Gå til innhold

Islamkritikere

Nillepille

Anbefalte innlegg

Er ganske ny her, men her siterer jeg Sans :)

Først vil jeg si til Mann 42; jeg er hjertens enig i svært mye av det du skriver.

Selv har jeg ingenting i mot muslimer, altså menneskene oppe i det hele - ikke før de gjør noe dritt. Men det gjelder jo for alle mennesker, uansett hvor de kommer fra og hva de tror på.

Men jeg har lest noen utdrag fra Koranen og fra Hadith som har skremt meg. Som har vært voldelige og oppfordret til vold, som har oppfordret til og legitimert misbruk og undertrykkelse osv. Det at det kommer mennesker inn i landet (det at det finnes mennesker i verden) som leser dette og tolker det bokstavelig og LEVER etter det, det skremmer meg - og det gjør meg skeptisk.

Pek på hva du vil av det som står i Bibelen. Fortell meg så hva det har å gjøre med Norge i dag. JA - vi er historisk sett et kristent land. MEN - vi følger ikke "lover og regler" slik de står oppført i bibelen (takk og lov, skulle vi fulgt Loven fra Mosebøkene, hadde jeg gått på veggen). Kanskje gjorde vi det en gang i tiden, men det var FØR. Altså ikke nå. Derfor har det ingenting for seg å skulle sammenligne det som står i Bibelen med det som står i de hellige skriftene innen islam. For det har seg sånn at i dagens samfunn, så er det ikke fundamentalistiske kristne som har oversett nestekjærlighetsbudet som skriker høyest og er brutale. Vi er liksom blitt ferdig med de dyptpløyende brutalitetene.

Snakk om å glatte over her, a. Er det noe som faktisk er på fremmarsj, så er det fundamentalistisk/konservativ kristendom i Norge. Og selv om det ikke er snakk om å være brutale, så er det et ønske om at kr.dom skal prege politikk og samfunn. Det er en grunn til at f.eks. Siv Jensen er på generalforsamlingen til Norge i Dag, eller Carl I Hagen bruker en retorikk som "vi kristne". De vet at det er stemmer å sanke der.

Det er her de "middelalderske" holdningene som er så mye omtalt kommer til uttrykk.

JA - det er kristne som gjør dritt i dag og. JA - det er mange fra den vestlige verden som skremmer meg. Men det er bare det at det er ikke begrunnet i religionen. Og ER det begrunnet i en religion eller en ideologi, ja så få dem VEKK. Man skal være god og snill uansett, men å gjøre onde ting begrunnet i en ideologi/religion, det gjør det verre - for da er det mer enn én person som sitter og vil gjøre nøyaktig det samme.

Så man skal bli straffet hardere fordi man gjør noe i religionens navn? Jeg tror nok folk også kan ta etter personer som "gjør dritt" uten å legitimere det med religion.

Altså; jeg ønsker velkommen inn i landet til alle med normal folkeskikk. Men jeg vil ikke ha mennesker som synes det er greit med barnemishandling osv her.

Tror du det er snakk om mange? Og hvorfor trekkes baremishandling inn i dette?

Videre synes jeg ingen grupperinger skal få spesialregler på grunnlag av en ideologi eller religion. Vi har et nokså sekularisert samfunn i Norge, og jeg vil ha det slik. Vi skal handle ut i fra empati, sunn fornuft, folkeskikk, menneskerettigheter, dyrevern osv. Og alle skal behandles likt.

Hvilke grupperinger er det som får spesialregler, og hvilke regler er det snakk om?

Jeg har stått på bussen mange ganger og kjent svært sterk, ubehagelig krydderlukt fra personen ved siden av meg jeg. (Lukter kanskje sånn noen ganger jeg og, siden jeg liker den maten) Men jeg roper da vitterlig ikke ut at jeg vil ha egne busser for oss som har sarte neser?? Like dumt mener jeg det blir å kreve at et bilde av en politimann med en hund skal fjernes fordi det er støtende... (jf en youtube-link tidligere).

Poenget er at jeg er kritisk til islam, fordi det hele tiden er muslimer/islamister som er framme i media og sier et eller annet som skremmer meg.

Hele tiden? Hva er det siste nå da? Poenget er at, ja, det finnes muslimer som er framme i media og sier noe som skremmer. Men tror du ikke også at media spiller en rolle her? Er ikke en slik sak en større sensasjonsnyhet enn f.eks. en sak om interreligiøs dialog? De som skriker høyest får mest oppmerksomhet, vet du. Men det betyr ikke nødvendigvis at de i noen stor grad representerer islam/muslimer

Jeg er skeptisk og kritisk til mange andre religioner og ideologier også.

Jeg er skeptisk til kristne som har en bokstavtro tolkning av bibelen. Jeg vil ikke ha mennesker som mener det finnes regler for hvem man skal/kan elske i en bok som sier "ELSK" i mitt land. osv... Det er bare det at f.eks. homofobe kristne har fått så lite å si i vårt land. Vi har kommet lengre enn det.

Det var vel ikke bare bare å skulle innføre kjønnsnøytralt ekteskap her i Norge. Samtidig så må enhver måtte få mene hva den ønsker, også dersom det er en bokstavtro tolkning av Bibelen. Poenget er at personen ikke har rett til å kreve at andre skal måtte føye seg etter det.

Og la oss (for Guds skyld ;) ) IKKE gå tilbake!!!!

Endret av Makrell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ganske ny her, men her siterer jeg Sans :)

Snakk om å glatte over her, a. Er det noe som faktisk er på fremmarsj, så er det fundamentalistisk/konservativ kristendom i Norge. Og selv om det ikke er snakk om å være brutale, så er det et ønske om at kr.dom skal prege politikk og samfunn. Det er en grunn til at f.eks. Siv Jensen er på generalforsamlingen til Norge i Dag, eller Carl I Hagen bruker en retorikk som "vi kristne". De vet at det er stemmer å sanke der.

Jeg er ikke helt enig med deg, tror jeg, jeg vet ikke helt hva du mener. Det er ikke noe ønske om mindre sekularisering i Norge så vidt jeg kan se. Kanskje å stå på stedet hvil, men ikke å gå tilbake. Kanskje jeg har misforstått noe. Forklar.

Så man skal bli straffet hardere fordi man gjør noe i religionens navn? Jeg tror nok folk også kan ta etter personer som "gjør dritt" uten å legitimere det med religion.

Selvfølgelig kan de det. Men når det er begrunnet i religion/ideologi blir det så forferdelig mye farligere - fordi det blir så mye enklere å dra med seg flere. Selvfølgelig skal man straffes uansett - har man gjort noe kriminelt, har man gjort noe kriminelt. Men i dag opplever jeg ikke at straffen alltid kommer - f.eks. i forbindelse med tvangsekteskap og omskjæring; dette er grove brudd på norsk lov og menneskerettigheter osv, men "ingen" gjør noe. Det er så vidt kommet i gang mottiltak her og der, men det går for tregt. Samtidig straffes man for andre ting, som er langt fra så grovt, fordi det er mer politisk korrekt å mene at disse handlingene er feil. Mye av det som skremmer meg, vet jeg ikke kommer fra islam - men å begrunne det i kultur, sammenligner jeg med å begrunne i ideologi. Og jeg vil ikke ha noen i landet "mitt" (i verden forøvrig) som gjør gale ting med andre og mener at dette er greit pga en eller annen tradisjon eller lignende.

Tror du det er snakk om mange? Og hvorfor trekkes baremishandling inn i dette?

Det med barnemishandling er fra et innlegg fra en annen bruker, som omtalte omskjæring som barnemishandling. Skulle vært klarere der. Selvfølgelig tror jeg ikke mange (les: majoriteten) av de som kommer inn i Norge er kriminelle og dårlige mennesker. Jeg vil ha innvandringen, den er viktig for nasjonen. Men de som ikke kan oppføre seg, vil jeg ikke ha i landet mitt. De kan dra. De ødelegger for alle, inkludert de som har lyst til å være her og passe inn og være "nyttige for samfunnet" (og det er vel viktig for alle?).

Hvilke grupperinger er det som får spesialregler, og hvilke regler er det snakk om?

Skal vi se... Nå henger bare det jeg fant ut i forbindelse med en youtube-link igjen i hodet mitt (et innlegg som var begrunnet i nyhetsoppslag), så med andre ord kommer jeg ikke på noen eksempler fra Norge i farta.... Jo, vent - halal-slakting. Jeg vet det gjøres med bedøvelse nå, så det var ikke det beste eksempelet. Jeg kommer tilbake til dette.

Hele tiden? Hva er det siste nå da? Poenget er at, ja, det finnes muslimer som er framme i media og sier noe som skremmer. Men tror du ikke også at media spiller en rolle her? Er ikke en slik sak en større sensasjonsnyhet enn f.eks. en sak om interreligiøs dialog? De som skriker høyest får mest oppmerksomhet, vet du. Men det betyr ikke nødvendigvis at de i noen stor grad representerer islam/muslimer

Dette er jeg fullt klar over. Men det er allikevel det som gjør meg skeptisk. Som jeg sa:

Jeg er skeptisk og kritisk til mange andre religioner og ideologier også.

Nettopp pga den ufattelige påvirkningskraften de har.

Det var vel ikke bare bare å skulle innføre kjønnsnøytralt ekteskap her i Norge. Samtidig så må enhver måtte få mene hva den ønsker, også dersom det er en bokstavtro tolkning av Bibelen. Poenget er at personen ikke har rett til å kreve at andre skal måtte føye seg etter det.

Nei, det var ikke bare bare. Men det skjedde. Og det applauderer jeg. Jeg aksepterer at alle har rett til en mening, men jeg kan ikke akseptere meninger som bryter med menneskerettighetene el.

Jeg har aldri påstått å være en fullstendig fordomsfri person, og det kommer vel fram i det jeg har skrevet i denne tråden.

Jeg har heller aldri sagt at jeg er i mot kun islam, eller at jeg er i mot muslimer. Jeg er skeptisk til det meste av ideologier og religioner, inkludert min egen (jeg er kristen), fordi så mye vondt og ondt kan gjøres i disses navn.

Og fordi så mye kommer fram om islam i media (kanskje de overfokuserer, media er kjent for å vri på sannheten), blir jeg ekstra skeptisk til islam. Og fordi jeg har lest utdrag fra koranen og hadith, der det kommer fram ting som bryter med alt jeg mener er rett - og det samtidig er en person ute i media og sier at dette gjøres i religionens navn... Da blir jeg enda mer skeptisk. Selvfølgelig finnes det steder i Bibelen som ikke helt funker, men jeg hører ingen rope ut at det allikevel er rett, i kristendommens navn.

DET er det som gjør meg kritisk og skeptisk. Og det synes jeg ikke er så veldig rart.

Endret av Sans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått å være en fullstendig fordomsfri person, og det kommer vel fram i det jeg har skrevet i denne tråden.

Jeg har heller aldri sagt at jeg er i mot kun islam, eller at jeg er i mot muslimer. Jeg er skeptisk til det meste av ideologier og religioner, inkludert min egen (jeg er kristen), fordi så mye vondt og ondt kan gjøres i disses navn.

Og fordi så mye kommer fram om islam i media (kanskje de overfokuserer, media er kjent for å vri på sannheten), blir jeg ekstra skeptisk til islam. Og fordi jeg har lest utdrag fra koranen og hadith, der det kommer fram ting som bryter med alt jeg mener er rett - og det samtidig er en person ute i media og sier at dette gjøres i religionens navn... Da blir jeg enda mer skeptisk. Selvfølgelig finnes det steder i Bibelen som ikke helt funker, men jeg hører ingen rope ut at det allikevel er rett, i kristendommens navn.

DET er det som gjør meg kritisk og skeptisk. Og det synes jeg ikke er så veldig rart.

Det spør hva du mener med sekularisering. Men det finnes absolutt grupper her i Norge som jobber for en økt innflytelse av kr.dom i politikk og samfunn for øvrig. HEr representerer de gjerne familiverdier, og er relativt verdikonservative.

Når det gjelder f.eks halalmat, så er det noe som begrunnes ut ifra religionsfrihet, og er i så måte ingen spesialbehandling av muslimer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spør hva du mener med sekularisering. Men det finnes absolutt grupper her i Norge som jobber for en økt innflytelse av kr.dom i politikk og samfunn for øvrig. HEr representerer de gjerne familiverdier, og er relativt verdikonservative.

Når det gjelder f.eks halalmat, så er det noe som begrunnes ut ifra religionsfrihet, og er i så måte ingen spesialbehandling av muslimer

HalalMAT er ikke spesialbehandling (halal = tillatt).

HalalSLAKTING er spesialbehandling - å si at en bestemt gruppering skal få lov til å bedrive dyreplageri, begrunnet i religion. (Men les også det jeg sa om at dette ikke var det beste eksempelet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med de fleste andre religioner, så er det ting som er verdt å kritiserer også innen islam, og det gjør også muslimer selv. det er egentlig heeeelt utrolig, mtp at de fleste av dem ikke kan tenke selv, ei heller er i kontakt med virkeligheten, dersom en skal tro artikkelen. JEg greide ikke en gang å lese hele artikkelen. Ikke var den bare dårlig, men slutningene han trekker er helt latterlige. Bare innledningen til foredraget sier sitt: "Er den som tilhengerne sier en fredens religion, eller er den en menneskefiendtlig ideologi som kun vil føre til nød og elendighet?"

Endret av Makrell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye ved islam verdt å kritisere - og ja, da er det ikke vanskelig for islamkritikere å ha gode poenger.

Vegard Martinsens artikkel Islam: den ellevte landeplage anbefales!

Han virker ikke helt balansert i sin fremstilling? Jeg syns ærlig talt at det er et temmelig dårlig foredrag, riktignok basert bare på de tre-fire første sidene. Det minner mest om en lang, dårlig norsk stil for 5. klasse, der oppgaven er: "Forklar hvorfor Islam er fy. Bruk dine egne ord, og lat som du er objektiv."

Jeg tror man får gjøre det litt bedre enn som så. Det er, som du sier, mye å kritisere ved Islam, og man behøver ikke hengi seg til omtrentligheter i en slik grad som denne fyren ser ut til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Fryd_*
Det er ikke alle muslimer som er terrorister, men alle terrorister er muslimer.

Ikke en eneste terrorhandling er begått i Jesu, Buddha's eller Shivas navn! Slik er det bare, så får en tolke det som en vil.

Der viste du deg utrolig kunskapsløs. Håper virkelig det der var en utrolig lite gjennomtenkt påstand, som du angret på etterpå?

En rapport utgitt av EU, sier at av 500 terrorangrep innenfor EU i 2006, var _ett_ utført av islamister. Og det var til og med et mislykket forsøk, som ble stoppet. Majoriteten av terroristhandlinger i EU blir utført av seperatistgrupper i Frankrike og Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der viste du deg utrolig kunskapsløs. Håper virkelig det der var en utrolig lite gjennomtenkt påstand, som du angret på etterpå?

En rapport utgitt av EU, sier at av 500 terrorangrep innenfor EU i 2006, var _ett_ utført av islamister. Og det var til og med et mislykket forsøk, som ble stoppet. Majoriteten av terroristhandlinger i EU blir utført av seperatistgrupper i Frankrike og Spania.

Hva er det som gjør at 2006 er et år som er spesielt viktig, da?

Jeg syns ikke det er noe merkelig at frekvensen av angrep fra denne gruppen går ned. De har blitt gjenstand for mye oppmerksomhet siden 2001, og det har nok hatt sin effekt i fht deres evne til å rekruttere, planlegge og utføre operasjoner i EU.

Hva er det forresten rapporten definerer som et terrorangrep? 500 er et høyt tall, og jeg husker ikke 2006 som et år da det gikk av bomber flere ganger om dagen i EU.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fryd_*

det må være alle forsøk da.. siden det ene mislykkede islamistiske ble regnet med, selv om det var et forsøk. Men jeg skal se litt nærmere på det du spør om når jeg kommer hjem i kveld.

Ellers regner jeg med at 2006 bare var tilfeldig, og at det var da rapporten ble laget, og at de ikke har laget en før. Den er autentisk, så tallene er nok riktige, selv om det høres mye ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fryd_*

Ombestemte meg :-p Jeg kan egentlig ikke si så mye mer enn det jeg sa. Tallet de oppererer med er 500 terrorangrep (vi må regne med at de også inkluderer forsøk, siden de omtaler et forsøk), året rapporten omhandler er 2006, om det finnes rapporter vet jeg ikke. Poenget var jo, som du kanskje så, at av 500 terrorforsøk innenfor EU var ETT utført av islamister.

Og grunnen til at jeg la det frem, var ikke for å diskutere selve rapporten, men for å svare på påstanden "alle terrorister er muslimer". Jeg kunne avvist påstanden med mange andre eksempler (IRA, er ikke kjent for å være muslimer, men har utført mang et terrorangrep foreksempel).

Og om du ikke husker så mange terrorangrep, så får det så være, men jeg regner med at de som laget rapporten hadde oversikten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i Norge en stolt tradisjon i å latterliggjøre kristne fundamentalister, og selvhøytidelige prester. Særlig i NRKs underholdningsprogrammer fra 70-tallet, da presteskapets klamme pietistiske klør bestemte ting som påvirket vanlige folk. Kirken hadde en makt for bare kort tid siden, som vi skal være glad vi slipper i dag. Vi har større personlige friheter, og større rom for personlig tro, som avviker fra statskirkens, og bedehusfolkets.

Jeg savner den samme latterliggjøringen av alt nyere nordmenn gjør, som skiller dem markant fra oss. Særlig i satirisk form, slik at mange selv kan få opp øynene for hvor "sær" de er. Fjerner man respekten for den religiøse symbolikken, og religionsutøvelsens maktpersoner, så er det et langt steg mot den personlige frihet. Hvor blir det av selvmordsbombersketsjene, burkaslapsticken og imamharselleringen? Hvorfor skal "de" fredes? Er de bedre enn Børre Knutsen, og bedehuspietistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har i Norge en stolt tradisjon i å latterliggjøre kristne fundamentalister, og selvhøytidelige prester. Særlig i NRKs underholdningsprogrammer fra 70-tallet, da presteskapets klamme pietistiske klør bestemte ting som påvirket vanlige folk. Kirken hadde en makt for bare kort tid siden, som vi skal være glad vi slipper i dag. Vi har større personlige friheter, og større rom for personlig tro, som avviker fra statskirkens, og bedehusfolkets.

Jeg savner den samme latterliggjøringen av alt nyere nordmenn gjør, som skiller dem markant fra oss. Særlig i satirisk form, slik at mange selv kan få opp øynene for hvor "sær" de er. Fjerner man respekten for den religiøse symbolikken, og religionsutøvelsens maktpersoner, så er det et langt steg mot den personlige frihet. Hvor blir det av selvmordsbombersketsjene, burkaslapsticken og imamharselleringen? Hvorfor skal "de" fredes? Er de bedre enn Børre Knutsen, og bedehuspietistene?

Vi vet jo alle hva som skjedde når noen forsøkte å utgjøre et poeng med akkurat det (karikaturen av Mohammed) Tusenvis av drapstrusler ble resultatet.

Man må pakke inn alt disse stakkars muslimene kan finne på å gjøre. Kvinstikking og voldtekter må de jo få lov til å utføre, de har jo tross alt vært utsatt for mye undertrykkelse. Så har de et poeng at norske kvinner er noen tøyter man bare kan forsyne seg av og behandle som dyr. Å så klart de må få lov til å true med kniv og gi deg en på trynet om de ikke får mobilen din, det handler om respekt! du vil vel ikke si nei å være en rasist?

Kanskje litt off topic, men hadde en samtale med en pakistaner i helgen, han uttalte på eget intiativ hvor dumme nordmenn er som ødelegger landet med å slippe inn kriminelle og dulle opp med muslimer. Han sa også selv at han var et mindretall i eget miljø som hadde disse meningene.

NEI, jeg vil ikke ha muslimer her (å jeg vet ikke alle er sånn, må vel ta med det for å ikke bli stemplet som en gal rasist som tør å være ærlig). Sjekk ut statistikker folkens om hvem som står for ca 80% av voldtekter, ran og annet svineri i Oslo. Islam bringer intet godt med seg, mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...