Gå til innhold

Likestilling i dette landet er en spøk. Hvor mange av

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vel, det tar kanskje noen minutter hver dag men jeg ville aldri kalle det arbeid. Dekkskifte og annet bilarbeid derimot, har jeg stor respekt for, men det er ingen her i huset som gjør det :)

Jeg skjønner ikke hvorfor matlaging ikke er "arbeid", mens dekkskifte er "arbeid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_caskr_*
Jeg skjønner ikke hvorfor matlaging ikke er "arbeid", mens dekkskifte er "arbeid".

Så lenge det er enighet om hva som kan defineres som arbeid i et hjem, er jo det det viktigste for likestillingen.

I mitt hjem følte jeg at det jeg kunne bidra med, ikke kunne kompensere for hva han gjorde, og det er vel det jeg prøver å svare trådstarter med.

Det var umulig for meg å skape et likestilt hjem, fordi jeg ikke kunne disse tradisjonelle mannfolktinga han (?) nevner. Jeg ser det er mange damer som kan dem, og det har jeg virkelig stor beundring for. Husarbeid og tradisjonelt kvinnfolkarbeid er også arbeid (matlaging unntatt), men er nærmest umulig å gjøre så mye av det at det kan sammenlignes med store reparasjoner, oppussing, snekring, utearbeid, bil osv.

Den eneste måten jeg kunne skape et likestilt hjem på, var å leve uten en mann og bruke midler fra mitt lønnede arbeid til det mannfolkarbeidet jeg ikke kan klare meg uten (bilrep, vaskemaskinrep feks) Da må jeg naturlig nok velge å leve uten en del ting, som en mann kunne gjort, men det er bedre enn å føle seg som en som ikke bidrar med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha en partner fordi dere aldri ville blitt likestilt? Det må jeg si er en noe uvanlig holdning du har. Har du tenkt på at likestilling kanskje ikke er det viktigste her i livet? Vi praktiserer ikke det. Her i huset har vi "mannejobber" og "damejobber". Mannen beiser f.eks verandaen og bygger møbler, mens jeg vasker tøy og badene. Vi er begge glade i å lage mat, og deler derfor på det og dermed også på opprydning av kjøkkenet. Rydde og støvsuge gjør vi også ca like mye.

De fleste biler trengs ikke å repareres så veldig ofte, og ei heller trengs huset og males hvert år. De fleste "mannejobber" er kanskje gansgke stor ting, men ting som gjøres svært sjeldent. Du sier at du lager mat hver dag, de aller fleste ser på det som husarbeid, selv om ikke du gjør det. Du har sannsynligvis ammet barna dine, det tar mye tid og veier opp for veldig mye bilmekking (som det hørtes ut som om han egentlig syntes var gøy også). Jeg antar at du også rydder og vasker fra tid til annen? De fleste menn er fornøyd med det. Vil de ha noe mer annsetter de en vaskekone, ikke skaffer seg en dame.

Jeg synes faktisk litt synd på deg, som har latt likestilling styre livet ditt så til de grader. Jeg håper du snart innser at det finnes andre kvaliteter som menn setter pris på enn gode husmorgener. Som du selv har innsett så går det ann å betale andre for å gjøre alle jobbene man selv ikke klarer eller vil gjøre. Det er ikke det som bygger opp et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunt gulrøtter var et godt forslag! Men la oss si det tar en 15-30 min hver dag, da. Det er fremdeles ikke arbeid, bare noe man gjør (ikke hobby). Man kan jo se TV, hjelpe til med lekser og lese avis imens.

...

Kan legge til at jeg bor uten partner, det er ingen menn som vil ha damer som ikke gidder å lage mat.

for meg er matlaging arbeid, ikke liker jeg det og ikke ønsker jeg egentlig å bruke ett sekund mer på det en nødvendig. Så at MAN ikke ser på det som arbeid, og at det bare er noe MAN gjør, vel, det er for deg.

og at ingen menn vil ha damer som ikke gidder lage mat er faktisk noe stort tull, jeg har aldri vært spesiellt glad i å lage mat, og det er IKKE noe av det første ny partner får se av sider hos meg, likevel har jeg da hatt kjærester, og det er IKKE pga manglende lyst til matlaging at jeg er singel idag, det er ikke de som har gått.

Og du sier du misstenker din eks for å ha mekking som hobby, ja, hvorfor skulle det ikke være det? Er det mindre arbeid dersom man liker å gjøre en ting?

Hadde din eks mekking som hobby, ville hans arbeid på bilen vært mindre verd som en del av alt arbeidet dere gjorde?

Nei, må si meg enig med forrige taler her, det er synd at du velger å se slik på parforhold at du ikke føler du kan være en likeverdig del av det fordi DU ikke gir noe kredit til den delen av husarbeidet du gjør. At du føler dine arbeidsoppgaver er så mye mindre verd en mannens. Håper du får opp øynene en dag, ikke fordi alle må ha en partner om de ikke vil, men fordi du disser deg selv, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: hjemme hos er det stort sett pappa som vasker og lager mat, og mamma som fikser bilen og jobber sent!

Der fikk du den, din dust!

Det er enkelte jenter som bare vil ha "likestilling" slik at de må gjøre minst mulig, men det er ikke regelen. Mange som ikke liker kjønnskvotering, som gjerne tar i et tak med bil og hus, og som derfor gjerne så at gutta vasker litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man kan ikke regne middagslaging med som husarbeid. Den som vil ha ordentlig middag, får lage den selv. Jeg ville aldri funnet på å bruke tid på det, derfor spiser jeg ikke tradisjonell "middagsmat". Jeg ville forøvrig aldri funnet på å betale for middag heller, unntatt ved spesielle anledninger.

I mitt hjem regner jeg derimot fremdeles matlaging som hobby, siden dette ikke er påkrevet.

Innrøm det, du KAN ikke lage mat, men jeg er sikker på at du synes det er dritgodt å få middag når du besøker mor og far på søndagene ;)

Min personlige erfaring er at hvis jeg ikke får et varmt måltid på ettermiddagen, så blir jeg gående og småspise resten av kvelden, så middag er faktisk nødvendig. Enkelte matvarer må også kokes eller stekes for å kunne spises, og andre ting må i det minste varmes for at vitaminene skal virke optimalt.

Kan jeg spørre hva denne sunne, næringsrike maten du serverer ungene dine er, siden du ikke bruker tid på det? Kunne vært greit med noen tips til de dagene jeg heller ikke gidder.

Og matlaging er ikke arbeid? - si det til en kokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ikke alle hetrofile 30+ er homser vel?

Hehe.. nei det tror jeg nok du har helt rett i. Jeg tviler på at alle heterofile menn over 30 er homser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Kara W, jeg lar ikke likestilling styre livet mitt, men jeg vil ikke ha en partner boende i samme hus som meg fordi jeg da føler meg som en dust som ikke er til nytte for noe. Det er da ikke det samme som at alt skal være pinlig likestilt. Jeg har en partner som jeg har det utmerket sammen med, og han kan ikkenoe mannfolkgreier, så vi kunne fint ha bodd sammen uten at likestilling hadde blitt noe tema, at vi ikke bor sammen skyldes andre ting. Men med eksen og i mitt foreldrehjem og i eksens foreldrehjem og i sikkert mange andre hjem også er det slik at kvinner gjør noe stusslig husarbeid og mannen gjør det tunge og vanskelige, og da er jeg enig med TS i at det ikke er likestilling.

Mysan, jeg kan lage mat, men det er en hobby jeg sjelden gidder å bruke tid på. Jeg bryr ikke foreldrene mine med å komme hjem til middag. Jeg sa klart i fra til mamma da jeg bodde hjemme og hun skulle ramse opp hvem som gjorde mest i huset; "Hold matlagingen unna den oppsummeringen, det er hobby, ingen tvinger deg til det, vi kan fint spise brødskiver". Moren min trodde hun gjorde en masse hjemme, men det var pappa som gjorde alt det tunge og vanskelige, som hugging av trær, snømåking, bilgreier osv.

Hverdagsmatlaging tar kort tid og krever ingenting av et menneske. Det er bare å slenge noen grønnsaker og noe drit sammen, så blir det sunt og godt, eller i hvert fall spiselig. Det krever ikke fysisk styrke eller kunnskap, som feks dekksifte gjør. "Fin" matlaging som kokker driver med og får betalt for, er selvsagt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir patetisk å ikke inkludere matlaging i husarbeidskategorien.

Jeg lager middag stort sett hver dag, fordi mannen min og barna vil ha det. Dette har de og jeg vokst opp med. Noen ganger tar vi det enkelt og steker egg og karbonade. Like fult er det husarbeid.

Jeg vil anslå at jeg bruker minst 1,5 time i uka på det (da er det veeeldig enkel mat), jeg liker det ikke noe særlig, men gjør det fordi jeg vil glede de som er slitne og kommer hjem fra skole/jobb. Og fordi jeg må ha mat selv også.

Å droppe middagen til fordel for brødskiver kunne vi godt ha gjort, men du trenger den del næringsstoffer du får i en middag.

Når man skal definere bare det som er påkrevd å gjøre som husarbeid, da er det strengt tatt lite som faller inn under den kategorien. Du trenger ikke vaske dassen din, men det er jo greit å gjøre det likevel. Du trenger heller ikke skifte på sengene, eller vaske i kjøleskapet.

Og at man må ha kunnskap for5 å kunne skifte dekk, men ikke for å lage mat, er jo en helt utrolig påstand.. Du trenger ikke stort med kunnskap for å skru løs fire bolter på hvert hjul, sikkert like lite kunnskap som man trenger for å koke vann.

Tror nok at de tingene som pappaen din gjorde, som er definert som mannfolkarbeid, tok mye mindre tid enn det som defineres som kvinnfolkarbeid. Altså hvor mye tid bruker man på å klippe plenen, hugge trær o.l. mot den tiden man bruker på husarbeid?

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker dassen og ser på det som husarbeid. Jeg lager mat, det er oftest et varmt måltid fremfor brødskiver, men jeg ser ikke på det som husarbeid. Ellers er jeg vel rett og slett ikke enig med deg. Men jeg synes synd på pappa som sliter seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg skjønner ikke det der med at dette mannfolkarbeidet som en mann gjør en sjelden gang i blant er så mye verre og vanskeligere enn det som kvinner bruker mesteparten av sin våkne tid på, men som ikke synes med mindre det ikke blir gjort...

Jeg var hjemmeværende da mine var små og i mange år.

Hus og unger var mer enn fulltids arbeide, og da gubben kom hjem fra jobb var ikke jeg ferdig med mitt... og det ble jeg egentlig aldri heller når jeg tenker meg om...

Han tok forresten både mannfolk- og kvinnfolkarbeid han som jeg hadde.

Dekkskifte, maling, beising, skifting av pakninger, montering av lamper osv er forresten ikke nødvendigvis mannfolkarbeide, og det krever ikke kunnskap heller. Det er arbeid hvor bruksanvisningen gir seg selv. Jeg har aldri hatt noen problemer med det.

Og det å sørge for at familien får god, variert og næringsrik mat er ikke hobby. Det er en vitenskap. Det krever faktisk kunnskap.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal undervurdre og underminere din egen rolle sånn, Caskr. Det er ikke bra, og jeg lurer på hva du signaliserer til ungene dine på den måten... har du døtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

vel jeg gjør nå en del av disse "mannetingene" selv jeg... som jeg mener er manneting da... :)

- skifte dekk og pusse rust på bilen

- legge nytt gulv

- sette sammen møbler

- river vegger og pusser opp generelt (skrur og sager det meste jeg...)

- skifter ødelagt kontakter, henger opp lamper

- klipper plen

- griller ;-)

Og ellers gjør jeg alt av husarbeid, vasking, rydding, henting/levering av barn etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er enighet om hva som kan defineres som arbeid i et hjem, er jo det det viktigste for likestillingen.

I mitt hjem følte jeg at det jeg kunne bidra med, ikke kunne kompensere for hva han gjorde, og det er vel det jeg prøver å svare trådstarter med.

Det var umulig for meg å skape et likestilt hjem, fordi jeg ikke kunne disse tradisjonelle mannfolktinga han (?) nevner. Jeg ser det er mange damer som kan dem, og det har jeg virkelig stor beundring for. Husarbeid og tradisjonelt kvinnfolkarbeid er også arbeid (matlaging unntatt), men er nærmest umulig å gjøre så mye av det at det kan sammenlignes med store reparasjoner, oppussing, snekring, utearbeid, bil osv.

Den eneste måten jeg kunne skape et likestilt hjem på, var å leve uten en mann og bruke midler fra mitt lønnede arbeid til det mannfolkarbeidet jeg ikke kan klare meg uten (bilrep, vaskemaskinrep feks) Da må jeg naturlig nok velge å leve uten en del ting, som en mann kunne gjort, men det er bedre enn å føle seg som en som ikke bidrar med noe.

Siden når ble matlaging "ikke arbeid"? og her betaler vi i dyre dommer når vi går på restaurant.

Er det servitørene som stikker av med pengene?

klesvask og inn- og ut av oppvaskmaskingen er også arbeid. Samme med handling, støvtørking, kasting av gammel mat, planlegging av måltider og ikke minst vekking av barn og partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..

Hverdagsmatlaging tar kort tid og krever ingenting av et menneske. Det er bare å slenge noen grønnsaker og noe drit sammen, så blir det sunt og godt, eller i hvert fall spiselig. Det krever ikke fysisk styrke eller kunnskap, som feks dekksifte gjør. "Fin" matlaging som kokker driver med og får betalt for, er selvsagt arbeid.

Er du dum, manipulativ eller har du aldri skiftet dekk?

jeg har vært mer eller mindre handicappet pga tennisalbu/musarm i mange år men har aldri hatt problemer med å skifte dekk.

Skrelle poteter, røre i gryter, skjære brød og støvsuge er mye tyngere for hender enn både dekkskift og snømåking, og tar i tillegg mye mer tid i løpet av et år, eller en uke for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente.

Jeg skifter dekk på bilen min selv. Uten hjelp.

Jeg kan snekre, sette i hop ting og alt mulig rart.

Har værte med på å bygge stall i fra bunnen. Da, spa opp jord, sementere, snekre, legge tak osv..

Jeg likestiller meg selv med en mann, når det gjelder jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jente og skifter både dekk, skrur og snekrer når det trengs. Har tilogmed gått t.byggfag og er utdannet maler. Det er heller ikke noe i veien med feminiteten, så synes jeg er en bra kombipakke :fnise: HATER husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

jeg liker at det er sånn jeg, at mannen skifter dekk og reparerer ting og ordner for meg. det er noe sexy ved det, og så blir han så stolt og glad etterpå når jeg blir glad og sier han er flink. jeg liker å føle meg liten i min manns store sterke armer... og jeg liker også å stelle for han, lage middag til han, vaske klærne hans innimellom. men fint om han kan hjelpe med det også innimellom. det er ingen selvfølge at jeg skal stå på kjøkkenet og lage mat og vaske klær...

Allikevel liker jeg også å være selvstendig og klare meg selv.

jeg er i mot kjønnskvotering og mener den beste mann/kvinne bør ansettes uansett helt uavhengig av kjønn :) samme om de har 99% menn i bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar utgangspunkt i status den dagen kvinner begynte med sin kvinnekamp, så tror jeg vi kan anta at den totale arbeidsmengden i en familie omtrent var likt fordelt på henholdsvis mann og kvinne. Da regner jeg med alle plikter i og utenfor hjemmet i tillegg til inntektsgivende arbeid.

I løpet av siste vinter kom så undersøkelsen fra Statistisk sentralbyrå som konkluderte med at kvinner hadde fått langt mer fritid de siste 20-30 årene. Og at menn ikke har hatt en slik utvikling. Vi kan derfor konkludere med at kvinner generelt sett har mer fritid enn menn. Og at situasjonen for kvinner gradvis har bedret seg betydelig de siste 20-30 årene. Den positive utviklingen har ikke blitt menn tildel.

Derfor er det ikke snakk om likestilling. Det er snakk om kvinnekamp som forsåvidt har vært vellykket. Og da blir det jo logisk at kvinner lever lenger enn menn o.s.v. Men jeg synes ikke at menn lenger skal finne seg i gnålet fra kvinnehold om at vi er late og at de slaver for oss. Den propagandaen vender ihvertfall jeg det døve øret til. For det er en løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meaculpa
Hvis vi tar utgangspunkt i status den dagen kvinner begynte med sin kvinnekamp, så tror jeg vi kan anta at den totale arbeidsmengden i en familie omtrent var likt fordelt på henholdsvis mann og kvinne. Da regner jeg med alle plikter i og utenfor hjemmet i tillegg til inntektsgivende arbeid.

I løpet av siste vinter kom så undersøkelsen fra Statistisk sentralbyrå som konkluderte med at kvinner hadde fått langt mer fritid de siste 20-30 årene. Og at menn ikke har hatt en slik utvikling. Vi kan derfor konkludere med at kvinner generelt sett har mer fritid enn menn. Og at situasjonen for kvinner gradvis har bedret seg betydelig de siste 20-30 årene. Den positive utviklingen har ikke blitt menn tildel.

Derfor er det ikke snakk om likestilling. Det er snakk om kvinnekamp som forsåvidt har vært vellykket. Og da blir det jo logisk at kvinner lever lenger enn menn o.s.v. Men jeg synes ikke at menn lenger skal finne seg i gnålet fra kvinnehold om at vi er late og at de slaver for oss. Den propagandaen vender ihvertfall jeg det døve øret til. For det er en løgn.

Menn må føre sin egen kamp hvis de trenger det, istedet for å se ned på kvinner som har klart en del av kvinnekampen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...