Gjest Vega Skrevet 1. juli 2003 #121 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg så den dokumentaren. Og det var høyst merkelig at bestemoren, som var barnepleier og ikke så veldig gammel, ikke kunne ta hovedansvaret - slik hun ville. Paret og barnet kunne bo hos foreldrene hans, de hadde god plass. Men BV kjørte sitt eget løp. Som om psykisk utviklingshemmede er besmittet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #122 Del Skrevet 1. juli 2003 Ja, det kan være vanskelig å forstå mange ganger., Jeg har ikke sett dokumentaren en gang. Men kanskje mor er veldig overbeskyttende over for sin PSU datter - kanskje barnevernet er redd mor ikke vil klare prioritere sine barnebarn fremfor sine egne barn? bare tanker og et eksempel som kan være grunn i slike saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 1. juli 2003 #123 Del Skrevet 1. juli 2003 Barnet hennes ville jo vært anonym i media - det samme kunne hun valgt å være. Eller - om barnet kan gjenkjennes via moren - hva så? Et barn blir jo ikke stemplet pga. et feil vedtak av en offentlig etat? Og siden det er såpass viktig, ville jeg heller si at det var noe rart med moren om hun ikke kontaktet media... Tja, nå er det jo engang slik at mange nok vil tenke "ingen røyk uten ild", og det vil nok florere endel rykter om mora etter et mediestunt. Og -da er det nok godt mulig at barnet (dersom det ikke er snakk om en baby..) ikke vil få merke det. Når voksne snakker, lytter de små -utrolig hva de kan få med seg. Når det gjelder det å la barnet få bo hos besteforeldre så er jeg enda ikke helt enig med meg selv. Det kunne sikkert fungere i enkelte tilfeller. Men: foreldre kan ofte være blinde for egne barns feil. Dette kan føre til at de ikke makter å sette de grenser som må settes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 1. juli 2003 #124 Del Skrevet 1. juli 2003 Ja' date=' det kan være vanskelig å forstå mange ganger., Jeg har ikke sett dokumentaren en gang. Men kanskje mor er veldig overbeskyttende over for sin PSU datter - kanskje barnevernet er redd mor ikke vil klare prioritere sine barnebarn fremfor sine egne barn? bare tanker og et eksempel som kan være grunn i slike saker.[/quote'] Slik jeg forstod det, ble ikke bestemoren vurdert en gang. Må si at den dokumentaren var skremmende - jeg så den, og var skikkelig lei meg etterpå. Ikke mest fordi foreldrene mistet hovedomsorg, men fordi de nesten ikke fikk se barnet sitt etter at det ble hentet. Og fordi behandlingen fra styre og stell (ikke BV) virket svært lemfeldig... Men det er klart - dokumentaren var jo laget for at vi skulle føle det slik da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #125 Del Skrevet 1. juli 2003 Ja, jeg har ikke sett den dokumentaren en gang altså. bare kom med en tanke om hva det eventuelt kunne være liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke loget p gh Skrevet 1. juli 2003 #126 Del Skrevet 1. juli 2003 hei jeg er enig med deg, det er ille at de ikke blir vurdert det er og sånn som du sier at det var lagt for at vi skulle føle det slik men det er d3esverre ganske ofteslik at de er arogante og ikke viøl vurdere familien nå kan det heldigv iss e slik ut he i en ny lov at barnevernet er pålagt og sjekke familien før de plaserer et barn utenfor, det er forksning som sier at de beste fosterhjemmene ofte er bestemor eller bestefar eller tante eller onkelo, jeg må også sie at jeg er litt ikke sikker når det gjelder besteforelder men jegtor tante eller onkel er de beste, det er vist at fosterhjem i familier er mer stabile og mer holder ut en når utenfor jeg håper det blir vanlig jeg kjenner en gutt her like ved her jeg bor som bor hos sin tante og henne mann, ha bodde i fosterhjem først og måtte flytte derfra det syns han var leit men han for besøke dem, jeg syns de bør bli raskere slik, jeg syns også det er ille med en gutt i moss som har bodd nesten hele tiden hos bestemor, han var tre han hadde trygghet hos bestemor det var den eneste tryggheten han hadde, så kommer barnevernet og sier at han bør flyttes til et fosterhjem fordi de er redd moren vil hente han, hun har sakt at hun ikke ønsker og ha hanb og at hun ikke vil gjøre det, likevel flytter de ha seksti mil unna i fosterhejm og sier de ikke vil hindre at familien skal ta mkontakt slå denn, de har tatt fra han alt, familien og barnehagen der han hadde venner, de ville også ha han i beredskapshejm før de hadde fosterhejm heldigvis forandret fylkesnemda det, det ble anket og rettsaken var helt ille, plutselig var dommeren inhabil og saken ble utsat da kunne ikke forsvareren til bestemoren, men da ville de ikke utsette igjen hun måtte ha annen forsvarer og fikk ike forsvart seg er det noen som snakker om rettsvern, og på toppen av det hele skal mporen vurderes om hun kan få ham tilbake om ikke så lenge ,men hun er for farlig til at han kan vere i nerheten det er helt utrolig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #127 Del Skrevet 1. juli 2003 Ja, jeg har ikke sett den dokumentaren en gang altså. bare kom med en tanke om hva det eventuelt kunne være liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke logget i Skrevet 1. juli 2003 #128 Del Skrevet 1. juli 2003 Men. La oss si at BV pga rykter - og kanskje litt uheldige omstendigheter akkurat da - tok et lite barn fra f.eks. en ung mor. Moren kom ingen vei, dvs. det ville ta måneder - og da ville hun kanskje få medhold. Hun kontaket media, fordi hun håpet noen høyere oppe i systemet kunne skjære gjennom. Barnet hennes ville jo vært anonym i media - det samme kunne hun valgt å være. Eller - om barnet kan gjenkjennes via moren - hva så? Et barn blir jo ikke stemplet pga. et feil vedtak av en offentlig etat? Og siden det er såpass viktig, ville jeg heller si at det var noe rart med moren om hun ikke kontaktet media... Media er ute etter å tjene penger - men de setter ofte søkelys på saker som er viktige i samfunnet og i forskjells-Norge. Å si at media kun er ute etter å tjene penger, blir feil. Og at søkelys rundt en BV-sak i media skal skade et lite barn på to år eller fem år f.eks. - tror jeg ikke noe på. BV må også forstå at en forelder i den situasjonen, gjør det fordi hun/han tror hun har alt å vinne. Og for å ikke miste barnet. hei jeg syns du skriver bra inlegg jeg syns du er av de få som har kole ting og komme med her jeg er ening emd deg jeg syns meida gjør en bra jobb og de er en vaktbikkje de belyser ting som er viktig objektiviteten blir satt høyt og de tar fram ting som er viktig vis det er feil så kommentere etaten det og det er problemet her at barnevernet ikke har en mediahantering som er for slik det er nå man må bli flinkere til og jobbe med media, man kan og se va de har oppnådd, det vil vere vankseligere i dag og bruke iq tester i barnevernskaer de vil kunne viurdere på andre måter og presse tror jeg kan vere bra jeg syns det er syn at atmi har et så vanskelig forhold til meida hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i logrg Skrevet 1. juli 2003 #129 Del Skrevet 1. juli 2003 enig med du - men min erfaring er faktisk at barnevernet strekker seg veldig langt for å hjelpe barnet til å bo hjemme. Det er et av hovedmålene i barnevernet det - å la barnet bo hos sine foreldre. Selvfølgelig skjer det nok helt sikkert feil, det er jo mennesker som jobber i barnevernet og mennesker gjør feil. Men faktisk tror jeg de gjør mye mye mer rett enn feil. Jeg tror nok det kan hende at et barn ville kommet like greit utav det ved å bo hjemme som det gjør ved å havne i fosterhjem - dette på¨grunn av slik vega sa i innlegget sitt, at det er problematisk i fosterhjem. Men jeg ser det som veldig usannsynlig at barn som har det fint hjemme blir flyttet i fosterhjem. Noen tilfeller går kanskje ut i null - jeg mener at de har ikke tjent noe på å bli flyttet, men jeg tror det er lite sannsynlig at noen blir flyttet helt uten grunn. Den verste faren etter mitt syn er at barn kan blil plassert i dårlige fosterhjem, det er helt forferdelig. Men - det er mulig jeg vil komme til et punkt der jeg ombestemmer meg. Uansett, her og nå har jeg ikke møtt noen barnevernsak der jeg tviler på barnevernets avgjørelse om å flytte barnet. Og jeg har møtt mange... Det jeg derimot har møtt en del av er barn som er sjalu på andre barn under barnevernet fordi at disse barna får hjelp og muligheter som de selv ikke fikk. Jeg har hatt mange samtaler med barn som forteller om denne vonne følelsen for at barnevernet ikke grep inn i deres liv, ikke ga dem hjelp og litt fri inni hodet sitt. Men som sagt - det er min erfaring og jeg er bare et menneske. Temaet her er veldig komplekst uansett. Men jeg skulle ønske at barnevernet ikke ble sett på så negativt som det blir. For det hindrer det uansett i å gjøre en god jobb fordi at der er så mange som utvikler skepsis. Noen tidligere i tråden sa noe om at media har en positiv funksjon i forhold til dette. Jeg er ikke enig i dette. Media skal tjene penger, media skal ha overskrifter som folk kjøper og prater om og blir engasjert i. Media må leses med litt skepsis - det trodde jeg egentlig de aller fleste visste. Media er ikke noen nøytral innstans vi kan stole på, det er en bedrift som forsøker kapre flest mulig lesere for å tjene mest mulig penger. hei jeg syns det er ille at du har et sånt syn på media, de er en vaktbikkje og vi trenger den de har avdekket ting som er viktige før og det vil de gjøre for ver etater jeg syns du kan lese mit inlegg til vega for og se mer, jeg mener at det de kan ha oppnådd gjør det vwert det, at de kanskje ikke kan bruke iq tester i barnevernskaer mer og at de vil vere litt mer nøyere før de griper inn at vi vet om saker som har gått i strasbourg er bra de har også objektivitetn ganske høyt,vis vi ser pås aken om jenta ,med leddgikt har de ikke ikke ment noe de har bare referet det som har vert skat i fylksnemda og det gjør oss at vis er det gale i det barnevernet gjør, når det skapes dårlig tilit bør barnevernet gjøre noe med det med og vise va de gjør, syns du at man skal sett disse to bara foran de som trenger hjelp og ikke får det fordi dårlig tilit, jeg tror jeg er enig med vega j3eg stror det skal gott gjøres at så små barn skal skades at det som kommer fram, jeg syns du skal huske på også når dennesaken kom fram so fikk moren beholde barna fram til tingretten kom opp det hadde kanskje ikke skjedd uten media, hun hadde da jursitriksjon over barna dermed kunne hun bestemme va som skulle komme fram det hadde ikke da vert galt fra barnefvernet og utlat seg, de ahdde ikke ansvar, jeg beklager at jeg kalte deg rar det var ikke riktig jeg mente bare at du hadde noen rare meninger og du kommenterte ikke det jeg sa om media, du sier at jeg ikke ser saken fra flere sider det syns jeg ikke du heller, jeg syns du ser saken fra barnevernets side, jeg syns det er feil av deg og dømme forledre for og gå i media, de gjør det fordi de er glad i barna sine og de er desperate va gir deg rett til og dømme dem unskyld for det jeg sa du vet du vordan jeg akn klippe opp et sitat jeg har ikke helt fått det til hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #130 Del Skrevet 1. juli 2003 Kjære Tule. ettersom du igjen velger å kalle meg rar og ikke er åpen for å diskutere men heller begynner å prate som om jeg har rare meninger eller som nå rart syn på media - ser jeg ikke lenger denne diskusjonen som konstruktiv og gidder derfor ikke diskutere mer med deg, det kommer bare til å ende med at jeg kanskje kommer til å si noe jeg angrer på i ettertid. Faktisk har det ikke noe med mitt personlige syn på media, det er allmenn kjent at media vil tjene penger og ikke viser en sak fra alle sider. Ikke noe bare jeg mener, det er ikke heller en mening, det er en sannhet. Men drit i, jeg er lei av å diskutere barnevern med deg. Kan forklare rundt i firkant og du er stadig tilbake til det samme med at iq test ikke er bra nok for å ta barn. etter alle de trådene og alle de innleggene du har lest de siste månedene burde du jammen etterhvert se at kanskje det lå noe mer bak enn en enslig iq test. Hvorfor er du så opptatt av den saken egentlig, vi har jo flere ganger fått beskjed om å ikke diskutere spesifikke saker, men du kommer tilbake til den om og om igjen. Jeg vil ikke uttale meg om det mer, for jeg begynner faktisk å lure på.... Nok om den saken. Vi får heller diskutere når du er interessert i å høre andre synspunkter,. Inntill da har jeg egentlig sagt mitt. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #131 Del Skrevet 1. juli 2003 Atmi. Media er viktig. At de kun er ute etter å tjene penger, er vås. Når de setter fingeren på skjeve ting i samfunnet, bør vi være sjeleglad. At barnevernet ikke vil uttale seg i media, gjør jo at saken blir å virke ensidig. Barnevernet nekter jo å uttale seg selv om taushetsplikten er hevet av de berørte parter. Barnevernet er også ute etter å tjene penger. Man kan mistenke de å være like korrupte som hospitsbransjen og enkelte kommuner. Det er masse penger i barnevern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #132 Del Skrevet 1. juli 2003 Atmi. Media er viktig. At de kun er ute etter å tjene penger' date=' er vås. Når de setter fingeren på skjeve ting i samfunnet, bør vi være sjeleglad. At barnevernet ikke vil uttale seg i media, gjør jo at saken blir å virke ensidig. Barnevernet nekter jo å uttale seg selv om taushetsplikten er hevet av de berørte parter. Barnevernet er også ute etter å tjene penger. Man kan mistenke de å være like korrupte som hospitsbransjen og enkelte kommuner. Det er masse penger i barnevern.[/quote'] Jeg har aldri noen sinne sagt at media KUN er ute etter å tjene penger., Jeg har derimot sagt at media er en forretning som skal tjene penger og at de derfor skriver saker som de selger på - dette igjen fører til at media ikke er 100% objektivt. Akkurat dette sa jeg - egentlig må jeg nesten innrømme at dersom noen ikke vet det begynner jeg faktisk å lure.. Ærlig talt kaller jeg det direkte naivt, blåøyd og litt "kort" om dere virkelig tror at media er en objektiv informasjonskanal dere kan legge deres fulle tillit til. Greit at media opplyser og setter fokus på en del saker - men i en barnevernssak er det slik at begge parter ikke får anledning til å uttale seg - de som har gidda til å sette seg bittelitt inn i barnevern bør klare å forstå det. Hvis ikke ser jeg det ikke verdt å diskutere lenger enn det til nå er blitt gjort. Og dersom dere ikke forstår at media skriver saker på en måte som gir gode overskrifter og høye salgstall - vel, da begynner jeg jammen å lure. Sorry... LEs noen bøker eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 1. juli 2003 #133 Del Skrevet 1. juli 2003 Kjære Tule. ettersom du igjen velger å kalle meg rar og ikke er åpen for å diskutere men heller begynner å prate som om jeg har rare meninger eller som nå rart syn på media - ser jeg ikke lenger denne diskusjonen som konstruktiv og gidder derfor ikke diskutere mer med deg, det kommer bare til å ende med at jeg kanskje kommer til å si noe jeg angrer på i ettertid. Faktisk har det ikke noe med mitt personlige syn på media, det er allmenn kjent at media vil tjene penger og ikke viser en sak fra alle sider. Ikke noe bare jeg mener, det er ikke heller en mening, det er en sannhet. Men drit i, jeg er lei av å diskutere barnevern med deg. Kan forklare rundt i firkant og du er stadig tilbake til det samme med at iq test ikke er bra nok for å ta barn. etter alle de trådene og alle de innleggene du har lest de siste månedene burde du jammen etterhvert se at kanskje det lå noe mer bak enn en enslig iq test. Hvorfor er du så opptatt av den saken egentlig, vi har jo flere ganger fått beskjed om å ikke diskutere spesifikke saker, men du kommer tilbake til den om og om igjen. Jeg vil ikke uttale meg om det mer, for jeg begynner faktisk å lure på.... Nok om den saken. Vi får heller diskutere når du er interessert i å høre andre synspunkter,. Inntill da har jeg egentlig sagt mitt. Atmi hei jeg har ikke kalt deg rar jeg har bet om unskyldning jeg syns du kunne seandre syn du og jeg syns ikke du er noe bedre jeg syns du kan lese tråden til gjest under her jeg der kan du lesemye om media, jeg syns at meida er viktig jeg syns det er ille at du ikke ser va media har oppnådd og va de har gjort for samfunnet, jeg syns du kan høre andre synspunkter du og du er jo ikke interesert i og diskutere det du heller jeg har skat noen andre og du er ikke interesert jeg syns du kunne svare på noe av det jeg sa jeg har hørt på det du har skat og jeg er ikke helt enig jeg syns du kunne se litt på det jeg har skat hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #134 Del Skrevet 1. juli 2003 Som sagt Tule. Jeg er ferdig med denne diskusjonen, den har pågått i månedsvis. Jo du har kalt meg rar. Utover det - ja, jeg er villig til å se andres meninger, nettopp derfor har jeg giddet investere timer og massevis av sider for å forklare hva som blir gjort i barnevernet - det vil si, for å forklare hvordan barnevernet tenker, og hvordan barnevernets holdninger er - det vil igjen si ut fra mine erfaringer med barnevernet og barneverns barn og barneverns foreldre osv osv. Jeg kan ikke si meg enig i at barnevernet tar barn etter en iq test så lenge det strider imot all fornuft, all erfaring og norges lover. Barnevernet kan simpelthen ikke gjøre det. Jeg har også sagt at det er mulig barnevernet gjør feil, men at det ikke er vanlig praksis at barnevernet tar barn på slikt grunnlag. Jeg har i tillegg sagt at det er lite sannsynlig at denne saken er helt riktig fremstilt fordi at barnevernet ikke fungerer på en måte som gjør at de kan komme med en iq test i undersøkelsesfasen for deretter å ta barna. Faktisk har barnevernet en del ting de må gjøre før de fjerner et barn fra foreldrene. Dersom du hadde satt deg inn i disse reglene ville du kanskje fått en større forståelse for barnevernets arbeid. Jeg kjenner en masse små barn som har fått hjelp av barnevernet, og jeg kjenner en masse små barn som er virkelig takknemlig for denne hjelpen. Jeg kjenner eldre barn som føler seg sviktet fordi det ikke var noen som så dem og hjalp dem til et verdig liv i barndommen. Jeg kjenner også mange eldre barn som forteller om hvor mye bedre de har det nå og hvor takknemlige de er for at de fikk hjelp.ø Et barn som lever i en familie der forholdene er dårlige vet ofte ikke dette selv, barnet er glad i foreldrene sine, det er den eneste tryggheten de kjenner, de vet ikke hva de går glipp av. Barn er også veldig lojale med foreldrene sine, uansett om de vet at foreldrene gjør noe galt eller ikke. Derfor kan det ikke dannes mening på grunnlag om barnet gråter når det blir tatt fra foreldrene - mening må dannes på grunnlag av hva barnet selv sier om sin situasjon og sin sak på et senere tidspunkt. Jeg mener at jeg har grunnlag for å si de tingene jeg sier, og jeg syns jeg har diskutert dette temmelig åpent med deg over lang tid. I tillegg har jeg ikke vært nedlatende med deg, men forklart om og om igjen hvordan jeg ser det osv osv - og mange med meg. Likevel fortsetter du på denne tråden og en gang i mellom kommer det et innlegg eller to som er enig med deg. De aller fleste er derimot ikke enige med deg og prøver på en fin måte å forklare hvordan barnevernet jobber. saken er ikke nødvendigvis om det var riktig eller galt akkurat i forhld til denne iq testen. Saken er for meg den at barnevernet faktisk redder veldig mange barn, og jeg kan ikke sitte å være einig i en tråd som kun prøver å sverte barnevernet. Uansett om barnevernet nok gjør feil akkurat som alle andre mennesker gjør feil - så er faktum det at barnevernet redder mange mange barn og gir dem et verdig liv - dette er viktig, og dette er barnevernets oppgave, og dette er en oppgave som mange veldig fine menensker bruker all sin tid og energi på - de gjør det til en dritt betaling, og de mottar bare kjeft hele tiden. De gjør denne jobben fordi de ser verdien av å redde disse små menneskene slik at de slipper å leve i en uverdig situasjon. Det er en kjempejobb - det er et av de flotteste yrkene vi har her i landet - og det er noen av de flotteste medmenneskene vi har dere prater om. Derfor vil jeg ikke under noen omstendigheter gå over på din side i denne saken. Jeg har derimot fortalt deg mer enn en gang at jeg forstår hva du mener,. men at jeg ikke tror det er generelt for barnevernet. Alle disse trådene du har startet i alle disse månedene har konsentrert seg rundt en sak!!! EN sak tule - der blir jobbet med tusenvis av barnevernsaker hver dag. Hvorfor skal vi skremme vettet av folk å gi dem et feil inntrykk av barnevernet slik at de ikke har noe trygt sted å gå når de trenger hjelp? Hva har vi å oppnå med det????? barnevernet er ikke en institusjon som har som mål ål ta barn fra foreldrene, barnevernet er en institusjon som har som mål å hjelpe foreldrene med penger, barnehageplass, hjelpetiltak slik at de skal kunne bli bedre foreldre og i stand til å gi sine barn en verdig oppvekst!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #135 Del Skrevet 1. juli 2003 Angående foreldre å gå til media. Vel - det er ikke snakk om at jeg dømmer foreldre som går til media. Det er ganske enkelt snakk om at jeg viser deg hvordan dem som ikke syns det er lurt å gå til media tenker. NOen ganger kan det hjelpe å se ting slik andre ser det. Det er ikke bare mine meninger jeg sier, jeg sier den andre siden tule. Og personlig mener jeg det meste av det jeg sier, ja, jeg gjør det. Uansett hvordan dere vrenger og vrir det i forhold til om det er riktig eller galt så er det nå slik at barnevernet er den innstansen som jobber etter norsk lov og etter hva som er akseptert i det norske sammfunn. ettersom vi bor i norge må vi forholde oss til norsk lov og norsk moral - vi kan ikke bare gjøre motsatt å si at det er lovene og reglene som er feil. Derfor kan det være nyttig å forstå litt om hva som ligger bak den "norske" holdningen, enten vi er enig eller uenig er det faktisk den holdningen vi lever i. Dersom vi vil forandre holdningen er der etter mitt syn mer konstruktive måter å gjøre det på enn å kalle dem maktsyke terrorister. Ville du følt for å vurdere dine holdninger dersom du ble lmøtt med et slikt utsagn? Eller ville du bare ristet på hodet og lukket igjen den slusen? Inntill den dagen vi har fått begge sider av saken på bordet er det etter mitt syn umulig å komme med slike negative holdninger t il barnevernt. Det har seg slik at barnevernet velger å ikke gå ut offentlig med alle opplysninger, jeg forstår hvorfor, du er uenig og syns det er et feil valg å ta av barnevernet. Men ettersom en del personer er enige med barnevernets valg i disse sakene hadde det kanskje vært noe å vurdere om kanskje barnevernet har en god grunn for dette. Uansett er det nå slik at avi vet bare den ene siden og kan derfor ikke komme med slike beskkyldninger som å kalle dem maktsyke og terrorister. Vi kan tro hva vi vil, men vi har ikke sett derfor kan vi ikke vite. Det er som å holde med den ene personen i en krangel uten å høre den andres side -. ville du turt å velge side i en slik situasjon? Ikke jeg ville, faktisk har jeg en tendens til å anse den som kanskje ikke lesser ut av seg masse ting for mest seriøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #136 Del Skrevet 2. juli 2003 Som sagt Tule. Jeg er ferdig med denne diskusjonen, den har pågått i månedsvis. Jo du har kalt meg rar. Utover det - ja, jeg er villig til å se andres meninger, nettopp derfor har jeg giddet investere timer og massevis av sider for å forklare hva som blir gjort i barnevernet - det vil si, for å forklare hvordan barnevernet tenker, og hvordan barnevernets holdninger er - det vil igjen si ut fra mine erfaringer med barnevernet og barneverns barn og barneverns foreldre osv osv. Jeg kan ikke si meg enig i at barnevernet tar barn etter en iq test så lenge det strider imot all fornuft, all erfaring og norges lover. Barnevernet kan simpelthen ikke gjøre det. Jeg har også sagt at det er mulig barnevernet gjør feil, men at det ikke er vanlig praksis at barnevernet tar barn på slikt grunnlag. Jeg har i tillegg sagt at det er lite sannsynlig at denne saken er helt riktig fremstilt fordi at barnevernet ikke fungerer på en måte som gjør at de kan komme med en iq test i undersøkelsesfasen for deretter å ta barna. Faktisk har barnevernet en del ting de må gjøre før de fjerner et barn fra foreldrene. Dersom du hadde satt deg inn i disse reglene ville du kanskje fått en større forståelse for barnevernets arbeid. hei jeg er enig i deg her,poenget i denne saken er at det ikke har vert gjort tiltak, det er andre grunner til at de har gått inn, men de mener at iq testen gjør at de ikke kan hjelpe henne, en iq test er ikke sikker og hun har gode karaktere og kan hjelpe barna med skole arbeidet likevel sier barnevernet at hun ikke kan det va skal man syns om slikt det burde de kunne forsvare det har kommet fram så mye nå at det vil ikke gjøre noe, de påstår at hun ikke kan snakke voksent med barna fordi hun er tilbakestående, en mor på vestlandet fikk samme diagnose hun tok opp igjen testen og det ble omgjort hun fikk tilbake barna denne saken er ikke enestående, en tilitsvalgt i barnevernet i fylket i trosm i fjor gikk ut i maida og sa at de ikke hadde vert så nøye med og følge loven og at de ikke hadde gjort så mye tiltak i hejmmet selv om det er jobbend eres som du sier ha sa at loven ikke var rett og ikke kunne ses på han sa at de skulle vere barnevern og ikke forledrehjelpere, det er itilleg slik at mens antall omsorgsovertakelser i lanbdet har gott ned etter at denh nye loven ble gjort mens i nordnorget har det økt, det er kalrt det ble rabalder da skaen kom opp det er klart media jhadde grunn til og lure og be om svar det er også slik at de flytte to barn der til oslo og de fikk ikke skole er noe det var ikke ordnet det burde vvere et minimumskrav at de ordnet det vis de skulle flytte barn Jeg kjenner en masse små barn som har fått hjelp av barnevernet, og jeg kjenner en masse små barn som er virkelig takknemlig for denne hjelpen. Jeg kjenner eldre barn som føler seg sviktet fordi det ikke var noen som så dem og hjalp dem til et verdig liv i barndommen. Jeg kjenner også mange eldre barn som forteller om hvor mye bedre de har det nå og hvor takknemlige de er for at de fikk hjelp.ø Et barn som lever i en familie der forholdene er dårlige vet ofte ikke dette selv, barnet er glad i foreldrene sine, det er den eneste tryggheten de kjenner, de vet ikke hva de går glipp av. Barn er også veldig lojale med foreldrene sine, uansett om de vet at foreldrene gjør noe galt eller ikke. Derfor kan det ikke dannes mening på grunnlag om barnet gråter når det blir tatt fra foreldrene - mening må dannes på grunnlag av hva barnet selv sier om sin situasjon og sin sak på et senere tidspunkt. hei man må jo avgjøre saken på det tidspunkt man griper inn vis barnet ikke merker at noe er galt og ikke har det vondt mener jeg at det ikke er grun til og gripe inn vis banret trenger hjelp utover det foreldrene gjør bør man sørge for det, uansett så er det de gjorde i nordorge uakseptabelt og bryte en avtale og hente dem før man skulle uten grunn er felt det forstrekr intrykket og det burde de ha tenkt på de burde kunnet forasvare det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #137 Del Skrevet 2. juli 2003 Angående foreldre å gå til media. Vel - det er ikke snakk om at jeg dømmer foreldre som går til media. Det er ganske enkelt snakk om at jeg viser deg hvordan dem som ikke syns det er lurt å gå til media tenker. NOen ganger kan det hjelpe å se ting slik andre ser det. Det er ikke bare mine meninger jeg sier, jeg sier den andre siden tule. Og personlig mener jeg det meste av det jeg sier, ja, jeg gjør det. hei jeg syns dette er ille vis det er andre siden, jeg syns det er ille og dømme foreldre fordi de går til media de bør skjønne at de er livredde for barna sien og er desperate de er ikke dårlige forledre de gjør noe overilt etaten bør skjønne det jeg syns det er ille og ha et slik syn jeg skjønnr vorfor og jeg syns de er gode forledre jeg ser frykten og jeg har ingen problemer med og skjønne at de gjør det Uansett hvordan dere vrenger og vrir det i forhold til om det er riktig eller galt så er det nå slik at barnevernet er den innstansen som jobber etter norsk lov og etter hva som er akseptert i det norske sammfunn. ettersom vi bor i norge må vi forholde oss til norsk lov og norsk moral - vi kan ikke bare gjøre motsatt å si at det er lovene og reglene som er feil. Derfor kan det være nyttig å forstå litt om hva som ligger bak den "norske" holdningen, enten vi er enig eller uenig er det faktisk den holdningen vi lever i. Dersom vi vil forandre holdningen er der etter mitt syn mer konstruktive måter å gjøre det på enn å kalle dem maktsyke terrorister. Ville du følt for å vurdere dine holdninger dersom du ble lmøtt med et slikt utsagn? Eller ville du bare ristet på hodet og lukket igjen den slusen? i denna saken her handler de ikke etter den norkse holdningen og det er ikke jeg som har kalt dem det men vis jeg var blittmøtt med sån utsagn ville jeg vurdert min holdning og vordan jeg virket hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2003 #138 Del Skrevet 2. juli 2003 En periode for mange år siden jobbet jeg på et sosialkontor, og mine oppgaver var bl.a. å renskrive vedtak som ble gjort. Noe av det som gikk igjen, og som sjokkerte meg, og sjokkerer meg ennå når jeg tenker på det var setninger som dette: "Vi anbefaler at mor får beholde barnet, da det gir større sjanse for at hun skal klare å holde seg edru/nykter." Sikkert ikke ordrett formulert, men det var budskapet mer enn en gang. Ungen blir brukt som medisin for mor, en del av behandlingen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 2. juli 2003 #139 Del Skrevet 2. juli 2003 jaja - det er det samme. Kommer ikke noen vei videre vi nå, dessuten er jeg fortsatt frustrert over denne klippingen og limingen din. Det hadde vært mye bedre om du bare svarte uten å klippe inn andre innlegg - du får det ikke helt til, og det blir bare rot. Jeg innrømmer helt ærlig at det plager meg en del at det ser ut som om det er jeg som er kommet med en del av de tingene du har skrevet. Men når du Quote Atmi, og skriver din egen mening inn i den quoten ser det altså ut som om det er jeg som sier disse tingene. Og i tillegg må jeg nok bare innrømme at jeg overhode ikke kjøper det faktum at denne saken ikke har hatt hjelpetiltak før iq test og barna blir tatt. Det tror jeg ikke noe på Tule, sorry. Det er ulovlig, barnevernet kan loven, dessuten har de rutiner som gjør at det er ikke slik det blir gjort. Det er ikke bare til å få en bekymringsmelding, ringe opp en psykolog og komme med iq test i undersøkelsesfasen - nei - det har ikke skjedd på den måten, det skal jeg vedde mye på. Likevel kan det være ting i den saken som er feil, det kan jeg ikke uttale meg om, men det er ikke basert bare på en iq test - ikke talom. Iq test er ikke det første barnevernet gjør - først må de i hvert fall fatte mistanke om at det trengs - noe må liksom skje som får dem til å velge bruke denne testen. Vet ikke egentlig hvorfor jeg svarer deg om og om igjen - der er faktisk ikke mer å si. Jeg blir bare irritert og det er rett før jeg kommer med en konklusjon som ikke bør skrives i et forum som dette. Jeg må bare avslutte denne diskusjonen her og håper du ikke siterer mer til meg. Det går fint å diskutere uten å ta inn mitt nick om og om igjen. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 2. juli 2003 #140 Del Skrevet 2. juli 2003 Nå har denne diskusjonen kjørt seg litt fast... Lurer bare på en ting. Kan noen gi et eksempel på hvorfor BV ikke kan opplyse saken i f.eks. media - når foreldre har opphevet taushetsplikten? Hvilke opplysninger er det som er så sensible at de må holdes igjen, - her kan man vel legge inn et eksempel eller tre, fordi alle er anonyme uansett... Det er interessant, - også fordi jeg er så naiv å tro at alle kan forbedre seg på enkelte områder, også BV. Også tror jeg BV ikke bare er BV - BV er like forskjellige som alt annet ellers i samfunnet. Det er de ansatte som skaper BV der akkurat de jobber. Noen er veldig dyktige, andre igjen burde jobbet på et regnskapskontor. At de har en vanskelig jobb er i alle fall sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg