Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #1 Del Skrevet 30. juni 2008 Klage på husarbeidet,... Jeg leste noen på hegnar.no som sa det at norske jenter er det eneste pattedyret uten morsinstinkter, og når jeg leser tråder her så stemmer det jo! Dere vil ha karriere med engang en unge plopper ut, og mannen skal gjøre alt i huset, også brystmate ungen, selv om det faktisk er umulig. Men, hva med likestilling i garasjen? Kan dere gjøre noe annet enn å klage i bilen f.eks? Kan dere skfite dekk. Ok, jeg gjør 50% av husarbeidet, og du gjør 50% av arbeid som vedkløving, skifte dekk... oh.. det menete dere kanskje ikke? Bare det at likestilling gjelder husarbeid. For dere kan jo ikke brekke en negel. Dere er litt patetiske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #2 Del Skrevet 30. juni 2008 Nå har vi verken vedfyring eller bil, så eksemplene dine passer ikke helt, men jeg kan tapetsere, male, bygge sammen Ikea-kjøkken, rense sluken og andre slike ting og jeg har gjort mer enn 50% av det. Jeg sto vel for 2/3 av oppussingen, tenker jeg. Så da bør vel kjæresten min i følge logikken din gjøre 2/3 av husarbeidet nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #3 Del Skrevet 30. juni 2008 Nå har vi verken vedfyring eller bil, så eksemplene dine passer ikke helt, men jeg kan tapetsere, male, bygge sammen Ikea-kjøkken, rense sluken og andre slike ting og jeg har gjort mer enn 50% av det. Jeg sto vel for 2/3 av oppussingen, tenker jeg. Så da bør vel kjæresten min i følge logikken din gjøre 2/3 av husarbeidet nå? Jo, men dessverre så lyver du. Men et godt forsøk, uansett. tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme. Greit å kjempe for kvinnerettigheter, men å lyve er vel drøyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 30. juni 2008 #4 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg har nettopp skrudd sammen en IKEA hylle, sortert en hel masse barnetøy, ryddet i hele huset. Mens jeg har gjort dette har mannen min klipt plen og malt hus. Helt greit! Mannen min har hovedansvaret for de tunge "mannstingene" og det meste utendørs, jeg har hovedansvaret for hus, hjem og barn. Helt greit. Men det som ikke hadde vært greit var hvis jeg måtte jobbe mye mer enn ham og at han hadde mye mer fritid enn meg. Heldigvis er han enig. Så selv om hus og hjem er mitt ansvar, tar han sin del slik at vi gjør ca like mye tilsammen. Og selvfølgelig - hvis han står ute hele dagen og kapper ved sparer ikke jeg halve gulvvasken til ham. Jeg syns argumentet om at "mannen gjør alt ute og kvinnen gjør alt inne" ikke er godt nok. For meg er poenget at man skal være like mye verdt og at det ikke skal være slik at den ene jobber mye mer for fellesskapet enn den andre. Jeg kan godt vaske gulv mens han hviler på sofaen, men ikke hvis det er regelen. Jeg er kanskje streng på dette området, men jeg vet at mannen min ikke syns det hadde vært rettferdig hvis jeg skulle gjort mye mer og han aldri skulle bidratt inne. Selv om han helt sikkert hadde syntes det var behagelig med en slik ordning ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 30. juni 2008 #5 Del Skrevet 30. juni 2008 Selvfølgelig kan jeg skifte dekk, det mener jeg er et krav for å kunne ta lappen, men er dessverre ikke det. Vedarbeidet bidrar vi like mye med. Om det er noe den ene er bedre på/liker bedre enn den andre deler vi oss. F.eks vasker mannen min mye heller bilene enn å tørke støv hjemme, så da får han vaske bilene mens jeg tørker støv f.eks. Samme hvem som gjør hva, bare ikke en jobber seg ihjel mens den andre sitter og ser på tv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. juni 2008 #6 Del Skrevet 30. juni 2008 TS, du mener vel ikke for alvor at dekkskift tar like mye tid gjennom et år som annet husarbeid? Når det er sagt: Ja, jeg kan skifte dekk (selv om det de fleste ganger har endt med at mannen min gjør det, fordi dekkene er så hardt skrudd fast at jeg ikke får dem løs selv). Jeg kan også male. Jeg er flinkere på skru sammen ikea-gjenstander enn mannen. Jeg har håndverker-mann, så annen oppussing foretrekker han å gjøre mest mulig selv, rett og slett fordi det er penere. Men da hjelper jeg til å bære, vaske, rydde, male, kort sagt - gjøre jobben enklere for ham. Til gjengjeld gjør jeg mer husarbeid i det daglige - skulle noen ganger ønske han gjorde mer, men jeg har innsett at jeg egentlig er ganske glad i husarbeid, og jeg har en strengere standard enn ham (og da er det mest fair at jeg også gjør mer, synes jeg). Likestilling for likestillingens egen skyld er det liten vits i. Det vil si at det viktigste er at partene i et forhold er fornøyde med arbeidsfordelingen, uavhengig av hvem som gjør hva og hvor mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 30. juni 2008 #7 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg bor for meg selv og har snekret, malt, klippet plen og måkt snø likevel, så at jeg KLARER det er det ingen tvil om. Hadde jeg hatt lappen, så hadde jeg også sørget for å lære meg å skifte dekk, og sett det som en selvfølge at jeg kunne det, jeg vil ikke være avhengig av å ha en mann rundt meg, verken når jeg er singel eller i ett forhold. Når jeg var samboer var det jeg som tok de tyngste løftene, og det var jeg som satte sammen og fikset opp møbler, og gjorde stort sett alt da også, både ute og inne. Derimot er jeg imot at likestilling skal innføres bare fordi, og synes ett SAMARBEID er mye mer interessant mellom meg og en partner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 30. juni 2008 #8 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Selvsagt kan jeg montere ikea-hyller og skifte dekk. Og jeg gjør det også. Dessuten har jeg morsinstinkter, og har ingen planer om at min mann skal brystmate babyen vår, men skifte bleier skal han, like selvsagt som at jeg skal det. Var det mer du lurte på? Endret 30. juni 2008 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madre Mia Skrevet 30. juni 2008 #9 Del Skrevet 30. juni 2008 Joda, generaliseringa lever i beste velgående, også blant menn ser jeg. Siden du spør kan jeg fortelle at jeg kan både skifte dekk, olje og gjøre enkle reparasjoner på bilen, gressklipperen, syklene, varmtvannstanken, brødristeren, vaskemaskinen osv. Jeg snekrer, maler, monterer, legger gulv, sager og kløyver ved, måker snø. Fisker, jakter (ja jeg er faktisk en god skytter også), plukker bær, lager mat, steller hus og barn og gamle foreldre, strikker, syr og broderer. Jeg er høyt utdannet og har en god jobb (100 %), eget hus, mann og barn. Alt dette kan min mann også, med unntak av strikkinga. Men jeg kan ikke spille piano, det kan han. Vakker er han også... Og alt dette kan våre venner også, mer eller mindre. Og bare for å terge deg kan jeg legge til at jeg er både vakker og veltrent og har en kavaler på hver finger når jeg er ute. Men jeg er ingen superkvinne, bare en dame i 40 årene som har lært i livets løp. Det vil alle de unge kvinnene du skjeller ut også lære etterhvert. Så, hva var problemet ditt igjen, sa du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 30. juni 2008 #10 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg bor for meg selv, så jeg gjør alt - maler huset, har bygget kjøkken sjøl, legger fliser osv - og jeg gjør nå alt husarbeidet også, men den gangen jeg bodde sammen med en mann så var jeg med på alt ute. Jeg snekret, det var jeg som alltid klippet plenen, jeg malte osv. Han var derimot ikke så flink til å ta sin del inne. Lurer litt på hva slags pussig logikk du lever etter når du mener at maling av huset hvert 10 år eller 15 minutters dekkskift to ganger i året skal frita mannfolk for alt ansvar for husarbeid inne... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Possibly Skrevet 30. juni 2008 #11 Del Skrevet 30. juni 2008 Klage på husarbeidet,... Jeg leste noen på hegnar.no som sa det at norske jenter er det eneste pattedyret uten morsinstinkter, og når jeg leser tråder her så stemmer det jo! Dere vil ha karriere med engang en unge plopper ut, og mannen skal gjøre alt i huset, også brystmate ungen, selv om det faktisk er umulig. Men, hva med likestilling i garasjen? Kan dere gjøre noe annet enn å klage i bilen f.eks? Kan dere skfite dekk. Ok, jeg gjør 50% av husarbeidet, og du gjør 50% av arbeid som vedkløving, skifte dekk... oh.. det menete dere kanskje ikke? Bare det at likestilling gjelder husarbeid. For dere kan jo ikke brekke en negel. Dere er litt patetiske Skifte dekk gjør vi stort sett sammen. Og uansett om mannen hadde gjort det alene, så veier det ikke opp for alt husarbeid og matlaging som må gjøres hver dag. Dekkskifte gjør man tross alt bare to ganger i året, og annen mekking på bilen er det verkstedet som tar seg av. Når man bor i en leilighet uten vedfyring eller hage, blir det ikke vedhogging på oss, og ikke annet utendørs (mannfolk-)arbeid heller for den saks skyld. Nei, jeg synes faktisk ikke mannen skal få fritak for alt annet husarbeid fordi han fikser et tett sluk en gang i året, eller slår inn en spiker en gang hvert 5. år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 30. juni 2008 #12 Del Skrevet 30. juni 2008 Klage på husarbeidet,... Jeg leste noen på hegnar.no som sa det at norske jenter er det eneste pattedyret uten morsinstinkter, og når jeg leser tråder her så stemmer det jo! Dere vil ha karriere med engang en unge plopper ut, og mannen skal gjøre alt i huset, også brystmate ungen, selv om det faktisk er umulig. Men, hva med likestilling i garasjen? Kan dere gjøre noe annet enn å klage i bilen f.eks? Kan dere skfite dekk. Ok, jeg gjør 50% av husarbeidet, og du gjør 50% av arbeid som vedkløving, skifte dekk... oh.. det menete dere kanskje ikke? Bare det at likestilling gjelder husarbeid. For dere kan jo ikke brekke en negel. Dere er litt patetiske Jeg kan ikke svare for alle jenter, kun for meg selv. Jeg vil være ferdig med utdannelsen og ha skaffet meg en god karriere før jeg får barn. Jeg vil at barnet skal komme raskest mulig i barnehage (innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Jeg vil ikke at mannen skal brystføde ungen (og tviler sterkt på at andre kvinner vil det). Jeg klager ikke i bilen. Min bror lærte meg å skifte dekk da jeg skulle ta lappen, så det kan jeg. Det er litt for dumt å ringe etter hjelp for å skifte et enkelt dekk. Det er for meg den totale arbeidsmengden det kommer an på, ikke hvem som gjør hva. Jeg biter negler (dessverre) så er ikke så veldig farlig om jeg brekker en også. Det meste patetiske med meg er at jeg gadd å svare på innlegget ditt. Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 30. juni 2008 #13 Del Skrevet 30. juni 2008 Sint, sint mann. Har noen klaget på deg? Fikk du ikke til å amme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
she devil Skrevet 30. juni 2008 #14 Del Skrevet 30. juni 2008 Klage på husarbeidet,... Jeg leste noen på hegnar.no som sa det at norske jenter er det eneste pattedyret uten morsinstinkter, og når jeg leser tråder her så stemmer det jo! Dere vil ha karriere med engang en unge plopper ut, og mannen skal gjøre alt i huset, også brystmate ungen, selv om det faktisk er umulig. Men, hva med likestilling i garasjen? Kan dere gjøre noe annet enn å klage i bilen f.eks? Kan dere skfite dekk. Ok, jeg gjør 50% av husarbeidet, og du gjør 50% av arbeid som vedkløving, skifte dekk... oh.. det menete dere kanskje ikke? Bare det at likestilling gjelder husarbeid. For dere kan jo ikke brekke en negel. Dere er litt patetiske Nå fikk jeg virkelig trekkt på smilebåndet,sammtidig som fantasien løper løpsk om hva slags mann som klarer å komme opp med noe sånt sprøyt? tror jeg ikke er så langt fra sannheten når jeg tenker på en nyskilt middelaldrende sofagris og jeg KAN skifte dekk( det er ikke dermed sagt at jeg alltid gjør det sjøl) jeg elsker å svinge hammeren,skifter lett gulv og henger glatt i møne og maler.... det er faktisk noe jeg liker bedre enn husarbeid.så for meg kan vi bytte roller anyday Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #15 Del Skrevet 30. juni 2008 Nå fikk jeg virkelig trekkt på smilebåndet,sammtidig som fantasien løper løpsk om hva slags mann som klarer å komme opp med noe sånt sprøyt? tror jeg ikke er så langt fra sannheten når jeg tenker på en nyskilt middelaldrende sofagris og jeg KAN skifte dekk( det er ikke dermed sagt at jeg alltid gjør det sjøl) jeg elsker å svinge hammeren,skifter lett gulv og henger glatt i møne og maler.... det er faktisk noe jeg liker bedre enn husarbeid.så for meg kan vi bytte roller anyday TS her, Fint og mange flotte innlegg. Akkurat deg trodde. Dere prøver å bli som en mann, og jeg er sikker på at statsstøtten for å bli en mann helt er innen rekkevidde. Hvorfor tror dere menn velger utenlandske og mer feminine som ikke er traktorlesber? Hvis de ville ha en som ville bli en mann, hadde de valgt en ekte mann. Ikke alle hetrofile 30+ er homser vel? Dette er problemet deres! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 30. juni 2008 #16 Del Skrevet 30. juni 2008 At vi kan å skifte dekk og snekre? Jaja..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 30. juni 2008 #17 Del Skrevet 30. juni 2008 Jaja, nå er jeg heldigvis gift med en mann som synes jeg er feminin nok selv om jeg kan skifte dekk, og dessuten er mann nok til å ta del i husarbeide og barnestell. En slik som deg ville jeg ikke rørt med en ildtang engang, så det lesser ikke meg et øyelokk at du ikke vil ha en kvinne som er i stand til å bygge en ikeahylle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
she devil Skrevet 30. juni 2008 #18 Del Skrevet 30. juni 2008 TS her, Fint og mange flotte innlegg. Akkurat deg trodde. Dere prøver å bli som en mann, og jeg er sikker på at statsstøtten for å bli en mann helt er innen rekkevidde. Hvorfor tror dere menn velger utenlandske og mer feminine som ikke er traktorlesber? Hvis de ville ha en som ville bli en mann, hadde de valgt en ekte mann. Ikke alle hetrofile 30+ er homser vel? Dette er problemet deres! på spørsmålet om hvorfor menn velger utenlandske kvinner er vel svaret enkelt.... enten er de stygge som nøkken,eller så ønsker de en unnerkuet nikkedukke som gjør hva de blir fortalt.og skal jeg være helt ærlig så synst jeg kvinner er flotte å hvile øynene på,men jeg tror ikke jeg kvalifiserer til traktorlespe fordet Og jeg er femenin når JEG ønsker det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. juni 2008 #19 Del Skrevet 30. juni 2008 Men, hva med likestilling i garasjen? Kan dere gjøre noe annet enn å klage i bilen f.eks? Kan dere skfite dekk. Ok, jeg gjør 50% av husarbeidet, og du gjør 50% av arbeid som vedkløving, skifte dekk... oh.. det menete dere kanskje ikke? Bare det at likestilling gjelder husarbeid. For dere kan jo ikke brekke en negel. Dere er litt patetiske Fint og mange flotte innlegg. Akkurat deg trodde. Dere prøver å bli som en mann, og jeg er sikker på at statsstøtten for å bli en mann helt er innen rekkevidde. Hvorfor tror dere menn velger utenlandske og mer feminine som ikke er traktorlesber? Hvis de ville ha en som ville bli en mann, hadde de valgt en ekte mann. Ikke alle hetrofile 30+ er homser vel? Damned if you do, damned if you don't Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nusta Skrevet 30. juni 2008 #20 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg har vært alene i flere år, så jeg har måttet gjøre alt selv, både ute og inne. Så bildekk, ved, skittentøy og matlaging har jeg gjort selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå