Gå til innhold

Likestilling i dette landet er en spøk. Hvor mange av

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma1_*

Nei, jeg skifter ikke dekk og forlanger fortsatt at mannen tar sin del av husarbeidet.. For et dårlig menneske jeg er. Det er ikke fordi jeg ikke kan skifte dekk, for det kan jeg, men det har bare blitt sånn. Det har også blitt sånn at det er visse typer husarbeid mannen ikke gjør- som å vaske toalettet. Nå vil jeg tippe på at jeg bruker mer tid på å vaske toaltetet gjennom et år, enn det mannen bruker på å skifte dekk, noe som skjer to ganger i året. Men korriger meg viss jeg tar feil :popcorn:

Han klipper stort sett plenen, mens jeg alltid baker brød og lager middag 6 av 7 ganger i uka, det vil jeg tro går opp i opp. Snømåking er ikke noe problem i og med at vi bor på et snøfattig sted.

Oppussinga i huset er det stort sett jeg som har stått for, maling og tapetsering. Bilen får han ta seg av, siden jeg ikke har interesse av det. (Skjelden det er noe galt uansett)

Nå skal vi ha baby og det skulle da bere mangle at han tar sin del av nattevåk og bleieskift der. Kan også hende han må finne frem flasken og mate den etterhvert.

At kvinner og menn skal være likestilte handler ikke alltid om at de på død og liv skal gjøre de samme tingene. Det hadde vel blitt vanskelig å få en mann til å sette seg når han skal tisse? Like venskelig om enn ikke umulig er det for oss å stå.. Likestilling, i mine øyne, er når man deler på arbeidet, og å si at mannen gjør alt ute mens kvinnen gjør alt inne er ikke likestilling i de fleste hjem. I og med at det går mer timer med på husarbeid inne enn ute.

Så likestillingen lever nok i beste velgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mamma1_*
på spørsmålet om hvorfor menn velger utenlandske kvinner er vel svaret enkelt.... enten er de stygge som nøkken,eller så ønsker de en unnerkuet nikkedukke som gjør hva de blir fortalt.

Signerer dette jeg. Har dere sett på hvilke mannfolk som stort sett reiser sørover for å å seg dame? :sjokk:

Og grunnen til at damene der ned gifter seg med disse mennene burde være åpenlys for alle, så ikke prøv deg TS.

Nei, unnskyld, men jeg tror ærlig talt eneste sjansen du har for å finne deg en dame, er å lete etter dem i Asia, evt andre fattige vardensdeler, eller ta en tur til ern institusjon for sterkt tilbakestående mennesker her hjemme...Lykke til med valget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Skifte dekk er vel en nødvendighet. Lage middag og bake brød er hobby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, unnskyld, men jeg tror ærlig talt eneste sjansen du har for å finne deg en dame, er å lete etter dem i Asia, evt andre fattige vardensdeler, eller ta en tur til ern institusjon for sterkt tilbakestående mennesker her hjemme...Lykke til med valget..

Dette er altså en kvinne som underviser og vurderer norske gutter. Er det rart gutter ikke gjør det noe bra på skolen, når de må håndtere lærere som forakter menn, og rakker ned på tilbakestående mennesker og snakker nedverdigende om folk som liker mennesker av asiatisk utseende?

Du er sikkert en grei person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dukka

Hva er så galt med at noen er forskjellige?

Synes det er helt greit at damer skifter dekk osv, og at menn vasker huset:)

Synes også det er greit at damer ikke klarer å skifte dekk, og at menn ikke gleder seg over husarbeid.

Hvorfor er det så mange menn som bruker "jeg gjør alle mannetingene + husrbeid, mens du gjør ingen manneting bare kvinneting"

Hvis du legger sammen alle kvinne tingene som må gjøres pr dag og stiller de opp mot alle mannetingene som må gjøres så er jeg redd for at mannetingene blir små.

Hvorfor er NOEN menn redde for å gjøre ting for ungene sine? gjør det de til mindre mann og bade de, skifte bleie vaske opp melken de har sølet?

Selv er jeg gravid med vår første lille tass. Mannen min må regne med at når jeg er i mnd 8 så må han gjøre MYE husarbeid.

Vi har diskutert hvordan vi gjør ting etter at babyen kommer. jeg blir jo hjemme 1 år i permisjon så den er jo grei. Når jeg er hjemme så kommer nok jeg til å gjøre det meste husarbeidet, men det betyr ikke at min man ikke kommer til å vakse ett gulv på 12 mnd:)

Han vil gjerne at jeg redduserer min jobb når barna er små. Noe jeg ikke har noe problem med kan godt tenke meg å jobbe 3 dager i ukern bare jeg.

Sedr for meg ett lettere liv når jeg har 1-2 dager i uken hvor jeg kan gjøre ting i huset i fred:)

Men jeg kunne ikke tenke meg å slutte å jobbe, selvom vi har råd til det.

Lurer så på hvem disse mennen er som utgir seg for å ha slike meninger som TS?

For jeg tror veldig mange av dem ikke egentlig mener det de sier, men at de er redde for å bli oppfattet som lite mandige om de sier noe annet. Er virkelig noen meenn så usikre på seg selv at de er villige til å la være å bli sammen med en flott dam som kan fek skifte dekk???

Synes altid det er så gøy å lese slike tråder som dette for må jo ta mye av det som står her med humor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Skifte dekk er vel en nødvendighet. Lage middag og bake brød er hobby :)

Jeg vill nå påstå at det er vikitgere å kunne lage middag enn å kunne skifte dekk. Ikke alle har bil, men alle må spise middag. Det er også billigere å betale noen for å skifte dekk hver gang man trenger det, enn å betale noen for å lage middag hver gang man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vill nå påstå at det er vikitgere å kunne lage middag enn å kunne skifte dekk. Ikke alle har bil, men alle må spise middag. Det er også billigere å betale noen for å skifte dekk hver gang man trenger det, enn å betale noen for å lage middag hver gang man trenger det.

Sant nok. Bil kan man klare seg uten, men alle må ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Hallo, det går an å få i seg mat uten å lage middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo fort bli dyrt å gå på restaurant hver dag, eller få noen til å lage maten for deg. Dyrere enn å betale noen for å skifte dekkene dine to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det går ann å få nye dekk på bilen uten å gjøre det selv. Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan skifte dekk, men pleier å få det utført gratis på bilverkstedet jeg bruker.

Jeg er flink med sag, hammer og drill. Er det noe som trengs å fikses hjemme hos oss er det stort sett jeg som ordner det.

Samboeren min er kokken i huset. Jeg lager mat jeg også, men han er den som briljerer på det området.

Husarbeidet deler vi omtrent likt på. Jeg er så og si alene om å vaske klær (han vet hvordan maskinen funker om det skulle være nødvendig ;)), mens han tar seg av snømåking og plenklipping. Ikke fordi jeg ikke kan disse tingene, men fordi han liker å være ute mens jeg er innemenneske.

Føler vi er veldig greit likestilt jeg. Likestilt er ikke det samme som like. Klart vi er forskjellige. Vi er jo ikke kloninger. Likestilt betyr etter min mening at vi har like stor bestemmelsesrett og at vi bruker like mye tid på nødvendige oppgaver i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*
Og det går ann å få nye dekk på bilen uten å gjøre det selv. Hva er poenget ditt?

Poenget er at man kan ikke regne middagslaging med som husarbeid. Den som vil ha ordentlig middag, får lage den selv. Jeg ville aldri funnet på å bruke tid på det, derfor spiser jeg ikke tradisjonell "middagsmat". Jeg ville forøvrig aldri funnet på å betale for middag heller, unntatt ved spesielle anledninger.

Den som vil bruke bil, må selvsagt også sette seg inn i hvordan den fikses, eventuelt betale for det. Dette ville jeg helst ikke betale for heller, men her har jeg ikke den valgmuligheten jeg har ang middag; jeg har valgt å være bilbruker, men kan ikke mannfolkting; derfor må jeg betale for det.

I et hjem hvor man er enig om at middag er noe alle familemedlemmer MÅ spise, slik som en i tråden påstår, og bil er noe alle familiemedlemmer MÅ bruke, ja, så kan man selvsagt regne middagslaging som en del av husarbeidet, og det vil antagelig ha større verdi i antall timer enn arbeidet som brukes på bilen.

I mitt hjem regner jeg derimot fremdeles matlaging som hobby, siden dette ikke er påkrevet, mens bil er nødvendig, og dermed arbeid. Om noen år vil nok livssituasjonen min endre seg til at bilen blir brukt kun til fornøyelser og fritidsreiser, og da kommer denne også innunder hobby-kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man kan ikke regne middagslaging med som husarbeid. Den som vil ha ordentlig middag, får lage den selv. Jeg ville aldri funnet på å bruke tid på det, derfor spiser jeg ikke tradisjonell "middagsmat". Jeg ville forøvrig aldri funnet på å betale for middag heller, unntatt ved spesielle anledninger.

Den som vil bruke bil, må selvsagt også sette seg inn i hvordan den fikses, eventuelt betale for det. Dette ville jeg helst ikke betale for heller, men her har jeg ikke den valgmuligheten jeg har ang middag; jeg har valgt å være bilbruker, men kan ikke mannfolkting; derfor må jeg betale for det.

I et hjem hvor man er enig om at middag er noe alle familemedlemmer MÅ spise, slik som en i tråden påstår, og bil er noe alle familiemedlemmer MÅ bruke, ja, så kan man selvsagt regne middagslaging som en del av husarbeidet, og det vil antagelig ha større verdi i antall timer enn arbeidet som brukes på bilen.

I mitt hjem regner jeg derimot fremdeles matlaging som hobby, siden dette ikke er påkrevet, mens bil er nødvendig, og dermed arbeid. Om noen år vil nok livssituasjonen min endre seg til at bilen blir brukt kun til fornøyelser og fritidsreiser, og da kommer denne også innunder hobby-kategorien.

Men du spiser da mat? Å smøre seg noen brødskiver eller steke en Grandiosa er like mye matlaging som å koke opp en treretters. Hvis du bare spiser ferdigmat, så er jo det å betale noen for å lage maten til deg.

Og for å trekke argumentene dine litt lenger. Man MÅ ikke støvsuge, men kan la det være støvete. Skal ikke støvsuging heller regnes som husarbeid? Hva med å sy nye gardiner? Man trenger ikke gardiner. Jeg deffinerer husarbeid til "alt som gjør det koseligere å bo i huset", enten det er å fylle opp med ved til peisen, lage en god middag, eller sortere DVDene slik at det blir lettere å kose seg med en god film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leken

Jeg må jo være TS sin drømmekvinne:

Jegkan skifte dekk, hogge ved osv....

Jeg kan også være ekstremt feminin, hoder snur seg på gaten......

Jeg er uavhengig økonomisk, fordi jeg er smart og jobber hardt...

Men TS jeg ville aldri hatt en mann som deg, du hadde aldri klart å sette pris på det, men følt at du ble stående i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*
Men du spiser da mat? Å smøre seg noen brødskiver eller steke en Grandiosa er like mye matlaging som å koke opp en treretters. Hvis du bare spiser ferdigmat, så er jo det å betale noen for å lage maten til deg.

Og for å trekke argumentene dine litt lenger. Man MÅ ikke støvsuge, men kan la det være støvete. Skal ikke støvsuging heller regnes som husarbeid? Hva med å sy nye gardiner? Man trenger ikke gardiner. Jeg deffinerer husarbeid til "alt som gjør det koseligere å bo i huset", enten det er å fylle opp med ved til peisen, lage en god middag, eller sortere DVDene slik at det blir lettere å kose seg med en god film.

Nei, jeg snakket om middagslaging, som jeg ser på som en hobby for de som er interessert i mat, jeg snakket ikke om husarbeid generelt. Brødskiver og ferdigpizza (som jeg sjelden spiser, jeg vil ha det sunt) regner jeg ikke som tidsbruk.

Siden tråden handler om likestilling, er det arbeidsfordeling i hjemmet vi snakker om. I et hjem der alle parter er utearbeidende, sier det seg selv at man må nedprioritere visse arbeidsoppgaver hjemme, i forhold til den tiden da en part (kvinnen) var hjemmeværende og satte et varmt måltid mat på bordet når den andre parten (mannen) kom hjem fra sitt utearbeid. Og jeg vil heller velge bort dette måltidet fremfor å ha et skittent hjem, så jeg prioriterer vasking og den slags oppgaver.

Jeg har barn, som får sunn, næringsrik og god mat hver dag, men jeg bruker ikke tid på å lage den. Hvis de blir interessert i matlaging, er det flott, for alle barn har godt av å ha varierte fritidsinteresser og hobbyer. Da kan jeg vise dem hvordan de gjør det, men da faller ikke dette arbeidet inn under "middagslaging"-kategorien, men "oppfølging av barn"-kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan man klarer å gi barna sunn, næringsrik og god mat hver dag, uten å bruke tid på å tilberede den, planlegge den, eller i det minste handle inn ingrediensene til den. Dette tar tid i min verden. Ikke nødvendigvis mye tid, men bare noen minutter hver dag blir mer tid i løpet av et år enn man bruker på å skifte dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_caskr_*

Vel, det tar kanskje noen minutter hver dag men jeg ville aldri kalle det arbeid. Dekkskifte og annet bilarbeid derimot, har jeg stor respekt for, men det er ingen her i huset som gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, det tar kanskje noen minutter hver dag men jeg ville aldri kalle det arbeid. Dekkskifte og annet bilarbeid derimot, har jeg stor respekt for, men det er ingen her i huset som gjør det :)

Nå skjønner ikke jeg hva du gir barna dine, dersom det er sunt og næringsrikt, men ikke tar mer enn et par minutter. Enten må det være ferdigmat, eller så kaster du en bunt gulrøtter til dem...

Og uansett om man klarer å ikke bruke mer enn 5 minutter på matlaging pr dag, vil det i løpet av et år ta langt mer tid å lage denne maten enn tida det tar å skifte dekk og ellers mekke bil. (Med mindre du bygger deg opp din egen bil ved hjelp av deler, men da er det blitt hobby, ikke en nødvendighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

En bunt gulrøtter var et godt forslag! Men la oss si det tar en 15-30 min hver dag, da. Det er fremdeles ikke arbeid, bare noe man gjør (ikke hobby). Man kan jo se TV, hjelpe til med lekser og lese avis imens.

Kan legge til at jeg bor uten partner, det er ingen menn som vil ha damer som ikke gidder å lage mat. Og jeg vil ikke ha menn som kan slikt arbeid jeg har respekt for, som bilting. Da ville jeg følt meg som et hjelpeløst vedheng til familien som ikke klarer noe. Joda, jeg har prøvd (partner, altså, ikke bilarbeid) og aldri mer! På bilen vår var det stadig noe drit som måtte fikses, som min ekspartner jobbet med, jeg kunne da aldri forlange at mitt stusslige husarbeid (ikke matlaging, men vasking og sånt) skulle kompensere dette arbeidet som tok masse tid og hadde kostet en haug med tusen på verksted.

På den bilen jeg har nå, er det derimot aldri noe galt, det er rart med det. Jeg mistenker ham nesten for at han hadde mekkingen som hobby...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Og nå mistenker jeg nesten meg selv for å ha KG som jobb...vel, det ville ikke være første gangen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...