Gå til innhold

Ikke mer bleier !!


Pheebe

Anbefalte innlegg

Eldste min var to år da hun sluttet og hun sluttet for alltid ,uten uhell den uken.

Bare tisset på seg da yngste ble født,men det er jo en annen diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man skal være forsiktig med å presse barnet til slike ting. Jeg var med på et bleie-avvenningsprosjekt da jeg var au pair. Den gutten var 2.5 år, vi prøvde å snakke til ham om at det er vanlig å bruke do når man må noe, hadde trapp. Snakket med ham om å prøve uten bleie, han ville prøve og så tok vi med skift. Det gikk galt en del ganger, for han hadde ikke motorkontroll over det systemet enda. Så vi sluttet å mase etter en prøveperiode, og lot ham få ha bleien. Men frøet var plantet, og noen måneder senere var han klar.

Det er forøvrig mange som bruker å la barna løpe nakne rundt om sommeren, litt som hunder da for de tisser jo overalt. Lar de oppdage hvor deilig det er å være barn uten våt bleie på. Så kommer tiden da det ikke er så varmt ute, og bleien må på hele dagen.. og det vil ikke barnet som har oppdaget hvor mye bedre det er uten. Så det er en inspirasjon til å lytte litt til sin egen kropps signaler, og gå på do i tide for da slipper man bleie.

Jeg synes det høres ganske sent ut med 3,5-4 år å slutte med bleie.. men det er mulig det står i bøkene. Både mine brødre og jeg (har det blitt meg fortalt) var ute av bleiene før fylte 2, bestemt av oss selv. Det er godt mulig bleiekvalitet spiller inn, for barn dengang var nok adskillig våtere i rumpa enn de er i disse pampers tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har to barn; førstemann sluttet tidlig med bleie, det gikk av seg selv omtrent, få uhell, alt var helt flott.

Andremann hadde det ikke så lett. Han var ikke klar for å slutte når han var 2,5 år slik som broren, derfor stresset vi ikke med dette.

Men barn sammenligner seg med andre, gutten min kommenterte selv når han var passert 3,5 år at barn som var "bare" tre år var gikk uten bleie. Alikevell ble det bare mas og stress når vi drev med pottetrening.

Jeg har fulgt begge barna mine opp like mye, de var bare rett og slett veldig forkjellige på dette.

Jeg er enig med at det kan være stressende for barna og bli "presset" til å slutte med bleiene for tidlig, men det kan også stresse barna at de er blitt store og fremdeles bruker bleie....Noen som sa det var enkelt å være foreldre?

Kjeft og press hjelper utrolig lite, det er vel de fleste enige om, må alikevell inrømme at tålmodigheten ble satt på prøve når bæsjetruse nr 4 på samme dag var et faktum....(nr 4 ja, gutten merket at han skulle bæsje, holdt igjen, med "kratfige" bremsespor som resultat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Merete

Hei. Den eldste jenten min sluttet med bleie da hun var 2 1/2, det jeg gjorde var å la henne gå uten bleie på dagen og la henne "tisse seg ut", det ble en del klesskift iløpe av dagen men hun merket fort hvor ubehagelig det var med våt bukse og begynte å gi beskjed når hun måtte tisse, etter det hendte det skjelnere "uhell". Det tok meg ca 2 mnd, men det var verd det.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfattning at dette må barna få bestemme selv. Min datter blir 4 i oktober, og ho har ennå ikke sluttet med bleie, men vi holder på. Vil ho gå uten bleie en dag så får ho lov til det, og vil ho ha bleie så er det også greit. Dette er nemlig ikke noe som vi kan bestemme eller ikke. Bare tenk på hvordan mange barn blir avvendt, nemlig ved at du blir plassert på do mange ganger for dagen og ustanselig spørt om de skal på do. Hvordan hadde vi følt det hvis noen hadde plassert oss på doen og spørt oss hele tiden om vi måtte på do? Jeg sier ikke at de foreldrene som gjør dette tar helt feil, og at de er dumme/slemme eller noe, jeg mener bare at for meg blir det helt feil.

Vi har holdt på med vår datter siden påske, og jeg vet at ho kommer nok til å slutte med dagbleier iløpet av sommeren, men det har ikke noe hast. Har nemlig aldri hørt om noen som forsetter å bruke bleier resten av livet. Da tenker jeg på vanlige, friske barn selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
å nei nå misfortod du meg............

Så klart at noen er mindre utviklet.Jeg tenkte mere på de med foreldre som ikke gidd å pottetrene eller avvenne dem med flaske/smokk.

hei

ikke får og bråken men poenget er at det ikke er noe vits i og pottetrene man kan la barnet bestemme slev når det e r klart, jeg syns syn på barna dine vis du er så hysterisk at du syns at det er for msrent og lan hanne vent etil sommeren med og slutte når hun bare er tre år og det e rikke sent og slutte , med bleie når en er foire det er ganske normalt jeg syns du bøær se på verden runt deg vis du mener at en jente er sås tor når hun er 2 år at det jammen er på tide er xdu mer hysterisk en barnet dit har godt av det e4r stor forksjel på og vite om en har avføring i bleia og det og holde igjen jeg syns du bør sette deeg mer inn i barns natur håper du er litt floinkere med den neste

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Den eldste jenten min sluttet med bleie da hun var 2 1/2, det jeg gjorde var å la henne gå uten bleie på dagen og la henne "tisse seg ut", det ble en del klesskift iløpe av dagen men hun merket fort hvor ubehagelig det var med våt bukse og begynte å gi beskjed når hun måtte tisse, etter det hendte det skjelnere "uhell". Det tok meg ca 2 mnd, men det var verd det....

Det er klart at det blir litt uhell,det kan man ikke komme i fra.

Noen småtisser på seg over lang tid har jeg hørt.Til de er ganske store.Men som sagt det er ikke noen "harm" i å fortelle dem at potten er et bedre alternativ når de begynner å klage på tiss/bæsj i bleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må sige at jeg synes at det var ok tobarnsmor ser ikke noget galt i din metode..

selv var jeg over 4 før jeg ville af med bleen til min mors fortvivelse, har enda minder om at jeg gjorde i bleen med vilje, og da mener jeg at da skulle jeg ha været ude af den ble for længe siden....

har selv 3 store tøsser som alle har fået potte træning, min første var helt speciel hun har kun 1 1/2 år da hun var uden ble

de to ander sluttede før de var 2 år

jeg trænde med af den simple grund at på island ( der jeg boede på det tidspunktet ) skulle ungerne helst være uden blee når de skulle i parken og der kunne de begynde når de var 2 så jeg trændede dem og de blev renslige på et par måneder.

jeg tror ikke det skader børn hverken psykisk eller fysisk at træne med dem, i dyreverden gør moren det også med sine unger tror det er en helt normal proses i livets gang, hvis man skal vente år ud og år ind til barnet er klar har jeg meget lidt tro på nogel børn vil af star hed ikke ud af bleen og da er det fint med træning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at den metoden virket helt fint og jeg gjorde ingenting gale :lol: .Vil gjøre det samme med denne.

Før jeg begynte med min første var jeg helt grønn,slik som mange er.Og snakket med helsesøster om hva som var en grei metode.

Som det har blitt sagt her så er det faktisk noen ting ungene må lære seg.Og det er så utrolig overdrevent og si at de får traumer av det.Tull og tøys!

Lær dem å gå på do når de virker klare og store nok til å lære det.Skal ikke bli helt knust pga noen uhell og forglemmelser.Det er noe som er normalt og som går over.Sånn er det med det meste.Behøver ikke å være så perfekte fra begynnelsen av.Heller ikke hysteriske.

Lykke til med pottetreningen!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes selv at den metoden virket helt fint og jeg gjorde ingenting gale :lol: .Vil gjøre det samme med denne.

Før jeg begynte med min første var jeg helt grønn,slik som mange er.Og snakket med helsesøster om hva som var en grei metode.

Som det har blitt sagt her så er det faktisk noen ting ungene må lære seg.Og det er så utrolig overdrevent og si at de får traumer av det.Tull og tøys!

Lær dem å gå på do når de virker klare og store nok til å lære det.Skal ikke bli helt knust pga noen uhell og forglemmelser.Det er noe som er normalt og som går over.Sånn er det med det meste.Behøver ikke å være så perfekte fra begynnelsen av.Heller ikke hysteriske.

Lykke til med pottetreningen!! :P

hei

jeg syns du skal lese inlegget til padmee jeg det er tul og drive med pottetrening vent til barna gir beksjed selv, jeg syns det er bedre at barna har det bra en at du har et perfekt ytre det høres ut som det er poenget, det er ikke unormalt at noen bruker blei når de er fire de blir tørre og si at det er lenge til de er tre og at man ikke kan vente til sommeren er tåpelig det er ingen hast jeg syns det er leit at du vil gjøre det med neste jeg syns du skaulle la ham bestemme selv, de ser doen og de vil prøve når det har gåt en stunddet er ingen vits og trene

ja det er tule jeg er ikke inlogget

hilsen

tule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
må sige at jeg synes at det var ok tobarnsmor ser ikke noget galt i din metode..

selv var jeg over 4 før jeg ville af med bleen til min mors fortvivelse, har enda minder om at jeg gjorde i bleen med vilje, og da mener jeg at da skulle jeg ha været ude af den ble for længe siden....

har selv 3 store tøsser som alle har fået potte træning, min første var helt speciel hun har kun 1 1/2 år da hun var uden ble

de to ander sluttede før de var 2 år  

jeg trænde med af den simple grund at på island ( der jeg boede på det tidspunktet ) skulle ungerne helst være uden blee når de skulle i parken og der kunne de begynde når de var 2 så jeg trændede dem og de blev renslige på et par måneder.

jeg tror ikke det skader børn hverken psykisk eller fysisk at træne med dem, i dyreverden gør moren det også med sine unger tror det er en helt normal proses i livets gang, hvis man skal vente år ud og år ind til barnet er klar har jeg meget lidt tro på nogel børn vil af star hed ikke ud af bleen og da er det fint med træning.

hei

jeg syn det siste du sier der eir tull, jeg tror de fleste blir tørre før eller senere det er bare og vente til de sier fra jeg syns man kan gjøre det de fleste gjør det jeg tror ikke du har rett og at de tar feil de fleste er avent det er helt greit om de bruker flere år

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er greit å bruke bleie som 4-6 åring da?

Vel vel..lykke til da.Ditt problem ikke mitt.Gjør det du synes er best og så gjør jeg det jeg synes er best.Ikke egentlig så mye mere å diskutere når man ikke blir enige eller mener forskjellig.

Senset et snev av angrep.......tar det som irritasjon jeg,så får vi bare slutte før irritasjonen går lengre.

Jeg har sagt det jeg synes er greit for OSS,og du for DERE.Hvorfor diskutere andres ytre og annet usaklig tøv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Fritt for ikke å begynne på skolen og bruke bleie!!!

Husker den aleren, de som ble oppfattet som barnslige fikk høre det. Eks kunne ikke knyte skolisser, turte ikke sitte på do elene, kunne ikke telle til 10. Hva ville vi sagt til en med bleier, tro??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker den aleren, de som ble oppfattet som barnslige fikk høre det. Eks kunne ikke knyte skolisser, turte ikke sitte på do elene, kunne ikke telle til 10. Hva ville vi sagt til en med bleier, tro??!!

Faktisk da yngste min skulle opp et hakk i avdelingen på barnehagen,så ble jeg fortalt at de ville ha dem ut av bleien.Hun var nesten 3 år.

I begynnelsen så tok de bleiene hennes som hun bare hadde på seg da de var ute.Men de sammarbeidet med meg med pottetreningen.

