Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino

salsera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er bare veldig dårlig til å kjevle. Jeg prøvde å kjevle noen av de første (de hardere), men de ble så mye penere med en gang jeg gikk over til den late versjonen. :fnise:

Denne farinataen ser veldig god ut. Jeg må bare sette meg ned og tolke mengdeangivelsene, temperaturen og størrelsen. Jeg klarer ikke å forestille meg noe av dette ennå. :sjenert:

Denne oppskriften som Ludovie linket til, ser også spennende ut. Kanskje jeg kan overtale samboer til å fritere :lur: , det er jeg ikke så glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst til å prøve meg på pakoras, men jeg er heller ikke noe glad i å fritere, så det har blitt med tanken hittil. Men jeg tror ikke jeg skal sette mannen på oppgaven, jeg er jo glad i leiligheten vår. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sant. Kanskje jeg bør nøye meg med å gå på indisk restaurant og heller lete etter andre og mindre farlige måter å bruke opp kikertmelet mitt på. :ler:

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Jeg har kjempelyst til å prøve meg på pakoras, men jeg er heller ikke noe glad i å fritere, så det har blitt med tanken hittil. Men jeg tror ikke jeg skal sette mannen på oppgaven, jeg er jo glad i leiligheten vår. :fnise:

:rulle:

Fritering er nifst. Men flambering er en gyser! :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rulle:

Fritering er nifst. Men flambering er en gyser! :haar:

:idesmil: Det siste kan kanskje gjøres ute på balkongen? Nå har jeg aldri hatt lyst til å flambere noe, men om jeg leser om det her inne sted, kan det fort forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:idesmil: Det siste kan kanskje gjøres ute på balkongen? Nå har jeg aldri hatt lyst til å flambere noe, men om jeg leser om det her inne sted, kan det fort forandre seg.

Man kan ikke være for langt unna varmekilden, for det man flamberer må fortsatt være ganske varmt. Vi gjør det på kjøkkenet, og flammene står himmelhøyt! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for skummelt ut. :sjenert: Sannsynligvis forblir crème brûlée det mest skumle vi lager hos oss. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal det bli en tur til London på oss, og jeg har begynt å titte litt.

Books for cooks har jeg lyst til å besøke. Det er selvsagt mulig å kjøpe alle slags kokebøker på nettt, men det er mye koseligere å bla litt i bøkene før jeg bestemmer meg. Jeg må huske å beregne nok plass (og vekt) i bagasjen til tilbaketuren.

Har noen forresten tips om gode restauranter som er åpne på søndager? Jeg har googlet vegetariske restauranter og har funnet endel fristende, men dessverre har de fleste stengt på søndager. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Books for Cooks har jeg også lyst til å besøke. :)

Jeg vet dessverre ikke av noen rene vegetarrestauranter, men jeg er veldig glad i Fairuz. Vi har spist meze der flere ganger, og da har jo svært mye vært vegetarisk (og veldig godt!), så det er neppe vanskelig å få et rent vegetarmåltid. De har mye å velge mellom, men jeg fant plutselig ikke nettsiden deres, der finnes det en mye mer omfattende meny. De ser også ut til å ha åpent søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en god ide. :) Jeg fant en hjemmeside her, men det virker ikke som om den har vært oppdatert på en stund. Både meze og set menu er det mulig å få servert vegetarisk, ser det ut til.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Da har jeg fått med meg tortillabakingen! Gøy og lese om, og noen lure tips har jeg da plukket opp. Har nemlig også prøvd meg et par ganger på rene maistortillaer, men har slitt med at deigen ikke blir smidig, kanskje varmt vann hjelper på det. Og den er jo umulig å kjevle... Jeg har derimot hatt stort heller med en blanding av hvetemel og maismel! Mye smidigere deig og lett å kjevle. Nydelig smak ble det også, så her er det den type toritllas som er blitt normalen. I tillegg holder faktisk deigen seg et par dager i kjøleskap, så deigrester har hatt gleden av å bli brukt til italienske piadinas. :)

Og angående kokebokbutikker. Jeg var for et par helger siden i Amsterdam og da kom vi over et bruktbokloppemarked i en hall der hver hadde en lite lagerrom med bøker. Kjempegøy, men mannen ble dypt fortvilet da jeg fant en egen bruktbokstand med kun kokebøker. Fra gulv til tak med kokebøker.. O'jubel.... :fnise: Desverre ble det ikke kjøpt noe fordi jeg ikke hadde kontanter og jeg klarte heller ikke å bestemme meg for hvilken bok jeg hadde mest lyst på..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres også interessant ut. :) Bruker du da halvparten av hver meltype?

Kokebøker er skumle saker. :sjenert: Jeg kommer nok til å unne meg et par stykker hvis jeg kommer meg til Books for Cooks, så jeg får forsøke å holde meg unna andre kokebøker fram til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg brukte 1/3 maismel til 2/3 hvetemel, men jeg skal bruke halvt om halvt neste gang. Det skal ikke så mye hvetemel til for å få en deig som er lettere å jobbe med. :) Det er forresten nydelig å tilsette tørkede urter i deigen eller andre krydder. Gir mye smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi var nettopp en tur i London. Vegetarmathimmelen!! På en vanlig pub serverte de en fantastisk kikertburger. Gjett om jeg var overraska :) Så om du ikke finner rene vegetarrestauranter som har åpent på søndagen, så er det bra med veggismat på andre restauranter også. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder alt til å dra! Hvis vi får til å reise når vi håper det, har vi noe å feire den søndagen. Derfor leter jeg etter et hyggelig sted som har åpent på søndager. Ellers kommer vi nok til å spise på forskjellige steder, sikkert også på vanlig pub. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...