Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #1 Del Skrevet 22. juni 2008 En ny undersøkelse viser at spesielt norske fotgjengerfelt er livsfarlige i europeisk målestokk, i følge nettavisen. Jeg har selv blitt sjokkert av bilister som pøser fram selv om jeg er midt i feltet, og dette bekrefter mistanken. Men nok om meg, beina mine kan fortsatt bevege seg i en viss hastighet, aller mest synd er det på de stakkars gamle menneskene som ikke rekker å snu seg en gang før de har blitt most av en bil. Da hjelper det ikke at det var klart da de så seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #2 Del Skrevet 22. juni 2008 Man må også regne med og stå der i 10-15 minutter før man i heletatt har noen som stopper. Dette har da smålig ført til at jeg bare går ut i for et er faktisk fotgjenger felt der og da skal man stoppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #3 Del Skrevet 24. juni 2008 Fotgjengerfelt er farlige fordi de gir falsk trygghet. Fotgjengere tenker ofte at "her har jeg retten på min side, bilistene har bare med å stoppe" og så stuper de ut i veien uten å se seg til verken høyre eller venstre. Joda, bilistene får skylda om det skjer en ulykke. Men jeg regner med at man har svært liten glede av å vite at bilisten sitter i fengsel om man selv ligger igjen lammet fra halsen og ned. Man blir jo ikke friskere av det! Som fotgjengere må vi i tillegg ta høyde for at det finnes en del bilister som aldri skulle hatt lappen. Noen kjører til og med uten lappen, faktisk. Derfor ser jeg meg godt om før jeg krysser veien, selv om det er et fotgjengerfelt der. Jeg venter til bilene stopper, eller sørger for å få øyekontakt med føreren av bilen sånn at jeg vet han har sett meg, eller jeg venter til jeg ser at det er så lenge til neste bil kommer at jeg rekker å komme over først. Om jeg blir irritert over å måtte vente lenge før noen stopper går jeg et lite skritt eller to ut i gata. Langt nok til at bilistene vil tenke at jeg er i ferd med å gå rett ut foran bilene deres, men ikke langt nok til å bli påkjørt. Funker fint det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shabana Skrevet 26. juni 2008 #4 Del Skrevet 26. juni 2008 Etter at jeg nesten ble påkjørt to ganger på samme dag da jeg gikk høygravid er jeg livredd for fotgjengerfelt. Før de to episodene var jeg nøye med å sjekke at det var klart å gå, men selv om det er det akkurat i det du begynner å gå så betyr det ikke at en bil ikke kan komme susende før du rekker å gå over. Det var akkurat det som skjedde: Jeg var høygravid og ekstremt treg, forgjengerfeltet var rett etter en liten sving og da jeg var litt over halvveis kom det en bil i full fart. Det var nesten det samme som skjedde da jeg skulle gå tilbake... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fotgjenger_* Skrevet 27. juni 2008 #5 Del Skrevet 27. juni 2008 De fleste bilister viser jo tydelig at de helst vil slippe å stoppe for noen som skal over fotgjengerfelt, dvs i Oslo ihvertfall. Det resulterer i at jeg gjør som noen nevner ovenfor her, sørger for å få øyekontakt med føreren for å ikke bli nedkjørt og ellers vise tydelig at jeg vil over. Gidder de fortsatt ikke stoppe, men kjører på 4-5 biler på rad må jeg gå sterkere til verks - strekker ut hånda som "hei du, stopp!" og går uti. Da MÅ de stoppe, og gjerne brått. Men det er ikke mitt problem, da har jeg på forhånd vært en tålmodig sjel... men som ikke gidder å vente i all evighet fordi den blikkboksen på 4 hjul MÅÅÅÅ frem først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 27. juni 2008 #6 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg har ikke syn godt nok til å kunne regne med å få øyekontakt med en person som sitter inne i en bil som faktisk for meg blir ganske mørk og skyggefull, med glass utenpå som det gjerne speiler seg både det ene og det andre i. Og jeg går alltid, freser nok lett ett godt stykke ut i veien, men prøver å følge med på bilen som kommer og dens kjøremønster, om det ser ut som den kommer til å bremse opp eller ikke. Og går aldri så langt og så fort ut at jeg ikek kan stoppe og hoppe litt tilbake for å unngå å bli kjørt på om vedkommende ikke stopper. Men, jeg synes virkelig endel bilister kunne begynne å være LITT mer oppmerksom på fotgjengerfelt, ikke går jeg brått og plutselig ut iveien, jeg er ganske resolutt og det er sjeldent det er noe tvil om at jeg skal akkurat ut i fotgjengerfeltet. I tillegg ser jeg meg godt for, men jeg står ikke stille på fortauskanten og venter til noen føler seg snille nok til å stoppe nei. Likevel er det mange som bare suser forbi, og det til tross for at det ikke finnes tvil om at de vet det er ett fotgjengerfelt der, OG ser at det er folk som skal over. Det var det ene sekundet de sparer på å guffe på da, istedenfor å bremse ned ett lite øyeblikk for å slippe meg over. Nei, skjerpings på bilister, og skjerpings på fotgjengere som plutselig skrår ut i feltet, dette ødelegger for mange av oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 28. juni 2008 #7 Del Skrevet 28. juni 2008 Mange fotgjengerfelt er litt dumt lagt opp. Jeg passerer daglig et som kommer ut av en tunnel under en jernbanebro, hvor broen er bygd opp som en voll med hull til tunnel. I tillegg kommer den tunnelen skrått på veien og i begynnelsen av en sving. Og til tross for at det er 50 der og at de fleste ikke kjører i mer enn 40 km/t blir det bråstopp om noen kommer på sykkel raskt frem til fotgjengerfeltet for å hive seg av sykkelen og forventer at alle biler stopper uten problemer. Flere andre fotgjengerfelt i området her er også dårlig lagt opp, med svinger, hekker eller trær som "stjeler" oppmerksomheten til førerne. Ofte i 60 soner. Jeg prøver å være flink til å stoppe, men kommer fotgjengerne for plutselig på kan det faktisk være vanskelig. Derfor, når jeg er fotgjenger selv eller skal være et forbilde for barna mine, går jeg ikke før jeg ser at bilene i alle fall bremser opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. juli 2008 #8 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg har opplevd å bli påkjørt i fotgjengerfelt. Men som billist synes jeg det er vanskelig med de som "hopper" ut i veien uten og se seg for. Det er ikke bare å stoppe. Når jeg er fotgjenger så gjør jeg som Kari; venter til bilene har stoppet. Synes det er kjempefint du lærer ungene det! Det burde flere tenke på, også vi som ikke har barn men når det står barn ved siden av oss og skal over veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. juli 2008 #9 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg har opplevd å bli påkjørt i fotgjengerfelt. Men som billist synes jeg det er vanskelig med de som "hopper" ut i veien uten og se seg for. Det er ikke bare å stoppe. Når jeg er fotgjenger så gjør jeg som Kari; venter til bilene har stoppet. Synes det er kjempefint du lærer ungene det! Det burde flere tenke på, også vi som ikke har barn men når det står barn ved siden av oss og skal over veien. men skal ikke egentlig sjåfører ha ganske lav fart ved fotgjengerfelt, ihvertfall om det er fotgjengere i nær nærhet? Det er jo ganske vanskelig å hoppe ut i veien dersom man ikke engang har vært i nærheten av fotgjengerfeltet mener jeg, så man må jo ja vært rett ved, og når en bilfører kjører mot fotgjengerfelt der det er mennesker nært rundt, skal de ikke egentlig da slakke ned farten og være obs på at noen av de spaserende kanskje skal ut i fotgjengerfeltet? skjønner at det ikke er like moro og at ingen gjør slik altså, men sånn egentlig, er det ikke meningen at man skal sakke farten ved fotgjengerfelt? uansett om personene i nærheten gir tegn til å skulle krysse eller ikke? og, om jeg er sammen med barn, stopper jeg og venter til biler stopper! om andres barn står å venter, og jeg ikke har direkte dårlig tid, stopper jeg også, men jeg stopper nok litt ute i feltet og venter ikke godt inne på fortauet til noen gidder stoppe. Har jeg derimot dårlig tid og ikke har tid til å stå å blomstre til noen gidder stoppe, fordi det er barn som også skal over, så gjør jeg som jeg pleier, går langt ut og gjør mitt for at bilene stopper. Selv om jeg altså er enig i at man godt kan ta litt hensyn når det er barn der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 4. juli 2008 #10 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg bodde en stund i Irland (nå var ikke de med i undersøkelsen, men jeg ville gjettet på at de hadde havnet ca likt som Storbritania). Der hadde alle fotgjengeroverganger lys på seg. Dette gjorde dem jo veldig trygge. Problemet var bare at det var svært få av dem. Utenom fotgjengerfeltene var det veldig farlig å krysse. Jeg ble flere ganger bedt av eldre damer å hjelpe dem over veien. Så mens fotgjengerfeltene var veldig trygge, var det alt for få av dem til at statistikken ble noe bra. Nyhetene mandags morgen inneholdt som regel settningen "Og denne helgen døde X antall personer i trafikken". Norge gjør det jo ganske bra ellers. Jeg tror grunnen til at så mange dør i fotgjengerfeltene (statistisk sett), er fordi vi har mange av dem og folk faktisk bruker dem. I Norge skjer 58% av ulykkene i fotgjengerovergangene, mens i Spania er det bare 8,5%. Det sier vel heller noe om hvor mange fotgjengerfelt som finnes og hvor ofte folk bruker dem, enn hvor farlige de er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #11 Del Skrevet 4. juli 2008 Apropos dumt lagt opp fotgjengerfelt; jeg har dårlig erfaring som fotgjenger der det er en overgang uten lys mellom to kryss MED lys. Bilistene som har fått grønt i første kryss har gjerne blikket stivt festet på neste grønne lys, og overser overgangen/krysset i mellom. Et eksempel er Søndre gate i Trondheim, omtrent ved Narvesenkiosken/Nova kino. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 5. juli 2008 #12 Del Skrevet 5. juli 2008 Norge??? Noen som har prøvd å gå over fotgjengerfelt i København? Ingen biler stoppet. Vi måtte løpe over i full fart når det var et lite tomrom uten biler! Og da hadde vi hjertet i halsen. Ellers har jeg ikke merket så mye slikt i Bergen. Med unntak av ei kjerring som bare durte i vei så jeg måtte hoppe bakover. Hun så meg. Hun så meg rett i øynene mens hun tøyt med dama i passasjersetet og bare durte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå