Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2003 #1 Del Skrevet 21. mai 2003 Noen som så dokumentaren på NRK 1 eller var det NRK 2 om det såkalt psykisk utviklingshemmede paret som ble fratatt barna?? Helt for jævlig..................... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 21. mai 2003 #2 Del Skrevet 21. mai 2003 Noen som så dokumentaren på NRK 1 eller var det NRK 2 om det såkalt psykisk utviklingshemmede paret som ble fratatt barna?? Helt for jævlig..................... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: hei helt ening hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 21. mai 2003 #3 Del Skrevet 21. mai 2003 Jada, maktmennesker finnes overalt.. -Og det finnes groteske eksempler på overtramp i alle sektorer. Jeg er grundig lei av at barnevernet gang på gang blir uthengt i media i saker som dette.. Barnevernet har ingen muligheter til å fortelle sin, eller rettere sagt, BARNETS side av saken. Du kan regne med at ikke engang halvparten av sannheten har kommet frem! Deler av innlegget er fjernet. Lea (moderator) Det er ikke tillat å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner. Innlegg vi anser som utrivelige slettes. -Og i senere tid har det jo kommet frem at barnevernet oftere og oftere lar tvilen komme foreldrene til gode, og ikke barna, nettopp på grunn av dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. mai 2003 #4 Del Skrevet 21. mai 2003 Tror dere virkelig at det bare sitter maktmennesker i barnevernet som med vilje lager livet til et helvete for andre? Tror dere virkelig at dere får vite hele saken ved å lese VG eller se på tv-nyhetene? Tror dere virkelig at det bare finnes en side av saken? Javisst er det drittsekker i bv også - og visst kan mange ta seg på tak. Og det er viktig at sakene blir tatt opp og ikke feid under teppet. Men det er kun en side av saken vi får vite, og dere skal være veldig forsiktig å dømme ut fra det mediene velger å la dere få vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 21. mai 2003 #5 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg tror jeg kanskje har forsvart barnevernet nok inne i dette forumet for en stund. Men det hadde vært utrolig greit hvis dem som stadig hører på disse ryktene om hvor fæle barnevernet er hadde gitt barnevernet tvilen til gode. For fakta er nok ofte som Birgitte sier i innlegget over her. Og om det i et tilfelle skulle vise seg at barnevernet faktisk har gjort en grådig feil - så er jeg nesten tilbøyelig til å si at da får det heller være. Det er et vanskelig dilemma akkurat det, men jeg er vel personlig kommet frem til at det tross alt er bedre å ta et barn for mye enn et barn for lite. Fælt sagt, jeg vet det. Men jeg tviler på at barnevernet under noen omstendigheter ville flyttet et barn som lever under perfekte vilkår. Her er det snakk om levevilkåret til disse barna er godt nok eller ikke godt nok. Det handler ALDRI om det er perfekt eller ikke perfekt. En sak der barnet har det skikkelig fint hjemme kommer ikke så langt i barnevernet. Det tror jeg ikke. Men hva er godt nok - det kan diskuteres. Men det er også det som diskuteres. Håper at snart alle klarer huske det og tenke det når de leser nyheter. Nyheter er bare nyheter - de er skrevet for å selge mest mulig aviser eller for å få mest mulig seere eller av andre grunner få fokus hos befolkningen. Nyheter er ikke skrevet for å være etisk korrekte og ogjektive - de vil sette fokus på det som selger best. Derom er der vel liten tvil tenker jeg. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2003 #6 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg har hatt tilknytning til barnevernet i ei lita bygd og jeg har absolutt IKKE tillit til de som jobber i denne etaten - ei heller sosialetaten. Sånn folk på bygda har blitt "latterliggjort" bak disse lukka dører skal man vel lete lenge etter! Jeg hadde ALDRI i verden benyttet meg av slike tjenester om jeg hadde bodd i ei lita bygd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 21. mai 2003 #7 Del Skrevet 21. mai 2003 At mange innen disse etatene ikke oppfører seg etisk korrekt det er jeg vel mer tilbøyelig til å være enig i. Og det er skikkelig stygt og respektløst, men konsekvensene av holdninger innenfor etaten kan liksom ikke gis som grunn til at de skulle ta barn fra foreldrene for moro. For det tror jeg ikke dem gjør uansett. Men det er helt riktig et problem med holdninger innenfor en del av disse miljøene - vanskelig å si hvorfor, noen ganger tror jeg det kan være et slags forsvar de bygger opp fordi de møter så mye elendighet. Litt svart humor som har en tendens til å utvikle seg til noe uspiselig noe - selv om det jo ikke er noen unnskyldnig overhode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 22. mai 2003 #8 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg lever faktisk i nærheten av et eksempel på at bv ikke tar barnet bort fra forelder selv om det for legfolk er opplagt at de burde, jeg.... Enda de har vært inne i saken og kjenner detaljene. Jeg mener iallefall at et barn som vokser opp i et hjem med narkoman og langende stefar, "litt av og til" dopet mor (som har mistet omsorg for to andre barn allerede) og politirazziaer på barnerommet, nesten automatisk burde blitt overlatt til sin far, som er hjemmeværende, uføretrygdet (men svært oppegående), som allerede har full omsorg for ett barn, og som aldri påvirket av narkotika... Men så enkel er altså ikke verden (- og det er sikkert mye i dette jeg ikke kjenner til). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 22. mai 2003 #9 Del Skrevet 22. mai 2003 Barnevenet slik det fungerer i Norge, er underlagt særdeles strenge taushetsplikter. Av den grunn, er det kun den ene siden i disse sakene som kommer frem, og media fremstiller det gang på gang som om folk helt uforskyldt blir fratatt barna. Dette skaper en antipati mot Barnevernet. Vi må huske på at disse sakene også har to sider, vi får gjennom media kun høre den ene. Og ja.......... jeg er så drittlei av å høre at folk sier fyfy Barnevernet, de fratar foreldre barn over en lav sko etc. WAKE UP!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missuganda Skrevet 22. mai 2003 #10 Del Skrevet 22. mai 2003 Når jeg ser et slikt innlegg, tenker jeg mitt...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 22. mai 2003 #11 Del Skrevet 22. mai 2003 Det er jo bra noen har så sterk tillit til barnevernet da! Jeg har det ikke.... Jeg kan ikke uttale meg om en sak i media som jeg ikke engang har sett. Imidlertid kjenner jeg litt til barnevernets virksomhet fra venner/bekjente, og jeg er ikke imponert over hvordan de jobber. Det betyr selvsagt ikke at barnevernet pr.def. gjør en dårlig jobb, men kombinert med en del kunnskap om hvordan andre "instanser" fungerer i forhold til barn, så har jeg ikke akkurat ubetinget tillit til at det er "barnets beste" som står i fokus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 22. mai 2003 #12 Del Skrevet 22. mai 2003 Blir irritert jeg når min mor den dag i dag klager på at barnevernet kom inn i vårt liv."De var så grusomme". "De prøvde å gjøre vårt/hennes liv jævlig." Så tenker jeg tilbake, og tenker som så at det ikke var noe rart at de kom.Jeg hadde jo en storebror som brukte stoff og det var jo mye som skjedde. Jeg bodde foressten i 2 år hos fosterfamilie. Og dro på weekend-turer dit. Man får vel ikke vite halve historien her nei.Kan jeg godt tenke meg. For når mamma klager om det som skjedde den gang,da har jeg virkelig lyst å kommentere det ja,men gidd ikke for det ender opp med krangel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2003 #13 Del Skrevet 22. mai 2003 Den samme holdningen har jeg også til de øvrige offentlige etatene på bygda, det være seg politiet, trygdekontoret..helsevesenet...Tro ikke at sladderen der er mindre enn i de private hjem! Jeg har også hørt at det har blitt slått fast som en positivt faktor av trygdesjefen i ei lita bygda at de hadde slike "slarvekjerringer" på kontoret.. Gjest 22.19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 22. mai 2003 #14 Del Skrevet 22. mai 2003 Orker ikke gå inn på sånne debatter igjen og engasjere meg. Vil bare si at de verste feilene går andre veien. Som f.eks den jenten, som nå er voksen, som saksøker kommunen fordi barnevernet ikke gjorde nok. Leste dere om den saken? Hun måtte vaske blod etter at en fremmed dame ble banket opp i hjemmet hennes, måtte se og høre en levende hund bli stekt i stekeovn hos en fremmed dame osv osv. Det er DER barnevernet og de ansatte må skjerpe seg. Håper jeg aldri vil la slike ting passere... Som nevnt tidligere av andre: TO sider i en sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 22. mai 2003 #15 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg tror jeg kanskje har forsvart barnevernet nok inne i dette forumet for en stund. Men det hadde vært utrolig greit hvis dem som stadig hører på disse ryktene om hvor fæle barnevernet er hadde gitt barnevernet tvilen til gode. For fakta er nok ofte som Birgitte sier i innlegget over her. Og om det i et tilfelle skulle vise seg at barnevernet faktisk har gjort en grådig feil - så er jeg nesten tilbøyelig til å si at da får det heller være. Det er et vanskelig dilemma akkurat det, men jeg er vel personlig kommet frem til at det tross alt er bedre å ta et barn for mye enn et barn for lite. Fælt sagt, jeg vet det. Men jeg tviler på at barnevernet under noen omstendigheter ville flyttet et barn som lever under perfekte vilkår. Her er det snakk om levevilkåret til disse barna er godt nok eller ikke godt nok. Det handler ALDRI om det er perfekt eller ikke perfekt. En sak der barnet har det skikkelig fint hjemme kommer ikke så langt i barnevernet. Det tror jeg ikke. Men hva er godt nok - det kan diskuteres. Men det er også det som diskuteres. Håper at snart alle klarer huske det og tenke det når de leser nyheter. Nyheter er bare nyheter - de er skrevet for å selge mest mulig aviser eller for å få mest mulig seere eller av andre grunner få fokus hos befolkningen. Nyheter er ikke skrevet for å være etisk korrekte og ogjektive - de vil sette fokus på det som selger best. Derom er der vel liten tvil tenker jeg. Atmi hei dewtte syns jeg er forferdelig det skal altid vere bedre og flytte et bantr for lite en et for mye flytter man et uten grunn ødelegger man det, men det er tydelig at det e rprestisjen og ikke barna du ser på her hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 22. mai 2003 #16 Del Skrevet 22. mai 2003 En liten ting, en vesentlig ting kanskje? Før barnet flyttes ut av hjemmet skal hjelpetiltak være vurdert og prøvd (unntatt ved hastesaker). Sier ikke det litt? Hjelpetiltakt iverksettes først, blir ikke omsorgssituasjonen for barnet godt nok - må det flyttes ut av hjemmet. Enig med Atmi - bedre at et barn for mye flyttes, enn et barn for lite. Dessverre er realiteten motsatt. Og: omsorgsovertakelser har som regel et mål om at barnet skal føres tilbake til hjemmet og sine biologiske foreldre (med unntak selvfølgelig, målet kan også endres underveis, kommer an på foreldrene). Sukk, sier bare: barnets beste i fokus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 22. mai 2003 #17 Del Skrevet 22. mai 2003 En liten ting, en vesentlig ting kanskje? Før barnet flyttes ut av hjemmet skal hjelpetiltak være vurdert og prøvd (unntatt ved hastesaker). Sier ikke det litt? Hjelpetiltakt iverksettes først, blir ikke omsorgssituasjonen for barnet godt nok - må det flyttes ut av hjemmet. Enig med Atmi - bedre at et barn for mye flyttes, enn et barn for lite. Dessverre er realiteten motsatt. Og: omsorgsovertakelser har som regel et mål om at barnet skal føres tilbake til hjemmet og sine biologiske foreldre (med unntak selvfølgelig, målet kan også endres underveis, kommer an på foreldrene). Sukk, sier bare: barnets beste i fokus hei jeg syns dette er grotesk barn som har det fint der de er skal ikke flyttes, det skal vere bedre og flytte et for lite en og flytte et for mye vis man flytter et for mye ødelegger man en familie uten grunn, jeg husker en mor som fikk livet sitt ødelagt åpå grunn av uskyldig gransking av barnevernet hun greide ikke og gå¨ut på søttende mai lenger, jeg syns man skal vere strenger man sier og at det er bedre at ti skyldige går fri en at en uskyldig fengsles jeg syns det er viktig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 22. mai 2003 #18 Del Skrevet 22. mai 2003 jeg syns dette er grotesk barn som har det fint der de er skal ikke flyttes' date=' det skal vere bedre og flytte et for lite en og flytte et for mye vis man flytter et for mye ødelegger man en familie uten grunn[/quote'] Klart det. Har barnet det helt fint hos sine biologiske foreldre, skal ikke barnet flyttes. Men der er mange gråsone-barn. Ødelegge en familie uten grunn? Der er en grunn til undersøkelse, der er en grunn til hjelpetiltak, der er en grunn for omsorgsovertakelse. Skal et barn bli ødelagt enda mer fordi bv ikke griper inn der barnet absolutt ikke burde bo med sine foreldre? Blir et barn som har det tilstrekkelig bra hos sine biologiske foreldre tatt ut av hjemmet, er sjansen stor for at barnet får komme tilbake til sine foreldre ved neste vurdering. Og foreldrene har mest sannsylig skjerpet situasjonen, altså har det gagnet barnet. Et barn som ikke blir reddet fra sine foreldre, blir mer skadet enn det barnet som hadde det tilstrekkelig bra og ble tatt ut fra sitt hjem. Ikke lett å jobbe i bv. En bvarb skal spå fremtiden. Hva vil skje, hva er best for barnet i fremtiden. Klart der gjøres feil, dessverre. Jeg bare sier at det er verre at et barn blir oversett og blir boende i et "helvete". Enn at et barn har det "greit nok" og blir tatt ut av hjemmet. Det barnet som blir tatt ut av hjemmet, er uansett sikret mat på bordet, god helse osv. Barnet i "helvetet" går det verre med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 22. mai 2003 #19 Del Skrevet 22. mai 2003 helt enig med Atmi - bedre at et barn for mye flyttes, enn et barn for lite. Det er nok svært få som kommer under barnevernets granskning uten grunn. Dessuten er det slik som Joplaya sier, det skal være dokumentert at en lang rekke tiltak er prøvd ut før man setter igang med omsorgsovertagelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 22. mai 2003 #20 Del Skrevet 22. mai 2003 hei jeg er enig i det du sier, her men det er et traume og bli tatt fra sine foreldre jeg syns barn skal skånes for det så snart der er mulig, jeg syn også det er tull og spå i fremtiden jeg syns man kan se det an og gripe inn om det blir nødvendig ingen vet vas om skjer ingen vet va barna trenger og ingen vet vordan det blir, jeg syns slik som i saken i nordnorge er feil de legger mer vekt på en iq test en på karakterene, de mener hun ikke kan hjelpe dem med skolearbeide men fra skolen sier karakterene at hun kan alt hun skal og her er det ingen snakk om tilbakeføring hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg