men menn bruker mer tid på jobben enn det kvinner gjør. Ser vi yrkes- og husholdsarbeidet i sammenheng, har menn og kvinner omtrent like lange arbeidsdager i gjennomsnitt. Ja, omtrent. Menn har 20 minutter lengre arbeidsdager i snitt. Småbarnsfedre 38 minutter lenger enn småbarnsmødre. Og hvis du sammenligner med de tidligere undersøkelsene ser du at kvinner jobber mer enn menn før, men nå jobber menn mer enn kvinner. Vendepunktet var en gang på 90'-tallet. Det har neppe snudd andre veien igjen. Så regn med at neste undersøkelse viser at menn jobber enda mer enn kvinner enn i 2000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa2000 Skrevet 27. august 2008 #112 Del Skrevet 27. august 2008 Ettersom jeg er singel og tar alt selv hjemme kan jeg da konkludere med at kvinner ikke gjør en dritt i heimen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #113 Del Skrevet 31. august 2008 Du er ihvertfall i riktig tråd slik som du generaliserer. Du føyer deg dessuten inn i rekken av kvinner som ønsker å bruke hersketeknikker for å kneble menn med engasjement for likestilling og mot urettferdighet. Et råd: Du kan jo forsøke å løfte nesa litt høyere og opp fra egen navle. Da kan det hende, forutsatt at du har rettferdighetssans, at du greier å få øye på urettferdighet som ikke rammer deg selv. Så kan du jo gå noen runder med deg selv for å avgjøre om du så inderlig vel vil godta den urett som ikke rammer deg selv. Men akk...i ditt tilfelle er jeg redd du bare vil se sinte, frustrerte og misfornøyde menn. Ihvertdfall hvis du kun leter her inne på Kvinneguiden. De skulle være lette å få øye på, for kvinner klager skjelden, er nesten aldri frustrerte og misnøye med menn forekommer jo ikke. Dette forutsetter at du har øynene fulle av navlelo. Hva slags hersketeknikker er det egentlig du snakker om? Forstår ikke hva du sikter til. Jeg har møtt mange menn i mitt liv - grunnen til at jeg påpekte mennene på KG er fordi de som roper høyest her slår meg som litt huleboeraktige. Men det er jo selvsagt de av dere her som ikke roper like høyt og som derfor ikke går under denne generaliseringen. Min samboer og jeg har forresten funnet en fin balanse så jeg har ikke navlelo i øynene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #114 Del Skrevet 1. september 2008 Om dere synes sannheten er vond, så gru dere til neste undersøkelse. Den omtalte undersøkelsen baserer seg på målinger gjort i 2000-2001. Trenden er entydig, menn jobber/gjør husholdsarbeid mer og mer, mens kvinner gjør mindre og mindre. Jasså du. kvinner gjør nesten alt husarbeid Kvinner bruker tre ganger så mye tid på husarbeid som menn Disse undersøkelsene er fra 2006 og 2007. Det er fortsatt et hav imellom hvor mye ansvar kvinner har i hjemmet sammenlignet med menn. Og det er kvinner som sliter seg ut. Sannheten er at menn ikke vil ta ansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #115 Del Skrevet 2. september 2008 Jasså du. kvinner gjør nesten alt husarbeid Kvinner bruker tre ganger så mye tid på husarbeid som menn Disse undersøkelsene er fra 2006 og 2007. Det er fortsatt et hav imellom hvor mye ansvar kvinner har i hjemmet sammenlignet med menn. Og det er kvinner som sliter seg ut. Sannheten er at menn ikke vil ta ansvar. Det er forskjell på husarbeid og husholdsarbeid. Og det er enda større forskjell på husarbeid og totalt arbeid (=jobb+husholdsarbeid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå