Gjest nextlife Skrevet 20. juni 2008 #41 Skrevet 20. juni 2008 Åh herrejessus, hvordan kunne jeg glemme møsbrømlefsa!! Den er jo bare fantastisk. Så lenge de ikke lager lefsa for grov.... Ugh, dette er noe jeg aldri venner meg tilå spise, synes den sammensetningen som brukes på lefsene er helt vanvittig men moro å tilberede, det er det.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #43 Skrevet 20. juni 2008 1. Komler (kunne spist det hver dag) 2. Fårikål 3. Pinnekjøtt Helt enig:)
DDuck Skrevet 20. juni 2008 #44 Skrevet 20. juni 2008 hmmm.. :klø: - Lapskaus - Hjemmelagde kjøttkaker... riktignok uten løk - Møsbrumlefse - Ribbe
Fakse Skrevet 20. juni 2008 #45 Skrevet 20. juni 2008 Lapskaus, mølje (den med skrei, lever, rogn osv), lutefisk, sodd, fenalår og rømmegrøt, tradisjonell kjøttsuppe, seikaker, norsk nypotet som tilbehør (selv om det ikke er en egen rett...), helgrillet lam, lungemos (med forbehold om at jeg faktisk husker hva det smaker, begynner å bli en stund siden), blodpølse, tradisjonell fiskesuppe. Det var det jeg kom på i farta, lista er ordnet i tilfeldig rekkefølge
Nigo-san Skrevet 20. juni 2008 #46 Skrevet 20. juni 2008 Hva er egentlig den lefsa som alle snakker om? Må tilstå at jeg aldri har hørt om den en gang...
Gjest nextlife Skrevet 20. juni 2008 #47 Skrevet 20. juni 2008 Det er en nordnorsk tradisjonell rett, spesielt mye servert i saltendistriktet. Det er rett og slett en tynn lefse av ulike typer grovt mel. På denne lefsa har man møsbrøm, som er ei tykk "suppe" lagd av brunost, smeltet i melk, smaksatt med sirup, sukker, salt og eddik. Denne "suppen" smøres ut over lefsa (som ligger på ei takke, det skal være varmt). Oppå dette har man rømme, sirup og smeltet fett. Lefsa brettes sammen, og serveres.
missLynch Skrevet 26. juni 2008 #49 Skrevet 26. juni 2008 Så mye snaddermat her.....! :gjeiper: Mine favoritter: 1. Pinnekjøtt (gjerne av elg) m tilbehør. Og akevitt og øl, selvsagt. 2. Rype m fløtesaus og sjalottløk 3. Rømmegrøt, og spekemat ved siden av 4. Sveler m brunost.....
Gjest Lacuna Skrevet 27. juni 2008 #50 Skrevet 27. juni 2008 Nå ble jeg sulten her... Hvis jeg må prioritere, blir nok mine favoritter lapskaus, saltfisk (sei, uer, torsk....) med hjemmelaget potetmos og sprøstekte baconbiter, servert med flatbrød og godt smør, samt raspeballer/potetball med poteter, saltkjøtt, kålrabi og stekt bacon.
Flaggermusa Skrevet 27. juni 2008 #51 Skrevet 27. juni 2008 Uten tvil Pinnekjøtt med tilbehør. Raspeballer kommer på en god andre plass
Gjest gladlaks Skrevet 27. juni 2008 #53 Skrevet 27. juni 2008 Er vegetarianer, så det får nok bli rømmegrøt.
Amanlis Skrevet 29. juni 2008 #54 Skrevet 29. juni 2008 Fårikål! Ingen over og ingen ved siden. Ellers er mammas hjemmelagde kjøttkaker med brun saus, kålstuing av nykålog nypoteter er nydelig. Hjemmelagede gjeddekaker smaker godt. Nybakt brød med eggerøre med egenprodusert gressløk, en dæsj fløte og røket laks...
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #56 Skrevet 29. juni 2008 Råmelkspudding er faktisk ikke så ille. Men saltkjøtt med kålrotstappe tror jeg troner på førsteplass Jeg elsker kålrot!
Chimamanda Skrevet 29. juni 2008 #58 Skrevet 29. juni 2008 Jeg kom forresten paa at jeg er veldig glad i hjemmelaget fiskegrateng! Er det norskt? Og saa er pinnekjoett med tilbehoer veldig godt da
Gjest Bond Skrevet 29. juni 2008 #59 Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hmm... Bra: 1) Kålrabistappe 2) Rømmegrøt i små mengder 3) Lefser 4) Lumper Godt, men ikke noe spesielt originalt (dvs jeg har spist lignende ting i andre land): 1) Kjøttboller med brun saus 2) Fårikål 3) Røykelaks m eggerøre 4) Lapskaus (ikke alltid godt) De verste norske ting jeg kan tenke meg (av det jeg har smakt): 1) Raspeballer 2) Pinnekjøtt 3) Lutefisk 4) Fiskeboller m hvit saus eller uten 5) Fiskepudding (Må faktisk tilstå at jeg fant en type pinnekjøtt som var ganske spisbar i fjor, men det var røykt i tillegg. Tok noe med da vi reiste hjem til meg for jul. Jeg fikk familien min til å smake, må bare si at det var ikke så mange som var helt begeistret over pinnekjøtt - så det er nok norsk galskap å synes at det er noe godt :-D ) Endret 29. juni 2008 av mrs_bond
Markjordbær Skrevet 30. juni 2008 #60 Skrevet 30. juni 2008 De verste norske ting jeg kan tenke meg (av det jeg har smakt): 1) Raspeballer 2) Pinnekjøtt 3) Lutefisk 4) Fiskeboller m hvit saus eller uten 5) Fiskepudding (Må faktisk tilstå at jeg fant en type pinnekjøtt som var ganske spisbar i fjor, men det var røykt i tillegg. Tok noe med da vi reiste hjem til meg for jul. Jeg fikk familien min til å smake, må bare si at det var ikke så mange som var helt begeistret over pinnekjøtt - så det er nok norsk galskap å synes at det er noe godt icon_biggrin.gif ) Jeg liker heller ikke pinnekjøtt! Til jul har vi alltid hatt surstek, som må være min kandidat under dette emnet. Og riskrem blir en god nr. 2, sammen med risengrynsgrøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå