Gjest Wildcat Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Vet mange sliter med sårhet og soppinfeksjoner, så jeg tenkte jeg skulle dele min "metode" for å komme på bedringens vei Jeg har "alltid" vært noe plaget av soppinfeksjoner, men det siste året har det tatt helt av, omtrent en gang i måneden, som jeg har behandlet med canesten. Kjæresten min har også fått infeksjon en gang i blant. Har vært fryktelig mye sår inni skjeden også mellom infeksjonene, noe som kjæresten min og jeg har måttet ta mye hensyn til. Har prøvd mye forskjellig; ikke bruke såpe nedentil, vaske alt underøy på over 60 gr, passe på at det ikke blir "klamt" nedetil (treningstøy, bedetøy etc), holde meg helt unna sukker og hvetemel, alltid sprette opp og "tørke opp" tvert etter sex... You name it. Men nå tror jeg jaggu meg jeg har fått bukt med problemene! Sist mens begynte jeg å bruke Diva Cup fremfor tamponger/bind. I tillegg begynte jeg å tenke på at jeg muligens reagerer på dusjssåpen min kjære bruker, så han har blitt utstyrt med intimsåpe istedenfor. Og nå ser det ut til at dette virker, enten i kombinasjon eller hver for seg (men jeg tør ikke elimiere noen av delene). Har gått for kort tid til at jeg kan si at jeg ikke kommer til å bli plaget av soppinfeksjoner igjen, men jeg er overhodet ikke sår i skjeden lenger og "klimaet" nedentil føles langt bedre enn før. HURRA!!
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Når i forhold til mensen får dere oftest soppinfeksjoner? Selv er jeg utsatt FØR mensen, og blir som regel bra etterpå. Men har dessverre ofte infeksjoner. Skikkelig plagsomt! Er de fleste som meg eller får dere infeksjoner etter mens?
linel Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Hva er Diva Cup? Ja, hva er dette?? Vi vil vite! Når i forhold til mensen får dere oftest soppinfeksjoner? Selv er jeg utsatt FØR mensen, og blir som regel bra etterpå. Men har dessverre ofte infeksjoner. Skikkelig plagsomt! Er de fleste som meg eller får dere infeksjoner etter mens? Jeg får lettest infeksjoner ETTER mens... Noe herk!! :gråte:
Gjest Wildcat Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Når i forhold til mensen får dere oftest soppinfeksjoner? Fullstendig uten mønster for min del - har pleid å dukke opp når som helst...
mee mee Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Henger meg på denne tråden!! Lurer på om det kanskje er p-pillene som gjør at jeg får sopp HELE tiden...!
Ambriel Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har blitt veldig plaget av ubehag der nede etter jeg fikk satt inn p-stav ifjor.. Og etter kraftig vektøkning og det problemet skal jeg nå ta den ut... så blir spennende å se om miljøet der nede forbedres Men jeg er spesielt utsatt og plaget før og etter mens
Gjest Sisu Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 Lurer på om det kanskje er p-pillene som gjør at jeg får sopp HELE tiden...! Jeg var stadig plaget av soppinfeksjoner mens jeg brukte vanlige kombinasjonspiller, men etter at jeg begynte med Cerazette minipiller, har jeg ikke hatt en eneste infeksjon! Så i mitt tilfelle er jeg ikke i tvilo at østrogenet i p-pillene var synderen.
Mineralita Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Det kan være mange andre årsaker til candidainfeksjoner enn de "ytre" (såpe, skyllemiddel, truseinnlegg, fukt etter trening/svømming/sex, toalettpapir av resikulert papir osv) og p-pillebruk: Metabolic Aspects Of Candida Albicans Infection A number of metabolic factors influence the body's ability to directly or indirectly control Candida Albicans overgrowth. While certain of these factors overlap, a separate presentation will lend more clarity to the multiplicity of factors involved. •Bio-unavailability of copper. Copper has a fungicidal value in the body's tissues. Copper compounds are used commercially as sprays on vegetables, as algicides in swimming pools, etc. •Zinc deficiency. Zinc is an essential mineral nutrient related to copper metabolism and is necessary for the synthesis of all body proteins. •Inadequate biochemical energy production. Biochemical energy is required for all body functions, including immune system function, and all other body systems. •Excessive alkalinity of the digestive tract. An alkaline environment of the intestinal tract favors yeast growth. •Excessive systemic alkalinity of body tissues. May permit candida to thrive in other body tissues. •Impaired short-chain fatty Acid metabolism. Short-chain fatty acids have fungicidal properties. Caprylic and butyric acid are frequently used as anti-candida agents. A healthy body synthesizes appropriate protective fatty acid compounds •Immune System Incompetence. Yeast infections are far more common in immune-suppressed patients. •Impaired Carbohydrate Metabolism. Impaired carbohydrate metabolism (hypoglycemia, dysinsulinism and diabetes) is intimately associated with candidiasis overgrowth. •Stress. Psychological stress impairs immune system function. •Other Nutrient Imbalances. Tissue mineral testing can identify other metabolic imbalances. Through tissue mineral testing, these metabolic factors can be monitored and corrected, resulting in an individualized and more effective approach to candidiasis. Utdraget er fra denne artikkelen: http://www.arltma.com/CandidaDoc.htm
siebaeo Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Henger meg på denne tråden!! Lurer på om det kanskje er p-pillene som gjør at jeg får sopp HELE tiden...! Jeg var kjempeplaget før. Tipper jeg hadde ti infeksjoner i året omtrent. Mer eller mindre.. For min del var det p-pillene som var store trollet. Jeg gikk over til Ceracette og vips var det borte! Pga andre årsaker gikk jeg bort fra denne og over på Loette som har veldig lavt østrogeninnhold. Og jeg har fortsatt ingen infeksjoner. Går jeg over på vanlig p-pille igjen får jeg det tilbake med en gang. Og jo, en annen ting som garantert har noe å si er at jeg ALDRI bruker såpe i underlivet. Ikke intimsåpe en gang. Jeg vasker meg med såpe bak, men KUN vann foran. Og det blir rent. Rent og naturlig og velbalansert. I tillegg bruker jeg skjelden string. Det oppfører seg som en bro for bakterier rett fra der bak og fram i underlivet. æsj.. Nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde sopp.. Sikker flere år siden. Og jeg var PLAGET!
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 De som plages med soppinfeksjoner i forbindelse med mens kan prøve Ellen-tamponger med melkesyrebakterier. Pass bare på at man bruker en såpe som er tilpasset underlivet i tillegg. Alle som plages ofte med soppinfeksjoner bør undersøkes av lege, bare for å utelukke andre årsaker.
Gjest Wildcat Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 De som plages med soppinfeksjoner i forbindelse med mens kan prøve Ellen-tamponger med melkesyrebakterier. Pass bare på at man bruker en såpe som er tilpasset underlivet i tillegg. Problemet mitt med tamponger er at de i tillegg til mensblodet suger til seg mye av det andre som skal holde skjeden fuktig, noe som gjør at jeg lett har fått små rifter når tamponger tas ut/settes inn. Tror det er derfor Diva Cup fungerer så bra for meg siden den ikke suger til seg annen fuktighet fra skjeden. Alle som plages ofte med soppinfeksjoner bør undersøkes av lege, bare for å utelukke andre årsaker. Absolutt! Men når man har utelukket alt annet og dermed sitter igjen med den ene stri soppinfeksjonen etter den andre begynner man å bli villig til å prøve å tenke i andre baner enn "kjør en behandling med canesten".
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Problemet mitt med tamponger er at de i tillegg til mensblodet suger til seg mye av det andre som skal holde skjeden fuktig, noe som gjør at jeg lett har fått små rifter når tamponger tas ut/settes inn. Tror det er derfor Diva Cup fungerer så bra for meg siden den ikke suger til seg annen fuktighet fra skjeden. Absolutt! Men når man har utelukket alt annet og dermed sitter igjen med den ene stri soppinfeksjonen etter den andre begynner man å bli villig til å prøve å tenke i andre baner enn "kjør en behandling med canesten". Ikke bare Canesten/Pevaryl som hjelper. Noen trenger Diflucan/Fluconasol i stedet (tablett som svelges). Men flott at du har funnet noe som virker for deg Som sagt er det greit å få avklart hos lege at det ikke er andre ting som plager
Fantomina Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Lovinda82 Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 Får man tak i DivaCup i Norge eller må man bestille fra USA? Er den lett å bruke, dvs. lett å sette inn og få ut, ingen uhell underveis etc?
Gjest Wildcat Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 Edit: Hvordan i alle dager fungerer en DivaCup? Jeg var på siden og fatter ingenting. Det er som en kopp eller et beger du setter inn i skjeden. Alt etter hvor mye man blør tar man koppen ut to eller flere ganger om dagen, tømmer den, rengjør og setter på plass igjen. Mange synes det høres veldig grisete ut, og om du ikke klarer å se ditt eget mensblod er det kanskje ikke midt i blinken. Jeg finner det likevel mye mer hygienisk og mindre guffent enn tamponger og bind. Kan også brukes på natten. Får man tak i DivaCup i Norge eller må man bestille fra USA? Er den lett å bruke, dvs. lett å sette inn og få ut, ingen uhell underveis etc? Var litt fikling i starten for å få til å sette den på plass og ta den ut uten å søle, men det tok ikke mange gangene før jeg lærte meg en teknikk som fungerer for meg. Når koppen sitter skikkelig på plass (igjen - kan kreve litt øvelse før den sitter skikkelig på plass) så er den potte tett, iallefall for meg Jeg bestilte på nett fa USA pga gunstig dollarkurs. Kan også bestilles herfra, men det er dobbel produktpris ifht hva jeg betalte fra www.divacup.com. Et annet likt produkt er damebegeret. Et kjapt søk på Diva Cup her inne ga disse disse resultatene.
Lovinda82 Skrevet 26. juni 2008 #20 Skrevet 26. juni 2008 Takk for svar Jeg ble veldig nysgjerrig på dette...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå