Gå til innhold

Soppinfeksjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det ser ut som at de fleste her får sopp i forbindelse med mensen.. Jeg pleier derimot å hoppe over mensen de fleste gangene, men er fremdeles plaget av sopp!

Jeg vasker meg kun med rent vann, bruker nesten aldri string, vasker trusene på 60 grader, har prøvd canesten-kur, lactal, spise masse yoghurt og tørker meg med en gang jeg har hatt sex. Fatter ikke hva som er galt da:P Kanskje har det noe med stoffet i trusene?? eller at det av og til blir litt "klamt" der nede?

Kan ikke huske om det var annerledes da jeg gikk på p-piller.. (har byttet til p-ring)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg lest nøye all informasjon jeg har funnet om slike menstruasjonskopper. Er plaget med soppinfeksjoner, så dette er kanskje verdt å prøve ut!

Til TS: kjøpte du Diva Cupen gjennom Drugstore, som det er link til på hjemmesiden til Diva Cup? Jeg prøvde å gjøre en bestilling der i stad, men fikk opp at de bare sendte varer til de amerikanske statene. Hva betalte du i porto, eller fikk du det fraktfritt? Det blir jo mye billigere å kjøpe den fra USA!

Til dere som har brukt dette en stund: Hvor ofte må dere kjøpe ny kopp? Leste på hjemmesiden til Diva Cup at man burde bytte den en gang i året.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan ikke huske om det var annerledes da jeg gikk på p-piller.. (har byttet til p-ring)

Jeg hadde klart å holde soppinfeksjonene unna etter at jeg slutta på slutta på p-piller i 2002 (siste soppinfeksjon i 2003/4 en gang), men da jeg skulle prøve hormonprevansjon igjen ved årsskifte og valget falt på p-ring, kom soppen tilbake innen jeg var kommet til dag 3. Og nå blir jeg ikke kvitt det. Har hatt konstant

soppinfeksjon i et halvt år nå.

Nå er det "alternativ" medisin som gjelder, og jeg har funnet årsaken til soppen, og nå skal jeg bli bra:) Kommer til å ta opp mot et år, med gradvis bedring underveis, og det koster flesk, men kommer til å være verdt det:)

Gjest Wildcat
Skrevet
Til TS: kjøpte du Diva Cupen gjennom Drugstore, som det er link til på hjemmesiden til Diva Cup? Jeg prøvde å gjøre en bestilling der i stad, men fikk opp at de bare sendte varer til de amerikanske statene. Hva betalte du i porto, eller fikk du det fraktfritt? Det blir jo mye billigere å kjøpe den fra USA!

Jeg bestilte direkte fra Lunapads. Betalte $50 tilsammen, hvorav 15 dollar var porto. Slapp mao akkurat å betale toll&moms :) Tror det tok omtrent to uker fra jeg bestilte til den kom.

Gjest Elfrida
Skrevet
Leste på hjemmesiden til Diva Cup at man burde bytte den en gang i året.
Ja det forklarer jo et par ting...jeg har hatt min i tre år og den er akkurat like fin å bruke. Problemet er at den har blitt vanskeligere å få helt ren. Dvs. den blir jo ren, for jeg vasker og koker og står i, men den har blitt litt misfarget. Den har fått et salgs gulskjær. Så det er nok derfor de anbefaler å bytte den innimellom, og det tror jeg er på høy tid for meg.

Ellers er jeg kjempehappy med den.

Skrevet
Til dere som har brukt dette en stund: Hvor ofte må dere kjøpe ny kopp? Leste på hjemmesiden til Diva Cup at man burde bytte den en gang i året.

Jeg kjøpte min første fra divacup.com i 2004 (kjøpte ny i 2006 fordi den første lå i håndveske som ble stjålet). Den gang sto det ingenting om at de måtte byttes ut en gang i året. Det virker som det kanskje har noe med retningslinjer for helse eller noe sånt i canada/usa å gjøre. Jeg brukte nemlig pessar tidligere som også var laget av medisinsk silikon - dette kunne var i mer enn 10 år. Derfor har jeg ingen planer om å bytte ut divacupen min etter kun å ha brukt den ett år. Men det er meg da. Jeg koker den forresten etter hver menstruasjon bare sånn for sikkerhets skyld. Har en egen liten gryte som jeg kun bruker til dette.

Skrevet

Takk for svar! Skal sjekke ut Lunapads. 50 dollar er jo bedre enn 399,- i Norge!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å koke den? Kan man ikke bare rengjøre den med desinfiserende middel da?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å koke den? Kan man ikke bare rengjøre den med desinfiserende middel da?

Jeg ville definitivt IKKE brukt desinfiserende middel - ville du brukt det inni skjeden? Bruker du den på divacup, vil du jo unektelig få det inn der. Og DET må være soppfremkallende, det...

Kok den og legg den i eddikvann etter hver mens. Eddik hindrer soppvekst, i tillegg til at den visstnok skal hjelpe på misfargingen.

Bytte hvert år? Tull og tøys. Den skal holde i minst 5 år. Behandle den pent, bare, så klarer man nok fint å ha den så lenge.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det står på siden at man kan rense den med sprit. Det er jo bare å skylle vekk etterpå.

• 3 måneder senere...
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Det står på siden at man kan rense den med sprit. Det er jo bare å skylle vekk etterpå.

Spriten fordamper vel, så man trenger vel strengt tatt ikke å skylde den etterpå så lenge man lar den tørke før man bruker den.

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg var stadig plaget av soppinfeksjoner mens jeg brukte vanlige kombinasjonspiller, men etter at jeg begynte med Cerazette minipiller, har jeg ikke hatt en eneste infeksjon! Så i mitt tilfelle er jeg ikke i tvilo at østrogenet i p-pillene var synderen.
Jeg har også byttet til Cerazette, og har ikke hatt sopp en eneste gang siden. Det er så deilig!
Skrevet

p-piller, p-ring kan jo forårsake soppinfeksjon, og det kan også antibiotika. regel nr en er å ikke bruke Canesten! gå til lege og få en resept for Deflucan heller. :Nikke:

Gjest Stjernedryss
Skrevet
p-piller, p-ring kan jo forårsake soppinfeksjon, og det kan også antibiotika. regel nr en er å ikke bruke Canesten! gå til lege og få en resept for Deflucan heller. :Nikke:

Er det noen spesiell grunn at man ikke bør bruke Canesten. Jeg er enig i at den ikke er effektiv nok, men det er jo det jeg har fått anbefalt av legen når jeg har hatt soppinfeksjon. Synd at man må ha resept for å få den derre pillen, er jo bare stress å måtte gå til legen hver gang.

Skrevet (endret)

Jeg var kanskje ikke helt tydelig, hvis det er engangs tilfelle, så kan man godt bruke Canesten. Men hvis soppinfeksjon gjentar seg, da bør man ikke bruke Canesten på regelmessig basis. 1) det viser jo at Canesten ikke virker i det tilfelle og 2) man kan få farlige og mindre farlige bevirkinger, fra å være sår og tørr i skjeden til eventuelt vaginisme.

også endre litt: nei, du må ikke til lege hver gang. man får resept som kan brukes flere ganger (tror 3 er vanlig).

Endret av RedFox81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...