Gå til innhold

Gjennom motgang til stjernene

stjernekyss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.. Leste igjenom dagboken din!

Vil gi deg en klem :klem:

Er sikker på at alt vil ordne seg til slutt..

Fikk ikke helt med meg om du hadde begynt gå til psykolog/ psykiater?

Tror det kanskje hadde vært lurt, for å få nytt perspektiv på ting. Kanskje du kan kontakte bedriftshelsetjenesten der du jobber?

Jeg er litt i samme situasjon som du var for ett år siden, et vondt brudd..

Synes det er rart at noen mennensker (mannen din og mannen min) kan ødelegge så mye.. Uten å føle en dritt! Gjøre ting på den værste måten..

Men det får bare være dem om det.. En dag vil de sikkert møte seg selv i døra.

Håper du får en fin dag!

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :klem:

Joda, etter jeg overlevde frontkollisjonen begynte jeg hos psykolog. Jeg er fortsatt fulltidssykemeldt, med kroniske smerter og har mistet hukommelsen + eksekutive funksjoner.

Jeg tenker ikke noe særlig på eksmannen min lenger. Å nesten dø setter livet i perspektiv. Han er ikke noen jeg ønsker å ha med meg videre i livet mitt.

Jeg tror også veldig på at alt ordner seg. Akkurat i dag er en tøff dag, føler jeg har fått en diger dose nå. Død, skilsmisse, ulykke hvor jeg nesten dør selv, som fortsatt gjør at jeg ikke fungerer... Jeg er sliten. Jeg orker ikke mer. Jeg vil at livet skal roe seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner..

Vet veldig godt at det er vanskelig å se lys i tunnelen, men det er der.. Og alt dette du har opplevd er noe som du har fått erfarig av, som har gjort deg sterkere, du vet at man kommer seg igjennom uansett hvordan det føles akkurat i dag.

Jeg har også opplevd noen tunge ting i livet. Går nå til en gestalt terapeut, som driver med psykoterapi. Det gir en annen mening enn å bare prate med en psykolog. De er mye mer retningsorienterte. Framover, ikke tilbake. Lærer seg selv bedre å kjenne. Jeg har begynt på antideperessiva i tilegg jeg da, som en krykke for å ikke føle ting så tungt og vanskelig, lettere og raskere å arbeide framover

:klem:

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev visst litt om hverandre..

Nei, terapauten har ikke skrevet ut "antidepressiva", det har fastlegen min gjort etter anbefaling fra henne. Hun mener det er lettere å ha framgang i terapien, hvis man bruker det ved siden av. Ellers så er det så mye kaos i hodet at det kan være vanskelig å nå inn.. Tar lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner..

Vet veldig godt at det er vanskelig å se lys i tunnelen, men det er der.. Og alt dette du har opplevd er noe som du har fått erfarig av, som har gjort deg sterkere, du vet at man kommer seg igjennom uansett hvordan det føles akkurat i dag.

Jeg har også opplevd noen tunge ting i livet. Går nå til en gestalt terapeut, som driver med psykoterapi. Det gir en annen mening enn å bare prate med en psykolog. De er mye mer retningsorienterte. Framover, ikke tilbake. Lærer seg selv bedre å kjenne. Jeg har begynt på antideperessiva i tilegg jeg da, som en krykke for å ikke føle ting så tungt og vanskelig, lettere og raskere å arbeide framover

Ja, jeg vet at alt ordner seg. Det er noe av det jeg virkelig har lært gjennom disse mange årene med store slag. Og det får ikke styre meg i like stor grad som det pleide heller. Ja, det er beintøft, men livet mitt skal ikke få gå under av den grunn. Desto større grunn til å fylle livet med glede og latter, og alt det jeg ønsker å bruke livet mitt på. Så får alle de vonde følelsene komme til, når de må. Så kan jeg gråte litt, og være litt god mot meg selv, og så går livet videre igjen. Det er plass til begge deler.

Det gjør bare vondt når det er det vonde som er oppe i lyset.

Det finnes så mange retninger innenfor psykologi, og psykoanalysen, hvor man gjerne ser bakover, er én av dem. Jeg har ingen glede av å grave i fortiden. Det som er skjedd har skjedd. Det som er viktig er hvordan jeg lever livet mitt nå. I den grad fortiden min påvirker det, vil det jo være interessant å snakke om, men ikke bare for å snakke om fortid. For min del handler det mest om teknikker for å holde ut kroniske smerter og hukommelsesteknikker, ettersom den har blitt borte. Og en del bearbeiding av alle flashbacksene jeg har av smellet.

Jeg tror det viktigste er at man finner en form som fungerer for seg, så kan de andre retningene være der for dem som har glede av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig kloke ord her, nesten som jeg skulle skrevet det selv :ler:

Ja livet har vært beintøff, kanskje nettopp derfor vi er så opptatt av at livet skal være bra når det er det, så får det bare være tøff når det er det :)

Fin greie det... å komme dit! Der man aksepterer alt, også nederlag!

Ikke alle blir sterkere av så mye motgang! Noen er bare sterk og tøff :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :klem:

Det er litt godt å høre det, det ligger jo tross alt ganske mye jobbing bak det. Blod, svette og tårer. Godt med folk som vet hva det koser, og vet å verdsette det.

Nå har jeg bestemt meg for å trekke meg opp igjen av den midlertidige dumpen min. Eller i hvertfall ta vare på meg selv mens jeg er der. Har vært på butikken og handlet masse god og sunn mat, og skal lage meg sunn og god middag.

Har oppdaget kiwi-butikkene. Har jo selvfølgelig alltid visst om dem, men jeg er veldig fornøyd med prisene de har der, ikke minst på frukt og grønt. Ble helt sjokkert første gangen jeg handlet der, etter at jeg ble mer oppmerksom på pris. Hvor mye jeg kunne handle for mye mindre sum! Jeg har både rimi, rema, coop, ica og kiwi i nærheten av meg, men nå er det definitivt kiwi for alle penga. Og de lokale grønnsaksbutikkene da, de elsker jeg.

Og så lurer jeg på frist price margarinet. Der står det at det inneholder palmeolje, som ikke er noe bra. Men på alle de andre margarinene står det bare vegetabilsk fett. Og i følge ryktene har jeg hørt at vegetabilsk fett er den pene måten å si palmeolje på. At dersom det inneholder rapsolje, presiserer de dette, fordi produktet vil selge bedre, fordi rapsolje er i vinden. Noen av dere som har en formening om dette?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for linfrøolje til kalde ting, rasp til steking eller kokosfett :)

Palmolje er dritt! ;)

Ja jeg vet hva som ligger bak i blod, svetter og tårer! Jeg har vært i helvete flere ganger! Nesten så det begynner å gå sport i det nå, hvor lang tid tar det denne gangen? Å komme seg ovenpå igjen! :ler:

Men er det ikke godt å vite at om det skjer noe tøft så takler man det mest sannsynlig, fordi man har gjort det før? Jeg blir mer bekymret for dem som ikke har opplevd noen ting.. tenk om de møter veggen? Det er hardt!

Jeg tror man absolutt lærer å fylle livet med ting som e bra for deg. Jeg prøver å la være å stresse så mye, ta vare på meg, unna meg god helsekost, og sunn mat :) Jeg har lagt meg til en dårlig uvane å handle på Meny! Det er idiotisk! Så det skal jeg slutte med!

Kos deg med maten, spent på hva du skal lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rapsolje til steking, men i dette tilfellet var det snakk om margarin til å ha på brødskiven. Jeg bruker vanligvis soft, men tenkte jeg skulle teste ut first price sin, helt til jeg så det stod palmeolje på innholdsfortegnelsen. Men på de dyrere margarinene står det bare vegetabilsk fett, uten å redegjøre for hva slags vegetabilsk fett det er snakk om. Derfor jeg lurer på om first price egentlig bare er mer ærlig, og om jeg nå betaler mer for ting som ikke er bra for kroppen min.

Jeg lagde kaker/burgere laget av bønner og løk etc med grønnsaker og poteter til. Veldig godt :)

Handlet mye på de dyre butikkene selv, men har begynt å senke standarden. Man blir ikke rik av å være sykemeldt.. Så nå er det kiwi og lokale shapper for alle penga! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe gode svar til deg ang. margarinen, for jeg bruker ikke smør. Kun på nybakt brød med brunost! :)

Det du kan bruke i stedet for smør, som jeg synes er veldig godt, er pesto. Feks. under gulosten, skinka osv. Spesielt godt med en tomat skive oppå der igjen.

På rimi har de billig pesto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så mye margarin, men bruker det til noe. Bruker også mest pesto. Elsker pesto. Det som også er sinnsykt godt, er å blande majones, sennep og pesto :sjarmor:

Jeg spiser ikke kjøtt (spiser fisk), og er ikke så veldig glad i ost, så det går rent lite av det, men spiser jeg ost, så må jeg ha margarin under. Det blir så tørt uten.

Jeg er helt avhengig av agurk/tomat/paprika/etc på brødskiver. Er nok ikke så glad i brød egentlig, det er så tørt. Men noe av det beste jeg vet er brødskiver med avocado. Har elsket det siden jeg var liten. Veldig rart at det er blitt så vanlig. Det er ikke lenge siden folk så rart på meg da jeg tok frem avocado fra matboksen, eller ikke en gang visste hva avocado var. Og plutselig har det blitt mainstream. På tide! ;)

For tiden "irriterer" jeg meg over at det er så mye dyrere å leve sunt kontra usunt. Jeg skjønner ikke det. Hva slags melding er det å sende ut til samfunnet? Priser på frukt og grønt og trening er mye dyrere enn junk. Og jeg blir litt frustrert av det. Jeg synes prisene på frukt og grønt + trening burde senkes radikalt, og tilsvarende burde priser på junk skrus opp.

OG så burde cottage cheese begynne å komme i større dunker, og koste mye mindre. Jeg har helt sluttet å spise cottage cheese, for det blir alt for dyrt i lengden. En boks er jo bare nok til noen få brødskiver. Og det er jo så godt med brødskiver med cottage cheese, tomat og frisk basilikum.

Begynner å bli rimelig frustrert over å fortsatt ikke kunne trene pga smerter etter ulykken. Savner å bruke kroppen min mer enn jeg får gjort nå. Jeg gjør jo så mye jeg kan, før det blir for vondt, men jeg brukte den så mye mer før. Jeg vet at jeg må være tålmodig, og at jeg er heldig som ikke ligger på Sunnås, men likevel. JEG VIL BRUKE KROPPEN MIN!!! :regler::kjefte:

Nå skal jeg i hvertfall ut og gå tur med en venninne, så det blir bra. Tar gjerne i mot tips til mild trening. Gjerne ting man kan gjøre uten treningssenter. Jeg kan ikke løpe/jogge. Yoga funker heller ikke.

Edit: nybakt brød med brunost er sinnsykt digg!

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernekyss :)

Jeg har akkurat lært meg å spise avokado, og det er nydelig! Spiser det mest som guakamole! Sunt og godt! Flink du er som ikke spiser kjøtt! Det vil jeg nok aldri klare å kutte ut :ler: Alt for glad i det!

Jeg spiser soft light, godt på smak og ikke så aller verst usunt. Smør eller litt majones må jeg ha! :)

Nakken min tar livet av meg, og gjør at jeg ikke får trent, så jeg skjønner så godt den følelsen av å måtte "sitte i sofa" når man har lyst å holde seg i form. Jeg har jo blitt hektet på Squash! Hadde vært herlig å komme i gang igjen, og jeg håper ei uka i syden skal gjøre underverket for stress og nakke Sol og varme og det å være helt utilgjengelig for butikken.. HERLIG!

Ha en deilig gåtur, vurderte det sjøl :) Nesten så sola har lyst å presse seg gjennom skylaget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskive med pesto tomat og agurk er godt! Yum! :)

Det er helt sykt hvor billig det å leve usunt, og overalt henger plakater med billig pølse,burger osv.

Kunne like gjerne stått: Hjerteinfarkt 10 Kr.. hehe!

Angående trening, så vet jeg ikke hva slags skader du har?

Går du medisiner el.

Gå er jo fin trim for hele kroppen.

Trener du på treningssenter? Der er det ofte fysioterapeuter ol som jobber, kanskje du kunne hørt med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... guacamole er kjempegodt! Maistortilla med guacamole er en av yndlingssnacksene mine. Og det er jo ikke så verst sånn sunnehtsmessig heller ;) Smakte en sinnsykt god guacamole her om dagen, fikk oppskriften, men skrev den ikke ned, så da er den selvfølgelig borte for alle vinder :ler:

Ja, jeg synes det er deilig å ikke spise kjøtt. Nå ble jeg dårlig hver gang jeg spiste kjøtt og da, så det var ganske enkelt å kutte ut ;) Veldig fornøyd med mathandlingen jeg gjorde i går. Har bare spist sunne og gode ting siden det, og merker at kroppen min er veldig glad for å slippe det makkverket av vomfyll det har måttet kjøre på en liten stund nå.

Squash ja, det virker veldig gøy! Tror ikke det er noe for meg helt enda. Jeg har skader i knær og ankler, whiplash og etellerannet rygg greier, samt kronisk hodepine. Man må vel bruke ankler og knær en del i squash?

Uke i syden hørtes vidunderlig ut! Ingenting er som varme for smertene! Når drar du? :)

Å, det som også er sinnsykt godt! Brødskiver med pesto rosso, hvit castello og gul paprika! PRØV!!!

Hehe, ja, det er sant, det er nesten som om man burde skrevet "hjerte- og karsykdommer på tilbud". Føler det er en god utvikling på gang da, i forhold til fokus på helse og livsstil. Så får bare håpe at det er på vei. Foreløpig er gode, sunne ting alt, alt for dyrt!

Jeg har ikke kunnet trene på treningssenter siden ulykken, eller jeg har i hvertfall ikke gjort det. Treningskortet mitt går ut i morgen, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre ift det. Kjedelig å betale masse penger for noe jeg ikke får utnyttet uansett. Skal til smerteklinikken til uken da, så får kanskje høre med dem. Men det beste er egentlig om jeg kan finne noe som fungerer tilfredsstillende uten at jeg trenger å gå på treningssenter. Man blir ikke akkurat rik av å være sykemeldt... :sukk:

Jeg bruker smertestillende, men foreløpig er det ingenting som fungerer.. Også går jeg til kiropraktor flere ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! Glad jeg har fått i meg frokost! :) Våknet rimelig dårlig etter litt vin i går, men en ibux gjorde susen!

Jeg bruker shaktimatta, har du hørt om den? Er en spikermatte! 98% har utbytte av å bruke den for smerter og plager! Et tips bare!

Jeg reiser lørdag 15, og blir til lørdag kveld uka etter så blir hele 8 dager! :)

Reiser med en tidligere loverboy som jeg ikke har sett på snart 4 år så det blir spennende! :ler: Reiser til Sozopol, det er en koselig eldgammel fiskelandsby! :)

Han er en godgutt så det blir bra det! Varme, sol, sommer og litt uforpliktende moro, heeeelt greit! :)

Du da, blir det ikke noen ferie på deg? Vi med skader skulle jo bodd på Kanariøyene vinterstid :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble frokosten bra? Deilig å kunne være litt inspirasjon :)

Joda, jeg har hørt om den, men etter ulykken, som var så ubeskrivelig smertefull, tåler jeg ikke noe som helst ekstra smerte, selv om det hjelper i lengden. Jeg har til og med sluttet å bruke epilatoren min. Holder det ikke ut. Omgir meg bare med mennesker jeg føler meg helt trygg på, og holder meg langt unna alt som kan vekke konflikter. Jeg tåler ingenting. Bare godhet og kjærlighet.

Fiskelandsby hørtes uendelig deilig ut. Jeg skulle gjerne bodd på ekvator, men det blir ingen ferie på meg i år. Det er ikke mulig for meg. Desverre.

Spennende med gammel flamme da! :lur:

Jeg er så sinnsykt sulten om dagen. Føler at jeg ikke gjør annet enn å spise og spise og spise. Er helt desperat sulten. Ingenting stiller sulten! Fjernt.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også føler meg mer sulten, men er begynt med så mye helsekost at det kan være det som slår inn :ler: Skal jo prøve alt av slankepiller og diverse på butikken! Må jo ha egen erfaring :ler:

Ja shaktimatta er vond, jeg måtte ha et silkeputetrekk over for å klare å ligge på den!

Ja spennende med gammel flamme :) Blir gøy! Skal ta med pcen og oppdatere dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har veldig fine dager om dagen. Har slitt mye med syk hodepine, men koser meg for det. Fyller tiden med gode ting og mennesker :)

Havnet litt utpå i går, så er rimelig gåen, men glad og fornøyd. Hadde det kjempekoselig :)

Sultekrampa har gitt seg litt. Er fortsatt sulten (heldigvis :fnise: ), men ikke så mye at jeg blir sprø av det. Forsåvidt greit, jeg har ikke vondt av det. Jeg har faktisk for første gang i livet mitt gått opp noen kilo i vekt. Veldig pussig egentlig, siden jeg aldri noensinne har lagt på meg tidligere, uansett hva jeg har gjort :klø: Men det er greit, trives med de ekstra kiloene, så så langt jeg har noe jeg skulle sagt kan de få bli.

Har ingen anelse hva jeg gjør inne nå, når det er så deilig vær. Etter så lang tid med dårlig vær, burde jeg jo løpe ut på stranda, men her sitter jeg og glor. Litt deilig å sitte her og kaste bort tid også, for å være helt ærlig.. Skal gå ut snart da. Tenker å gå meg en tur, før jeg skal møte en venninne. Det gleder jeg meg til :)

Hvordan har du det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...