Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter går på ungdomsskolen og kom i dag hjem med karakterkortet sitt. Hun var slettes ikke fornøyd og jeg reagerte også på enkelte av karakterene da hun ut fra prøver skulle hatt høyere karakter.

Dette forsvares på denne skolen at du blir satt ned en hel karakter hvis du ikke er aktiv nok i timene. Min datter er beskjeden og er ikke den som rekker opp hånda altfor mye. Det jeg da lurer på, kan de virkelig sette ned en hel karakter på en elev som i utgangspunktet er middels skoleflink pga av dette? Jeg forstår jo at det er viktig at elevene deltar aktivt i timene, men hun svarer når læreren spør henne direkte.

Hva synes dere, kan dette være rettferdig? Som sagt så forsvarer skolen denne praksisen, men kan det være lov? Hun er meget pliktoppfyllende, gjør alltid lekser og har aldri hatt en anmerkning...

Jeg synes det er litt drøyt å sette ned karakteren så mye, har ikke hørt om andre skoler som gjør dette.

Takker for evt. tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Så mye? Det er snakk om 1 karakter ned, noe som er fornuftig. Hvordan skulle det håndterest hvis alle påstod de var sjenerte og dermed ikke var aktive i timen? I tillegg er det en viktig del av utdanningen å kunne snakke for seg. Heldigvis er det mulig å få hjelp, anbefaler det hvis hun ønsker seg en karriere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sosial angst, og jeg opplevde akkurat det samme. I flere fag fikk jeg 6 på samtlige prøver, men fikk likevel bare 5 som endelig karakter i faget.

Greit nok at man skal være muntlig aktiv i timene. Men når det skyldes angst eller sjenerthet da? De som har lesevansker slipper å lese høyt i timene. De som har dysleksi får bruke pc med retteprogram på heldagsprøver. Hvorfor skal da ikke vi med angst også få fritak eller senkete krav til muntlig aktivhet?

Det er lett å se om noen følger med i timen. Jeg satt fremst i klassen, tok notater og fulgte læreren med blikket hele tiden. De fleste andre satt snudd bakover, til siden, skravlet sammen, osv. Men en og annen gang snudde de seg rett vei og avbrøt læreren midt i en setning. Ergo var de mer "aktive" enn meg, til tross for at de knapt fulgte med i det hele tatt.

Gjest Naria
Skrevet

Det er vel ikke snakk om at karakteren er satt ned? De fleste fag har både en muntlig og skriftlig del selv om dette ikke vises i to separate karakterer. Og da er det naturlig at disse karakterene legges sammen for å få satt standpunkt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo sånn at det muntlige er en del av det som vurderes, så hvis hun ikke er aktiv er det nok naturlig at det trekker ned.

Jeg synes imidlertid at skolen burde være mye flinkere til å hjelpe de som sliter med sjenerthet, sosial angst eller lignende. Jeg hadde selv sosial angst, noe som måtte fremstå som opplagt for alle i klassen, men jeg fikk aldri tilbud om hjelp på noen slags måte. På Blindern har de et opplegg for de som har problemer som dette, men det er vel lurt å ta tak i ting litt tidligere enn på universitetsnivå?

Gjest Gjest
Skrevet

Dessverre er dette helt normalt - jeg opplevde det samme gjennom både ungdomsskolen og videregående skole. Det er utrolig frustrerende å kunne stoffet, men ikke tørre å ta initiativ til å snakke høyt i klassen. Dette er vanskelig å forstå for den som naturlig tar ordet i forsamlinger. Det hjelper ikke om man kjenner de andre elevene eller ikke - det føles uoverkommelig å frivillig ta ordet. Faglig sto jeg på 5 i alle fag, men endte opp med rett under 4 i snitt etter videregående. Vi hadde to lærere som nektet å ha skriftlige prøver, de baserte hele karakteren på muntlig aktivitet. Det var ikke viktig om vi kunne pensumet, bare vi snakket i timene.

Dette er flere år siden og jeg har heldigvis blitt voksen. Nå sitter jeg i styrer og holder foredrag for store forsamlinger. Men i klasseromsituasjoner faller jeg automatisk tilbake til å være stille. Det er veldig rart, forstår det ikke helt selv. Heldigvis har undervisningen forandret seg en del siden jeg gikk på skole. Nå blir elevene trent i å snakke allerede fra første klasse. Så dessverre igjen - dette er nok halt normalt.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg synes dette er urettferdig. Jeg var en beskjeden person i skoletiden, og fikk klager hver år på at jeg ikke rakk opp hånda ofte nok i timene. Jeg svarte når jeg ble spurt, men ofte hade jeg ikke noe behov for å si så mye i timene. Ikke nødvendigvis ikke turte, men jeg følte ikke at det var naturlig å si så mye, eller jeg hadde ikke noe å si.

I dag jobber jeg som selger, så det er ikke noe i veien med de muntlige ferdighetene mine. Folk har rett og slett ulike måter å være på, og når man kommer på høyskole har det muntlige ingenting å si. Der teller kun eksamen.

Skrevet

Folk med sosialangst får få seg diagnose og vil med det få fritak fra muntlig vurdering (da slipper de også muntlig eksamen, som man ikke kommer seg unna med sjenerthet). Er man bare sjenert, får man ta konsekvensen av at man ikke vil ta initiativ til å være muntilig aktiv, nemlig lavere karakterer.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Folk med sosialangst får få seg diagnose og vil med det få fritak fra muntlig vurdering (da slipper de også muntlig eksamen, som man ikke kommer seg unna med sjenerthet). Er man bare sjenert, får man ta konsekvensen av at man ikke vil ta initiativ til å være muntilig aktiv, nemlig lavere karakterer.

Så du mener det er greit at karakterene settes på grunnlag av hva slags personlighetstype man er fremfor hva man kan?

Skrevet (endret)
Så du mener det er greit at karakterene settes på grunnlag av hva slags personlighetstype man er fremfor hva man kan?

Så lenge karakteren basere både på muntlig og skriftlig bedømming, så må det være slik, ja. Akkurat som Wadjet 10 tommeltotter aldri hadde en sjanse i forming og de som ikke har god motorikk ikke vil kunne oppnå toppkarakterer i gym.

EDIT: For øvrig har det vel ingenting med personlighetstype å gjøre, da det å tale/være aktiv i forsamlinger kan trenes opp på lik linje med teoretiske matteferdigheter.

Endret av Wadjet
Gjest Gjest
Skrevet

Blir feil hvis en sjenert person som kun sier noe når en må får samme karakter som en person som er like flink, men i tillegg er aktiv i timen. Sier seg selv at den personen som er aktiv vil passe best i et studie som krever gode karakterer.

Selvfølgelig vil det være unntak, men i de fleste tilfeller vil den aktive passe best. Som nevnt tidligere finnes det hjelp for folk som er sjenerte og/eller har angst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...