Gå til innhold

Behandle altangulvet?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Endelig er altanen ferdig. Etter forferdelig mye styr.

Men hva gjør jeg nå?

Bør jeg beise eller olje gulvet, i så fall med hva?

Gulvet er av trykkinnpregnert materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det velger du selv, men du trenger ikke foreta deg noe når materialet er trykkimpregnert. Etterhvert blir overflaten grå. Velg ikke maling, beis er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det velger du selv' date=' men du trenger ikke foreta deg noe når materialet er trykkimpregnert. Etterhvert blir overflaten grå. Velg ikke maling, beis er bedre.[/quote']

Du må behandle gulvet med olje eller lignende.

Impregneringen beskytter ikke imot solstrålene, og da vil plankene begynne å sprekke.

De må oljes hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Oljing av treplattinger, trapper etc, det er en åreviss ting ja. gjennom min oppvekst var dette ofte min oppgave. Mye av det i alle fall (eventuelt sammen med min bror, men jeg likte det bedre enn ham. så han fikk heller ander oppgaver)

Jepp, olje er det jeg er vant til i alle fall. Beis går nok fint, maling ville jeg ikke vurdert (for det flasser jo etterhvert ganske fort) Det lønner seg å gi gulvet olje allerede i år ja, og hvert år fremover gir du det et lag med olje. Da holder det seg pent mye lengre, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er absolutt og anbefale - men ikke velg en "hvilken som helst" olje som er billig!!!

Problemet med en del av disse er at de ikke trenger inn i treverket som de skal og legger seg som en seig hinne på utsiden...som fester seg til føtter ol - ekkelt!! Snakker desverre av erfraing her - og en fæl jobb for og få det bra igjen...

Vi har hatt best resultat av Tjæralin olja, men jeg husker ikke hvilken farge vi brukte - lurer på om den var grønn (ser bare impregnert ut altså...ikke veldig grønt....men den kan ha vært gylden også) iallefall om vi brukte den kunne vi olje bare annenhvert år fordi de med farge holdt bedre...det samme gjelder sikkert for andre merker, men kjøp den i et byggvarehus eller et sted som selger maling så kan de sikkert gi en forklaring også!! - og du...bruk en god pensel, da...det sparer deg for mye ekstra jobb!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare innom

bare en liten ting;

Jeg har hørt noe om at trykkimpregnerte matrialer skal stå ubehandlet et år før de behandles. Er ikke sikker på om dette stemmer, men det bør kanskje undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare en liten ting;

Jeg har hørt noe om at trykkimpregnerte matrialer skal stå ubehandlet et år før de behandles. Er ikke sikker på om dette stemmer, men det bør kanskje undersøkes.

Det er vel bare til impregneringsvesken er trekt inn, og materialen er tørr.

Og tørr materiele sprekker fort i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Og, ehh, spyling med høytrykkspyler en gang i året er heller ikke dumt (ikke slik med roterende stråle, da blir det fliser da.....) Fikk se bilder i går fra når pappa gjorde det, det var et par år siden sist, og om du bare ANTE hvor mye dritt det var. Fargeforskjellen var EKSTREM! (og når dette er tørket, så skal det selvsagt oljes igjen)

Om noen tviler på behovet for slik spyling, så kan jeg vise dere bildet jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...