Gå til innhold

bestod ikke oppkjøring igår


Gjest Gjest_sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky

Sara TS:

Hurra at den ubehagelige er borte! (han nemlig hørt om h*n)

Skal kjøre endel rett før oppkjøringen, og har allerede begynt med "testruter".

Rundkjøringen på sinsen har jeg ikke kjørt tror jeg.

Hvilken kjøreskole har du brukt?

Jeg har kjørt med ABCtrafikkskole på Tøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel hørt om Sinsenkrysset? ;-)

Jeg var dødelig nervøs før min oppkjøring, og ba med vilje om den siste oppkjøringa for dagen (kl 14). Jeg visste at jeg ikke kom til å få sove, nemlig! Heldigvis fikk jeg en enormt hyggelig sensor, som kom med tips og råd underveis, og som fikk meg til å slappe av med en gang. Det gikk greit, selvom det pøsregnet og var dårlig sikt.

Jeg fikk en veldig fin rute langt ute på landet, hvis noen lurer. Ut fra trafikkstasjonen på Risløkka og inn til venstre oppi der, deretter Østre Aker vei til E6 og derfra til Olavsgaard. Så parkere der og ut igjen, over på Hellerudsletta, og der måtte jeg kjøre på grusvei og små svingete veier (for å bedømme plassering og fart). Derfra kjørte vi til Nittedal.Var helt alene på veien, det var pent og grønt, og sensor skravlet i vei om hundekjøring. Så kjørte vi til Gjelleråsen, så Trondheimsveien til Stovner og derfra ned på Østre Aker igjen.

Nervøsiteten forsvant idet sensoren satte seg inn i bilen, så jeg kan skrive under på at sensor har mye å si! Jeg følte meg helt trygg i trafikken sammen med ham, selvom jeg i forkant var sikker på at jeg skulle stryke. Det morsomste var sikkerhetsspørsmålet: "Uff, det regner så fælt. Jeg orker ikke å gå ut. Hvordan sjekker du om du har vindusspylevæske?" Det verste var at dette hadde jeg selvsagt ikke øvd på, hehe.

Gratulerer til MayaMyhr! Det er en herlig frihetsfølelse i det å ta lappen.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til MayaMyhr! Det er en herlig frihetsfølelse i det å ta lappen.

Ja det er det! Kjørte min første lille tur helt alene nå nettopp. Utrolig deilig. Satt og sang høyt med på sangene på radioen ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS
Jeg klarte oppkjøringa mi i dag! :D Kjempeglad

Tenkte kanskje TS ville vite det ;)

GRATULERER!!!!

SÅ BRA :) Har faktisk tenkt på deg og oppkjøringen din.. så strålende å høre at du bestod :)

Nå kan du også puste ut og kose deg med alene kjøring. Husk ; Det er nå vi for alvor begynner å virkelig lære. Nå vi selv må ta ansvaret fult og helt.

MASSE LYKKE TIL VIDERE OG STORKOS DEG MED KJØRINGEN!!! det gjør jeg ;)

(og elsker det rosa kortet - sertifikatet - i kortholderen) ;)

merker jeg sliter ennå litt med parkering på trange parkeringsplasser, får litt hetta da, men prøver å unngå det mest mulig nå i begynnelsen... kommer seg nok etterhvert.

har forøvring opplevd mye rart i oslo trafikken siden jeg fikk lappen for halvannen uke siden. mange skumle der i trafikken. i dag foreks, fikk jeg en mot meg i mitt kjørefelt like ved slottsparken.. noen som tenkte feil.. hehe.. ufattelig feil i og med de var på feil side av gulestreken ;) - så man må virkelig være obs, det som er det skumleste, selv om en selv vet at man kjører trygt, så er det mange der ute som ikke nødvendigvis gjør det. Så viktigst er nok : vær obs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Helen_*
Jeg er ikke overasket.... Kjerringer er ikke noe i trafikken...

Kanskje du burde sjekke ulykkesstatistikken før du sier noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du burde sjekke ulykkesstatistikken før du sier noe sånt!

Og statistikken sier at unntatt for aldersgruppen 20-24 er kvinner involvert i flere ulykker. Hva var poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Og statistikken sier at unntatt for aldersgruppen 20-24 er kvinner involvert i flere ulykker. Hva var poenget ditt?

Kjelde? For eg har lest dette:

Når vi justerer for antall kjørte kilometer, er kvinner og menn innblandet i omtrent like mange ulykker.

Det står ikkje noko om alder, dog.

aftenposten

Når det er sagt, syns eg uansett ikkje man burde skjære alle under ein kam, det hjelper ingen. Der finst dårlege kvinnelege bilførarane, så vel som mannlege. Det einaste vi treng denne informasjonen til, er å førebygge. Er unge menn ville i trafikken, må man finne ein måte å løyse det på. Begynner unge kvinner å bli meir aggressive i trafikken, må det forhindrast.

Eg syns det er unødvendig at menn og kvinner skal sitte og rakke ned på kvarandre. "Menn er dårlege på å takle stress", kvinner er dårlege på å leite seg fram på kart". Syns det er betre å innsjå at der alltid er individuelle skilnadar. Har det eigentleg noko å sei kven som er best og verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelde? For eg har lest dette:

Det står ikkje noko om alder, dog.

aftenposten

"Risiko i trafikken 2001-2002" av Torkel Bjørnskau, TØI, publikasjon 694/2003.

Med unntak av aldersgruppen 20-24 og 75+ har kvinnelige personbilførere større risiko for å bli skadet eller drept i ulykker enn mannlige personbilførere. For aldersgruppen 25-34 er forskjellen bare hårfint i menns favør, men deretter blir knapt kvinner tryggere, menn forbedrer seg derimot stødig helt til en halvert risiko ved 55-64 års alder i forhold til det de hadde da de var 25-34.

For materielle skader og skader på andre enn seg selv er menn farligere til og med gruppen 25-34, men ikke med så dramatiske forskjeller som man ser på risiko for skade på seg selv. Kvinner har fortsatt flere materielle skader totalt, selv om de er flinkere enn menn når de er unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Risiko i trafikken 2001-2002" av Torkel Bjørnskau, TØI, publikasjon 694/2003.

Med unntak av aldersgruppen 20-24 og 75+ har kvinnelige personbilførere større risiko for å bli skadet eller drept i ulykker enn mannlige personbilførere. For aldersgruppen 25-34 er forskjellen bare hårfint i menns favør, men deretter blir knapt kvinner tryggere, menn forbedrer seg derimot stødig helt til en halvert risiko ved 55-64 års alder i forhold til det de hadde da de var 25-34.

For materielle skader og skader på andre enn seg selv er menn farligere til og med gruppen 25-34, men ikke med så dramatiske forskjeller som man ser på risiko for skade på seg selv. Kvinner har fortsatt flere materielle skader totalt, selv om de er flinkere enn menn når de er unge.

En ting som ikke tas hensyn til her er at bilsetene er "bygd" for menn, slik at kvinner lettere får skader, så det kan forklare at kvinner har flere skader/dødsfall enn menn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest maria_89

Jeg hadde oppkjøring i dag.. Og strøk.

Hadde en sensor som virket så sur og streng fra første stund ;

- Jaja dette blir jo spennende

- mhh..

- ehh.. ja

Jeg fikk spørsmål om det tekniske i bilen, om bremsene, som jeg hadde øvd på og vært forberedt på. Alt gikk fint der. Og når jeg kjørte, gikk alt veldig bra! Hadde faktisk ingen bemerket feil.. Så jeg ble veldig sjokkert når han sa jeg hadde stryket!

Han satt så kald og stille, når jeg parkerte , så sa han ..

- Ja,.. hvordan syns du det har gått i dag?

- Jo.. jeg er veldig fornøyd, jeg syns det har gått veldig bra!

- vel.. det syns ikke jeg .. så jeg må nok stryke deg..

Arghh... det skjærte godt i brystet for å si det sånn!

Så sa han at feilen jeg hadde gjort, var å kjøre litt for fort inn i kryss og rundkjøringer... Selv om jeg alltid stanset for vikeplikt, og kjørte hele tiden med god kontroll over bilen!!!

Hvis jeg likevel hadde kjørt litt fort.. så burde det ikke være en total stryk feil! Stryk feil er hvor man ikke viker, eller kjører på rødt lys..

Ble skikkelig skuffa.. jeg hadde virkelig jobbet hardt for dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du var skuffet, og føler med deg!!

Men husk at sensorens hovedoppgave er å bedømme om du klarer deg i trafikken på egenhånd eller ikke. Helhetsvurderingen er det som er viktig. Virket du nervøs, usikker, eller for rask og hensynsløs er dette faktorer som spiller inn i like stor grad som spesifikke feil. De fleste sensorer vet hva de driver med, så jeg tror nok du må bite i det sure eplet og ta noen runder til med kjærelærer før du prøver igjen...

Lykke til neste gang, da klarer du det sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Forbanna type

Faen, strøk i dag!! Jeg er gutt og har gode kjøreegenskaper! Men en for kjapp utkjøring da jeg hadde vikeplikt var den ENE feilen som gjorde at sensor strøk meg!!!!!!!!!!! Og kjørelæraren mente jeg burde stått. Sensor var en gammel sur grinebitt, men det gjorde ikke noe med selvtilliten eller nervøsiteten, jeg er iskald, men han burde ikke oppført seg som en drittsekk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Risiko i trafikken 2001-2002" av Torkel Bjørnskau, TØI, publikasjon 694/2003.

Med unntak av aldersgruppen 20-24 og 75+ har kvinnelige personbilførere større risiko for å bli skadet eller drept i ulykker enn mannlige personbilførere. For aldersgruppen 25-34 er forskjellen bare hårfint i menns favør, men deretter blir knapt kvinner tryggere, menn forbedrer seg derimot stødig helt til en halvert risiko ved 55-64 års alder i forhold til det de hadde da de var 25-34.

For materielle skader og skader på andre enn seg selv er menn farligere til og med gruppen 25-34, men ikke med så dramatiske forskjeller som man ser på risiko for skade på seg selv. Kvinner har fortsatt flere materielle skader totalt, selv om de er flinkere enn menn når de er unge.

Jeg syns ikke man bør diskutere om det er flest kvinner eller menn som blir skadet eller drept i trafikken. Det er like trist hver gang.

MEN. Det er ikke til å stikke under en stor at det er fart og førerfeil som dreper i trafikken. Man kan skylde på veien, været, snøen, sola, men detter er faktorer sjåføren må ta høyde for når han legger ut på tur i bilen. Hvor lenge en har hatt førerkortet har også noe å si. Flere ferske sjåfører bruker bilen som et leketøy og ikke et fremkomstmiddel, dette kan skape livsfarlige situasjoner! "Lite erfaring eller kunnskap hos bilfører er antatt å være medvirkende faktor i 66 prosent av alle dødsulykkene (i 2007)" (Link).

I tillegg må folk skjønne at "jeg skulle jo bare en liten tur på nærbutikken" ikke er en god nok grunn til å droppe bilbeltet. Dette gjelder også passasjerer, som kan utgjøre en stor fare for seg selv og medpassasjerer ved manglende bilbelte.

I tillegg må folk begynne å ta hensyn til hverandre. Personlig har jeg opplevd en person som har kjørt forbi meg på motorvei mens jeg kjørte forbi en bil i høyre felt. På samme strekning har jeg opplevd en som har "lagt seg på hengerfestet mitt", for så å bremse kraftig ned etter endt forbikjøring som "hevn". Dette er bare to av mange eksemper på farlig egoisme, som mange sjåfører opplever daglig! Slik egoisme hører ikke hjemme på veien, det kan ende med fatale utfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest_brusboks_*

Uff, oppkjøring er ikke alltid like lett..

Jeg kjørte opp første gang i Mysen, jeg strøyk, og jeg er helt enig i min stryk.

Fikk en grei sensor, snakka mye osv. men merka selv når jeg kjørte, var sånn ca halvveis i ruta, da skjønte jeg allerede at jeg kom til og stryke.

Jeg hadde for stor fart inn mot rundkjøringer, kryss etc, overholdt ikke høyregelen en gang og jeg kjørte forbi stoplinje før jeg stoppa.

Etter oppkjøringen, spurte hun meg om hvordan jeg syns det gikk og alle feilene jeg nevnte, var det hun også hadde på meg =)

Skal kjøre opp i Oslo nå ( risløkka ) den 25 august, får håpe det går bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_malin_*

dere som er her inne tenker for mye på de små feil som og se i speil åsånn. og passe på blinklys.

jeg fikk ikke bestått fordi jeg hadde litt lav fart på E6 dette var fordi jeg var nervøs. sensor hadde ingen annen grunn til og stryke meg , men han mente jeg ikke var trafikk sikker nok, noe som han ikke hadde bevis på i det hele tatt! TÅPELIIIg..

så pass opp når dere kjører opp sier jeg bare., det er ikke så lett som det høres ut til .

dere må følge med på ALT ! alt kommer ann på om hvordan sensor er , ikke kjøreferdighetene dine mener jeg da..

en liten feil .. STYK !

Det kan jeg prøve få forklart deg nå ja ;)

* Vær på et område det er trygt sjekke bremser.

* Få bilen opp i 30-50km.t

* Trå gravis inn bremsene samtidig som du slipper taket i rattet.

(hehe.. husk å få inn clutshen etterhvert også) ;)

(IKKE fjern hendene fra ratt området - bare slipp så vidt men hold hendene i nærheten av ratt)

Nå ser du hvordan bilen reagerer. Om bilen trekker mot høyre eller venstre ser du at du har problemer med bremsene på enten høyre eller venstre side.

(om bilen drar mot høyre har du problemer med bremsene på VENSTRE side eller omvendt).

Slik ville i allefall jeg gjort det om jeg skulle fått det sikkerhetsspørsmålet på oppkjøringsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...