Gå til innhold

Å kjøpe hest til barn


Gjest Gjest_leonora_*

Anbefalte innlegg

Hei!

Først og fremst vil jeg bare si at dette høres spennende ut, og jeg hadde blitt utrolig takknemmelig om mine foreldre hadde funnet på noe sånt, noe jeg tror de aldri hadde funnet på av seg selv - til tross for mange, mange år med masing fra meg om egen hest. Men nok om det.

Selv har jeg drevet med hest i over 10 år, og jeg har så og si hatt min egen hest nå de fem siste årene. Det vil si at det er et familiemedlem som har minimalt med tid til den, så det er jeg som har stått for møkking, fôring, stell og ridning disse årene. Det er klart at det å ha ansvaret for en egen hest krever mye tid, penger og ansvar, men allikevel er det et utrolig godt selskap og miljø rundt det hele. Det som jeg også har merket har kommet godt med i ettertid, er det at slike hestejenter blir mye mer pliktoppfyllende og omsorgsfulle enn mange andre, noe faktisk min arbeidsgiver kommenterte på før jeg ble ansatt da jeg fortalte at jeg drev med hest, og det er jo mye på grunn av at hesten hele tiden må følges opp.

Om ikke økonomien skulle komme i veien for dette, vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe denne ponnien til din datter. Som andre har sagt over meg her, tror jeg datteren din vil vokse utrolig mye på det å ha en egen hest, og kanskje spesielt også med tanke på hvor vanskelig hun har hatt det tidligere også. Det at dere som foreldre ikke er så hestevante, vil jeg ikke si er noe stort problem så lenge hesten blir stående på et ridesenter med mange hestekyndige mennesker. Det at datteren din også har mange venner i stallen er nok også en fordel, ettersom de da antakelig syns det vil være moro å hjelpe til litt.

Også en liten ting til, hun som skal selge ponnien, skal hun gå over til hest, eller skal hun ikke lenger ha noen egen hest?

Med tanke på det at dere hadde tenkt å ha en forrytter/hestepasser et par dager i uken, så kunne det vært en idee å spurt henne som kjenner den godt, hun kan sikkert være til god hjelp ellers også, hvis ikke hun har blitt for stor for ponnien eller har tenkt å skaffe seg en ny hest.

Lykke til iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_leonora_*

Hei.

Tusen takk for mange gode råd og innspill. Alt er notert og diskutert!

Hun som selger har kjøpt seg en stor hest, så vi kan nok ikke belage oss på hjelp fra henne, selv om hun har sagt hun gjerne stepper inn ved behov. Men jeg tror ikke det skal være så vanskelig å få en forrytter, har intrykk av at det er mange som ønsker det.

Men tenkte hun skulle få sommeren sammen med hesten alene. Vi tar den med på hytta (skal være der hele sommeren) også sa ridelæreren at det skulle være en treningsleir for de med egen hest på slutten av sommeren, der de rir for en kjent instruktør 2 ganger om dagen, har litt teori og bor på internatet hele uken. Så det skal hun få være med på også. Så får vi finne en god forrytter til høsten.

Ellers så gleder både jeg og mannen min oss nå til hestekjøpet, håper bare den er frisk. Psykologen til datteren vår mente også det var veldig bra, hun vet jo også hvor mye hjelp stallen og hestene har vært for vår datter. Og de som eier den er veldig glade for at det er vi som kjøper den. Så spørs bare om vi greier å holde det hemmelig til over uken da. De har også fått beskjed om at det er en overraskelse så jeg tror det skal gå bra.

Huff, hun kom så trist hjem fra stallen i går og sa at hesten var solgt om det kom igjennom vetrinærkontrollen til uken. Prøvde å trøste henne med at det helt sikkert er noen snille mennesker som har kjøpt den og at hun sikkert kan besøke den. Føler meg litt slem som plager henne hele helgen, men tror hun kan tilgi meg.

Kryss fingrene for oss på tirsdag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For en fantastisk forelder du er! Foreldre som deg skulle det vært flere av, mine ville aldri gjøre dette for meg og var heller ikke interessert i hester i det hele tatt. Jeg er nå voksen og har enda ikke kjøpt meg hest, men håper jeg får det til etterhvert. Det virker også som et fantastisk ridesenter med mye hjelp og opplegg, det blir spennende å se reaksjonen til datteren din hvis hun blir den heldige eier (ja for du må jo fortelle oss!!)

Krysser fingrene for st dette går i boks! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg er glad for at jeg kom inn på denne tråden! For en fantastisk overraskelse dere gir til datteren deres!! :) Jeg er full av beundring over at dere gjør dette! :)

Det høres veldig gjennomtenkt ut! Og det er helt sikkert at det vil gi henne mange flotte opplevelser og nyttig erfaring! :jepp:

Trist å lese at hun ble lei seg og sa at den antakelig blir solgt til uka. MEN hun skulle bare visst..!! Hehe.. :jepp:

Jeg kommer til å lese denne tråden og se hva som skjer videre!! :) Gleder meg til å høre reaksjonen hennes!

Endret av mystery_forest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som resten er jeg positivt innstilt til et slikt kjøpt. Skal bare komme med et par småting. :)

Dere gjør veldig lurt i å sjekke hesten på en klinikk. Da får man en mye grundigere sjekk en ved en vanlig veterinær-på-stallen undersøkelse.

Når det gjelder forrytter ville jeg prøvd å finne en voksen og erfaren person. Siden jenta deres er ung og får seg en god hest er det viktig at det gode blir opprettholdt. Siden hesten står på et ridesenter er det vel et litt større hestemiljø der, så da bør det la se ggjøre. Det er nemlig en fordel at hesten har en rolig og erfaren rytter som hverken tar den med på ville galoppturer til stadighet eller gjør ting helt feil slik at det hesten allerede kan og det jenta deres og hesten lærer sammen ikke blir brutt ned.

I ponniklasser kan ikke rytteren være mer enn 16 år, men det går fint an å starte i hesteklasser med en ponni selv om man er voksen. Så om dette er bestevennen så trenger den ikke å selges selv om jenta vil konkurrere litt.

Du skriver at dere tar med hesten på hytta i sommer. Vil du fortelle hvor dere har hytte? (Evt på pm) Selv om en sommer med hest er drømmen for mange jenter kan det kanskje bli litt ensformig, så kanskje det kan være lurt å sjekke ut evt staller og hestesentre i nærheten slik at man kan finne på noe der eller få litt hjelp om det skulle trengs. (Jeg er godt kjent i miljøet, så kanskje jeg kan gi noen konkrete tips). Hester trives generelt ikke så godt alene så kanskje dere burde låne en annen hest/ponni som selskap?

Uansett: Masse lykke til og lov oss en oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_leonora_*

Heisan.

Er visst fler en meg som er spente, lover å si hvordan det går.

Det med å finne en voksen forrytter var lurt, men bør vel finne en som ikke er så høy/stor siden det er en ponny?

Vi har hytte i Sandefjord og det er en stall med flere hester i nærheten der vi kan ha den, i tillegg er det noe som heter Stall Bergan i nærheten som en som heter Stein Endresen driver. Der er det visst også mulig å få litt undervisning, og hun har ridd litt der i feriene før. Datteren til han bonden er visst også konkurranse rytter så jeg tror det skal gå bra i ferien.

Tusen takk for at alle er så positive, var redd vi skulle bli stemplet som uansvarlige og at vi skjemmer bort datteren vår, men dere er jo bare så hyggelige. Håper vi har ett medlem til i familien iløpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_leonora_*

Da har mannen min akkuratt ringt, hesten er frisk som en fisk. Hadde visstnok ett minimalt utslag på bøyeprøven, men var under en grad eller noe, så dyrlegene anbefalte oss å kjøpe hesten. Også måtte den file tennene sine, men det gjorde de visst der (og den gamle eieren betalte for det) men det er visst sånn som må gjøres en gang i blandt.

Så da er kjøpekontrakten signert og penger overført. Kjenner jeg er så utrolig glad. Dette skal bli en fin ting for hele familien. Fant ett fint kort i helgen, og rosa silkebånd, og min mor hadde funnet ett fint rosa teppe som hun skulle kjøpe så.. (er jente hest så er vel lov da..) Så vi gleder oss sånn alle mann.

Bortsett fra datteren min da, som bare har vært trist og håpet at ikke hesten var frisk! Regner med at det er glemt og tilgitt når hun kommer på stallen etter skolen i dag og hun står der til henne. Må huske videokamera også...

Nei, må bli ferdig fra jobb så jeg kan dra å pynte gaven! Gleder meg sånn, er jo nesten blitt "bestemor" føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he he, rosa er lov på hopper ja (hoppe = "jentehest") ;)

gleder meg virkelig til å høre reaksjonen, blir jo nesten en liten pennyhistorie dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Augie

Her må jeg følge med jeg også! Så utrolig snille foreldre dere er, gleder meg til å høre reaksjonen til jenta di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare gratulere den heldige jenta deres med hest! :) Kan tenke meg hun blir kjempe glad!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...