Gjest Ada Blûe Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 Kjøttkaker, kokte poteter, kokte grønnsaker, kålstappe, brun saus og tyttebærsyltetøy. Salt kjøtt, kokte poteter, kålrotstappe og løksaus. Kompe med salt kjøtt.
Jane F. Skrevet 17. juni 2008 #22 Skrevet 17. juni 2008 1: Klubb og dupp 2: Rømmegrøt 3: Pinnekjøtt 4: Fårikål
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #23 Skrevet 17. juni 2008 Pinnekjøtt Mors brune lapskaus Bacalao (hadde det til middag idag)
Gjest liten ida Skrevet 17. juni 2008 #24 Skrevet 17. juni 2008 Småseimølja... midnattsol... mackøl (Fiskes kokes og spises samme dag/kveld) Bacalao er ikke norsk men portugisisk rett.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Småseimølja... midnattsol... mackøl (Fiskes kokes og spises samme dag/kveld) Bacalao er ikke norsk men portugisisk rett. Men klippfisken er norsk, så da er retten litt norsk....
Chimamanda Skrevet 17. juni 2008 #27 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Men klippfisken er norsk, så da er retten litt norsk.... Bacalao er ikke norsk selv om den inneholder norsk fisk. Akkurat som nigeriansk egusi soup ikke blir norsk selv om man har norsk toerrfisk i den Endret 17. juni 2008 av Chimamanda
Nigo-san Skrevet 17. juni 2008 #29 Skrevet 17. juni 2008 Finnbiff, uten tvil! Deretter rakfisk, ribbe og fårikål. Og spekesild.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #30 Skrevet 17. juni 2008 Ja fårikål er godt, men nr 1 er lammefrikasse med brokkoli, gulrøtter, poteter, rosenkål og en superdeilig saus pluss litt tyttebær ved siden. Ellers er også møsbrømlefse supergodt (ja vi spiser det til middag de få gangene vi har det, sånn 1 gang hvert andre år, men åh så godt! hmm, ja også fiskegryte a la mamma:)
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #31 Skrevet 17. juni 2008 Bacalao er ikke norsk selv om den inneholder norsk fisk. Akkurat som nigeriansk egusi soup ikke blir norsk selv om man har norsk toerrfisk i den Det blir ikke en helt gyldig sammenlikning, siden den mest vanlige "norske" bacalaoen (tomat, potet, løk, cayenne osv) etterhvert har lange tradisjoner også her i landet, jeg vil tippe kanskje så langt tilbake som til sent 1800-tall? I hvertfall tidlig 1900-tall. Mens den nigerianske retten du nevner er helt ukjent for de fleste nordmenn. En annen norsk matrett jeg liker, forresten: fiskekaker, fortrinnsvis hjemmelagde og nystekte. Ja, jeg vet at det finnes fiskekaker ellers i verden også, men ikke helt de samme.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #32 Skrevet 17. juni 2008 Ertesuppe! Eeeeelsker ertesuppe. Lettsaltet torsk NAM! Det skal jeg ha i morgen tror jeg Nyfiska, sprøstekt makrell Røykelaks Tjukklefse
Freckles Skrevet 17. juni 2008 #33 Skrevet 17. juni 2008 Jeg digger reker og blåskjell fra havet her jeg bor
Chimamanda Skrevet 17. juni 2008 #34 Skrevet 17. juni 2008 Det blir ikke en helt gyldig sammenlikning, siden den mest vanlige "norske" bacalaoen (tomat, potet, løk, cayenne osv) etterhvert har lange tradisjoner også her i landet, jeg vil tippe kanskje så langt tilbake som til sent 1800-tall? I hvertfall tidlig 1900-tall. Mens den nigerianske retten du nevner er helt ukjent for de fleste nordmenn. Beklager, kjenner ikke til Bacalaoens historie i Norge
Chimamanda Skrevet 17. juni 2008 #35 Skrevet 17. juni 2008 Nyfiska, sprøstekt makrell DET er godt det!
Gjest Oxford Skrevet 17. juni 2008 #36 Skrevet 17. juni 2008 Fiskeboller i hvitsaus, pinnekjøtt, ribbe, tørrfisk, en egenkomponert fiskesuppe med torsk/laks/reker etc i, møsbrømlefse og mye mer...
hilli Skrevet 18. juni 2008 #37 Skrevet 18. juni 2008 Tja, mye norsk mat syns jeg er for tung og kjedelig hvis man skal spise hel pakke med saus og poteter. Spesielt raspeball med poteter(!) og tre typer kjøtt har jeg vondt for å fordøye, men det har muligens sammenheng med at jeg er østlending. Hvit fisk med kokte poteter og hvit saus eller grønnsaker i hvit saus(stuing)er et annet eksempel. Hvis jeg må velge én rett tror jeg det må bli kjøttkaker i brun saus, og da er friskt tyttebærsyltetøy obligatorisk. Pinnekjøtt og får-i-kål nyter jeg også i små mengder. Ellers syns jeg jo det finnes mange gode norske råvarer og produkter, men tradisjonell norsk bondekost holder jeg meg unna.
Agurk Skrevet 19. juni 2008 #38 Skrevet 19. juni 2008 1. Mormors elgstek med en helt rå fløte/rømmesaus 2. Mormors elghakk 3. Spekemat 4. Julemat ( er ikke så glad i ribbe, men medisterkaker og pølser går ned på høykant i jula ) 5. Gravet og røket laks 6. Fårikål 7. Sennep og karrisild (er vel også vanlig i sverige og Danmark)
Gjest Gaby Skrevet 19. juni 2008 #39 Skrevet 19. juni 2008 Åh herrejessus, hvordan kunne jeg glemme møsbrømlefsa!! Den er jo bare fantastisk. Så lenge de ikke lager lefsa for grov. Syns igrunn den er aller best når man bare tar et Mors flatbrød, vanner det og legger i stekepanna.
leandra Skrevet 20. juni 2008 #40 Skrevet 20. juni 2008 Komper troner øverst på min liste. Ellers er jeg veldig glad i kålrabistappe. Liker ikke salt kjøtt, men spiser gjerne kun kålrabistappe...mmmmm Vestlandslefse er også godt, med smør, kanel og sukker. Og Furulysalat. Min mor lagde alltid dette på 80-tallet, hun hadde nok oppskriften fra Fjernsynskjøkkenet, kan jeg tenke meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå