Gjest .......... Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Se for deg at du åpner en cafe, som samtidig skal ha noen varme retter. Og kaker, dessrter og alt det du ville hatt.. Hva ville da menyen bestått av?
Gjest Screemy Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Se for deg at du åpner en cafe, som samtidig skal ha noen varme retter. Og kaker, dessrter og alt det du ville hatt.. Hva ville da menyen bestått av? I hvem omfang da? Snakker du om småretter, middag eller hva da? Åpningstider! Hva kan du få servere av drikke osv...presiser litt nærmere
Gjest ........... Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 I hvem omfang da? Snakker du om småretter, middag eller hva da? Åpningstider! Hva kan du få servere av drikke osv...presiser litt nærmere Dette bestemmer du selv.. Hva konseptet ditt ville vært, hva du ville servert... ++++
Gjest Screemy Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Dette bestemmer du selv.. Hva konseptet ditt ville vært, hva du ville servert... ++++ Snakker vi om cafe, kro eller restaurant? Av hvem årsak lurer du på? Jeg hadde satt pris på et kjempeflott smørbrød bestående av brød, karbonade, løk, egg, bacon, ost og krydder dersom det var til lunch!
NovaFlare Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Da ville jeg servert noe som du ikke får i Sarpsborg sentrum på noen som helst restaurant eller cafe; kjøttkaker! Vanlig norsk mat, fårikål osv, men da i tillegg til "trendy mat"... Innimellom har jeg lyst på kjøttkaker med ertestuing og annen klassisk norsk mat, men hver gang må jeg ty til indian curry eller noe gresk... Synes det kan være greit å by på eksotisk mat, men samtidig ikke glemme den tradisjonelle norske maten som mange faktisk vil ha, spesielt turister
Brunhilde Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Dette bestemmer du selv.. Hva konseptet ditt ville vært, hva du ville servert... ++++ Hvis jeg har en god ide angående dette, så holder jeg den for meg selv i tilfelle jeg får bruk for den...
Gjest Gjest_sanna_* Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Jeg ville åpnet en sushbar med mer "vanlige" alternativer i tillegg. Ellers ville jeg åpnet en Cafè spesialisert på forskjellige typer iskaffe!mm^^ En restaurant/cafè med kun vegetariske retter og desserter! åh det ville vært digg! Alle matvarene skulle vært økologisk dyrket, all kaffe skulle vært fairtrademerket og økologisk! inredningen skulle stått i stil til temaet, det skulle vært slik at når folk entret cafeen ville de husket innredningen som det første de la merke til når de kom inn. av alkohol skulle jeg kun hatt utvalgte viner som hadde passet godt til rettene som jeg serverte! åh nå fikk jeg lyst til å åpne cafè!
Lilith Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 Jeg ville åpnet en skikkelig, amerikansk diner, etter dette konseptet
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #11 Skrevet 26. juni 2008 Snakker vi om cafe, kro eller restaurant? Av hvem årsak lurer du på? Jeg hadde satt pris på et kjempeflott smørbrød bestående av brød, karbonade, løk, egg, bacon, ost og krydder dersom det var til lunch! (Hvilken, Scerrmy, vær så snill, Hvilken..) Jeg ville servert norsk mat. Fårikål, smalahove, rømmegrøt og spikkekjøtt, fenalår, fylte krabbeskjell, laksesmørbrød, osv. Jeg synes det er forunderlig vanskelig å få tak i slik mat her i byn, til tross for at det er en av landets største byer. Vil man ha indisk, mexikansk, gresk, kinesisk, vietnamesisk, thailandsk, japansk, amerikansk, så kryr det av alternativer, men om man vil ha norsk tradisjonsmat, så nei.. Hva må turistene tro da? De som kommer til Norge for å oppleve Norge, og så får de ikke spist norsk mat?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 Mange faktorer vil spille inn. For det første hvor i landet kafèen ligger. Jeg ville sørge for å ha et utvalg av varer som ingen andre hadde, samtidig som smaken og kvaliteten måtte være bedre. Det vil si at jeg måtte vite hva som fantes der fra før. Det vil videre si at menyen kanskje ville vært annerledes i Oslo enn i mer grisgrendte strøk av landet, fordi folk i Oslo har mer å velge mellom allerede. Og så måtte det være noe som folk etterspurte. Det nytter ikke å servere sushi hvis ingen vil kjøpe det. Så ville jeg ikke spenne for vidt. Det er bedre med få bra retter enn en stor meny som man ikke har tid til å lage. Jo større meny man har, jo flere ansatte. Det må være helt forferdelig å være alene kokk på jobb hvis det kommer inn 10 forskjellinge bestillinger fra samme bord. Det er også noen å tenke på. Så ville jeg variere menyen fra uke til uke. Samtidig måtte jeg være obs hvis jeg serverte en innertier som folk etterspurte. Da måtte jeg ikke ta den av menyen. Neste spørsmål er om jeg ville få alkoholbevilling. Hvis jeg kunne servere gode viner til maten ville menyen være annerledes enn om folk skulle drikke brus eller vann. Og så kommer vi til råvaretilgangen. Finnes det lokale produkter som jeg kan nyttiggjøre meg av? Og så årstidene da. Lokale jordbær på sommeren. Fisk i sesongen og så videre. Kanskje det finnes lokale matvareprodusenter som jeg kan inngå avtale med. Så til spørsmålet ditt. Hva ville jeg hatt på menyen. Som jeg sa tidligere, ikke for mye. Heller bytte den ofte. Selv er jeg veldig glad i tapas i ulik form. Mange småretter til et godt glass vin. For eksempel ferske rensede reker (hvis jeg har tilgang til det) med aioli og fersk loff til et glass god hvitvin. Eller små grillspyd. For eksempel lam med tzatziki eller kylling med sataysaus. Og så ulike gode salater med oliven og forskjellige oster. Godt ferskt brød, helst hjemmebakt, i ulike varianter er også veldig godt. Hva med hjemmebakte pitabrød eller focaccia? Selv kan jeg nesten være fornøyd med et ferskt nanbrød og ulike dipper på indiske restauranter. Det jeg absolutt ville unngått er ferdigmat eller halvfabrikata. Da hadde jeg heller holdt meg til kafèkonseptet og servert gode smørbrød og kaker. Eller kanskje et varmt hjemmelaget karbonadesmørbrød med stekt løk og grønn ertestuing. Heller det enn hamburgere og pølser.
Gjest StoreSky Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 American diner som interiør. Jukebox, pinup plakater, filmplakater fra 40' og 50'tallet i svart/hvitt. Rød, hvitt og noe limegrønt. Store gode frokost og lunsj menyer. Middags menyer med ulik smaker/stiler. (litt pasta, litt kjøtt, kanskje en indisk rett, typisk norske retter, etc) Det skulle vært mulig til alle tider å velge kjøtt -fisk -eller vegetarisk! Det er viktig for meg. Dessuten ordentlig milkshake og sofis. Dessuten øl og vin, men drinker ikke så viktig.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 Jeg ville laget en kafé basert på sunn og mager kost som samtidig smaker nydelig! Jeg elsker å gå på kafé og dele et måltid med gode venner. Men så er det sånn at jeg har ganske mange kilo for mye, så jeg kan ikke gå på kafé så mye som jeg ønsker. Og her jeg bor består de sunne alternativene stort sett av grønn salat. Og det blir for kjedelig! Det er jo ikke bare salat som er sunt! Mat som serveres på kafeer og restauranter er ofte kaloribomber. For det er jo sånn at fløte, smør og bacon gjør de fleste retter ekstra gode, så dette er lettvinte metoder som brukes mye i dag. Er ikke så enkelt å finne sunn, mager og GOD mat ute. Men kafeen min med sunn mat skal likevel ikke profileres som et sted for helsefantaster. Her skal man kunne slappe av i en god og rolig atmosfære, kose seg med god mat og drikke. Det kan gjerne være noen mindre sunne alternativer også på menye. I form av dessert eller kaffe mocca. Det skal være lov å kose seg! Og det skal IKKE ligge blader om slanking rundt omkring.
Gjest Eurydike Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Håper ikke vi nå gir gratisinfo til en forkledd kommersiell aktør. På den annen side har jeg ikke noe i mot å "bestille" favorittspisestedet mitt - jeg tviler vel på at det vil bli rift og kappløp blant landets restaurantører om å få startet det først, for å si det sånn. Så: Hvis jeg skulle drevet kafé, skulle det for det første IKKE ha vært et konseptsted med en fast meny full av "signalingredienser" valgt ut for å trekke visse kundegrupper, og der også stil og interiør var nøye utvalgt for å tjene samme hensikt. Type "pengesterke restauranteiere har gjort markedsundersøkelse og skal få valuta for hvert øre de investerer i dette prosjektet" (feks lunsjsteder som retter seg inn mot unge kvinner, og som typisk tilbyr grønne salater med ting som soltørkede tomater, pinjekjerner, balsamico, pesto, parmaskinke, asparges fra Peru hele året og kyllingfilet uten skinn. Ikke noe veldig galt med det meste av dette, men man blir jo lei etterhvert, og føler seg så utrolig "sirklet inn"). Jeg hater strengt tatt denne typen kaféer, og synes snart vi ikke har noe annet. I stedet vil jeg ha steder drevet av og for genuint matinteresserte. Viktige grunnprinsipper (som gjelder for svært få norske kaféer, dessverre): -all mat laget fra grunnen -økologiske råvarer (klisjé, javel, men viktig for meg) -kortreiste, lokale råvarer (- " -) -liten meny med retter laget utelukkende av sesongens råvarer, og som endres ofte, gjerne hver 14. dag. Og med dagens som virkelig er dagens (eksempel: Jeg spiste en gang på et familiested i en kystby Frankrike, der eieren selv hadde vært heldig og fått teinene fulle av trollkrabber samme morgen, og selvsagt hadde dette som dagens forrett: en hel, nykokt krabbe per pers, og en klatt hjemmelaget majones. Dét kaller jeg dagens rett! ). Dette er antakelig det aller viktigste for et godt spisested etter mine begreper. Ellers synes jeg det er for lite god og variert fisk/sjømat på norske kaféer, så det ville jeg gjort noe med. Gjerne med underkjente, lite brukte fiskeslag og skjell som finnes langs vår egen kyst, og definitivt ikke noe St Petersfisk fra Middelhavet eller kingfish fra New Zealand. Og med lite oppdrettslaks, til en forandring. Samme prinsipper kunne gjelde for valg av kjøttretter, med ting som feks norsk kjekjøtt på menyen. Jeg ville også alltid hatt én eller to gode vegetarretter på den lille menyen, der jeg ville tatt i bruk norskproduserte grønnsaker som ikke er blant de vanligste på kafémenyer, som rødbeter, neper, pastinakk, grønnkål, portulakk... Og selvfølgelig jevnlige innslag av retter med speltgryn, byggryn og bokhvetegryn. Ulempen er muligens at jeg ville gått konk etter en uke.
Plym Skrevet 26. juni 2008 #16 Skrevet 26. juni 2008 Ulempen er muligens at jeg ville gått konk etter en uke. Jeg kommer jeg! Men da vil jeg ha den krabba med hjemmelaget majones, altså
skanky Skrevet 26. juni 2008 #17 Skrevet 26. juni 2008 Savner frokostplasser her i Norge jeg! Det er vel kanskje ikke like stor kultur for å gå ut og spise frokost her som f eks i USA eller Tyskland, men synes det er rart at det er så ekstremt få steder som har det (bortsett fra hoteller, såklart). Skulle servert frokost til langt ut på dagen, både norsk, fransk, spansk, engelsk, amerikansk, japansk, russisk og alt inbetween. Hadde nok gått konk jeg og, en restaurantgründer jeg kjenner mener det aldri er best å være førstemann med et nytt konsept. Får vente til noen andre har tatt seg bryet med å åpne en frokostsjappe og endre nordmenns vaner, før jeg og mine venner slår til med vår supercafé.
LekeHusmor Skrevet 26. juni 2008 #18 Skrevet 26. juni 2008 Håper ikke vi nå gir gratisinfo til en forkledd kommersiell aktør. På den annen side har jeg ikke noe i mot å "bestille" favorittspisestedet mitt - jeg tviler vel på at det vil bli rift og kappløp blant landets restaurantører om å få startet det først, for å si det sånn. Så: Hvis jeg skulle drevet kafé, skulle det for det første IKKE ha vært et konseptsted med en fast meny full av "signalingredienser" valgt ut for å trekke visse kundegrupper, og der også stil og interiør var nøye utvalgt for å tjene samme hensikt. Type "pengesterke restauranteiere har gjort markedsundersøkelse og skal få valuta for hvert øre de investerer i dette prosjektet" (feks lunsjsteder som retter seg inn mot unge kvinner, og som typisk tilbyr grønne salater med ting som soltørkede tomater, pinjekjerner, balsamico, pesto, parmaskinke, asparges fra Peru hele året og kyllingfilet uten skinn. Ikke noe veldig galt med det meste av dette, men man blir jo lei etterhvert, og føler seg så utrolig "sirklet inn"). Jeg hater strengt tatt denne typen kaféer, og synes snart vi ikke har noe annet. I stedet vil jeg ha steder drevet av og for genuint matinteresserte. Viktige grunnprinsipper (som gjelder for svært få norske kaféer, dessverre): -all mat laget fra grunnen -økologiske råvarer (klisjé, javel, men viktig for meg) -kortreiste, lokale råvarer (- " -) -liten meny med retter laget utelukkende av sesongens råvarer, og som endres ofte, gjerne hver 14. dag. Og med dagens som virkelig er dagens (eksempel: Jeg spiste en gang på et familiested i en kystby Frankrike, der eieren selv hadde vært heldig og fått teinene fulle av trollkrabber samme morgen, og selvsagt hadde dette som dagens forrett: en hel, nykokt krabbe per pers, og en klatt hjemmelaget majones. Dét kaller jeg dagens rett! ). Dette er antakelig det aller viktigste for et godt spisested etter mine begreper. Ellers synes jeg det er for lite god og variert fisk/sjømat på norske kaféer, så det ville jeg gjort noe med. Gjerne med underkjente, lite brukte fiskeslag og skjell som finnes langs vår egen kyst, og definitivt ikke noe St Petersfisk fra Middelhavet eller kingfish fra New Zealand. Og med lite oppdrettslaks, til en forandring. Samme prinsipper kunne gjelde for valg av kjøttretter, med ting som feks norsk kjekjøtt på menyen. Jeg ville også alltid hatt én eller to gode vegetarretter på den lille menyen, der jeg ville tatt i bruk norskproduserte grønnsaker som ikke er blant de vanligste på kafémenyer, som rødbeter, neper, pastinakk, grønnkål, portulakk... Og selvfølgelig jevnlige innslag av retter med speltgryn, byggryn og bokhvetegryn. Ulempen er muligens at jeg ville gått konk etter en uke. aiai! jeg vil komme på din café!! jeg har lyst å åpne en suppe-kafe jeg. med masse forskjellige gode supper, laget fra bunnen av på god kraft og gode råvarer. med smaker fra alle verdens hjørner. og med GODT hjemmelaget brød til. og ingen kaffe på min café lyst på en varm og hjemmekoselig stemning på min café. elller så har jeg lyst å åpne en fin og romantisk vin-bar. med alle mine favoritt-viner til salgs i glass! og små "plater" med anti-pasti som folk kunne bestille som snacks.. manchego, tallegio, italiensk salami, chorizo osv, naaam det er godt til en god vin! også fare for at jeg ville gått tidlig konk
Gjest Pupsilure Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 (endret) Morsom tråd Dette diskuterte jeg med en venninne for kort tid siden. Jeg ville hatt en restuarant/cafe med masse forskjellige typer mat. Ganske ofte skal jeg spise med noen som absolutt vil ha italiensk f.eks., og det er jeg ikke noe glad i. Det hadde vært fint om vi kunne spise på samme sted, men at jeg kunne spise indisk. Jeg ville hatt noen få av hver (3-4 stk kanskje) - indiske retter - amerikanske pizza - italiensk pizza - pastaretter - biff - fiskeretter - kinesiske retter - fisk - hamburgere - tradisjonelle retter (kjøttkaker o.l.) - salater - desserter: frityrstekte bananer, is, brownies - tapas Tror det var alt. Og jeg ville hatt gode stoler, og litt mørkt lokale. Litt Peppes-aktig. Og gjerne buffet! Ja, det må jeg ha. Men vet ikke helt hva slags. Endret 26. juni 2008 av Pupsilure
Arkana Skrevet 26. juni 2008 #20 Skrevet 26. juni 2008 Hvis jeg virkelig skulle åpnet en egen café/restaurant skulle jeg i allefall ikke hatt en fast meny. Jeg må innrømme at jeg aldri har forstått at folk som virkelig liker å lage mat blir kokker, for 99% av dem jobber på steder hvor de lager samme mat dag ut og dag inn. Noe mer drepende for kokkegleden kan jeg ikke tenke meg. Så hvis dette skulle være noe jeg kunne gjøre over lang tid ville jeg heller hatt en ny meny med 3-4 retter hver dag og valgt rettene etter humør, tilgjengelige råvarer osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå