salsera Skrevet 16. november 2008 Forfatter #201 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Paellaen ble veldig god, men neste gang kommer jeg nok til å være mer rundhåndet både med safran, pimentón og væske. Jeg måtte tilsette litt mer væske på slutten av steketiden. I dag brukte jeg bare vin og vann, men kraft hadde nok vært bedre. Konsistensen var i det minste helt riktig og samboer var svært fornøyd. Endret 16. november 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 18. november 2008 Forfatter #202 Del Skrevet 18. november 2008 I går ble det empanadas. Vi forsøkte igjen en ny oppskrift på deig, og denne ble jeg fornøyd med. Dessverre hadde jeg ikke nok maismel til å følge oppskriften, så jeg fusket med sammalt hvete, men resultatet ble bra. Nå må jeg bare huske å kjøpe maismel, så jeg får testet hvordan deigen blir med mer maismel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest misa Skrevet 18. november 2008 #203 Del Skrevet 18. november 2008 Har du oppskrift å dele? Jeg prøvde meg på bønnestuing i går. Brukte hvite bønner (bløtlagt over natten, kokt møre i ca én time), limesaft, god olivenolje, avocado og krydder. Ble for tørr og skulle vært jevnet med mer avocado, tror den hadde blitt veldig god da! Har også laget stuing av garbanzobønner (er dette det samme som kikerter?) og limesaft, og det er nyyyydelig. -misa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 19. november 2008 Forfatter #204 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Empanadasdeigen var enkel: 2 dl maismel 2,5 dl hvetemel 75 g smør/margarin 2 dl melk 1/2 ts salt 1 ts bakepulver Den ble for løs, så jeg tilsatte mer hvetemel. Jeg hadde som sagt ikke nok maismel, så jeg brukte også endel sammalt hvete. Fyllet har jeg ikke noen oppskrift på, det ble laget av det som befant seg i (kjøle)skapet: en boks røde bønner, en liten aubergine, en rød paprika, rødløk, hvitløk, tomat, chili, spisskummen og koriander Bønestuingen din høres god ut. Jeg har ikke prøvd å blande bønner og avocado sammen i en stuing ennå, men det bør jeg kanskje prøve snart? Garbanzobønner er kikerter. Jeg forstår ikke helt hvorfor de av og til kalles garbanzobønner når vi har det norske ordet kikerter. På spansk heter de garbanzos. Endret 19. november 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest misa Skrevet 19. november 2008 #205 Del Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for oppskriften salsera! Gleder meg til å prøve den. Heretter skal jeg si kikerter. Det står kanskje garbanzo på boksen fordi det er S&W. Bønnestuingen trenger litt jobb før den blir ordentlig god. Den største utfordringen med bønner, etter min mening, er å unngå at de blir for tørre. Avocado som er så fet, er derfor glimrende å blande med, fant jeg ut. Det er det som er så fint med å improvisere ut fra det man har i (kjøle)skapet! Jeg skal også prøve stuing av kikerter og avocado, kan tenke meg at det også blir godt. Også må man jo ha i litt god olivenolje, og lime- eller sitronsaft. Jeg har forresten begynt i ny jobb, og kantinen der er en vegetarianers våte drøm. Nå er jeg riktignok ikke vegetarianer, men spiser bare linser, kikerter, gresk salat, fetaost, couscous (denne er litt merkelig, de har blandet couscous med gulrot og aspargesbønner og paprika , men nydelig er det) osv. til lunsj! -misa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 19. november 2008 #206 Del Skrevet 19. november 2008 Chickpeas: Britisk. Garbanzo beans (og ceci beans): Amerikansk. Jeg har fryktelig lyst til å prøve tomatpaellaen, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 19. november 2008 #207 Del Skrevet 19. november 2008 Chickpeas: Britisk. Garbanzo beans (og ceci beans): Amerikansk. Jeg har fryktelig lyst til å prøve tomatpaellaen, forresten. Og på fransk pois chiches. Noe som høres ut som skikkelig stilige erter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 20. november 2008 Forfatter #208 Del Skrevet 20. november 2008 Ceci heter det på italiensk. De amerikanske betegnelsene gjenspeiler kanskje hvilke grupper som brukte mest kikerter i matlagingen? Gratulerer med ny jobb, misa! Det må være deilig å ha en god kantine. Ludovie, jeg vil gjerne høre hva du synes om paellaen og hva du forandrer på. Eurydike, de er jo stilige. Jeg skal snart spise lunsj. I dag jobber jeg hjemmefra, så jeg har rødbeter i ovnen. I kjøleskapet står resten av puylinsesalaten fra i går og resten av halloumien skal snart havne i pannen. Jeg gleder meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 #209 Del Skrevet 25. november 2008 Etterlyste ikke du mørlefseoppskrift for litt siden? Jeg har lagt ut i boken min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. november 2008 #210 Del Skrevet 25. november 2008 Etterlyste ikke du mørlefseoppskrift for litt siden? Jeg har lagt ut i boken min. En drøm å kjevle ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 #211 Del Skrevet 25. november 2008 En drøm å kjevle ut! Snavla pårei! :slåss: Men den er visstnok det, når den bare får hvilt seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. november 2008 #212 Del Skrevet 25. november 2008 Snavla pårei! :slåss: Men den er visstnok det, når den bare får hvilt seg. Den er bare litt sliten, og orker ikke bli kjevlet på akkurat nå. Og au. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 28. november 2008 Forfatter #213 Del Skrevet 28. november 2008 Etterlyste ikke du mørlefseoppskrift for litt siden? Jeg har lagt ut i boken min. Takk! Jeg så det er en av de skumle koppeoppskriftene. Hvor mange lefser ble det? En drøm å kjevle ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. november 2008 #214 Del Skrevet 28. november 2008 Takk! Jeg så det er en av de skumle koppeoppskriftene. Hvor mange lefser ble det?Jeg lagde halv porsjon og fikk ti lefser. Koppeoppskrifter er skumle, ja. Som sagt regnet jeg en kopp som 2,5 dl, det var nok litt i meste laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 28. november 2008 Forfatter #215 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Jeg lagde halv porsjon og fikk ti lefser. Koppeoppskrifter er skumle, ja. Som sagt regnet jeg en kopp som 2,5 dl, det var nok litt i meste laget. Tror du 2 dl holder? Denne oppskriften er litt mindre skummel enn slike oppskrifter med "mel til passende deig", en slik oppskrift bommet jeg kraftig på mengden på en gang. Venner og naboer ble i det minste glade. Endret 28. november 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. november 2008 #216 Del Skrevet 28. november 2008 Kan hende 2 dl holder, neppe noe særlig mer i hvert fall. Vær obs på at deigen blir temmelig tynn når du først lager den, det er ikke feil, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 29. november 2008 Forfatter #217 Del Skrevet 29. november 2008 Takk for advarselen. Jeg hadde sikkert kommet til å ta i altfor mye mel om du ikke hadde sagt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. november 2008 #218 Del Skrevet 29. november 2008 Kan hende 2 dl holder, neppe noe særlig mer i hvert fall. Vær obs på at deigen blir temmelig tynn når du først lager den, det er ikke feil, altså. Jeg snakket med mamma i går, og hun sa at koppene hun bruker tar ganske nøyaktig 2 dl. Takk for advarselen. Jeg hadde sikkert kommet til å ta i altfor mye mel om du ikke hadde sagt det. Deigen ser temmelig suppete ut før den får kjølt seg, så det er greit å være klar over, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 29. november 2008 Forfatter #219 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Nå har jeg alle ingrediensene. Dessverre er jeg litt trøtt etter den sene middagen, så jeg vet ikke helt om jeg orker å begynne med lefsedeig i dag. Vi har laget søtpotetgnocchi i dag. Det ble veldig godt, men det var mektig. Jeg var redd for å bruke for mye mel og å arbeide for mye med deigen, så jeg tror jeg heller gjorde det motsatte. Deigen ble litt vel klissete å arbeide med, men resultatet ble likevel bra. Etter at jeg hadde kokt dem, la jeg dem i en form og fordelte litt salviesmør over. Så fikk de seg noen minutter under grillen i stekeovnen,. Vi serverte dem med litt parmesan drysset over. Samboeren min strålte mens han spiste , han elsker gnocchi. Endret 29. november 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 30. november 2008 Forfatter #220 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg satte lefsedeig før frokost, så jeg håper det går greit å kjevle dem ut i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå