Gjest Constantia Skrevet 22. mai 2003 #1 Del Skrevet 22. mai 2003 For en uke siden fikk vår datter på 8 år diagnosen adhd. Hun har til nå vært under utredning i 4 år. Bup anbefaler medisinering, men sier det er opp til oss foreldre og avgjøre dette. Vi er åpen for å prøve det meste, men må innrømme at det frister mer å prøve alternativ medisin enn noe annet. Har forhørt oss litt rundt og hørt historier fra andre som daglig jobber med barn med adhd og de kan fortelle at de ser utrolig stor forskjell på barnet før og etter medisinering. En av de sier at før medisinering var gutten livlig, fulgte med i timen, fantasifull, men trengte mye oppfølging for å holde konsentrasjonen og roen. Etter medisinering var han omtrent apatisk og umulig å få kontakt med. Den andre personen vi har snakket med kan fortelle en lignende historie. Vi mener at disse barna må være feil medisinert hvis de blir så likegyldig og følelseskald som disse to sier. Disse historiene skremmer i allefall oss veldig og vi er veldig i tvil om hva vi bør gjøre. Vi hadde satt stor pris på andres erfaringer og synspunkter når det gjelder dette. På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 22. mai 2003 #2 Del Skrevet 22. mai 2003 Min erfaring er at det ofte blir forskjell. Men slik du beskriver har jeg aldri opplevd det. Min erfaring er at barna lettere klarer å konsentrere seg. Dermed forsvinner også mye av aktiviteten (alle jeg kjenner til er adhd+). Aktivitetsnivået ble fra "normalt" til en veldig aktiv unge. I utprøvningsperioden var det på mange relativt lett å si hvilken uke som var placebo og hvilken som ikke var det, grunnet det jeg har skrevet over. Man tester jo også forskjellige doser etterhvert for å finne den riktige til deres barn, kan det være i en slik periode historiene er fra ? Ellers lener jeg mot å tro det samme som dere, feilmedisinering. Hva som vil være best for barnet deres er ikke godt å si. Lykke til med valget ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 22. mai 2003 #3 Del Skrevet 22. mai 2003 Når det gjelder medisinering av adhd, så er det også veldig mange som opplever en drastisk endring til det bedre. Selvfølgelig kan det være en vanskelig situasjon mens man justerer og finner rette dosen. Jeg har ikke selv erfaring med medisinering av eget barn, har en sønn med ADD som ikke trenger medisin. Jeg anbefaler deg å ta en tur til nærmeste bibliotek, det er sikkert litteratur å finne som kan hjelpe deg. Jeg kan anbefale Hyperaktive barn : kosthold og tilsetningsstoffer av Arne Øgaard, "Versting" med ADHD av Edvard Johansen og flere jeg ikke husker navnet på.. Her er linken til en mailingliste om adhd som du kan melde deg på: http://dk.groups.yahoo.com/group/ADHDforeldrenorge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 22. mai 2003 #4 Del Skrevet 22. mai 2003 Forhør deg først og fremst om alternativ behandling. Det går jo ut på at kroppen jobber med seg selv uten medikamenter. Det bør jo absolutt være det beste. Det er vel vært forsøket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. mai 2003 #5 Del Skrevet 22. mai 2003 Min bror fikk ritalin. Han ble ikke kald slik du beskriver, men heller ikke særlig mer rolig. For han gjorde det ikke noen forskjell å fjerne sukker fra maten. Kjenner noen som har prøvd kostholdsendring og homeopati med godt resultat. Adhd arter seg vel ofte noe annerledes for jenter, så det kan jo hende det blir litt feil å sammenligne med gutter. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 22. mai 2003 #6 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg kan jo uansett forteller om han jeg kjenner som bruker ritalin: Han er aktiv, i hundre, prater mye, stadig frempå, usjenert, impulsiv.. Når han får medisin. Når virkningen av pilla går over.. All hell is breaking loose: null kontroll på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 22. mai 2003 #7 Del Skrevet 22. mai 2003 Ritalin er jo amfetamin da... Jeg ville nok forsøkt alt mulig annet. Så et tv-program - husker ikke på hvilken kanal (tv norge?) for par tre fire år siden. Der anbefalte de å vente til barna ble større i alle fall. (Husk at adhd har eksistert i utallige år, og før det fantes ritalin også - kanskje ungene trenger mer oppfølging, en roligere hverdag, hva vet jeg - men i de senere år er legene blitt ganske raske til å skrive ut medisiner - i dette tilfellet et narkotikum.) Omlegging av kosthold skulle visst fungere, de hadde funnet en egen klinikk. (Kanskje den boka som ble nevnt her på tråden, omhandler dette?) Og hva med pusteteknikker, akupunktur osv. Som sagt - jeg ville prøvd alt før jeg gikk til skrittet med medisinering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 23. mai 2003 #8 Del Skrevet 23. mai 2003 Flisespikking: Ritalin er ikke amfetamin, men et amfetaminlignende stoff. Forøvrig kan det være verdt å nevne at de doser som gis til barn er en 50-del av hva som må til for å ruse seg. Dersom man kjøper ritalin på gata for å få seg en rus blir man med andre ord rundlurt. Uansett, hva som hjelper adhd-barna varierer en del. Noen kan bli tilnærmet bra av dietter eller kosttilskudd, hos andre har dette null effekt. Det er jo også slik at man ikke trenger å velge enten eller, man kan kombinere ulike tiltak/behandlingsformer. Det risikalble med å vente for lenge er at et barn som virkelig har behov for medisin kan nekte å bruke det (det kan være vanskelig å få en tenåring til å begynne med medisin), barnet kan da ha kommet inn i en skikkelig dårlig situasjon, der det for eksempel er tildelt "rollen" som drittsekken i klassen eller lignende. Da kan alt store deler av skolegangen være gått til hundene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 23. mai 2003 #9 Del Skrevet 23. mai 2003 Sønnen til ei jeg kjenner har ADHD. Før han fikk medisin tente han på hus, han stjal i butikker, han sloss og bråkte. Han var 10 år!! Nå når han får medisin er han en helt annen gutt(ritalin). Han er en god gutt og gjør aldri noe galt! Dere kan jo forsøke flere alternativer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #10 Del Skrevet 23. mai 2003 Kan forøvrig tipse deg om følgned elink: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...&highlight=adhd (Selv om jeg ble stterkt motarbeidet....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 25. mai 2003 #11 Del Skrevet 25. mai 2003 Og denne: http://www.elevsiden.no/adhd/adhd.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 25. mai 2003 #12 Del Skrevet 25. mai 2003 hei jeg har en veninde som har to børn med adhd og de går på medisin og gutten er så fin på medisin det kommer nok an på doseringen og hvilket medisin barnet får da der findes flere forskellig på market og så er resposen også forskellig fra barn til barn, vil nok rådføre mig med læge og prøve ud medisinen først hvis ikke det hjælper så slut med det og prøv alternativt, ved at hvis man stryger børn op og ned ryggen skulle vist ha en meget beroligende virkning min mor læste det et eller andet sted om en mor som prøvede det på sit barn med god resutalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå