Gå til innhold

Nå må maktmenneskene i barnevernet slutte å terrorisere

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

En må spå. Kan foreldrene skjerpe seg slik at omsorgsovrtakelse ikke blir nødvendig? Vil barnet ha det godt nok i fremtiden? Vil barnet kunne utvikle seg normalt hvis det blir hos sine foreldre osv. Ikke noe tull, det må til for å kunne gjøre det tiltaket en mener gagner barnet best.

Og igjen: det som kommer opp i media viser bare en side av saken. Kan nesten garantere deg at iq-testen bare var en liten del av årsaken til hvorfor de tok omsorgen for barna.

Et traume å bli tatt fra sine foreldre. Javisst. Her kommer "spåingen" inn igjen. Hva er verst? Å bli hos foreldrene eller å bli tatt fra hjemmet? Bv må også følge noe som heter mildeste inngrepsprinsipp - noe som betyr å ikke gjøre inngrep som gjør det verre for barnet. Finne tiltak som gjør at barnet får det godt nok etter norske standarder. Hjelpetiltak er derfor første løsning. Omsorgsovertakelse kommer lenge etterpå, når det er nødvendig.

Feil gjøres i bv. Ikke til å se bort ifra. Synd, trist, leit. Men barnevernsarbeid er ikke som å jobbe i butikk, der maskinen regner ut vekslepengene for deg. Vurderinger gjøres hele veien. Menneskene som jobber i bv er bare mennesker, det er menneskelig å gjøre feil. Kjempetrist for dem det går ut over.

Ikke tro alt en leser i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det skulle skje at barnevernet tok et barn for mye må dere huske at dette ikke under noen omstendigheter ville vært et barn som har det helt fint hjemme. Det ville i tilfelle vært et barn som var tvilstilfelle - det vil si at det er en skjønnssak om barnet har det godt nok hjemme eller ikke. Det er ikke snakk om å ta et barn i et perfekt hjem fra foreldrene. Det tror jeg at jeg kan påstå aldri ville skjedd. Der er alt for mye regler til at noe slikt ville kunne hende. Her er det snakk om tvilstilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Takk, Joplaya og Atmi, for at flere tenker som meg!

Jeg har så mye å si i forbindelse med dette, men har skrevet det 1000 ganger før. Så jeg gir dere mandat til å representere meg i denne tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Jeg er av den oppfatning av Barnevernet gjør en fremragende jobb - all honnør til dem.

En skal også huske på at når først Barnevernet griper til det skritt å fjerne et barn fra sine foreldre, så har det pågått lang granskning, OG foreldrene har vært klar over granskningen OG...... de har fått i bøtter og spann med sjanser til å "forbedre seg".

Jeg så et program på tv for en tid tilbake, et dokumentarprogram om Barnevernsvakten i Oslo. Det kom da frem at oss vanlige mennesker er for passive når vi ser noe. Vi lukker øynene, og tør ikke blande oss. Skoler og barnehager er bastet og bundet av regler - dvs. de har informasjonsplikt mens de samtidig er underlagt en særdeles streng taushetsplikt. Dette forårsaker at mange mistenkelige forhold aldri blir meldt fra om.

Igjen, til alle, husk at det VI leser/hører i mediene, KUN er den ene siden av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Har man problemer med barnevernet, tror jeg du sitter på feil side av loven med hensyn til barnet ditt. Hva med å spørre seg: "gjøre jeg noe galt" , "kan jeg gjøre noe bedre". Man kan også spørre seg om disse menneskene setter barns behov bak deres egne behov.

Hilsen en som har møtt veldig mange foreldre som ikke skulle hatt lov til å oppdra barn. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon.

Hadde en samtale med en kamerat i går som sa at "Barnevernet er da ikke så gale, men noen ganger er det som om de lar hvem som helst oppdra barn. Skal de ikke hjelpe barna? (...) far og mor er narkoman og toåringen går på selvstyr og leker med trehjulsykkelen sin midt i DEN farlige veien. Men det er utrolig å se hvor selvstendige og flinke slike barn blir. Alle reagerer på at de barna får bo hjemme. Hvorfor har ikke barnevernet vært der!!!"

Det var da jeg svarte "hvem har melt fra til barnevernet"? Tror du han ville gi meg navnet på disse folka? Nei - kan jo ikke det, da ville han jo vært litt illojal liksom. Men - da går det heller ikke å klage, for da er det dem som hindrer barnet i å få hjelp, det er ikke barnevernet som stiller feil opp.

Det er altså litt viktig at barnevernet får beskjed. For dem som er kritiske til barnevernet må huske at barnevernet er ikke en Gud som ser alt. Det de ikke får vite kan de heller ikke gjøre noe med. Og det gjelder også dem som melder til barnevernet for å straffe noen eller så - det går utover slike barn som virkelig har det vondt. Det tar unødvendig kapasitet fra barnevernet og det er med på å skape disse holdningene som går rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

angående overtramp så kan dere lese her

http://www.barnasrett.no og http://www.nkmr.org

når det gjelder de siste som du skriver her atmi så er det med kapasitet noe de kunne løse med og kritisk vurdere va som er riktige meldinger og va som er ikke, jeg vet om en mor som ble meldt for hevnt, hun gjorde ikkenoe feil men likevel ble hun gransket før hun ble frikjent de kunne ha oppsøkt henne og vurdert om det var grunn til og granske først, nå kan hun ikke gå ut søttende mai lenger hun vil ikke se noe som har med landet og gjøre, det er ikke bra for barna det heller

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
jeg vet om en mor som ble meldt for hevnt, hun gjorde ikkenoe feil men likevel ble hun gransket før hun ble frikjent de kunne ha oppsøkt henne og vurdert om det var grunn til og granske først

Du synes mao at de skal granske litt FØR de skal ha en granskning...?

Ja, det høres jo ut som noe barnevernet har ressurser til...

NOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg mente ikke det men man kan ta et hjemmebesøk og si at man har fått en melding og så se seg litt rundt vis det er noe som tyder på at noe er gått galt så kan man gå videre vis ikke kan man snakke om vem som har gjort det og vorfor, jeg syns det er bedre en og sette i gnag granskin til og begynne med

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kritisk vurdere va som er riktige meldinger og va som er ikke

Tro meg, det gjør de. Er ikke alltid det blir undersøkelse. Loven sier:

Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barnevernstjenesten snarest undersøke forholdet

Altså det går på kjønn. En må vurdere meldingen, hva som blir meldt opp mot ens kunnskaper og fornuft.

Omsorgsovertakelse er et tiltak som svært sjelden blir tatt i bruk. Som oftest holder det med hjelpetiltak, barnets omgivelser bedres.

Den du kjenner, jeg kan forstå hun har det vanskelig nå. Men hun må jo forstå at der var grunn til å tro at barnet ikke hadde det godt nok på bakgrunn av den meldingen som kom inn. Familier må skjønne at bv er her for å HJELPE BARNET, se til at barn i Norge har det godt. Om hjelpetiltak blir iverksatt etter en undersøkelse, bør foreldrene være takknemlig for at levevilkårene til barna er blitt bedret. Mange foreldre mangler ressurser, bv hjelper til.

Omsorgsovertakelse er SISTE UTVEI!

Kanskje du bør lese denne artikkelen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=59731

Derfor mener jeg at det er bedre med en omsorgsovertakelse for mye, enn en for lite. Denne jenten sliter mye, mye mer i dag enn de barna som kanskje har blitt tatt ut av hjemmet hvis der strengt tatt ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg mente ikke det men man kan ta et hjemmebesøk og si at man har fått en melding og så se seg litt rundt vis det er noe som tyder på at noe er gått galt så kan man gå videre vis ikke kan man snakke om vem som har gjort det og vorfor, jeg syns det er bedre en og sette i gnag granskin til og begynne med

hilsen

Se seg litt rundt for å se om noe har gått galt? Der er mye som ikke kan sees i løpet av ett hjemmebesøk, kan nesten love deg at da hadde det vært mange barn som ikke hadde fått den hjelpen de trenger...

Snakke om hvem som har gjort hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

vis ting er i orden så er det kansi lurt og spørre vorfor en er blitt melt, mange blir melt av henv og det er felt jeg har blitt det selv, de ringte oss da jeg var liten, vi hadde vert i hjelpe apparatet før så viste de at det ikke var noe galt, så gjorde ingen ting men de lurte jo en annen ting de kan jo sjekke politijornaler og se om ting er meldt føær og sjekke litt i nabolaget runt den som har melt

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når de gjør det heter det undersøkelsesfasen. Det inkluderer å snakke med barnet (om det er gammelt/modent nok) og foreldrene. Er det så fælt at vi har en instans som prøver å ivareta våre barn dersom det ser ut til at foreldrene svikter? Om det ikke iverksettes noen tiltak, er jo alt bare fryd og gammen. Barnevernet og foreldrene har gjort jobben sin og livet går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som at du Tule synes det viktigste er at foreldrene får beholde barna de har båret frem og er glade i. Men barn tilhører ikke foreldre, de er til låns. Hvis de ikke behandles bra, får man ikke beholde dem. Barnets beste settes foran foreldrenes anseelse blandt naboer og venner, og foran foreldrenes ønske om daglig omsorg(?) og kontakt med sitt barn.

Jeg har også inntrykk av at de fleste fosterhjem fungerer bra, så barnet blir ikke "ødelagt" av et opphold der utover å savne foreldrene. Men hvis foreldrene ikke viser særlig omsorg, vil vel barnet etterhvert forstå forskjellen på det gamle hjemmet og det nye hjemmet. Avhengig av alder, sikkert.

Jeg synes ivertfall det er bedre å ta et barn for mye enn et barn for lite, selv om det gjør vondt for foreldre å "miste" barnet sitt. Selv om jeg ble opprørt også da jeg så saken om hun i nordnorge (svanhild?) fra den ene siden med IQ testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noen som jobber i barnevernet her, kan dere fortelle meg hvilken bakgrunn man har når man jobber i barnevernet? Må alle ha 3-årig høyskole på barnevernslinja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å jobbe som saksbehandler i barnevernet må du ha 3 årig utdannelse på sosialhøyskolen. Om det er som sosionom eller barnevernspedagog er det samme. Men jeg tror ikke du kan ha andre utdannelser enn de to. Jeg har i hvert fall ikke truffet andre. Selv er jeg sosionom men jobber ikke i barnevernet bare for å ha det sagt, >men har likevel vært borti barnevernet en del via min jobb. Jeg ville likevel vært utrolig stolt om jeg jobbet i barnevernet og kanskje jeg kommer til å gjøre det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veslebråka. Dersom du er interessert i barnevernet vil jeg anbefale deg å vurdere besøkshjem eller tilsynsfører jobb. Det er kjempeinspirerende, du lærer masse, og jeg lover deg at du kommer til å trives med det. En fin og nyttig måte og komme inn i det systemet. Og det er stort behov for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stilig at så mange her vet "alt" om hvordan barnevernet arbeider.. Er det noen av dere motstandere som i det hele tatt aner hvordan tjenesten arbeider? Eller hva som skal til for å frata foreldre omsorgen for et barn? Tror dere saksbehandlere sitter på kontoret sitt og tenker "i dag skal jeg gjøre livet skikkelig jævlig for noen"? Det er et langvarig arbeid bak, der ALT skal være prøvd før man går til et så drastisk skritt. Dessuten er det fylkesnemnda for sosiale saker som avgjør dette, med jurist og sakkyndige som bestemmer. Foreldre MED ADVOKAT får lik mulighet til å stille vitner, sakkyndige, egen forklaring osv. Noen av dere motstandere som vet hva det "biologiske prinsipp" står for? Nemlig at barnet så langt det er mulig skal bo sammen med biologisk familie.. Barnevernet har i flere tiår jobbet utifra dette. Så neste gang dere hører forferdelige historier fra den ene parten, husk dette: Det er MYE dere ikke vet. Ingen av oss er flue på veggen. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...