Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino

salsera

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli tomt for brød i fryseren, så i helga må jeg bake et nytt lager. I tillegg til vanlig grovbrød, overveier jeg å bake dette. Det er også lenge siden vi har hatt boller. Hvis vi har nok mel, er fastelavn kanskje en fin unnskyldning til å bake noen. Det kommer også litt an på arbeidslysten og plass i fryseren. For noen år siden ønsket jeg med fryseskap. Den gangen hadde jeg bare en bitteliten fryseboks i et bittelite kjøleskap. Nå har jeg kombiskap og ønsker meg fryser. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner å bli tomt for brød i fryseren, så i helga må jeg bake et nytt lager. I tillegg til vanlig grovbrød, overveier jeg å bake dette. Det er også lenge siden vi har hatt boller. Hvis vi har nok mel, er fastelavn kanskje en fin unnskyldning til å bake noen. Det kommer også litt an på arbeidslysten og plass i fryseren. For noen år siden ønsket jeg med fryseskap. Den gangen hadde jeg bare en bitteliten fryseboks i et bittelite kjøleskap. Nå har jeg kombiskap og ønsker meg fryser. :sjenert:

Det brødet så interessant ut - jeg henfaller ofte til bakst uten gjær pga et gammelt kompleks. Fortell gjerne hvordan det blir om du forsøker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom jeg ikke lenger enn til å bake vanlige brød, men jeg håper jeg får testet det snart. Jeg har i alle fall kjøpt inn nok mel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gresskarpizzaen synes jeg ser interessant ut - fortell gjerne hvordan det går hvis du prøver den, salsera! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne har jeg også merket meg. :) Suppen så også veldig god ut.

Jeg tror den kanskje havner på neste ukes meny. :)

Den gresskarpizzaen synes jeg ser interessant ut - fortell gjerne hvordan det går hvis du prøver den, salsera! :)

Jeg har veldig lyst til å teste den. Jeg hadde tenkt å stikke innom en butikk for å se om de hadde gresskar i dag, men jeg rakk det ikke. Samboeren min sier ikke nei til pizza, så selv om vi hadde det denne uka, er det godt mulig det blir en neste uke også. Jeg gleder meg alt til å se hva de har på butikken(e) i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå poster jeg dagens middag for fjerde gang. :fnise: Vi har hatt maistortillas, bønnestuing (røde bønner, løk, chipotle, paprika, tomat), pico de gallo og guacamole. En venn har også spist sammen med oss, og han skrøyt maten opp i skyene og begynte å drømme om å åpne vegetarrestaurant. Han er en stor kjøttspiser, så det forslaget forbauset meg litt. :ler:

Til jul tror jeg at jeg må ønske meg en takke. Den kan sikkert brukes til både sveler, lefser, chapati og tortillas. Dagens middag var egentlig rask å lage, men stekingen av tortillaene tok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk han som ville åpne den. :ler: Men han ville ha et par oppskrifter og gjerne litt hjelp.

Jeg fikk tak i tørket chipotle på Ultra (takk for tipset!), og jeg fant også bokser med chipotle på en innvandrerbutikk på Grønland. Det var en slik boks jeg åpnet i dag. Resten har jeg fryst i passe porsjoner. :)

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi indisk mat. :rødme: Det var lenge siden sist, men i dag ble det rødbetecurry, tarka dal, ris, agurkaraita og chapati. Enda en gang ønsket jeg meg takke, for stekingen av chapatiene var det mest arbeidskrevende med det hele. Resultatet ble bra, og det ble rikelig med rester i nok til lunsj i morgen. :) Det passer bra, for det blir sen middag i morgen.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise:

Rødbetecurry er knallgodt - jeg har planer om å lage det neste helg - en skikkelig liten indisk vegetarfest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god ide. Jeg gleder meg til å lese mer om den festen. :)

I dag laget samboeren min gresskarpizza. Den ble veldig god. :) Unntaksvis brukte vi en lys pizzadeig, og i tillegg til det som sto i oppskriften brukte han bittelitt revet ost for å forhindre at fyllet falt av pizzaen.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag laget samboeren min gresskarpizza. Den ble veldig god. :) Unntaksvis brukte vi en lys pizzadeig, og i tillegg til det som sto i oppskriften brukte han bittelitt revet ost for å forhindre at fyllet falt av pizzaen.

Vi skal ha den i morgen eller torsdag! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha den i morgen eller torsdag! :hoppe:

Jeg gleder meg til å få vite hva du syns om den. :)

I dag måtte jeg forandre middagsplanene litt. Tomatsuppe blir det, men natronbrødet med gulrot og yoghurt må jeg vente med til en annen gang. Jeg hadde glemt å sjekke at vi hadde alle ingrediensene før jeg kom hjem. I stedet har jeg satt en deig til burgerbrød, inspirert av Eurydikes oppskrift. Jeg byttet ut melken med kesam og brukte litt mer speltmel. Nå skal vi ført spise suppe, og så blir det bønneburgere om en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vi hadde planlagt khicheri, men oppdaget etter at ris og linser var lagt i bløt at vi ikke hadde ingefær allikevel. Vi lager den dermed uten ingefær, selv om jeg synes at ingefær generelt er en veldig viktig ingrediens i slike retter. Det er vel ingen vits i å erstatte det med malt ingefær skulle jeg tro - det er jo så annerledes på smak. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klø: Har du linket til den oppskriften før? Den så kjent ut. Jeg hadde sikkert irritert meg over meg selv og endt opp med å ha i litt malt ingefær og håpet at det ble bedre slik enn uten helt uten ingefær. :ler: Hva endte du opp med å gjøre?

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jepp, jeg linket til den for et par dager siden. Hos Nilma, tror jeg. :)

Vi endte opp med å lage den helt uten ingefær. Det ble godt det også, til tross for at det manglet en dimensjon. For øvrig synes jeg at den lukter slik som jeg innbiller meg at folk som klager over utlendinger i oppgangen er oppgitt over. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Bare den beskrivelsen gjør at jeg får lyst til å teste oppskriften.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Om noen timer hadde jeg tenkt å få unna ukehandelen, men jeg er særdeles uinspirert for tiden og har ennå ikke fått skrevet ukemeny og handleliste. :(

Jeg tror det blir en lasagne med squash og ricotta en dag.

Vi har også en brokkoli som vi må spise snart.

Vi trenger en fristende gryterett som kan lages på forhånd og varmes opp i flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...