Hun var en av få som gikk i bleie.

Så noe må jeg ha gjort rett da jeg startet pottetreningen.

Uff tenk å begynne å pottetrene samme år som de begynner på skolen :-? :-? .......nei,det hadde jeg ikke orket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
så det er greit å bruke bleie som 4-6 åring da?

Selvfølgelig er det greit å bruke bleie om man ikke klarer å kontrollere kroppsfunksjonene.

Uff tenk å begynne å pottetrene samme år som de begynner på skolen   .......nei,det hadde jeg ikke orket.

Som sagt tidligere, de aller fleste barn blir tørre i en alder av 2 1/2 - 3 1/2 år, uansett om de pottetrenes eller ikke. Det ligger i barnas natur å ville mestre det å gå på do om de fysisk og psykisk er i stand til det.

Du får det til å høres ut som om at dersom man ikke driver med aktiv pottetrening, ja så vil ett hvert barn fortsette med bleier til de skal begynne på skolen.

Da syns jeg det er rart at ikke flere unger trapper opp til første skoledag med bleie i buksa, for jeg kjenner mange foreldre som ikke driver aktiv pottetrening men som alikevel får tørre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprudle

Hei.

Jeg er en trebarnsmor med en datter som ble 3 år i april. Hun er moden og "framsynt" på alle måter, men når det kom til det å bli spurt om hun ville slutte med bleie, -sa hun konsekvent "NEI". Min mann og jeg har overhodet ikke stresset henne med masing. Vi har hatt et avslappet forhold til dette med å slutte med bleier da vår datter er normal på alle måter. Vi har ikke hatt grunn til å tro at dette med bleiekutt ikke ville komme av seg selv når hun var klar for det. (Ofte ligger jo dette stresset eller denne prestasjonen mere hos foreldrene enn hos barnet selv.)

I påsken var vi derimot på tur sammen med et 4-årig jentesøskenbarn i flere dager. Opplevelsen av at "Emilie" ikke hadde bleie, -men derimot gikk på do, satte tanken om bleiekutt i hodet på vår 3-årige datter. Da vi kom hjem diskuterte min mann og jeg saken, og bestemte oss for å ta en "tørn" for å hjelpe vår datter til å lykkes med bleiekutt. Hun fikk tilbud om å sitte på do (med doring tilpasset hennes størrelse), og fikk ros når hun gjorde det. Vi hadde et og annet uhell innimellom, men blåste det bort og sa at "da går vi bare og vasker oss og skifter til tørt tøy", "pytt sann". Det hele tok ca. vel èn uke. I dag er hun tørr, men har uhell kanskje èn gang i uka. I barnehagen gikk det også fint etter at vi hadde en samtale med dem, og ba dem følge opp. Vår datter bruker fortsatt bleie om natten, men jeg ser at hun av og til er tørr på morgenen. Når dette blir en regel snarere enn et unntak kutter vi bleien om natta også.

Jeg synes din sønn er på rett vei når han sitter på do og lager tisselyder. Det er positivt at han `vil sitte på do. En dag kommer det tiss i toalettet, og han vil etterhvert forstå hva han kan gjøre for å "tisse" på ordentlig. Jeg vet at det finnes store individuelle forskjeller i forhold til kontroll av blære/ tarm hos barn, men din sønn har god tid på seg ennå i forhold til dette. Som flere har sagt før meg: "sommeren gjør susen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måtte bare hive meg på her, minstemann her nå er snart 3 år og sluttet med bleier for ca 5 mnd siden, altså da han var 2,5 år. Gikk kjempefint og vi har ALDRI drevet med pottetrening, jeg bare sa til han en dag at jeg hadde glemt å kjøpe bleier og at han måtte gjøre slik som de større søsknene, nemlig å gå på do og det gjorde han og siden har vi ikke brukt en eneste bleie!

Han var tørr om natta med en gang også og alle mine har sluttet når de var ca 2,5 år og jeg har aldri drevet pottetrening med noen av dem. Jeg bare bearbeider de en stund muntlig, "du kan jo prøve å gå på do slik som mamma gjør" o.l. og plutselig en dag er vi fri for bleier og da må de! Funker utmerket!!! Lykke til

PS: Syns at unger som passerer 3 år er for store til å bruke bleier, men det er min personlige mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er greit å bruke bleie som 4-6 åring da?

Vel vel..lykke til da.Ditt problem ikke mitt.Gjør det du synes er best og så gjør jeg det jeg synes er best.Ikke egentlig så mye mere å diskutere når man ikke blir enige eller mener forskjellig.

Senset et snev av angrep.......tar det som irritasjon jeg,så får vi bare slutte før irritasjonen går lengre.

Jeg har sagt det jeg synes er greit for OSS,og du for DERE.Hvorfor diskutere andres ytre og annet usaklig tøv?

hei

jeg syns du kan lese tråden til gjest under her jeg, hu hadde nok sluttet med bleier på same tidspunkt om hun ikke hadde trent, vor kan du trpo at om et banr ikke trene r så bil de t bruke bleier til det begynner på skolen jeg syns du er veldig umoden i din rolle her, jeg er heldivis glad i barn er ikke så neøye med mitt ytre det gjør ikke meg noe at et barn bruker bleie til det er fire fem vis det er riktig for barnet det er en grunn il at de lager bleier i alle størrelser jeg respelkterer nemlig barnet

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umoden i min rolle når jeg får all mulig "kritikk" pga. pottetrene min datter i en alder av 3 år???

Ja vel.....???

Jeg synes det er utrolig umodent å kritisere andre pga de er "tidlig" ute.Jeg synes ikke engang at 3 år er for tidlig.Synes det er NORMALT å pottetrene en som er klar......i 3 års alderen.

Fatter ikke at det er mulig å være så firkantet.Jeg har jo sagt at hvis noen ikke er klar før de er 4-5 år så er det vel deres sak.

Driter vel i det jeg.

Men det er synd at unger bli mobbet pga. foreldre som ikke "orker" å pottetrene dem.Akkurat som om det er verdens undergang å vise ungen en potte eller å vise dem doen???

Min datter var klar......din var ikke.Er det mulig å være uenig og forskjellig uten å være så uforskammet.????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tule ikke logget på
Umoden i min rolle når jeg får all mulig "kritikk" pga. pottetrene min datter i en alder av 3 år???

Ja vel.....???

Jeg synes det er utrolig umodent å kritisere andre pga de er "tidlig" ute.Jeg synes ikke engang at 3 år er for tidlig.Synes det er NORMALT å pottetrene en som er klar......i 3 års alderen.

Fatter ikke at det er mulig å være så firkantet.Jeg har jo sagt at hvis noen ikke er klar før de er 4-5 år så er det vel deres sak.

Driter vel i det jeg.

Men det er synd at unger bli mobbet pga. foreldre som ikke "orker" å pottetrene dem.Akkurat som om det er verdens undergang å vise ungen en potte eller å vise dem doen???

Min datter var klar......din var ikke.Er det mulig å være uenig og forskjellig uten å være så uforskammet.????

hei

hun var ikke klar vis hun bare viate at hun hadde møkk i bleine hun hadde vert klar når hun vois6te når hun måtte på do det er forksjellen va er det som hadde vert så fdelt med og inse at hun kanskje ikke hadde vert klar før hun var over tre og si at du respektere at npoenh er sene blir tull vorfor ikke dine egen, du tilater dem jo ikke og vere sene vis du begynner og trene så tidlig, og si at du synes at fire fem åringer medbleie er teit røper litt vordan skal du skille ut de som har foreldre som ikke gidder og trene og de som er sene du stempler dem jo allerede felt med en barnehage som har så rigide regler at det ikke er det beste for barna heller jeg ville nok blåst ganske krafig ut og latt dem få høre va jeg sa

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...