Gjest Lillebøll Skrevet 25. juni 2008 #1 Del Skrevet 25. juni 2008 Er virkelig ordet psykt et ord? Og når benytter man sykt i forholdt til psykt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 25. juni 2008 #2 Del Skrevet 25. juni 2008 Nei, men jeg bruker det ofte allikevel... Den korrekte bruken, i min verden altså, er å bruke det om folk som gjør ting eller har en oppfølsel som tyder på at de mangler noen klinkekuler. Ofte menn... Som han som satt på trappa mi en hel ettermiddag og ventet på at jeg skulle komme fra jobb, for å overbevise meg om at jeg ville spise middag med ham, etter fem nei... "Er du helt psyk?" sa jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillebøll Skrevet 25. juni 2008 #3 Del Skrevet 25. juni 2008 Og hvorfor brukte du bare ikke syk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #4 Del Skrevet 25. juni 2008 Psyk er ikke et "ordentlig" ord, du finner det ikke i ordboken. Det brukes når man vil si at noen er psykisk syk. En forkortelse altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 25. juni 2008 #5 Del Skrevet 25. juni 2008 Og hvorfor brukte du bare ikke syk? Fordi jeg mener en sånn oppførsel tyder på at mannen nærmer seg innleggelse, og da er han Psykere enn syk... Men som sagt, det er ikke et ord, jeg bruker det om folk som jeg syns er en smule gale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sin_* Skrevet 25. juni 2008 #6 Del Skrevet 25. juni 2008 Akkurat det der har jeg irritert meg litt over. Synes det norske språket har kommet helt på bærtur, nå er det koZ, klemZ, Psyk og så mange andre rare skrivemåter at jeg føler meg gammel. Nå skjønner jeg hva de gamle mener med "Det var ikke slik i gamle dager nei". (Og jeg er bare 27) Er psyk liksom en forkortelse for psycho da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #7 Del Skrevet 25. juni 2008 Akkurat det der har jeg irritert meg litt over. Synes det norske språket har kommet helt på bærtur, nå er det koZ, klemZ, Psyk og så mange andre rare skrivemåter at jeg føler meg gammel. Nå skjønner jeg hva de gamle mener med "Det var ikke slik i gamle dager nei". (Og jeg er bare 27) Er psyk liksom en forkortelse for psycho da eller? Nei, det er forkortelse for psykisk syk. Om noen er vekke fra jobben, og vedkommende ikke virker fysisk syk, så kan man lure på om vedkommende er psyk, altså er vekke av psykiske grunner. Om noen gjør noe helt idiotisk, så kan man lure på om vedkommende er syk i hodet sitt, eller psyk. Deppa er heller ikke et ord, men det (mis)brukes da i hytt og pine likeve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 25. juni 2008 #8 Del Skrevet 25. juni 2008 Når det gjelder alle de Z'ene som har sneket seg inn i språket så er jeg helt enig... Når det gjelder psyk, så har jeg brukt det lenge, og syns jeg var riktig så lur da jeg fant på å bruke det. Trodde selvsagt jeg var den første. Men jeg er fast bestemt på at det ikke er et ord som verken finnes i ordboka eller er "lov"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 25. juni 2008 #9 Del Skrevet 25. juni 2008 Uttaler dere p-en også da eller? Syns det høres helt merkelig ut jeg.. Du uttaler da ikke p-en i psykisk, men for å bruke ordet psyk, så må man nødvedigvis uttale p-en. Hadde nok fått meg en god latter hadde jeg hørt det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #10 Del Skrevet 25. juni 2008 Uttaler dere p-en også da eller? Syns det høres helt merkelig ut jeg.. Du uttaler da ikke p-en i psykisk, men for å bruke ordet psyk, så må man nødvedigvis uttale p-en. Hadde nok fått meg en god latter hadde jeg hørt det.. Man uttaler p'en, ja, ellers hører man jo ikke forskjell på psyk og syk.. Det er jo bare "slang" for å vise forskjell på syk og psykisk syk.. Altså syk i hodet sitt. Man bruker det ikke i alvorlige diskusjoner og faglige temaer, det er jo bare når man preiker til vanlig. Man står ikke med daglig leder og diskuterer at en medarbeider er psyk, da sier man vekke på psykisk grunnlag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 25. juni 2008 #11 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg bruker ikke ordet psyk, men jeg kan fint skrive at 'venninne x ligger på psykehus'. Psykehus er sikkert ikke et ord man finner i ordboka, men når jeg begynte å bruke det var det fordi jeg har sett andre bruke det, også folk som er innlagt selv. Psykehus er ganske enkelt kortere enn psykiatrisk sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 25. juni 2008 #12 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg fant forresten dette i ordboka. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=Mozilla-search Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 30. juni 2008 #13 Del Skrevet 30. juni 2008 Er virkelig ordet psykt et ord? Og når benytter man sykt i forholdt til psykt? Nei, det er ikke et ord. Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #14 Del Skrevet 3. juli 2008 Arg arg arg. Jeg har en egen krig gående mot dette ordet. Man kan da ikke bare dikte opp ord på den måten. I tale høres det jo helt forferdelig ut. Jeg er enig i at dette er på lik linje med koz og klemz, pliz etc. Om noen går og raver rundt mens de haster lilla hatter i været kan man fremdeles kalle dem syke. Og ikke minst, hvorfor skal psykisk sykdom ha et eget ord for å være syk? Enten så er man syk eller så er man det ikke, om det er fysisk eller psykisk har lite å si. Jeg syntes ikke man skal skille og opplever ordet psyk litt på linje med mongo og gal, og en betegnelse jeg ikke ønsker skal bli normal å bruke om psykisk dykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå