Nikki Skrevet 21. mai 2003 #1 Del Skrevet 21. mai 2003 Uff, i dag har frustrasjonen tatt skikkelig tak i meg. Dette med utgifter og ting kan ta knekken på en til tider. Vi har en veldig god økonomi til vanlig, men Mai måned har ikke vært særlig snill med oss og det har jo ført til at vi har en regningsbunke som er så stor at vi ikke vet hvor vi skal begynne... Også er det dette med bryllupsutgiftene. Hvordan klarer dere det? Vi har forsåvidt ikke noe dyrt bryllup i 100 000 kroners klassen, men det ligger på ca 75 000 kr totalt. Av dette betaler min far ca 30 000. Det er jo en del utgifter som kommer først nå som dagen nærmer seg og jeg lurer fælt på om hva kan vi få på regning.... Det vi må kjøpe inn/betale er: Gjestebok ( ikke den største utgiften) Fotograf ca 4700 hotellrom 990 kr (har avbestilt suiten lik at vi sparer 1000 kr der, den var ikke slik vi hadde tenkt og vi kunne likså godt ta et vanlig dobbelrom) Vin til middagen ca 4500 kr Brudebukett, knapphullsblomster, bordedekorasjoner: ca 3000 kr. Vi bruker den samme pynten i kirken for å spare litt der. Er dette mye? Leie av Jaquette 2450 kr Gifteringene ca 3500 ( vi får rabatt da vi kjøper de gjennom en som jobber i Bjørklund) Solist i kirken 600 kr Takkekort pris ? 4 stk engangkamera ca 550 kr gavebok ca 100 kr Reise og opphold til vår fantastiske bartender samt lønn til han som takk for hjelpen Pris på reise og opphold ca 1000 kr. Hvor mye har dere evnt gitt i lønnfor arbeidet til bartender hvis dere har det? Undertøy til brudgom ( han må vel få ny boxer?? ) ca 400 kr Tror det er det som står igjen. Min far betaler for leie av lokale, maten og servitører, samt bryllupskake og Verdens Beste. Er dette mye? Hva kan man få på regning? Eller må alt betales samme dag? Håper noen kan hjelpe meg/fortelle hvordan dere har ordnet det økonomisk??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 21. mai 2003 #2 Del Skrevet 21. mai 2003 Dersom dere har et godt forhold til banken deres, går det an å be om en kontokreditt eller annen form for lån, og begrunne det med at dere har fått en del store utgifter i forbindelse med bryllupet, og at dere ikke ønsker å havne på etterskudd med andre økonomiske forpliktelser. Tror det burde gå ganske bra. Lykke til, håper alt ordner seg for dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 21. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 21. mai 2003 Tusen takk for tipset. Har tenkt på det, men vi vil helst ikke involvere banken. Har allerede et stort lån og jeg tror ikke vi orker med flere lån med det første. Men må vi det så er det en løsning så absolutt. Er bare jeg som hater lån. Har et som vi skal betale på til 2010 og jeg er ikke akkurat glad for det.... Er det noen flere tips her ute på KG?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gleder meg! Skrevet 21. mai 2003 #4 Del Skrevet 21. mai 2003 Har dere satt opp budsjett da??? Det hjelper!!! Da vet en iallefall hvor mye som må ut, og kan og se hvor en kan spare inn... Og jeg ville heller ikke lånt penger, ikke dyrer bryllup enn det vi har råd til her igården!!! Lykke til... (73 dager igjen nå) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 21. mai 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 21. mai 2003 Vi har satt opp budsjett og det stemmer med budsjettet, men vi har fått ekstra utgifter som ikke har med bryllupet å gjøre og dermed sliter vi litt nå. Har på en måte prøvd å spare der vi kan ta inn. Men jeg bare klarer ikke å se hvordan vi skal klare å betale alle de andre utgiftene i tillegg til bryllupsutgiftene... For å si det slik vi har ca 68 000 kr. Av dette er det 35 000 som går ut i regninger i juni og juli måned (inkludert lånet i banken) De utgiftene vi har på bryllupet er på ca 20 000 eksl. drikke til festen. Og i tillegg må vi jo ha mat å leve av... Er dette mulig å få til??? Er jeg virkelig så dum når det gjelder økonomi at jeg bare roter meg inn i dette garnnøste?? :o Jeg bare spør... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Carten Skrevet 21. mai 2003 #6 Del Skrevet 21. mai 2003 Takkekortene betales ikke før etterpå da.... så du kan vente med den utgiften en stund.... Det samme gjelder evt. forstørrelser av bildene osv. Synes også det hørtes dyrt ut med en bokser til 400,-, men det er jo opp til hver enkelt ang. smak og behag da:) Og hvis dere har et kredittkort, f.eks. Mastercard, så kan dere jo tømme det?? Da blir jo disse utgitene utsatt, og du kan betale litt og litt på dem... Jeg har selv Mastercard, og det er veldig greit å ha i "krisesituasjoner" slik som den gangen kjøleskapet vårt røyk og vi ikke hadde penger til det akkurat da... Lykke til uansett, håper det ordner seg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 21. mai 2003 #7 Del Skrevet 21. mai 2003 En annen løsning er å spørre banken om man kan "hoppe over" en eller to låneavdrag. Ellers kommer jo feriepenger i juni, og eventuelt skattepenger tilbake? Det kan jo hjelpe på litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 21. mai 2003 #8 Del Skrevet 21. mai 2003 Vårt bryllup kom på ca. 85 000 (har ikke den endelige oversikten enda...), og vi hadde også spart opp en del på forhånd. Noen regninger klarte vi å ta unna før bryllupet (kjole, undertøy, depositum på selskapet og fotografen, sko osv.) På selve dagen ble det frisør, blomster, bil og musiker. Vi får faktura fra fotografen, og kunne også betale musikeren etterpå hvis vi ønsket det. Kakene er heller ikke betalt, der kommer det regning. Overnattingen ble satt på samme regning som selskapet, siden vi overnattet på hotellet der festen var. Takkekortene blir også en fremtidig post. Min mann var temmelig stri på at vi skulle klare alle regningene selv, uten hjelp fra foreldre - selv om jeg vet at mine gjerne hadde hjulpet til. Det blir trangt i sommer, men jeg tror nok at det skal gå med litt godvilje. Det er jo alltid noen uforutsette ting som dukker opp + ting man ikke har tatt med i budsjettet. Jeg er enig med deg når det gjelder å ta opp lån - det er jo bare å utsette problemet. Vi er avhengig av feriepengene når disse kommer, kanskje du kan be om å få disse utbetalt før? Som en kriseløsning kan det jo hende dere får penger i bryllupet også, og at dere kan bruke disse for å komme over kneika - for så å erstatte de etterpå når dere er på plussiden igjen (for de pengene skal jo egentlig ikke gå til regninger...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 21. mai 2003 #9 Del Skrevet 21. mai 2003 Fotograf 4700 er sikkert inkludert sånn bryllupsalbum osv. ivertfall prøvde han vi snakket med å prakke på oss det. Vi fant ut at selve fotograferingen og prøvebildene blir på 1500 eller noe sånt, så kan vi bestille bilder og album og sånt senere (og betale med en senere lønnsslipp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 22. mai 2003 #10 Del Skrevet 22. mai 2003 hotellrom 990 kr (har avbestilt suiten lik at vi sparer 1000 kr der, den var ikke slik vi hadde tenkt og vi kunne likså godt ta et vanlig dobbelrom) Dette tror jeg var lurt uansett. Vi endte opp med et nyoppusset, "vanlig" rom siden bryllupssuiten var under oppussing, og dette gjorde virkelig ingenting... Brudebukett, knapphullsblomster, bordedekorasjoner: ca 3000 kr. Vi bruker den samme pynten i kirken for å spare litt der. Er dette mye? Nei, dette synes jeg ikke virket som så mye. Vi betalte nesten 2500 for våre blomster. Takkekort pris ? Vi betalte vel rundt 15 kr pr takkekort tror jeg. Disse var da bestilt via fotografen, og var inkludert rabatten vi fikk på alle bilder vi bestilte innen 10 dager. Reise og opphold til vår fantastiske bartender samt lønn til han som takk for hjelpen Pris på reise og opphold ca 1000 kr. Hvor mye har dere evnt gitt i lønnfor arbeidet til bartender hvis dere har det? Vi hadde serveringshjelpen også som bartender og hun fikk 100 kr timen. Er dette mye? Hva kan man få på regning? Eller må alt betales samme dag? Håper noen kan hjelpe meg/fortelle hvordan dere har ordnet det økonomisk??? På mange måter skjønner jeg ikke helt hvordan vi fikk det til å gå rundt i forbindelse med bryllupet vårt, men det gikk veldig greit - heldigvis! Poenget er vel å spare slik at man har penger avsatt til bryllupet. Siden vårt ble bestemte ganske fort, hadde vi ikke gjort dette heller. Det som reddet oss var at vi kun leide en leilighet og ennå ikke hadde kjøpt oss hus. Hadde vi gjort det, hadde vi aldri kunnet hatt et slikt bryllup vi hadde. Vi fikk det derfor til å gå rundt uten noen store problemer, og moren gav oss middagen i bryllupsgave. Det vi betalte etter bryllupet var: -bukett -knapphullsblomster -borddekorasjoner -middagen (som vi fikk dekket) -fotograf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 22. mai 2003 #11 Del Skrevet 22. mai 2003 Er enig med pusekatt i det at dere har jo skattepenger og feriepenger i vente! der blir det vel litt å hente! Vi har betalt mye skatt i fjor slik at vi skulle ha litt igjen i år, ferie og skattepengene våre dekker nesten hele budsjettet på ca.70 000! Har dere noe oppspart der så går det an å bruke disse pengene til bryllupet, ellers kan dere høre med banken om å få betale bare rentene på lånet de månedene som blir verst slik at dere kan komme dere frempå igjen! da slipper dere å ta opp kreditt, eller øke lånet, noe som vil bli dyrere i lengden! tenk fremover også, dere skal leve etter bryllupet også! Lykke til!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2003 #12 Del Skrevet 22. mai 2003 Vi har lagt opp bryllupet etter hvor mye penger vi VET at vi har vi! Og da har vi tatt høyde for at andre utgifter kan øke, eller at det kan dukke opp uforutsette utgifter. Og hvis dere ser at det blir for dyrt så får dere vel kutte ned på noen utgifter da vel! Det er garantert mulig uten at dagen blir noe dårligere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 22. mai 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 22. mai 2003 Til gjest. Vi har kuttet ned det som det går ann å kutte ned på. Skulle gjerne bruk markblomster i stedet for andre blomster, men det finnes ikke markblomster der vi gifter oss på denne tiden av året. Vi har virkelig kuttet ned og gjort om på det ene og det andre. Vi ville i utgangspunktet ha fri bar, men pga kostnader så droppet vi det. Vi betaler kun for drikke til middag og kaffe. Jeg har ikke noe undertøy til 2000 kr, jeg betalte 400 kr for mitt. Ringene koster egentlig 6000 kr, men vi får rabatt slik at vi betaler halve prisen. Vi har droppet suite og tar dobbelrom i stedet. Vi betaler ikke leie av lokalet. Der slipper vi tre tusen som vi skulle betalt. Og det er en del andre ting som vi har begrenset. Så jeg synes virkelig vi har kuttet ned. Det som står igjen er ting vi ikke vil kutte noe særlig ned på, da det er ting vi setter litt høyt. Skattepengene kommer i juni og er på ca 16 000 kr totalt. Jeg får ikke noe feriepenger da jeg jobbet som selger i fjor og fikk de utbetalt i januar. men min kjære får feriepenger. Jeg må i tillegg ta ut 3 uker uten lønn i sommer pga bryllupet og da er det ikke noe særlig med lønn igjen på julilønna. men som sagt totalt så har vi ca 68 000 kr og det skal jo rekke???? Mrs Carten; Enig med at det er dyrt med 400 kr for en boxer, men han er utrolig sær på undertøy og vil gjerne ha ordentlig kvalitet. Dvs Bjørn Borg... MasterCard vil jeg ikke ha, da jeg vet at jeg er flink til å dra kortet... Så vi har bestemt oss for ikke å ha kredittkort.Det er til vårt eget beste. Jeg har enner som sitter med mastercard og har gjeld på 50 000 kr. Så jeg vil ikke risikere det. Jeg er litt mer positiv enn jeg var i går i dag. Snakket med min far og har fått klarhet i at drike som blir servert til maten kommer på regning. Og vi har nok cognac, likør til kaffe så jeg tror ikke vi trenger noe særlig mer der. Min far skal reise en del i sommer så da kjøper han inn litt flasker fra utlandet. Det finnes alltids en løsning. Bare ikke like lett å se den alltid. Et godt eksempel er jo brudekjolen min. Jeg skulle betale brudekjolen med litt av stipendet jeg skulle få. men Lånekassen avslo pga forsinkelse i utdannelsen. Min mormor kjøpte fem flaxlodd og vant 10 000 kr på det siste flaxloddet. Så det er meningen at jeg skla gifte meg i år. Det er jeg sikker på. 10 000 kr var det kjolen min kostet. I tillegg så kom kjolen 3 dager etter at den var bestilt og det var en søndag i mellom... Sier tusen takk for alle tips og oppmuntringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå