Gjest Utlogget nå Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Velger å være utlogget nå, lettere å legge alle kortene på bordet da selv om jeg er en anonym bruker.. Har kjørt meg litt fast her nå, og trenger og lufte tankene litt og kanskje få noen innspill Jeg er 23 år, har fast jobb som sekretær en bedrift, leier en leilighet sammen med samboeren min på et sted ingen av oss har noen tilknyttning. Trives sånn helt ok med situasjonen, men som oftest føler jeg at jeg ikke har kommet så langt som jeg vil i livet med tanke på jobb og utdanning. Jeg har begynt på tradisjonelle kvinneutdanninger 2 ganger, noe som ikke passet for meg i det hele tatt, jeg er rett og slett ikke typen til å jobbe med mennesker i en pasient setting. Jeg vil gjerne bli noe mer enn en sekretær, ikke misforstå meg, det er en fin jobb, men hvem som helst kan steppe inn på dagen å gjøre jobben min.. Savner litt det å ha en kompetanse, være en ressurs på en arbeidsplass, ha kunnskap og utfordringer. I jobben jeg har nå har jeg ingen,føler nesten av jeg "taper meg", glemmer ting som rettskriving (som sikkert synes her), jobben gir meg ingenting noe som synes på fraværet mitt. Itilegg er det masse masse dødtid på jobben der jeg rett og slett ikke har noe å gjøre, spør de rundt meg om de trenger noe hjelp, men det er sjeldent. Nå begynner jeg å tenke i de baner å flytte fra denne byen og kanskje strate på et deltidsstudie, men jeg aner ikke hva. Vil ikke begynne bare for å studere, må være noe jeg vil. Siden jeg har startet noen ganger på andre utdanninger vil det si at jeg har en del studielån til ingen nytte, vil helst slippe å få noe mer. Når jeg ser på de deltidsutdanningene som finnes er det stort sett førskolelærer og sykepleier, som er begge høyst uaktuelle. Noen som vet om andre utdanninger på deltid? Evt. noe man kan studere på egenhånd? Er det noen årsstudium som kan være fine og bygge på med feks en sekretærjobb? Ser egentlig helst for meg en bachelor på deltid.. Jeg synes språk, data, helse, foto er interessant blandt annet. Beklager om det ble masse rot, det gjenspeiler vel fint hvordan det er i hodet mitt om dagen Håper noen har noen innspill, tanker eller kanskje er i samme situasjon her
tomatsuppe Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Det fins jo en mengde utdannelser det går an å ta over internett. I tillegg har BI deltidsstudier, men disse ser ikke ut til å være overens med det du oppgir som dine interesser. Om du tenker på universitetsutdannelse, for eksempel innen språk, er det fullt mulig å gjøre det på deltid. Det er bare å ta færre fag enn fulltid. Da får du naturligvis ikke fullt lån og stipend, men blir nødt til å jobbe ved siden av studiene. Men det var kanskje det du hadde tenkt i utgangspunktet? Det er som du ser mange muligheter der ute, bare finn ut hva du har lyst til, og gjennomfør det! Lykke til!
Gjest TS Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Takk for svar tomatsuppe Det som forvirrer meg er hvordan man går frem for å studere noe på deltid, kan man ta hva som helst på deltid, feks en bachelor? Eller må dette være lagt opp til fra skolens side? Har feks sett på tannpleier, vet det blir i en pasientsetting, men det blir på en annen måte en om du er sykepleier eller vernepleier el. lignende. Uansett da, denne utdanningen finner jeg bare i oslo og på fulltid, vil det si at jeg egentlig kan ta den som deltid? Blir så forvirra!
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Tannpleier er vel neppe noe du kan ta på deltid siden det er mye praksis som skal læres og gjennomgås. (Tannpleier finnes forresten også i Tromsø, og muligens Bergen). Jeg vet at høyskolen i Sør-Trøndelag er ganske langt fremme når det gjelder nettbasert undervisning. Det var bl.a. en kar inne på Diskusjon.no som skulle ta en bachelor i data via internett.
tineline Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Såvidt jeg vet kan du ta alle bachelorutdannelser på deltid ved universitetene. Det krever bare at du tar minst 30 sp i året i stedet for 60. Du søker på vanlig måte i samordnet opptak, og så henvender du deg til den aktuelle studiekonsulenten ved instituttet dersom alternativet "deltid" ikke kommer opp når du søker. Ellers kan man ta enkeltemner ved universitetet uten å være knyttet opp til noe program. Da kan du studere så mye du lyster, så lenge du er immatrikulert ved universitetet. Også her søker du i samordna opptak. Hvis du ikke vet hva du vil, er det bare å anskaffe studiekataloger. Mange av dem ligger trolig på nett. Lykke til! Det er herlig å studere, og jeg skjønner godt hva du mener med å ville ha litt kompetanse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå