salsera Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #241 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg trodde et øyeblikk helt seriøst at du hadde tenkt å lage småkaker med hakket sopp i. Samboeren min forestilte seg også mye rart da jeg fortalte ham om oppskriften jeg hadde funnet. Jeg burde være fornuftig og jobbe, men jeg har innvilget meg selv en tidlig lunsjpause og sitter og tenker på hva jeg skal lage i helga. Vi får besøk, og valget står mellom å lage diverse småretter og sette alt på bordet og å lage en treretters middag. Idemylding: Tomatsuppe Sigara böregi aubergine-timbales-with-goats-cheese Smoky aubergine timbales hjemmelaget pasta, farget med rødbeter eller safran. Kanskje som ravioli, men med hvilket fyll? fortsettelse følger Endret 28. januar 2009 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #242 Del Skrevet 29. januar 2009 I løpet av dagen dukket det opp flere ideer. Idemylding: Tomatsuppe Sigara böregi aubergine-timbales-with-goats-cheese Smoky aubergine timbales hjemmelaget pasta, farget med rødbeter eller safran. Kanskje som ravioli, men med hvilket fyll? Fyllt sopp Tomater fyllt med risotto, servert på spinat. Fyllt gresskar (igjen) Linsesalat, halloumi og ovnsbakte rødbeter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 29. januar 2009 #243 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er en tråd her inne et sted om hvor kjedelig det må være å være vegetarianer. Jeg klarer ikke å ta slike tråder alvorlig for jeg forstår ikke helt hvorfor de startes. Hvorfor gidder folk å legge seg borti hva andre spiser? Jeg tror jeg har nevnt en gang at jeg vokste opp med utrolig kjedelig og traust norsk mat. Alltid kokte poteter. Alltid enten brun eller hvit saus. Til avveksling smeltet smør. Som regel en frossen grønnsaksblanding. Kanskje kålrotstappe eller gulrøtter. Kjøtt eller fisk, enten et stykke eller i en aller annen bearbeidet form. Det er den maten jeg forbinder med alles-etere, selv om jeg etterhvert har oppdaget at noen av dere/dem har et adskillig mye bedre og mer spennende kosthold. Hvis man kan dømme ut fra det som skrives på matforumet, spiser vegetarianere atskillig mye bedre mat enn andre. I løpet av dagen dukket det opp flere ideer. Idemylding: Tomatsuppe Sigara böregi aubergine-timbales-with-goats-cheese Smoky aubergine timbales hjemmelaget pasta, farget med rødbeter eller safran. Kanskje som ravioli, men med hvilket fyll? Fyllt sopp Tomater fyllt med risotto, servert på spinat. Fyllt gresskar (igjen) Linsesalat, halloumi og ovnsbakte rødbeter Nam! Forslag til raviolifyll: - Stekt sopp pluss eventuelt oppbløtt tørket sopp, hvitløk og urter og muligens litt fløte, kjørt til puré - Dampet mangold og ost (kanskje peccorino romano eller parmesan), muligens lurt å tilsette brødsmuler i og med at mangolden vil gi fra seg litt væske De over passer muligens ikke så bra sammen med rødbeter eller safran. Hva med: - Grillet paprka og chèvre - Fennikel kokt i appelsinsaft og deretter kjørt til en litt grov puré Ellers har jeg veldig lyst til å prøve dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #244 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg ender med diverse småretter denne gangen. Fordeigen til ciabatta står ferdig på kjøkkenet, og nå skriver jeg handleliste og forsøker å begrense meg på hvor mye jeg skal lage. Sigara böregi har samboer bestilt, jeg lager sikkert valnøttdipp og hommus, kanskje noen tofuboller, fyllt sopp, en puylinsesalat og en vanlig salat? Hjemmelaget middag måtte utgå i dag. Derfor smaker det nå eksta godt med en blandet grønn salat med noen tomater og litt paprika til sen kvelds. Som dressing ble det litt balsamico og macadamiaolje, salt og pepper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 29. januar 2009 #245 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg synes rettene dine høres fantastiske ut! Ang. sopp og kake så har jeg faktisk sett servert kake med sopp og bærcoulis (ja, til dessert! ) på en ellers god restaurant. Forsøk på et slags El Bulli-stunt? Uansett, iflg informerte kilder smakte det, som ventet... vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsikke Skrevet 29. januar 2009 #246 Del Skrevet 29. januar 2009 *Abonnere* Trodde jeg hadde vært innom her å lagt igjen en hilsen før men det hadde jeg visst ikke. Du lager så utrolig mye god mat! Imponerende at du lager alt fra bunnen og!! Må følge med her og prøve noen av rettene dine av og til, merker at vi trenger litt variasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #247 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg synes rettene dine høres fantastiske ut! Ang. sopp og kake så har jeg faktisk sett servert kake med sopp og bærcoulis (ja, til dessert! ) på en ellers god restaurant. Forsøk på et slags El Bulli-stunt? Uansett, iflg informerte kilder smakte det, som ventet... vondt. Jeg gleder meg til å begynne med matlagingen i dag. Det er koselig å lage mat til flere. Sopp i småkaker høres virkelig grusomt ut, så det skal jeg ikke prøve meg på. *Abonnere* Trodde jeg hadde vært innom her å lagt igjen en hilsen før men det hadde jeg visst ikke. Du lager så utrolig mye god mat! Imponerende at du lager alt fra bunnen og!! Må følge med her og prøve noen av rettene dine av og til, merker at vi trenger litt variasjon. Så hyggelig å se deg igjen. Du er visst ikke så ofte på KG mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #248 Del Skrevet 31. januar 2009 Det ble en veldig koselig kveld i går. Jeg endte til slutt med å lage ciabatta, hummus, valnøttkrem med paprika, tofuboller smakt til med rød pesto, puylinsesalat med persille pg rødløk, empanadillas fylt med røde bønner, rødløk, paprika, tomat, chipotle og spisskummen, sigara böregi fylt med feta og persille, kalamataoliven, fylt sopp og minispyd med cherrytomater, mozzarella og basilikum. I dag blir det lite matlaging: Vi har spist rester i hele dag, så senere blir det bare en salat og ferskt grovbrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsikke Skrevet 1. februar 2009 #249 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Å, den maten hørtes helt nydelig ut! Kan jeg også komme på besøk? Ble kjempesulten nå! Har ikke vært så mye på KG i det siste nei, må innrømme at facebook er det som det går mest tid til når jeg har vært på nettet i det siste, men har planer om å bli litt mer aktiv på KG igjen Kjekt å "se" deg igjen her - skal definitivt følge med her i dagboken din og teste ut noen matretter Endret 1. februar 2009 av Solsikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #250 Del Skrevet 1. februar 2009 Bare kom, men si fra så jeg får ryddet først. Det går litt opp og ned med matlaging hos oss, men det er koselig å lage til litt når man får besøk I dag ble det bare en enorm porsjon med lasagne, så endel havner i fryseren til travle dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 11. februar 2009 #251 Del Skrevet 11. februar 2009 Travelt opptatt for tida, salsera? Kom snart tilbake, da. Jeg tror jeg har nevnt en gang at jeg vokste opp med utrolig kjedelig og traust norsk mat. Alltid kokte poteter. Alltid enten brun eller hvit saus. Til avveksling smeltet smør. Som regel en frossen grønnsaksblanding. Kanskje kålrotstappe eller gulrøtter. Kjøtt eller fisk, enten et stykke eller i en aller annen bearbeidet form. Jeg laget akkurat sånn mat i går - medisterkaker i brun saus med kokte poteter, kålstuing, erter og tyttebærsyltetøy. Det som slo meg var hvor mye arbeid det er! Selv om jeg (selvfølgelig ) laget alt fra bunnen av, var det ikke mer jobb enn om jeg skulle ha brukt diverse ferdigmatprodukter, for vi hadde medisterkaker og oksekraft i fryseren, og det å lage brun saus fra bunnen er neppe mer arbeidskrevende enn å bruke pose. Det var litt komplisert å skulle time alt dette, for ikke å snakke om hvor mye oppvask det ble! Jeg er forbauset over at folk som ikke liker å bruke tid på kjøkkenet lager sånn mat i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #252 Del Skrevet 13. februar 2009 Det er vel en vanesak. Jeg merker at flere av mine (litt eldre) slektninger synes det er veldig skummelt med mat de ikke kjenner. Noen kan nødes til å smake nye ting, men selv om de synes det er veldig godt og spiser med god appetitt når de først har tatt første biten (dette gjelder ikke bare vegetarmaten min ), så tør de aldri forsøke å lage det hjemme. For tiden er det litt hektisk, ja. Jeg har ikke hatt så mye overskudd til andre ting i det siste. Det er endel forandringer på gang og det sluker mye av energien min. Denne uka har det til og med gått ut over matlagingen , men heldigvis har samboeren min sørget for at det har blitt mat på oss. Det er litt rart å tenke på at han for noen år siden knapt kunne koke egg, og nå disker han opp med channa masala, ris og blomkål, lasagne og enchiladas. Før jeg glemmer det, må jeg notere noen matideer. Jeg har lyst til å lage ravioli med fyll av chevre, squash og valnøtter. Jeg har lyst til å prøve meg på maistortillas (Eurydike: har du en oppkrift?) og jeg har lyst på ostefondue. Det er noe jeg spiser veldig sjelden, men nå som det er så kaldt, har jeg fått lyst på det. Forhåpentligvis husker jeg å lage det før det blir varmere igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #253 Del Skrevet 13. februar 2009 Canneloni er det også lenge siden vi har hatt. Jordskokkgrateng har jeg også lyst på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 13. februar 2009 #254 Del Skrevet 13. februar 2009 Før jeg glemmer det, må jeg notere noen matideer. Jeg har lyst til å lage ravioli med fyll av chevre, squash og valnøtter. Jeg har lyst til å prøve meg på maistortillas (Eurydike: har du en oppkrift?) og jeg har lyst på ostefondue. Det er noe jeg spiser veldig sjelden, men nå som det er så kaldt, har jeg fått lyst på det. Forhåpentligvis husker jeg å lage det før det blir varmere igjen. Ikke egentlig - mitt beste tips er å følge oppskriften på pakken (masa harina, vann, salt), samt kjevle ut leivene mellom plastfolie. Trikset er å finne rett balanse mellom vann og mel, sånn at de blir mulige å kjevle, men uten å falle fra hverandre. Det er ikke så lett, har jeg erfart. Har du forresten gode tips til fylte paprika? Jeg skal lage det i dag, uten oppskrift (jf den vanlige middagstråden). Pleier du feks å bake de halve paprikaene litt først før du fyller dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #255 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg liker paprikaene best når de er litt faste, så jeg pleier ikke å bake dem først. Noen ganger deler jeg dem i to, andre ganger skjærer jeg bare av dem toppen. Fyll virker det som om du har bestemt deg for? Det høres veldig godt ut. Ellers har jeg brukt hirse som fyll endel ganger. Det er jeg ikke flink nok til å bruke ellers, men som fyll i grønnsaker synes jeg det passer bra. Polenta eller risottorester er også godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 13. februar 2009 #256 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg liker paprikaene best når de er litt faste, så jeg pleier ikke å bake dem først. Noen ganger deler jeg dem i to, andre ganger skjærer jeg bare av dem toppen. Fyll virker det som om du har bestemt deg for? Det høres veldig godt ut. Ellers har jeg brukt hirse som fyll endel ganger. Det er jeg ikke flink nok til å bruke ellers, men som fyll i grønnsaker synes jeg det passer bra. Polenta eller risottorester er også godt. Takk for svar! Fyllet er bestemt, ja, litt tilfeldig ut ifra hva jeg har i skapet. Men jeg håper og tror at det skal bli godt, og gleder meg faktisk ganske mye til middag. Hadde jeg planlagt bedre kunne jeg brukt rester av byggryn fra tirsdag - jeg hadde lagt litt for mye i vann til en suppe, og de ligger der ennå, så nå regner jeg med det er litt for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #257 Del Skrevet 15. februar 2009 Eurydike, hvordan ble paprikaene? I går laget vi ostefondue. Jeg kom over denne siden og lot meg inspirere. Nå står det et brett med empanadas i ovnen. Det ble såpass mange at vi har til lunsj i morgen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 15. februar 2009 #258 Del Skrevet 15. februar 2009 Herlig med ordentlig lunsj! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 15. februar 2009 #259 Del Skrevet 15. februar 2009 Eurydike, hvordan ble paprikaene? De ble kjempegode! Det viste seg at vi ved en feil hadde kjøpt hel bulgur, altså korn som ikke var knuste, men det var muligens bare en fordel, ved at fyllet ble litt mindre grøtete. Jeg surret løk sammen med allehånde, kanel og litt malt safran, hadde i bulgur og vann og lot koke 12 min. Rosiner og hakkede soltørkede aprikoser i etter 5 min. Forstekte samtidig paprikahalvdelene i ovnen noen min, og helte ut væsken som samlet seg i dem. Blandet ristede pinjekjerner, hakket dill og persille og fetaterninger i bulguren, og fylte i paprikaene, og så inn i ovnen ca 15 min. Sitronbåter og grønn salat ved siden av. (Rester av fyllet hadde jeg til lunsj neste dag). Dessuten hadde vi pitabrød, hummus og oliven til forrett, og en ok og ikke for tung Côtes du Rhône å drikke til. Super mat på en fredagskveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #260 Del Skrevet 16. februar 2009 Det høres godt ut. Samboeren min har vært flink og fylt masa harina om på et glass. Dessverre betyr det at eventuelle oppskrifter som sto på pakken, har havnet i søpla. Jeg fant en oppskrift med 450 g masa harina, 300 g hett vann og 1/2 ts salt, høres det riktig ut? Jeg tror jeg venter til neste helg med å prøve, det er ikke så mye tid til eksperimenter denne uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå