Gå til innhold

Å kjøpe hest til barn


Gjest Gjest_leonora_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_leonora_*

Hei. Vet ikke om dette burde være på kjeledyr eller her jeg.

Ponnyen datteren min har vært hestepasser/steller på i 2 år skal nå selges. Hun er selvfølgelig helt knust, men jeg og mannen min vurderer å kjøpe den til henne.

Vi er ikke veldig hestevante, men hun er i stallen hver eneste dag så det har jo blitt noen turer på oss også. Vi vil få muligheten til å ha den på ridesenteret der den står i dag, som liggger i nærheten av der vi bor. Hun har som sagt holdt på med den i 2 år, og det er en snill og grei ponny som hun fint mestrer å ri. I tillegg går hun på ridekurs, men om hun kjøper vil hun vel få undervisning på den nye ponnyen.

Det jeg lurer på er det galskap å kjøpe en hest inn i en familie som ikke er så dyrevant? Vi vil selfølgelig stille opp med det vi kan, men det vil jo til syvende og sist være hun som må stå for mesteparten av stellet, mosjoneringen ol. Er det for mye ansvar for en 12 åring? Hun er jo i den stallen hver dag uansett. Hvor mye kan vi kreve at hun bidrar? Tenker med plikter, penger ol. Hun kan jobbe i stallen med å ha kvedsforinger ol og vil da få redusert stalleien. Men samtidig så skal hun jo gjøre lekser osv. Hun har stort sett bare veninnner i stallen, så de ser hun jo da, er ikke så mye sammen med de utenom stallen. (De er jo der fra morgen til kveld alle sammen). Hva mer bør vi tenke på og ta hennsyn til? Er det galskap å kjøpe hest til en 12 åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter fikk hest da hun var 12. Jeg er veldig hestevant, og vi delte på alle oppgavene, og slik sett blir det jo litt forskjellig fra deres situasjon.

Jeg tror nok at dersom hesten/ponnien står på et ridesenter, så er det mange hestekyndige der dere kan dra veksler på, og det er et stort pluss. Å kjøpe hest til en 12-åring som må ta ansvaret mer eller mindre alene, ville jeg nemlig ikke anbefale. Hestehold tar utrolig mye tid, det koster mye penger, og er et stort ansvar. Men samtidig gir det utrolig mye positivt, og jeg er utrolig imponert over hvor ansvarsbevisste og omsorgsfulle disse hestejentene er! Å kunne ha sin egen hest i et miljø der hun kan få hjelp og støtte må jo være helt ideelt.

Kanskje dere kan alliere dere med en voksen, hestekyndig som er i miljøet på ridesenteret? Folk som driver med hest, har det jo som en livsstil, og jeg går ut fra at dere sikkert vil finne noen som kan være villig til å hjelpe. I tillegg bør dere ha kontakt med en god veterinær, gjerne en som allerede kjenner ponnien.

Det er en veldig god idé å la datteren deres fortsette å ta ridetimer, aller helst på den nye ponnien. Man blir aldri utlært når det gjelder ridning.

Så min konklusjon er at dere IKKE er gale hvis dere kjøper ponnien til henne - så lenge dere har folk rundt som kan hjelpe og veilede.

Lykke til! (Og heldige datteren deres!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke barn enda selv, men jeg har vært hesteintressert helt siden første gangen jeg så hester!

Har tilbrakt nesten hver dag i stallen siden ungdomsåra (13år). Maste og maste på mine foreldre om at de skulle kjøpe hest til meg! De gav aldri etter!

Jeg har først nå, 22år gammel, kjøpt meg egen hest. Det er fordi jeg først nå føler at jeg kan ta ansvar for min egen hest. Det krever mye tid og penger. Samtidig er det en utrolig følelse å endelig ha sin egen hest! som jeg har finansierte selv, og som jeg har fullt ansvar for selv! Jeg er glad for at mamma og pappa ikke kjøpte hest til meg, for da har jeg fått ridd mange forskjellige hester, og fått mye erfaring derfra. Både fra mennesker og hester. Jeg har blant annet jobbet i stall i Sverige.

Det dere må tenke på nå, når dere eventuelt skal kjøpe denne ponnien:

- Har deres datter vært i stallen hver dag de siste to årene?

- Har dere penger til det? Det koster utrolig mye å ha hest, den skal ha sko hver andre måned (minstepris 720kr), den skal ha rasping av tenner hvertfall en gang i året (helst to), ormkurer og vaksine. Sist jeg raspet tenner og gav vaksine på hesten min kostet det meg 800kr. Så kommer det eventuelt andre utgifter hvis hesten plutselig blir syk osv. En vetrinær er ikke gratis for å si det sånn=)

- Vil dere dra i stallen sammen med deres datter på julaften, nyttårsaften, 17.mai, på dager der det er bursdager, på dager der det er familieselskaper?

- Hvordan skal dere gjøre det dersom dere vil dra utenlands? Eller på ferie en annen plass i landet? Dere burde hvertfall sikre dere at noen kan passe hesten deres.

- hvor høy er ponnien? Deres datter kommer sikkert til å vokse fra seg ponnien i høyde? Skjer dette om ett år? to år?

- har dere råd til ridetimer for deres datter i tilegg til alle andre kostnadene? Tid og råd til å dra med dere datteren deres på ridestevner? (hun vil sikkert starte litt sprang eller dressur ;o) )

Jeg sier ikke at det bare er negative ting med å kjøpe en ponni til deres datter. Dere kommer antakeligvis til å bli mer spleiset som en familie, men det krever tid og penger, både fra dere som foreldre og deres datter.

Deres datter vil, mest sannsynlig, vokse stort på det å ha sin egen hest/ponni. Hun vil bli ansvarsfull, få utrolig med selvtillit og en stor glede av det å ha sin egen lille "baby"! Men tenk grundig gjennom det først;)

Selvom deres datter er knust nå over at "hennes" ponni skal selges, kommer det garantert flere ponnier å stelle! Vi småjenter blir lett glad i nye hester, egentlig skulle vi ønske at vi hadde alle hestene i hele verden! hehe :gjeiper:

- Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_leonora_*

Takk for svar.

Ja, den vil fortsette å stå på ridesenteret, selv om det er billigere å ha den på en gård i nærheten. Men den er også mer basert på dugnadsarbeid og det er generet ett eldre miljø der. Så det får heller komme om noen år når mor og far kanskje ikke må sponse like mye.

Det er veldig flinke, profejsonelle folk på ridesenteret. Både de som jobber/driver det og andre som har hestene der er hjelpsomme og hyggelige. Snakket med ridelæreren hennes i går, som mente hun absolutt var flink nok til å få egen ponny og at den som er der er ett godt kjøp.

Det er jo både smed og dyrlege knyttet til senteret, og jeg vet at vi må undersøke hesten nøye før vi kjøper den, men som sagt så har vi jo kjent den ett par år og det eneste jeg vet om som har feilet den var at den hadde feber en gang det gikk ett virus på ridesenteret. Den selges også fordi hun som har den i dag er blitt for gammel for å konkurrere med den, er visst 16 års grense på sånt?

Huff, prater jo som om vi har bestemt oss. Men vet hvor mye det vil betyr for datteren min. Men hun har hatt en ganske tøff oppvekst og vært mye mobbet som barn og er nok litt plaget på skolen, men etter at hun begynte i stallen så har hun fått venner der og noen av de går hun jo på skolen sammen med også. Hun er så mye blidere og gladere og vi beholde det sånn.

Hvor mye "krevde" du av datteren din for å betale stalleie osv. Og kjøpte du hesten selv eller kjøpte dere den sammen? vi tenkte å si at hun må betale 10% selv også betaler vi resten. Hun har noe sparepenger og vil ikke bruke alt på dette altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_leonora_*
Hei!

Jeg har ikke barn enda selv, men jeg har vært hesteintressert helt siden første gangen jeg så hester!

Har tilbrakt nesten hver dag i stallen siden ungdomsåra (13år). Maste og maste på mine foreldre om at de skulle kjøpe hest til meg! De gav aldri etter!

Jeg har først nå, 22år gammel, kjøpt meg egen hest. Det er fordi jeg først nå føler at jeg kan ta ansvar for min egen hest. Det krever mye tid og penger. Samtidig er det en utrolig følelse å endelig ha sin egen hest! som jeg har finansierte selv, og som jeg har fullt ansvar for selv! Jeg er glad for at mamma og pappa ikke kjøpte hest til meg, for da har jeg fått ridd mange forskjellige hester, og fått mye erfaring derfra. Både fra mennesker og hester. Jeg har blant annet jobbet i stall i Sverige.

Det dere må tenke på nå, når dere eventuelt skal kjøpe denne ponnien:

- Har deres datter vært i stallen hver dag de siste to årene?

- Har dere penger til det? Det koster utrolig mye å ha hest, den skal ha sko hver andre måned (minstepris 720kr), den skal ha rasping av tenner hvertfall en gang i året (helst to), ormkurer og vaksine. Sist jeg raspet tenner og gav vaksine på hesten min kostet det meg 800kr. Så kommer det eventuelt andre utgifter hvis hesten plutselig blir syk osv. En vetrinær er ikke gratis for å si det sånn=)

- Vil dere dra i stallen sammen med deres datter på julaften, nyttårsaften, 17.mai, på dager der det er bursdager, på dager der det er familieselskaper?

- Hvordan skal dere gjøre det dersom dere vil dra utenlands? Eller på ferie en annen plass i landet? Dere burde hvertfall sikre dere at noen kan passe hesten deres.

- hvor høy er ponnien? Deres datter kommer sikkert til å vokse fra seg ponnien i høyde? Skjer dette om ett år? to år?

- har dere råd til ridetimer for deres datter i tilegg til alle andre kostnadene? Tid og råd til å dra med dere datteren deres på ridestevner? (hun vil sikkert starte litt sprang eller dressur ;o) )

Jeg sier ikke at det bare er negative ting med å kjøpe en ponni til deres datter. Dere kommer antakeligvis til å bli mer spleiset som en familie, men det krever tid og penger, både fra dere som foreldre og deres datter.

Deres datter vil, mest sannsynlig, vokse stort på det å ha sin egen hest/ponni. Hun vil bli ansvarsfull, få utrolig med selvtillit og en stor glede av det å ha sin egen lille "baby"! Men tenk grundig gjennom det først;)

Selvom deres datter er knust nå over at "hennes" ponni skal selges, kommer det garantert flere ponnier å stelle! Vi småjenter blir lett glad i nye hester, egentlig skulle vi ønske at vi hadde alle hestene i hele verden! hehe :gjeiper:

- Lykke til med valget!

Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Det økonomiske biten skal nok gå bra, men jeg er som sagt opptatt av at hun skal bidra litt selv også. Ved å betale litt av kjøpesummen og ha noen foringer i stallen og får dermed redusert leien. Er ikke snakk om å være alene i stallen altså, men de gir hestene mat og feier og rydder, mens hun som driver stedet sitter med kontorarbeid og er tilstedet.

Det er visst nok en ganske stor ponny til å være ponny, hva nå det betyr, men er litt under 150 vil jeg tippe. Om datteren min fortsetter å slekte på meg så (med mine 165) så vil hun nok kunne ha den i mange år, men er visst 16 års grense på det?

Hun er så å si i stallen hver eneste dag, men vi kommer til å ha en forrytter 1-2 dager i uken slik at hun får noe tid til å konsentrere seg om lekser. Vi ser for oss at vi kan ha den med på hytta om sommeren, er andre hester i nærheten der. Ellers så må det vel gå ann å finne andre som kan passe hesten mens vi er på ferie? Datteren min har jo passet for andre flere ganger. Stallen ligger ogsp heldivis nære oss, slik at det er lett å stikke innom.

Kjenner jeg heller mot ett ja her, men kjempefint med inspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde noen plikter hun måtte oppfylle, og vi skrev "kontrakt" med henne om det. Hun gjorde litt husarbeide, og hadde som fast ansvar å gå ut med hunden vår hver morgen. Vi hadde ikke noen avtale om en sum hun skulle ut med, bare oppgaver hun skulle gjøre.

Vi satte hesten vår bort på fõr 2 dager i uken, også hadde vi en hestepasser i tillegg. På den måten kunne vi ta "fri" en og annen helg, og hadde hjelp i ferier ol. (I tillegg til at vi fikk litt tilskudd til stalleien.)

Så hyggelig å høre at datteren din har fått et bedre liv etter at hun begynte med hest! Jeg synes det er så positivt at unge jenter driver med hest - de får masse mosjon, de får masse frisk luft, de får gode venner, og de lærer å ta ansvar. Dessuten gir følelsen av å mestre en hest utrolig mye selvtillit og glede.

Det Strawberrygirl skriver om økonomi, er viktig! Det er dyrt med hest - og man må være forberedt på å ta disse utgiftene i mange år fremover. Men dersom dere har råd til det, synes jeg definitivt dere burde gjøre det - det gir så mye!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en gammel hestejente og fikk egen hest sammen med søsteren min når jeg var 12/13 år. Vi hadde hesten i sammen. Før vi fikk vår egen stelte vi andre hester på rideskolen.

Etterhvert begynte min yngste søster med hest også. Så vi var 3 jenter sammen i stallen og pappa stilte bestanding opp og var med på stevner, dugnader osv. Husker denne tiden som en flott tid der jeg lærte å ta mye ansvar. Sluttet når jeg var ca 16-17 år da det var andre interesser som meldte seg + skolen. Men søsterne min har drevet med hest langt opp i 20 årene.

Dette med å få en forvert er supert. Da får man hjelp av andre. Mine søstre har alltid hatt forverter eller vært forverter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest** :)

Hei :)

Jeg stiller meg positivt til at dere skal kjøpe den ponnien til datteren deres, jeg har selv holdt på med hest siden jeg var 7 år, og er nå 20.

Det å holde på med hester gir så ufattelig mye tilbake selvom det er mye jobb og økonomisk dyrt (ikke den raskeste veien å gå konkurs på men den tryggeste -hehe :P)

Jeg begynte med å gå på rideskole, ble så hestepasser og fikk deretter hest på för før jeg kjøpte min egen.(for at mine foreldre skulle se at jeg faktisk var klar for det ansvaret - fikk hest når jeg var 15).

Det at datteren deres har hatt denne ponnien på för er jo veldig positivt for da vet dere hva det vil si å ha egen hest og alt ansvaret det medfølger.

Jeg måtte også bidra til stall leien ved å hjelpe til med å före osv, og syns at det er en smart måte å lære på at ingenting kommer gratis i livet, man må jobbe for det.

Man lærer å ta ansvar og se verdien i ting.

Står oppstallet på et stort ridesenter og vi er flere der som har måttet hjelpe til med stall leien ved å f,eks före. Ser en stor forskjell på oss som har gjort det og har lært oss å ta vare på utstyret vårt, enn de som har foreldre som betaler alt og bare kjøper og kjøper..

Er heller ingen selvfølge at dere må selge ponnien når hun fyller 16år. Grunnen til at mange gjør det er for at når man er fylt 16 og har ponni har man ikke lengre lov til å konkurrere i ponniklasser, men må da over i hesteklasser og for mange ponnier kan da avstander mellom spranghindra bli vanskelige.

I dressur er det litt andre regler, da konkurrerer hest og ponni side ved side, men er noen rene heste og ponniklasser der også.

Så om ponnien er frisk og rask og dere har økonomi til det (bør regne med uforutsette ting - vi fikk en enorm dyrlegeregning på den første hesten min, men hadde heldigvis forsikring), tid og ridelæreren mener at ponnien og dattera di passer sammen så vil jeg si go for it :)

Er også kjempe lurt det du sier med å få noen andre til å ha ponnien innimellom, så hun ikke blir lei og har tid til å gjøre lekser osv uten å føle stress.

Lykke til med kjøpet :) og husk at utslag på bøyeprøver bør ikke bety verdens undergang (selvom mange mener det) opptill 1grad har null å si for hobbybruk og litt konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg fikk min første hest på helfor som 12-åring, og kan med hånden på hjertet si at det var den hesten jeg har lært mest av opp gjennom årene.

Utfra det du sier om forholdene rundt, så tror jeg absolutt at datteren din ville ha utbytte av å ha sin egen hest. Når det legges opp til at hun også må betale for den, så tror jeg du legger et godt grunnlag for hesteholdet fremover, og ikke minst ansvarsfølelsen for datteren din.

Ønsker dere lykke til, og husk at det er mange foreldre til hestejenter som etterhvert ender opp med å bli bitt av basillen selv også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg også positiv til at dere kjøper den hesten.

At den står på et ridesenter er jo et pluss, da får både dattera deres og dere riktig veiledning og trygghet.

Det blir nevt jul, 17 mai osv inne her, jenta er 12 år, vedder på at hun gjærne hopper inn i hesteklærne på disse dager og jeg... :ler:

Hun skal også ha en til som skal ri hesten en dag eller to..

Høres ut som dattera deres har noen forståelsesfulle og greie foreldre :ler:

Jeg er hestevant, har hest hjemme, og i går kjøpte jeg meg ei dølahoppe som er ment til mine to jenter på 8 og 11 og venninen min. Har egen hest selv, litt for fyrrig til jentene, derfor fant jeg ei rolig sindig dølahoppe.

Jenten skal ha annsvar for henne 2 dager hver i uka, da skal de møkke, pusse og ri. Dette kommer min 8 åring til å klare like godt som 11 åringen.

Å det må nevnes.... dette er en sunn og frisk hobby, samt at det stimulerer empati og samarbeid i både barn og mennesker..

Lykke til i valget :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg også positiv til at dere kjøper den hesten.

At den står på et ridesenter er jo et pluss, da får både dattera deres og dere riktig veiledning og trygghet.

Det blir nevt jul, 17 mai osv inne her, jenta er 12 år, vedder på at hun gjærne hopper inn i hesteklærne på disse dager og jeg... :ler:

Hun skal også ha en til som skal ri hesten en dag eller to..

Høres ut som dattera deres har noen forståelsesfulle og greie foreldre :ler:

Jeg er hestevant, har hest hjemme, og i går kjøpte jeg meg ei dølahoppe som er ment til mine to jenter på 8 og 11 og venninen min. Har egen hest selv, litt for fyrrig til jentene, derfor fant jeg ei rolig sindig dølahoppe.

Jenten skal ha annsvar for henne 2 dager hver i uka, da skal de møkke, pusse og ri. Dette kommer min 8 åring til å klare like godt som 11 åringen.

Å det må nevnes.... dette er en sunn og frisk hobby, samt at det stimulerer empati og samarbeid i både barn og mennesker..Lykke til i valget :goodbye:

Mente barn og voksene :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes datteren din er veldig heldig. Mine foreldre skjønte aldri hvor mye hester betydde for meg. Tror din datter har blitt helt utrolig glad om hun hadde fått sin drømmehest.

Jeg var også hestepasser og fikk hest på fôr da jeg var ung. Hadde det ikke vært for at jeg jobber turnus, hadde jeg garantert hatt hest nå.

Om jeg får barn som blir like hestegal som meg, hadde jeg også kjøpt hest. Hest gir så utrolig mye som du selv vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_leonora_*

Hei.

Takk for mange gode innspill. Det er er bra dere er så positive. Her skjer ting fort skjønner dere, for det er noen andre som har prøvd ponnyen og er veldig interessert.

Snakket akkurat med faren til hun som eier den, og sa at vi ville ha den så fremt det ikke kom frem noe spesielt når dyrlegen undersøker den. Vi står fritt til å velge hvilken dyrlege vi vil, er litt usikker på om vi skal ta den som er dyrlegen til daglig eller om vi skal kjøre den inn på en dyreklinikk, folk sier så mye forskjellig. Har ikke sagt noe til datteren vår enda, vet ikke om jeg skal gjøre det før vi vet om den er frisk. Har litt lyst til å overraske henne med at den en dag står på stallen med sløyfe og gavekort, men det er kanskje bare jeg som drømmer....

Ellers så var det en god ide å skrive en "kontrakt", ser for meg at vi "krever" 2 stallfrie dager i uken, altså at hun har forrytter. Samt at hun må bidra med litt stallarbeid og slik betale litt for stallleien, samt at hun får noen små plikter hjemme. Det har hun forsåvidt i dag også da.

Det er en snart 12 år gammel sportsponny på 146,8 (var visst viktig og de hadde "målekort" på den), den går store sprangklasser og har vært kretsmester i sprang. Vi skal betale 70.000 for den med mye utstyr, høres dette ut som en grei avtale. Vet jo litt hva de andre på stallen har kjøpt hester for og har skjønt at man må opp i slike summer, men er alikevel mye penger til en liten jente da...

Kjenner jeg selv begynner å glede meg jeg, jeg som ikke kan noe om hest. Kan en slik ponny bære meg? Jeg er rundt 165 og veier ca 50 kg, eller er jeg alt for stor.. Nei, huff nå sitter hu mor å dagdrømmer.

Kryss fingrene for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh! Så spennende! Jeg synes ponnien høres ut som en flott læremester for datteren din, 12 år er en flott alder på en førstegangshest. Dessuten høres det fint at at den er så merittert på sprangbanen, det blir morsomt for datteren din hvis hun vil konkurrere.

Du kan også godt ri på den, den vil kunne bære deg uten problemer. (Og det er så gøy å ri!! Gled deg!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Så lenge hesten er frisk, og i tillegg har gått såpass bra i sprang, så synes jeg prisen høres grei ut. Men siden den står på stallen der dere kjenner ridelærer, så går det jo an å høre med denne hva h*n synes om prisen! Vedkommende kjenner jo hesten, og kan dermed gi et mer nøyaktig svar på hva hesten er verdt.

Personlig ville jeg snakket med en uavhengig veterinær når det gjaldt sjekk av hesten, men jeg føler at de fleste veterinærer er til å stole på. Det kan jo være at ridelæreren på senteret kan hjelpe deg på dette området også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får frysninger jeg, ser for meg verdens gladeste 12-åring. Du fortelle hvordan det gikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_leonora_*

Var innom ridesenteret på vei hjem, snakket med ridelæreren der. Hun tror det skal gå veldig bra, og at vi skal få god hjelp. Hun anbefalte å kjøre hesten inn på en klinikk der de har røntgen apparat og at vi skulle få dyrlegen som har hatt hesten til nå til å frigi sykejornalen dens. Også fortalte hun meg hvor viktig det var med forsikring, så har snakket med forsikringsselskapet vårt og de hadde hesteforsikring. Prismessig mente hun også at det var en fornuftig pris og påpekte at vi får med hesteutstyr for flere 1000 kr, både sal og bitt og dekkner og det meste vi trenger. Det er også egne timer for de med egen hest så hun skal begynne der.

Så da har vi fått time på klinikken på tirsdag, håper det går bra. Har på en måte lyst til å si det til datteren min for jeg vet hun er lei seg for at hesten skal selges. Samtidig så hadde det vært så gøy å kunne overraske henne med at alt var i orden og den var hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Så bra at alt ser ut til å ordne seg :)

Jeg ville ha ventet med å fortelle datteren din om kjøp av hesten, rett og slett fordi skuffelsen nok vil bli enda større om ikke alt skulle gå i orden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er elleve, og hun kjøpte seg hest (for egne oppsparte midler!) nå i vinter. Vi har stallplass på en gård i nærheten, og er altså ikke tilknyttet noe ridesenter el.l på noen som helst måte. Arbeidet er hennes ansvar, men ansvaret er da selvfølgelig primært mitt, som voksen.

Det har vært mye å styre med som vi ikke var helt forberedt på, men vi har lært enormt mye av det.

Å gjøre det på den måten dere er i ferd med nå, synes jeg høres både fornuftig og trygt ut, og jeg håper alt ordner seg for dere!

Å kjøpe hest kan vise seg å bli en veldig god investering i ungdomstiden til datteren deres! ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg hest da jeg var åtte år, noe jeg er utrolig glad for at jeg fikk lov til. Nå hadde jeg en far som var vant med hest, men den funksjonen vil vel flere erfarne folk på senteret stå for, høres det ut som. Det er godt å høre at dere også tenker på de kritiske sidene ved dette - det er så mange som tenker at dette er lett og problemfritt!

Jeg tror ikke det er for mye ansvar for en tolvåring, så lenge hun får god oppfølging fra kyndige voksne. Da jeg hadde hestene mine (det ble flere etterhvert :)) betalte jeg dem selv og betalte for alt utstyr, og fikk "sponset" det meste av fór, dyrlegeregninger, hovslager o.l.

Jeg tenker litt på alderen hennes; snart tenåring, og at det kan være litt skummelt å kjøpe hest akkurat i den alderen, men det trenger det jo ikke å være. Jeg mistet totalt interessen da jeg var rundt tretten/fjorten, men det er jo ikke alle som gjør det, og i tilfelle er det jo ikke verre enn å selge den.

Dette er en sunn interesse, man lærer å ta ansvar, vise omsorg og jeg husker det var utrolig gøy. Det høres ut som om dere er gjennomtenkte, så jeg synes det høres ut som et prosjekt langt ifra galskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...