Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino

salsera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt sikker. :ler: Jeg strevde noe fryktelig med deigen, og utålmodig som jeg er, tilsatte jeg etterhvert ganske så mye mel da jeg kjevlet ut lefsene. Gode ble de med mer mel også. :) Likevel var det en helt annen smak på dem enn de lefsene jeg husker en gammel slektning pleide å lage. Hun døde for mange år siden og den gangen tenkte jeg ikke på å sikre meg lefseoppskrifter. :tristbla: Disse lignet litt på julekakemenn, det tror jeg ikke hennes gjorde. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker. :ler:
:ler:

Er du sikker på at det var mørlefser slektningen din laget? Men uansett kan jeg ikke helt se for meg at disse lefsene ligner på kakemenn, med mindre du hadde veldig mye ekstra mel i, da. Lefsene skal jo bli helt myke, det er da ikke kakemenn? :klø: (Nå har ikke jeg noen tradisjon for kakemenn, men jeg innbiller meg at de er en god del "hardere" - mulig jeg husker feil, lenge siden jeg har smakt.)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var mørlefser? Jeg er ikke helt sikker på hva hun kalte dem, jeg har bare tenkt på dem som lefser. Tykke lefser. Men hennes var mer kompakte (derfor våget jeg å tilsette mer mel), men stort mer husker jeg ikke. Kakemenn er hardere, det stemmer, men det var noe med smaken som fikk både samboer og meg til å tenke på kakemenn. Det er godt mulig jeg gjorde noe helt galt også. Som sagt så var smaken veldig god, det ble bare annerledes enn hva jeg hadde forventet. :)

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var mørlefser? Jeg er ikke helt sikker på hva hun kalte dem, jeg har bare tenkt på dem som lefser. Tykke lefser. Men hennes var mer kompakte (derfor våget jeg å tilsette mer mel), men stort mer husker jeg ikke.
Det er nettopp det at de er ganske lette jeg liker så godt med disse mørlefsene, men det finnes jo mange ulike oppskrifter på mørlefser, så det kan jo godt hende hennes bare var litt annerledes. :)

Kakemannassosiasjonene kan kanskje skyldes at det er hjortesalt i begge deler, det gir jo en litt spesiell ettersmak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

• 3 uker senere...

Oj, nå er det visst lenge siden jeg har vært innom. Før jul var det ganske hektisk her og i julen og over nyttår var vi ikke hjemme hos oss selv. Da vi kom hjem igjen, ble det igjen ganske hektisk, men tror jeg det blir vanlig hverdag en stund framover. Kanskje jeg blir litt flinkere til å skrive her inne.

På et av stedene vi var i juleferien, hadde vi ikke stekeovn, så jeg merker at ukemenyen min denne gangen bærer preg over at jeg har savnet stekeovn. :ler:

På kjøkkenet ligger det noen fristende søtpoteter som jeg har lyst til å bake i stekeovnen, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal servere dem med. Helst vil jeg ha noe uten ost, men når jeg tenker på en ingrediens jeg ikke vil ha i en rett, kommer jeg bare på retter med den ingrediensen. :murvegg: F.eks. fyll av kesam og feta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type sukker bruker dere forresten på toppen av crème brûlée? I den oppskriften jeg bruker, står det at man skal bruke brunt sukker. Vi hadde en porsjon til overs, så dagen etter testet vi med melis. Det var mye lettere å få karamellen jevn med melis. Jeg tror jeg må se om jeg finner et finere brunt sukker. Mitt er ganske grovt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salsera! :hoppe:

På kjøkkenet ligger det noen fristende søtpoteter som jeg har lyst til å bake i stekeovnen, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal servere dem med. Helst vil jeg ha noe uten ost, men når jeg tenker på en ingrediens jeg ikke vil ha i en rett, kommer jeg bare på retter med den ingrediensen. :murvegg: F.eks. fyll av kesam og feta.
Jeg har også lyst på søtpoteter, det eneste jeg vet er at jeg har lyst til å ovnsbake dem med røkt paprika; det har jeg nemlig gjort med stort hell medgulrøtter noen ganger i det siste, så jeg innbiller meg at det må være veldig godt med søtpoteter. Jeg må bare finne ut hva jeg kan ha til.

Hvilken type sukker bruker dere forresten på toppen av crème brûlée? I den oppskriften jeg bruker, står det at man skal bruke brunt sukker. Vi hadde en porsjon til overs, så dagen etter testet vi med melis. Det var mye lettere å få karamellen jevn med melis. Jeg tror jeg må se om jeg finner et finere brunt sukker. Mitt er ganske grovt.
Jeg bruker helt vanlig sukker, men når du sier det er det sikkert enda bedre med brunt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotetene ligger fortsatt og venter på å bli spist opp. Da jeg skulle lage middag i går, oppdaget jeg at rødbetene begynte å bli myke, så torsdagsmiddagen ble til tirsdagsmiddag. Jeg har fortsatt ikke klart å bli kvitt osten i søtpotetmiddagen, men jeg tror jeg vil lage en slags "strudel" fylt med søtpoteter og litt feta. Jeg har lenge hatt lyst til å forsøke meg på en "strudel"og jeg har en pakke filodeig i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gjøre noen flere forsøk framover. :)

I kveld ble jeg sittende og bla i noen kokebøker. Bl.a. så jeg en oppkrift på marmorerte egg. De så veldig fine ut, men jeg kan ikke skjønne at de skal koke så lenge? :klø: Først skulle de kokes en halv time i løkvann. Deretter skulle man knuse skallet lett med en skje, og så skulle de ligge i vann rundt kokepunktet 5-6 timer til. Tar det virkelig så lang tid? Hvordn smaker egg som har vært kokt så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
I kveld ble jeg sittende og bla i noen kokebøker. Bl.a. så jeg en oppkrift på marmorerte egg. De så veldig fine ut, men jeg kan ikke skjønne at de skal koke så lenge? :klø: Først skulle de kokes en halv time i løkvann. Deretter skulle man knuse skallet lett med en skje, og så skulle de ligge i vann rundt kokepunktet 5-6 timer til. Tar det virkelig så lang tid? Hvordn smaker egg som har vært kokt så lenge?

Det har jeg også lurt på. Men det går jo an å prøve og se?

God morgen, forresten! :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd her inne et sted om hvor kjedelig det må være å være vegetarianer. Jeg klarer ikke å ta slike tråder alvorlig for jeg forstår ikke helt hvorfor de startes. Hvorfor gidder folk å legge seg borti hva andre spiser?

Jeg tror jeg har nevnt en gang at jeg vokste opp med utrolig kjedelig og traust norsk mat. Alltid kokte poteter. Alltid enten brun eller hvit saus. Til avveksling smeltet smør. Som regel en frossen grønnsaksblanding. Kanskje kålrotstappe eller gulrøtter. Kjøtt eller fisk, enten et stykke eller i en aller annen bearbeidet form. Det er den maten jeg forbinder med alles-etere, selv om jeg etterhvert har oppdaget at noen av dere/dem har et adskillig mye bedre og mer spennende kosthold. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen har nettopp begynt og jeg lengter alt etter at klokka skal bli 11 om kvelden og jeg kan legge meg. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en fin oversikt over ulike fettyper og makstemperaturer. :)

smør ca. 175 °C

jordnøttolje 200–235 °C

kokosfett 185–205 °C

margarin ca. 175 °C

olivenolje 230 °C

extra virgin olivenolje 130–180 °C

palmeolje ca. 220 °C

soyaolje 234 °C

solsikkeolje 210–225 °C

Dessverre manglet rapsolje i oversikten, men andre steder har jeg lest mellom 130 og 200. :klø:

Weizenkeimöl ca. 135 °C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig med rolig søndag. :) Nå sitter jeg og koser meg med en kopp kaffe og titter på diverse oppskrifter. Igjen har jeg havnet inne på Binnur's Turkish Cookbook, hvor jeg bl.a. har funnet en oppskrift på børek med linser. I den benyttes det "red pepper paste". I tillegg fant jeg en morsom oppskrift på sopp-småkaker. De fikk jeg lyst til å prøve, men det blir nok en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...