Gjest HaterMensen Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 hei:) jeg har et lite problem. i sommerferien er det 1 år siden jeg fikk mensen. jeg fikk det rett etter at familien kom hjem fra ferie i hellas, puh! men, så hadde det en pause, for så å komme tilbake i mars i år. så har jeg hatt det nå og da etter det, ca. 3 ganger tror jeg. og forje gang hadde jeg det fra 26. mai til litt utti juni tror jeg, og kommer det rundt da i år også? for vi skal på ferie til Spania i år igjen, og jeg vil jo kunne bade! så hva gjør jeg? kan jeg bade mens jeg har mensen? eller må jeg stå over badingen? vi reiser om en snau uke så takker for alle mulige råd jeg kan få!!! takk på forhånd!!!<3
Lilith Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Kan bade når du har mensen, ja. Bruk tampong, og skift ofte. God ferie!
Malama Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Med så ustabil syklus som du har, hvilket ikke er helt unormalt siden du åpenbart ikke har komemt helt igang med en stabil syklus enda, er det rett og slett 100% umulig å forutsi når du får neste mens. For de fleste som har en stabil syklus skjer det en gang i måneden., så når du har hatt den tre ganger på et år, er det ikke noe som tilsier at det er større grunn til at den skal komme akkurat den uken den gjorde i fjor... Men, sånn at du slipper å bekymre deg: Pakk med deg smertestillende. Og tamponger. Du kan bade med tamponger, bare bytt når du er ferdig å bade, for de trekker vann fra utsiden, som du ikke bør gå omkring med etterpå. Endret 17. juni 2008 av Malama 1
Dizzy Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Ikke gøy å få mensen når man skal på tur. Du kan vel bade om du bruker tampong, men da er det viktig å huske å bytte tampong med en gang du kommer opp av vannet igjen. Ellers er det jo mulig å utsette mensen dersom du bruker p-piller. 1
Gjest HaterMensen Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 tusen takk for svar:) da skal jeg bruke tampong, og håper at den kan vente med å komme til etter Spania! hehe. men det du sistemann skrev, og å utsette med p-piller? hva er det?? hvordan gjør jeg det? påvirker p-pillene noe annet da? mvh meg:)
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Har du brukt tamponger før? Hvis ikke så bør du ta med deg bind også for sikkerhets skyld.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Dersom du ikke har brukt tampong før så prøv det ut før du drar på ferie. P-piller er et prevensjonsmiddel.
Lilith Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Å utsette mensen med p-piller er enkelt, men du må jo til lege for å få p-piller, da. Men jeg vet ikke helt hvordan det er å begynne på p-piller når syklusen er såpass ustabil som din er ...:klø: Du kan jo bestille en time hos fastlegen din og høre
Gjest glamourgirl Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Jeg vil ikke anbefale noen som er helt i begynnelsen av mens-karrieren sin å begynne på pillen! Hun har jo snaut kommet i gang... Du som skal på ferie, øv deg litt på å bruke tampong før du drar, det er ikke sikkert du får mensen på ferie selv om du fikk det i fjor, men det er uansett lurt å øve seg på tampongbruk, for det kan være litt kronglete. Ta tampongen ut når du er ferdig å bade, så du ikke "beholder" badevannet inni deg. God ferie!
Gjest Madre Mia Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Fikk aldri til det der med tamponger da jeg var så ung. De ville ikke inn og var hele tiden på tur ut, så jeg ga opp. Vet ikke om det var jomfruhinna som hindret den i å "legge seg mykt inntil skjedeveggen" som det sto i bruksanvisninga.
estrella Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Å utsette mensen med p-piller er enkelt, men du må jo til lege for å få p-piller, da. Men jeg vet ikke helt hvordan det er å begynne på p-piller når syklusen er såpass ustabil som din er ...:klø: Du kan jo bestille en time hos fastlegen din og høre P-piller gir jo bare falsk blødning(sett bort ifra cerazette f.eks), så det at en har ustabil syklus har ikke noe å si for om legene skriver ut p-piller. Det letteste for TS er kanskje å dra på helsestasjonen for ungdom, men jeg er litt usikker på hva som er minste alder der.. Da får en iallefall alt gratis, bortsett fra selve p-pillen som en ofte må betale ett lite mellomlegg på, alt etter hvilken p-pille en velger(det er jo kun for jenter som er over 16, de yngre må betale hele summen). 1
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 Fikk aldri til det der med tamponger da jeg var så ung. De ville ikke inn og var hele tiden på tur ut, så jeg ga opp. Vet ikke om det var jomfruhinna som hindret den i å "legge seg mykt inntil skjedeveggen" som det sto i bruksanvisninga. Jeg slet også med å sette inn tampong i begynnelsen. Men tampongene med innføringshylse ble min redning! Disse er mye enklere å få langt nok opp. Og i tillegg er de fine når man bare "tørrtrener". Det kan jo fort være litt tørt i skjeden dersom man prøver å sette inn en tampong når man ikke har mensen. Da hjelper det på med innføringshylsen. Men det er fortsatt ikke veldig behagelig å ta ut en helt tørr tampong...
Lilith Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 P-piller gir jo bare falsk blødning(sett bort ifra cerazette f.eks), så det at en har ustabil syklus har ikke noe å si for om legene skriver ut p-piller. Ja, jeg tenkte bare på at hun såvidt har hatt mensen - kanskje legen helst ser at det hele kommer skikkelig i gang før hun begynner på p-pillen Men ikke vet jeg - det er jo bare å ringe og høre. Jeg begynte selv på pillen veldig tidlig, pga kraftige blødninger. Da anbefalte legen det, nettopp for å stabilisere blødningene. Og det gjorde hverdagen SÅ mye enklere for meg ...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 P-piller gir jo bare falsk blødning(sett bort ifra cerazette f.eks), så det at en har ustabil syklus har ikke noe å si for om legene skriver ut p-piller. Nei, desverre. Noe som fører til at mange går med uoppdaget PCO ol tilstander, og får i verste fall forverret det før de kutter ut pillene for å få barn. TS: Som Malama her sier, det er ingen garanti for at du får mensen på ferie, men ta med tamponger og bind for sikkerhets skyld, eventuelt smertestillende. HAr du ikke brukt tamponger før kan det hjelpe å øve med de først, men bruk i såfall glidemiddel. Ellers blir det for tørt, og da er det håpløst. God ferie
estrella Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 Nei, desverre. Noe som fører til at mange går med uoppdaget PCO ol tilstander, og får i verste fall forverret det før de kutter ut pillene for å få barn. Jeg fikk piller for å slippe å ha ustabil syklus og da fikk jeg oppgitt at det hadde ingenting å si, pga p-piller gir falsk blødning ? 1
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #16 Skrevet 18. juni 2008 Jeg fikk piller for å slippe å ha ustabil syklus og da fikk jeg oppgitt at det hadde ingenting å si, pga p-piller gir falsk blødning ? Ikke så sant PCO ol ble utelukket. Da er det forsåvidt greit nok. Men i verste fall så bare kamuflerer det problemet, omtrent like effektivt som å gi smertestillende ved benbrudd. Det fungerer der og da, men på sikt skader det som regel.
Malama Skrevet 18. juni 2008 #17 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har antakelig pco som har vært uoppdaget i årevis pga at jeg gikk på p-piller. Hadde ustabil syklus da jeg begynte på pillene, men det brydde legen seg ikke om, bare ba meg begynne på første blødningsdag, når det nå enn måtte være. Så ble jeg gravid akkurat i det gynekologen hadde fastslått at det var noe som ikke var helt som det skulle være der inne, så jeg får gjenoppta den undersøkelsen etter svangerskapet tenker jeg... Om legen hadde brydd seg med å finne ut av hvorfor jeg i en alder av 21 fortsatt ikke hadde fått en syklus som var i nærheten av stabil eller forutsigbar, i stedet for å bare gi meg piller som "dekket over" problemet (jeg fikk dem som prevensjon da, men de dekket jo over ustabiliteten i så stor grad at jeg nesten hadde glemt det, fortrengt det, innen jeg sluttet med piller og gjerne ville lage baby...) så hadde det sikkert vært en fordel...
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #19 Skrevet 15. mars 2009 Kan jeg bade med bind??.. Bindet kommer til å trekke til seg masse vann og ese ut og ende som en stor klump i trusa, så å bade med det er ikke særlig lurt. Dessuten risikerer du at det løsner fra trusa i vannet og faller ut.
stjernekyss Skrevet 15. mars 2009 #20 Skrevet 15. mars 2009 (endret) Kan jeg bade med bind??.. Hehehehe Kan ikke helt forstå hvordan man skal øve på å bruke tampong hvis man ikke har mensen? Det er jo utrolig smertefullt med en tampong som river opp innsiden når man drar den ut fordi den er for tørr Edit: skriveleif var på besøk Endret 15. mars 2009 av stjernekyss 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå