Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Er det noen som har opplevd "underverker" etter at ppt kom inn i bildet? Hva kan forventes og ikke minst forlanges at de oppnår?
Gjest StockDama Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Det eneste de gjorde med meg var å få meg til å svare på noen spørsmål på et papir, så gi meg medisiner. Så ikke noe positivt her hvertfall. Foreldrene mine ble veldig skuffa over hvordan de håndterte saken.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Det eneste de gjorde med meg var å få meg til å svare på noen spørsmål på et papir, så gi meg medisiner. Så ikke noe positivt her hvertfall. Foreldrene mine ble veldig skuffa over hvordan de håndterte saken. Jeg har dessverre også inntrykk av at man er veldig flinke til å lage saker, undre seg og prøve å finne problemer og å ikke minst beskrive de - enn man er av å finne løsninger. Lærere ser også ut til å tro at ppt kan utrette mirakler og at de er løsningen på alt. Men de forventer jo også at vi som foreldre har alle svar og løsninger - slik er de jo mot alle foreldre har de sagt! (??) Kommer til å ha skyhøye forventninger til de og kreve at de faktisk kan utrette noe!! Ellers kommer jeg til å klager det jeg kan. Jeg er overhodet ikke interessert i at mine barn skal bli utsatt for et "supperåd" som det er nok av i den offentlige forvaltning...(der jeg jobber selv) Og for å si det selv; folk forventer utrolig mye av meg og klager om jeg har feil tonefall.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Vi har hatt PPT i barnegagen til sønnen vår i ett år nå. Der får han hjelp til språkutvikling og sosial trening. Han har virkelig hatt stor fremgang!!!! PPT har alltid vært hjelpsomme og det er bare å ringe hvis vi lurer på noe. Vi har en åpen dialog, og vil alle det beste for gutten. Bare positive erfaringer herfra, altså.
Gjest PP-rådgiver Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Jeg tror ikke dere bør gå rundt med forventning om at PPT skal utrette underverker eller kurere/fikse alle problemer. PPT er en sakkyndig instans som blant annet kan si noe om hvilke rettigheter barn har i forhold til spesialundervisning, hvilke tiltak skolen bør sette i gang og hvilke områder en IOP bør inneholde. Videre kan PPT foreta utredninger som kan være til hjelp i forhold til en viderehenvisning til BUP, habiliteringstjenesen, ulike kompetansesentere og i forhold til hjelpemiddelsentralen. PPT kan kun sette diagnosen dysleksi. Alle andre diagnoser settes av leger, men PPT kan si noe om funksjonsnivå og hvilke forutsetninger det enkelte barn har for læring. PPT kan også være en vaktbikje i forhold til å passe på at barn får det de har krav på gjennom vedtak og PPT kan bidra på systemnivå i forhold til ulike tema som skoler og barnehager trenger veiledning og hjelp til, det være seg klasseromsledelse, mobbeproblematikk, tilpasset undervisning, ulike læringsprogrammer, osv. PPT kan også gi råd til foreldre som strever. PPT kan med andre ord gjøre mye forskjellig i forhold til barn som strever, men PPT er ingen behandlende instans og PPT kan ikke fatte vedtak. Kun gjøre anbefalinger og tilrådinger. Hvis et barn strever på skolen kan PPT bidra til at foreldre og de som jobber med barnet får en bedre forståelse og aksept av barnets sterke og svake sider, slik at barnet får realistiske forventninger og får mulighet til å oppleve mestring på sitt nivå.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Det eneste de gjorde med meg var å få meg til å svare på noen spørsmål på et papir, så gi meg medisiner. Så ikke noe positivt her hvertfall. Foreldrene mine ble veldig skuffa over hvordan de håndterte saken. Det der kan ikke stemme. PP-tjenesten kan ikke skrive ut medisiner, det er det leger som gjør. Mulig det som skjedde med deg var at PPT gjorde en utredning og at de viderehenviste deg til 3. linjetjenesten og at de ga deg medisiner. Hvilke forventninger hadde du til PPT når du kom dit?
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Jeg tror ikke dere bør gå rundt med forventning om at PPT skal utrette underverker eller kurere/fikse alle problemer. PPT er en sakkyndig instans som blant annet kan si noe om hvilke rettigheter barn har i forhold til spesialundervisning, hvilke tiltak skolen bør sette i gang og hvilke områder en IOP bør inneholde. Videre kan PPT foreta utredninger som kan være til hjelp i forhold til en viderehenvisning til BUP, habiliteringstjenesen, ulike kompetansesentere og i forhold til hjelpemiddelsentralen. PPT kan kun sette diagnosen dysleksi. Alle andre diagnoser settes av leger, men PPT kan si noe om funksjonsnivå og hvilke forutsetninger det enkelte barn har for læring. PPT kan også være en vaktbikje i forhold til å passe på at barn får det de har krav på gjennom vedtak og PPT kan bidra på systemnivå i forhold til ulike tema som skoler og barnehager trenger veiledning og hjelp til, det være seg klasseromsledelse, mobbeproblematikk, tilpasset undervisning, ulike læringsprogrammer, osv. PPT kan også gi råd til foreldre som strever. PPT kan med andre ord gjøre mye forskjellig i forhold til barn som strever, men PPT er ingen behandlende instans og PPT kan ikke fatte vedtak. Kun gjøre anbefalinger og tilrådinger. Hvis et barn strever på skolen kan PPT bidra til at foreldre og de som jobber med barnet får en bedre forståelse og aksept av barnets sterke og svake sider, slik at barnet får realistiske forventninger og får mulighet til å oppleve mestring på sitt nivå. Ja, vi får håpe du har rett. På bygda meldte ppt meg til barnevernet fordi jeg ikke ville gjøre som min eks sa; bli boende med mitt barn i hans hjembygd og heller ikke overlate omsorgen til han; en far som aldri hadde deltatt i barnestellet eller tatt i en bleie, men som de syntes var den beste omsorgsperson.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Er det noen som har opplevd "underverker" etter at ppt kom inn i bildet? Hva kan forventes og ikke minst forlanges at de oppnår? Syns det blir merkelig at du skal forlange at PPT skal oppnå noe, det kommer faktisk ganske mye ann på hva som er problemet. Dessuten hjelper det ikke med en superkritisk forelder som deg, og så ha det jo mye å si hvordan barnet er ikke minst.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Syns det blir merkelig at du skal forlange at PPT skal oppnå noe, det kommer faktisk ganske mye ann på hva som er problemet. Dessuten hjelper det ikke med en superkritisk forelder som deg, og så ha det jo mye å si hvordan barnet er ikke minst. [/quoote Hva er ellers poenget? Jeg forventer selvsagt resultater, og er nokså løsningsorientert. Det virker på meg som det viktigste er å anta, tro og mene, men ikke løse problemene. Og de skal vel løses enten det er store eller små problmer?? Nei, jeg kommer ikke til å godta et supperåd!
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Poenget mitt er følgende: dersom ppt finner ut hva som er problemet, og måten å bedre det på er at du som forelder må bidre med noe, og barnet må bidra med noe, alt med støtte fra fagpersoner. Dersom du i utgangspunktet er negativ (noe det uten tvil virker som om du er ut fra innleggende dine), og tenker at dette er bare tull, dette gidder jeg ikke, da kan du heller ikke forvente at et mirakel skal inntreffe og så blir alt bra. Eller dersom du gjør din del, ppt sin del, men ungen din driter i opplegget, da kan du på ingen måte forlange resultater. Resultater er basert på en samling av tiltak, som igjen er avhengig av menneskelig samhandling. Derfor mener jeg DU ikke kan kreve at alt skal bli bra. Dessuten er det ikke alt i denne verden som kan løses, noe må man rett og slett lære seg å leve med, og takle på en best mulig måte.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #11 Skrevet 26. juni 2008 Vi har hatt PPT i barnegagen til sønnen vår i ett år nå. Der får han hjelp til språkutvikling og sosial trening. Han har virkelig hatt stor fremgang!!!! PPT har alltid vært hjelpsomme og det er bare å ringe hvis vi lurer på noe. Vi har en åpen dialog, og vil alle det beste for gutten. Bare positive erfaringer herfra, altså. Bra for dere. Da jeg lurte på noe og stilte spørsmål ble jeg meldt til barnevernet. Jeg hadde godtatt alt de foreslo. I ettertid kan jeg heller ikke se at noe av hjelpetiltaket har hjulpet..men alt for at min eks skulle få beholde omsorgen, mente de vel.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 Poenget mitt er følgende: dersom ppt finner ut hva som er problemet, og måten å bedre det på er at du som forelder må bidre med noe, og barnet må bidra med noe, alt med støtte fra fagpersoner. Dersom du i utgangspunktet er negativ (noe det uten tvil virker som om du er ut fra innleggende dine), og tenker at dette er bare tull, dette gidder jeg ikke, da kan du heller ikke forvente at et mirakel skal inntreffe og så blir alt bra. Eller dersom du gjør din del, ppt sin del, men ungen din driter i opplegget, da kan du på ingen måte forlange resultater. Resultater er basert på en samling av tiltak, som igjen er avhengig av menneskelig samhandling. Derfor mener jeg DU ikke kan kreve at alt skal bli bra. Dessuten er det ikke alt i denne verden som kan løses, noe må man rett og slett lære seg å leve med, og takle på en best mulig måte. Ja, det er nettopp det jeg både har erfaring med og frykter - hvis man forventer å få hjelp eller resultater så er man ifølge visse "fagfolk" tverr og vanskelig og negativ. Det er mye bedre å finne en diagnsoe og godta "status que". Og hvorfor i all verden skulle jeg ikke bidra????? Den enste gangen jeg ikke gadd å bidra var da de ville at eksen skulle bestemme over meg. Jeg blir helt oppgitt.. ikke minst over at man kommer med antagelser over hvordan jeg er pga at jeg forventer resultater. Og jeg har heller ikke krevd at noe skal bli bra - men at de har hjelpetiltak og de bør også føre til det bedre. Da jeg fikk en sykdom i ung alder som førte til at jeg gikk mye opp i vekt gikk jeg til en ernæringsekspert, der fikk jeg en diett jeg skulle følge, og så ble jeg slank igjen. Man bør vel forvente de samme resultater hos "pedagogene".....
Gjest StockDama Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 Det der kan ikke stemme. PP-tjenesten kan ikke skrive ut medisiner, det er det leger som gjør. Mulig det som skjedde med deg var at PPT gjorde en utredning og at de viderehenviste deg til 3. linjetjenesten og at de ga deg medisiner. Hvilke forventninger hadde du til PPT når du kom dit? Ja? =p Selvfølgelig, men regnet med de skjønte at det var ppt som mente det eneste som trengtes å gjøres var å medisinere meg. Hvilke part som skrev ut hva anså jeg ikke som veldig viktig info. Jeg hadde forventing om at de kanskje tok noen form for terapi, om ikke bare det først, så isåfall itillegg til medisineringen. Vi klagde på det, og joda, de tok det til seg...med å ringe annenhver måned for å spørre om jeg tok medisinen og det var det. ...jauda...
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 Da jeg fikk en sykdom i ung alder som førte til at jeg gikk mye opp i vekt gikk jeg til en ernæringsekspert, der fikk jeg en diett jeg skulle følge, og så ble jeg slank igjen. Man bør vel forvente de samme resultater hos "pedagogene"..... Hvis du tror at PPT skal kunne trylle og så er alt bra, kommer du til å bli skuffet. Å endre et barns adferd o.l. er ikke det samme som å gå på en diett for å gå ned i vekt! Fysisologi og adferd er veldig ulike ting. (Hvorfor skriver du pedagogene i anførsel? De er vel ikke leke-pedagoger?)
Luckyme Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Hvis du tror at PPT skal kunne trylle og så er alt bra, kommer du til å bli skuffet. Å endre et barns adferd o.l. er ikke det samme som å gå på en diett for å gå ned i vekt! Fysisologi og adferd er veldig ulike ting. (Hvorfor skriver du pedagogene i anførsel? De er vel ikke leke-pedagoger?) Jeg må si meg enig i denne. Det er selvsagt som i alle bransjer og yrker, noen som kanskje ikke gjør jobben bra nok, men i helhetsbilde er PPT utrolig dyktige i sitt fagfelt. Har selv vært innom PPT med min sønn, og er takknemlig for måten de har håndtert vår sak (har gutt med ADHD) Man kan ikke forvente mirakler, men har en instans som har utdannet seg til å hjelpe barn i forskjellige situasjoner, og i spesielle tilfeller henviser videre til lege eller spesialister. De bidrar med mye god støtte til skolene med sine erfaringer og obervasjoner. Men det er jo tross alt foreldre som har oppgave å prøve å gjøre det rette for sitt barn. I flere tilfeller er det foreldrene som stiller seg negativt til PPT, og ikke er villig til å endre på sin innstilling, og ofte er det barna dette kan gå utover! Nå snakker jeg kun om det jeg har erfart, men min sønn får i hvertfall uverderlig støtte via PPT og skolesystemet som samarbeider veldig fint.
camilla* Skrevet 26. juni 2008 #16 Skrevet 26. juni 2008 Vi har hatt kontakt med BUP (vet ikke om det er noe all av det samme som PPT?) men vi har vært kjempefornøyde !
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. juni 2008 #17 Skrevet 26. juni 2008 Kommer til å ha skyhøye forventninger til de og kreve at de faktisk kan utrette noe!! Ellers kommer jeg til å klager det jeg kan. Jeg er overhodet ikke interessert i at mine barn skal bli utsatt for et "supperåd" som det er nok av i den offentlige forvaltning...(der jeg jobber selv) Og for å si det selv; folk forventer utrolig mye av meg og klager om jeg har feil tonefall. Nå gjentar jeg nok det flere har sagt før meg, men jeg merker jeg kan bli litt provosert over den holdningen. Ja, det er bra å følge opp, stille spørsmål, komme med egne forslag osv. Men PPT kan i mange tilfeller ikke gjøre hele jobben alene. En vanlig kritikk mot f.eks. PPT, er jo at det er mye utredning og lite ressurser til å følge opp. Men et godt samarbeid med foreldrene er jo alfa og omega, og da tenker jeg at begge parter må bidra til dette samarbeidet. Om barnets problemer kommer av foreldrenes oppførsel eller om det har andre problemer som krever spesiell tilpasning fra foreldrenes side, er foreldre de viktigste personene i barnas liv. Det sier seg da nesten selv at foreldrene ofte er en viktig del av at barna skal få det bedre. Man må være aktiv selv også, og ikke bare sitte taus i en krok og bare vente på neste mulighet til å angripe PP-rådgiveren. Dette er dessuten folk som jobber med barn og ulike typer problemer barn kan ha, til daglig, og det kan dermed være verdt å høre på deres råd. Enkelte ting tar dessuten tid, og et opplegg er ikke nødvendigvis mislykket fordi alt ikke er løst i løpet av et par uker.
absinthia Skrevet 26. juni 2008 #18 Skrevet 26. juni 2008 Er det noen som har opplevd "underverker" etter at ppt kom inn i bildet? Hva kan forventes og ikke minst forlanges at de oppnår? Vi fikk en flott og grundig rapport og beskrivelse av hvordan læremiljøet til sønnen min burde være og vi hadde møter (eller lang telefonsamtale) ca en gang i halvåret, der skola var med, for å følge opp underveis og å se om det funket. Helt topp! ..men det har nok noe med at vi fikk tildelt en flink hjelper i PPT Hva man kan forvente seg spørs nok sikkert litt hva slags læreproblemer som ligger til grunne for at de er innkoblet. Det jeg vil si at man skal forvente er et læreopplegg som er tilpasset barnet, både når det gjelder evner, ressurser, informasjon om læremetoder, hjelpemidler, at de (og du) samarbeider og ser til at skola også følger dette opp til en viss grad.
absinthia Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 Nå gjentar jeg nok det flere har sagt før meg, men jeg merker jeg kan bli litt provosert over den holdningen. Ja, det er bra å følge opp, stille spørsmål, komme med egne forslag osv. Men PPT kan i mange tilfeller ikke gjøre hele jobben alene. En vanlig kritikk mot f.eks. PPT, er jo at det er mye utredning og lite ressurser til å følge opp. Men et godt samarbeid med foreldrene er jo alfa og omega, og da tenker jeg at begge parter må bidra til dette samarbeidet. Om barnets problemer kommer av foreldrenes oppførsel eller om det har andre problemer som krever spesiell tilpasning fra foreldrenes side, er foreldre de viktigste personene i barnas liv. Det sier seg da nesten selv at foreldrene ofte er en viktig del av at barna skal få det bedre. Man må være aktiv selv også, og ikke bare sitte taus i en krok og bare vente på neste mulighet til å angripe PP-rådgiveren. Dette er dessuten folk som jobber med barn og ulike typer problemer barn kan ha, til daglig, og det kan dermed være verdt å høre på deres råd. Enkelte ting tar dessuten tid, og et opplegg er ikke nødvendigvis mislykket fordi alt ikke er løst i løpet av et par uker. Viktig! Jeg ser på det som om at PPT er verktøyet, lærerne er snekkeren og jeg er byggherren... eleven er plankene som skal settes opp til et hus.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #20 Skrevet 27. juni 2008 Jaja...... For meg har ppt hittill bare vært en instans - i likhet med de fleste andre instanser i min eks sin hjembygd - som har fortalt meg for en dårlig mor jeg er. De syntes også jeg kunne tilpasse flytting i forhold til min eks sine behov. At det var ppt sin oppgave å komme med slike råd visste jeg ikke.....(at min eks ikke akkurat tok så mye hensyn til meg var visst ikke så viktig- han smilte jo på møteer og var opplagt da det jo ikke var han som stod opp om natten da han hadde 3 uker fri fra jobben) .. Men trenger de flere folk - så er det jo fint å kunne bidra - det er jo alltid begrunnelsen de bruker -at de trenger flere ansatte. Da er det jo fint at de har "beksjedne/lett håndterlige/snille" barn de kan bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå